Forumets regler/moderering/policy

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 24 jan 2019 18:00

rekoj skrev:
lynx skrev:Att personen i fråga skärper till sig. Du är ju en trebening, Pilatus. Plus där tydligen. Hon gillar dig. Plus där. Prata med henne om hur du ser på hennes malplacerade skriverier. Ignorera annars hennes utsvävningar. Du håller ju delvis dessa offtopic- diskussioner igång. Du kan flytta diskussionen. Det kan hon också. Det finns ju underforum, som exempelvis politik och religion dit diskussioner kan förflyttas.

Här är flera bra förslag tycker jag!

Jag har inga privilegier att flytta något annat än det jag själv skriver. Självdisciplin kan jag ju träna på. Gott så!
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 24 jan 2019 18:20

Pilatus skrev:
rekoj skrev:
lynx skrev:Att personen i fråga skärper till sig. Du är ju en trebening, Pilatus. Plus där tydligen. Hon gillar dig. Plus där. Prata med henne om hur du ser på hennes malplacerade skriverier. Ignorera annars hennes utsvävningar. Du håller ju delvis dessa offtopic- diskussioner igång. Du kan flytta diskussionen. Det kan hon också. Det finns ju underforum, som exempelvis politik och religion dit diskussioner kan förflyttas.

Här är flera bra förslag tycker jag!

Jag har inga privilegier att flytta något annat än det jag själv skriver. Självdisciplin kan jag ju träna på. Gott så!


Skrev här hur man kan göra för att svara på inlägg i annan tråd:
viewtopic.php?f=15&t=11822
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 08 feb 2019 01:03

På eget bevåg lägger jag nu ändå till en regel i ett försök att stävja masspostning av inlägg i forumet.

Hållpunkt som gäller är max 15 inlägg per dag, och max 60 inlägg per vecka.

Den som inte håller sig inom dessa ramar riskerar att få en varning, och om det därefter upprepas igen inom kort tid så kan följden bli en temporär avstängning från forumet. Varningar upphör att gälla efter viss tid, så den som fått en varning en gång ska inte riskera avstängning, om samma överträdelse sker igen långt senare.

För att enkelt kolla om en medlem överstiger dessa gränser kan man klicka på medlemmens profil --> "Visa användarens inlägg", och om översta inlägg sida 2 = dagens datum, betyder det att >15 inlägg /dag skrivits, och om översta inlägg sida 5 = mindre än 7 dagar bak i tiden, betyder det att > 60 inlägg/vecka skrivits.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Anders » 08 feb 2019 10:45

Det vore enklare om du Esther gav fan i att uttala sig om dumheten i andras påståenden eller sinnesfunktioner och bara förde fram din åsikt. Enbart kritiserade i sak. Att du har en kristen syn på många frågor stör inte mej. Och jag är ingen vän av att censurera åsikter som inte är comme il faut i tiden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 08 feb 2019 11:19

Anders skrev:Det vore enklare om du Esther gav fan i att uttala sig om dumheten i andras påståenden eller sinnesfunktioner och bara förde fram din åsikt. Enbart kritiserade i sak. Att du har en kristen syn på många frågor stör inte mej. Och jag är ingen vän av att censurera åsikter som inte är comme il faut i tiden.

Ingen talar om censur, Anders. En begränsning av antalet postningar per dag, till vad forumet orkar med utan att kantra, vill jag välkomna. Det är värt att pröva.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 08 feb 2019 12:08

Anders skrev:Det vore enklare om du Esther gav fan i att uttala sig om dumheten i andras påståenden eller sinnesfunktioner och bara förde fram din åsikt. Enbart kritiserade i sak. Att du har en kristen syn på många frågor stör inte mej. Och jag är ingen vän av att censurera åsikter som inte är comme il faut i tiden.


Nu handlar denna regel om att hindra masspostande av inlägg, och inte om förbud mot att uttala sig om dumhet mot andra, vilket är två olika saker. Frågan om personkritik har varit uppe förut, och jag har motiverat varför jag inte strikt vill moderera enligt denna princip.

Att hålla sig till trådämne och undvika överdrivet postande av inlägg är framförallt de två områden jag betonat. 60 inlägg per vecka kan jag tycka låter väl mycket bara det, men det är i alla fall betydligt mindre än över 100 inlägg per vecka som Esther snittat på över ett års tid.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Anne » 09 feb 2019 00:10

Min bror och jag satt och pratade nyligen. Han berättade att i ett land för länge sedan ( England? Jag minns inte sådana detaljer) kom det på modet och vittnade om status att ha breda skor. Det gick tydligen så långt att lagmannen satte en gräns på (höftar, minns inte riktigt) att en sko fick inte vara bredare än 35 cm. Det blev ju kaos i gränderna annars. Ingen - ingen! - kom ju fram. Jag tror att det är vad rekoj pratar om, även om jag har en missnöjesförklaring till den tillåtande rasismen.

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 09 feb 2019 01:36

lynx skrev:jag har en missnöjesförklaring till den tillåtande rasismen.


Jag vet att du anmälde ett inlägg för rasism. Jag skrev sen svar till dig, och jag tycker att jag gav en ganska/någorlunda utförlig motivering till varför jag inte ville ta bort det inlägget, och jag uppfattade det som att du därefter släppte ämnet utan att komma med någon invändning eller motargument. Det är klart att det ändå går att insistera om att det är ett tillåtande av rasism, och uttrycka missnöje över det, men jag har i alla fall försökt motivera mitt agerande enligt principer som jag själv tror på.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Anne » 07 mar 2019 22:32

Har jag några inlägg kvar att skriva den här veckan? Hur många då? Jag vill gärna visa Esther sympati. Vi kanske kan skriva fritt varannan vecka?

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 09 mar 2019 11:03

lynx skrev:Har jag några inlägg kvar att skriva den här veckan? Hur många då? Jag vill gärna visa Esther sympati. Vi kanske kan skriva fritt varannan vecka?


Om du vill se hur många inlägg du skrivit har jag beskrivit i tidigare inlägg om hur du kan göra för att kolla det. Jag själv räknar inte hur många inlägg alla skriver. Men om man tittar på din profil går det t ex notera att du skriver i genomsnitt 1,64 inlägg per dag, och med en gräns på 60 inlägg per vecka skulle det innebära att du får skriva i genomsnitt omkring 9 inlägg per dag, dvs mer än femdubbelt mot hur ofta du skriver nu.
Att använda olika regler beroende på vilken vecka det är tycker jag låter lite krångligt
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 13 mar 2019 23:46

rekoj skrev:
lynx skrev:Har jag några inlägg kvar att skriva den här veckan? Hur många då? Jag vill gärna visa Esther sympati. Vi kanske kan skriva fritt varannan vecka?


Om du vill se hur många inlägg du skrivit har jag beskrivit i tidigare inlägg om hur du kan göra för att kolla det. Jag själv räknar inte hur många inlägg alla skriver. Men om man tittar på din profil går det t ex notera att du skriver i genomsnitt 1,64 inlägg per dag, och med en gräns på 60 inlägg per vecka skulle det innebära att du får skriva i genomsnitt omkring 9 inlägg per dag, dvs mer än femdubbelt mot hur ofta du skriver nu.
Att använda olika regler beroende på vilken vecka det är tycker jag låter lite krångligt


Kan också tilläggas att för att någon ska varnas eller avstängas för masspostning av inlägg krävs först att det är någon som reagerar på det. Ingen anmälan = ingen varning/avstängning. Så visst då kan ju bestämma för att ta´t lite lugnare nån vecka och inte anmäla nån. Alternativt kan jag också tänka mig att höja gränsen för hur många inlägg man får skriva
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 14 mar 2019 00:28

rekoj skrev:Kan också tilläggas att för att någon ska varnas eller avstängas för masspostning av inlägg krävs först att det är någon som reagerar på det. Ingen anmälan = ingen varning/avstängning. Så visst då kan ju bestämma för att ta´t lite lugnare nån vecka och inte anmäla nån. Alternativt kan jag också tänka mig att höja gränsen för hur många inlägg man får skriva

Konsekvens och viss fasthet är bra. De gränser som är satta fungerar.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 14 mar 2019 23:36

Kan också tilläggas, att min grundpolicy inte är att skriva om vem som anmäler vem, om inte anmälaren själv uttrycker det öppet. Den som anmäler någon har rätten att göra det anonymt. Men kan nämna om detta senaste fall om varning/avstängningar pga överskriden gräns för antal inlägg har det varit på mitt eget initiativ, och anmälningar har då inte kommit in från någon annan. Dvs det är jag själv som varit anmälaren.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav David H » 08 apr 2019 20:56

Frågan om moderering och moderatorer har varit uppe förut. När jag blev moderator här var det ingen aktiv moderator, och det var inte heller någon annan som uttryckte sig frivillig att bli moderator. Men ingenstans är det ju sagt att forumet ska bara ha en moderator...

Om det önskas mer aktiv moderering på det här forumet skulle jag föreslå Pilatus som extra moderator. Förut fanns det alltid minst två moderatorer på forumet. Själv tycker jag inte alltid att det var till det bättre... t ex gillade jag inte flera av de permanenta avstängningarna som utfärdades gentemot olika användare. Men förr kan man väl också säga att det var mer ordning och reda. Och när det var beslut som inte gillades fanns ju möjlighet att kritisera modereringen. Själv kan jag känna att jag inte orkar engagera mig så mycket som moderator, även om jag inte heller har nån önskan om att sluta vara moderator. Om Pilatus ställer upp som moderator tycker jag det kan va värt ett försök för att få bättre kvalitet på forumet. Tror nog att Pilatus är den som har störst potential att göra skillnad som moderator, bland annat för att han verkar ha många medlemmars förtroende. Vad säger ni andra?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Forumets regler/moderering/policy

Inläggav Pilatus » 09 apr 2019 15:04

rekoj skrev:Om Pilatus ställer upp som moderator tycker jag det kan va värt ett försök för att få bättre kvalitet på forumet.

Om du vill kan vi göra ett försök, sätt upp ett datum som kontrollstation. Fungerar det inte som tänkt så avslutas försöket.

Jag har inte några speciella preferenser. Kanske dessa: Att bomba en sida med jättebilder, eller ovidkommande textsjok, betraktar jag som sabotage. Jag är för pluralism och ogillar notoriska fördömanden av hur andra tänker.

Om någon ogillar rekojs idé, säg gärna ifrån nu.
Moderator


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster