Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 15 mar 2019 22:35

Därför ses Greta som Jesus av vissa. Hon bär våra miljö- och konsumtionssynder på sina axlar och via sin diagnos.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 15 mar 2019 23:03

lynx skrev:Så roligt det vore om flickan (jag kallar inte en så ung tjej kvinna) ville prata med dig. SOS! Greta Thunberg! Se hit! Kom och prata klimat med oss! (Hon har nog mycket att göra, men man vet ju inte).

Jag tror inte hon sagt något om sina kunskaper, lynx. Hon har lyssnat på folk som sagt att CO2 är en klimatpåverkande gas. Det är det. Men ingen i hela världen kan säga hur mycket (eller litet) just denna faktor påverkat klimatet. Det finns ingen sådan kunskap. Datormodellerna man använder kan inte räkna med alla de gaser, albedo och annat som påverkar klimatet. Dessutom innehåller inte modellen något om kosmisk strålning. Jag tror inte Greta Thunberg vet något om svagheterna i den datormodell som IPCC arbetar med. Kanske har hon sett något om den senaste rapporten och 1,5 graders-målet. Därav paniken. Hon talar om ödesfrågor och att politikerna borde ta sitt ansvar. Jag håller med henne, det borde de.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 15 mar 2019 23:13

CO2 är nödvändig för allt liv. Näring för växter. Växter är vår näring. Bind CO2 i växtligheten.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 15 mar 2019 23:16

Alltid lätt ställa krav på andra. Vad andra ska göra.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 15 mar 2019 23:44

Algotezza skrev:Alltid lätt ställa krav på andra. Vad andra ska göra.

Ja, så är det. Och elcyklar påverkar inte klimatet, bara ekonomin.

– Det är inte omöjligt att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader, försäkrade IPCC:s ordförande Hoesung Lee när specialrapporten som sammanfattar kunskapsläget presenterades i Sydkorea på måndagsmorgonen. – Men det kräver aldrig tidigare skådade ansträngningar i hela samhället, tillade han. Ny Teknik, 2018-10-08

De ansträngningarna skulle länder som Polen, Indien, Kina och USA behöva tänka på. Om CO2 har den påverkansgraden som man talar om borde dessa länder upphöra med att bryta kol. Men vem skall kompensera dem för det avbräcket?

Miljöpartiet vill ju att vi skall kasta ut våra vedspisar och kaminer. Skulle effekten ens teoretiskt vara möjlig att reda ut?

Ett problem är att mänskligheten ökar i snabb takt. Det finns dessutom en mycket stor andel av världens befolkning som lever på några få dollar om dagen. Kanske vill de också kunna köpa litet saker som behövs i ett hem. En riktig toalett, en riktig säng, el, skolböcker mm.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 mar 2019 00:03

Mini Ice Age is Near, John Casey

Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 16 mar 2019 01:37

Pilatus skrev:
lynx skrev:Så roligt det vore om flickan (jag kallar inte en så ung tjej kvinna) ville prata med dig. SOS! Greta Thunberg! Se hit! Kom och prata klimat med oss! (Hon har nog mycket att göra, men man vet ju inte).

Jag tror inte hon sagt något om sina kunskaper, lynx. Hon har lyssnat på folk som sagt att CO2 är en klimatpåverkande gas. Det är det. Men ingen i hela världen kan säga hur mycket (eller litet) just denna faktor påverkat klimatet. Det finns ingen sådan kunskap. Datormodellerna man använder kan inte räkna med alla de gaser, albedo och annat som påverkar klimatet. Dessutom innehåller inte modellen något om kosmisk strålning. Jag tror inte Greta Thunberg vet något om svagheterna i den datormodell som IPCC arbetar med. Kanske har hon sett något om den senaste rapporten och 1,5 graders-målet. Därav paniken. Hon talar om ödesfrågor och att politikerna borde ta sitt ansvar. Jag håller med henne, det borde de.


Skulle du vara villig att prata med flickan direkt?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 16 mar 2019 01:41

Algotezza skrev:Symbolhandlingar ska rädda världen. Är det så?

Nu ska Greta få fredspriset med. Dags jag får nåt pris också, jag med alla mina diagnoser. Men jag är väl för gammal.


Sådana som du får en spark i baken ;)

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 16 mar 2019 07:21

--

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 mar 2019 09:13

lynx skrev:
Pilatus skrev:Hon talar om ödesfrågor och att politikerna borde ta sitt ansvar. Jag håller med henne, det borde de.

Skulle du vara villig att prata med flickan direkt?

Hon är välkommen hit i vår, vi kan dricka en kopp te på verandan, Greta Thunberg och jag. Men det är säkert bättre använd tid om hon går till skolan och på sin fritid läser vad John L. Casey skriver i sin bok Dark Winter: How the Sun Is Causing a 30-Year Cold Spell
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 16 mar 2019 10:47

Pilatus skrev:
lynx skrev:Så roligt det vore om flickan (jag kallar inte en så ung tjej kvinna) ville prata med dig. SOS! Greta Thunberg! Se hit! Kom och prata klimat med oss! (Hon har nog mycket att göra, men man vet ju inte).

Jag tror inte hon sagt något om sina kunskaper, lynx. Hon har lyssnat på folk som sagt att CO2 är en klimatpåverkande gas. Det är det. Men ingen i hela världen kan säga hur mycket (eller litet) just denna faktor påverkat klimatet. Det finns ingen sådan kunskap. Datormodellerna man använder kan inte räkna med alla de gaser, albedo och annat som påverkar klimatet. Dessutom innehåller inte modellen något om kosmisk strålning. Jag tror inte Greta Thunberg vet något om svagheterna i den datormodell som IPCC arbetar med. Kanske har hon sett något om den senaste rapporten och 1,5 graders-målet. Därav paniken. Hon talar om ödesfrågor och att politikerna borde ta sitt ansvar. Jag håller med henne, det borde de.


Har du själv berättat vad du har för kunskap inom detta område? Jag undrar om du inte exempelvis fått om bakfoten vad IPCC ägnar sig åt för typ av verksamhet. På dig verkar det som att de bedriver egen primärforskning, men det stämmer inte överens med vad jag läst.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 mar 2019 11:37

rekoj skrev:Har du själv berättat vad du har för kunskap inom detta område?

Nej, och vad jag vet så är det ingen annan heller som redovisat sina kunskaper. Inte lynx, inte Greta Thunberg.
rekoj skrev:Jag undrar om du inte exempelvis fått om bakfoten vad IPCC ägnar sig åt för typ av verksamhet. På dig verkar det som att de bedriver egen primärforskning, men det stämmer inte överens med vad jag läst.

IPCC skriver om sina arbetsgrupper. Ref. Climate Models and Their Evaluation
https://wg1.ipcc.ch/publications/wg1-ar4/ar4-wg1-chapter8.pdf

The IPCC Working Group I (WG I) aims at assessing the physical scientific basis of the climate system and climate change. Its main topics include: changes in greenhouse gases and aerosols in the atmosphere; observed changes in air, land and ocean temperatures, rainfall, glaciers and ice sheets, oceans and sea level; historical and paleoclimatic perspective on climate change; biogeochemistry, carbon cycle, gases and aerosols; satellite data and other data; climate models; climate projections, causes and attribution of climate change.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 mar 2019 11:55

För den som vill läsa mer om ämnet:

SMHI, FN:s klimatpanel – Sammanfattning för beslutsfattare Global uppvärmning på 1,5ºC

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.144804!/SPM_SR15_svensk.pdf
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 16 mar 2019 11:55

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Har du själv berättat vad du har för kunskap inom detta område?

Nej, och vad jag vet så är det ingen annan heller som redovisat sina kunskaper. Inte lynx, inte Greta Thunberg.

Jag vet inte, men tror inte heller att Greta eller lynx heller hävdat sig vara kunniga experter på området. Kanske inte heller du anser dig vara det, och då har jag inget att invända emot.

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Jag undrar om du inte exempelvis fått om bakfoten vad IPCC ägnar sig åt för typ av verksamhet. På dig verkar det som att de bedriver egen primärforskning, men det stämmer inte överens med vad jag läst.

IPCC skriver om sina arbetsgrupper. Ref. Climate Models and Their Evaluation
https://wg1.ipcc.ch/publications/wg1-ar4/ar4-wg1-chapter8.pdf

The IPCC Working Group I (WG I) aims at assessing the physical scientific basis of the climate system and climate change. Its main topics include: changes in greenhouse gases and aerosols in the atmosphere; observed changes in air, land and ocean temperatures, rainfall, glaciers and ice sheets, oceans and sea level; historical and paleoclimatic perspective on climate change; biogeochemistry, carbon cycle, gases and aerosols; satellite data and other data; climate models; climate projections, causes and attribution of climate change.


Min fetning här - aims at assessing the physical scientific basis of the climate system and climate change, dvs de ägnar sig åt att bedöma vetenskapligt underlag. Det handlar (som jag tolkar det) inte om att bedriva egen primärforskning, utan om att utvärdera forskning som bedrivs av andra - det tolkar jag som att de inte skapar några egna datamodeller om gasers klimatpåverkan eller dylikt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 16 mar 2019 12:06

Nej nej! Jag är väldigt klent insatt i det här med klimatet. Ni pratade om det i en tråd. Jag sa inte ett ord där. Det närmaste jag har kommit den frågan var när en psykvårdare (jo, de kan vara ganska märkliga de också) frågade om jag hade svalt solen och spottat ut månen. Eeeh *fågelholk* "Det... nej, det tror jag inte". Jag är helt säker på att den där flickan Greta kan betydligt mer om klimatet än mig. Jag tycker att det är roligt.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster