Varför gillar man konst.

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Varför gillar man konst.

Inläggav Anders » 05 mar 2019 09:35

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Du gillar konst mycket, vad är det du dras till, kan du sätta ord på det?

Det berättar jag gärna i en tråd som har konst som ämne.

Så varsågod, Pilatus!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 05 mar 2019 11:58

Anders skrev:Så varsågod, Pilatus!

Vi får börja med något enkelt. Studiet av naturen, att vara ute och skissa och ha akvarellfärgerna med är en god början, om man vill lära sig något om konst. Man måste inte, men man skall förstå att konst kommer av att kunna, konst är ett hantverk som skall behärskas till någon del. Efterhand får man öva upp sitt sinne för vad som är vackert, eller uttrycksfullt.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Anders » 05 mar 2019 12:36

Pilatus skrev:
Anders skrev:Så varsågod, Pilatus!

Vi får börja med något enkelt. Studiet av naturen, att vara ute och skissa och ha akvarellfärgerna med är en god början, om man vill lära sig något om konst. Man måste inte, men man skall förstå att konst kommer av att kunna, konst är ett hantverk som skall behärskas till någon del. Efterhand får man öva upp sitt sinne för vad som är vackert, eller uttrycksfullt.

Bild

Jag har väl själv kommit dit ungefär. Behärskar akvarell skapligt. Men då jag går på valdemarsudde och tittar på konstverk, så händer det att jag tittar ut genom ett fönster "vad mycket finare verkligheten är"
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 05 mar 2019 13:21

Pilatus skrev:
Anders skrev:Så varsågod, Pilatus!

Vi får börja med något enkelt. Studiet av naturen, att vara ute och skissa och ha akvarellfärgerna med är en god början, om man vill lära sig något om konst. Man måste inte, men man skall förstå att konst kommer av att kunna, konst är ett hantverk som skall behärskas till någon del. Efterhand får man öva upp sitt sinne för vad som är vackert, eller uttrycksfullt.

Bild


Jag kan inte mycket om konst, men så har jag uppfattat ordets ursprung att konst är en kortform av konstgjord dvs ursprungligen ett resultat av hantverk. Och att ordet fått en ny eller i alla fall delvis ny innebörd med den industriella revulutionen och masstillverkningen där gränsen mellan konstgjord och naturgiven förvanskas i tillverkningsprocessen.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav klorofyll » 05 mar 2019 13:40

Pilatus skrev:
Anders skrev:Så varsågod, Pilatus!

Vi får börja med något enkelt. Studiet av naturen, att vara ute och skissa och ha akvarellfärgerna med är en god början, om man vill lära sig något om konst. Man måste inte, men man skall förstå att konst kommer av att kunna, konst är ett hantverk som skall behärskas till någon del. Efterhand får man öva upp sitt sinne för vad som är vackert, eller uttrycksfullt.

Bild

Tack Anders!

Jag tänker att konst kan vara av fotokvalitet och i Monet-stil. Dvs, jag har förstått att man inte nödvändigtvis måste efterlikna naturen. När man skriver en bok så förmedlar man någonting ganska tydligt. Med måleri vill man förmedla skönhet, vad jag förstår. Men vad är skönhet? Jag uppskattar skönheten i konsten (det är därför jag gillar det)!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 05 mar 2019 13:43

Anders skrev:Jag har väl själv kommit dit ungefär. Behärskar akvarell skapligt. Men då jag går på valdemarsudde och tittar på konstverk, så händer det att jag tittar ut genom ett fönster "vad mycket finare verkligheten är"

Ja Waldemarsudde är en trevlig oas, många praktfulla målningar och Per Hasselbergs sinnliga skulpturer. Man hinner genomgå en rad steg i sin "mognadsprocess", det söta, det surrealistiska, dadaister, färgromantik, suprematism etc. Vad man befinner sig är litet svajigt att svara på, på väg kanske. Form och kolorit är alltid bra att intressera sig för, i mindre grad motivet. Här Åke Arph

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav klorofyll » 05 mar 2019 14:06

Tänk er en rubin... Vacker!
Måla den lite otydligt... Ännu vackrare!

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Vertumnus » 05 mar 2019 14:38

Intressant om konst och skönhet av Roger Scruton


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 05 mar 2019 17:47

Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:Vi får börja med något enkelt. Studiet av naturen, att vara ute och skissa och ha akvarellfärgerna med är en god början, om man vill lära sig något om konst. Man måste inte, men man skall förstå att konst kommer av att kunna, konst är ett hantverk som skall behärskas till någon del. Efterhand får man öva upp sitt sinne för vad som är vackert, eller uttrycksfullt.

Jag kan inte mycket om konst, men så har jag uppfattat ordets ursprung att konst är en kortform av konstgjord dvs ursprungligen ett resultat av hantverk. Och att ordet fått en ny eller i alla fall delvis ny innebörd med den industriella revulutionen och masstillverkningen där gränsen mellan konstgjord och naturgiven förvanskas i tillverkningsprocessen.

Framförallt är det reklamsamhället som påverkat konsten, Andy Warhol, och det postmoderna. Konstbegreppet utvidgas, uttunnas, slutligen krossas. Adjö med det vackra, det som var behagligt att se på.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 05 mar 2019 18:07

klorofyll skrev:Med måleri vill man förmedla skönhet, vad jag förstår.

Det har varit så, men i vårt postindustriella samhälle behöver inte konsten alls syssla med estetik. Lika ofta är det ord, någon filosofisk idé, eller något krafs som kom konstnären till sinnes.

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav klorofyll » 05 mar 2019 21:55

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Med måleri vill man förmedla skönhet, vad jag förstår.

Det har varit så, men i vårt postindustriella samhälle behöver inte konsten alls syssla med estetik. Lika ofta är det ord, någon filosofisk idé, eller något krafs som kom konstnären till sinnes.

Bild

Budskapet kan exv vara att det finns möjligheter, eller att det finns en framtid. Man refererar till något annat. Men jag gissar att god konst (dvs inte vad som helst) är något lite annorlunda, svårgreppat.

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav hypotermi » 05 mar 2019 22:10

Konst är inte enbart förbundet till synen. Konst är också något föränderligt precis som allt annat och olika tidsepoker verkar finnas olika fascinationer, ett tag var det porträttmålning, ett tag naturromantik, ett tag industriell konst typ och så vidare. Man gillar och man dömer, det har man all rätt till. Som svar på frågan varför man gillar konst så är väl det korta svaret att man stimuleras av det på ett sätt man tycker om. Vad gäller bildkonst till exempel, tycker jag om att låta bli att tolka, jag ser det jag ser helt enkelt. En del tavlor tilltalar mig, andra inte, en del är neutrala. Så enkelt kan det vara.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 05 mar 2019 22:53

hypotermi skrev:Vad gäller bildkonst till exempel, tycker jag om att låta bli att tolka, jag ser det jag ser helt enkelt. En del tavlor tilltalar mig, andra inte, en del är neutrala. Så enkelt kan det vara.

Ja, det låter ju enkelt. Som med vin, en del gillar man, annat avstår man gärna från. Eller maträtter, någon gillar stekt salt sill, någon annan föredrar Coeur de filet provencale.

Men du tycker om bildkonst och har konst hemma?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Pilatus » 05 mar 2019 22:58

klorofyll skrev:Budskapet kan exv vara att det finns möjligheter, eller att det finns en framtid. Man refererar till något annat. Men jag gissar att god konst (dvs inte vad som helst) är något lite annorlunda, svårgreppat.

Vad betyder det, att du gillar konst med något slags budskap? Någon speciell konstnär som intresserar dig?
Moderator

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav hypotermi » 06 mar 2019 00:29

Pilatus skrev:Ja, det låter ju enkelt. Som med vin, en del gillar man, annat avstår man gärna från. Eller maträtter, någon gillar stekt salt sill, någon annan föredrar Coeur de filet provencale.


Ja precis, smaker ger upplevelser och stimuli, en del gillar man, andra inte, som med konst.

Pilatus skrev:Men du tycker om bildkonst och har konst hemma?


Absolut, jag tycker om bildkonst och har det hemma, fotokonst kanske ska ses som skilt från bildkonst, inte säker dock. Jag gillar bland annat René Magritte, idén bakom själva konstverket "Bildernas opålitlighet" till exempel. Dadaism är en konstinriktning jag tycker om, men nu var det ju bildkonst det gällde. Annars kan jag gilla så kallade vanliga målningar med, jag kan verkligen inte kalla mig för konstkännare, men bildkonst som jag finner trevliga, rogivande, avkopplande, intressanta eller roliga tycker jag om till exempel, bildkonst som skapar sådana reaktioner eller hur man ska förklara det. Kan tänka mig att du är mer insatt i bildkonst än vad jag är.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst