Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 17 mar 2019 11:11

Algotezza skrev:
lynx skrev:Åker du snälltåget? :) Ingefära ska vara nyttigt, säger de som förstår sig på. Grunnar lite löst om det är någon sorts homeopati-tankar, alltså ont ska med ont fördrivas. Halvskojar. Jag tror du tål min konstiga humor :) Trevlig resa!



SJs snabbtåg. Jag gillar som sagt ingefära.


Och jag gillar dig :) Knapra ingefära du. Det gjorde min pappa också. Varenda morgon. Visst kunde han var butter, men sjuk var han så sällan att det kan kallas obefintligt. Honung tyckte han även var bra grejer. Det var fruktansvärt pinsamt att vara tonårsdotter till min far. Jag kom att tänka på när han cyklade runt och gnolande skrockade "Den som illa gör, den illa far. När andra går så åker jag!" När han fes utbrast han "Hederssalut!" Han var nykterist kan tilläggas. Ja. Älskar papsen ändå :) Men alltså jag frågade den förtjusande Magdalena Ribbing om det här med fisandet. Ja, det är sant. Till min förvåning svarade hon. https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2 ... slippande/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 17 mar 2019 11:20

rekoj skrev:Någon expert inom klimatforskning är jag inte. Men jag anser mig iaf ha en del kunskaper inom vetenskaplig teori och metod, och just detta om att utvärdera vetenskaplig evidens inom ett forskningsområde har jag lärt mig att det inte är någon enkel process. Har skrivit en kandidatuppsats, och en magisteruppsats med syfte att utvärdera forskning inom visst område, genom litteraturöversikter med systematiska anspråk. Kraven på att utföra en korrekt systematisk översikt är omfattande,, det gäller då att systematiskt samla in och utvärdera all dokumenterad forskning inom ett område. Det är exempelvis inte tillåtet att godtyckligt välja bort vissa källor, och det finns inte något utrymme att komma med något eget tyckande. Själv har jag inte fått kalla mina litteraturstudier ”systematiska” då jag inte lyckats leva upp till alla krav för detta. Att exempelvis IPCC och andra som ägnar sig åt att systematiskt utvärdera forskning inom klimatområdet helt skulle missat att beakta väsentlig forskning inom området tycker jag inte låter så sannolikt.


Det vore intellektuellt ohederligt att bortse från rön som talar emot ens... hittar inte rätt ord just nu... ens preferens. Men samla ALL dokumenterad forskning, är det ens möjligt det? Är det ett snävt område du har studerat då?

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 17 mar 2019 12:21

lynx skrev:
rekoj skrev:Någon expert inom klimatforskning är jag inte. Men jag anser mig iaf ha en del kunskaper inom vetenskaplig teori och metod, och just detta om att utvärdera vetenskaplig evidens inom ett forskningsområde har jag lärt mig att det inte är någon enkel process. Har skrivit en kandidatuppsats, och en magisteruppsats med syfte att utvärdera forskning inom visst område, genom litteraturöversikter med systematiska anspråk. Kraven på att utföra en korrekt systematisk översikt är omfattande,, det gäller då att systematiskt samla in och utvärdera all dokumenterad forskning inom ett område. Det är exempelvis inte tillåtet att godtyckligt välja bort vissa källor, och det finns inte något utrymme att komma med något eget tyckande. Själv har jag inte fått kalla mina litteraturstudier ”systematiska” då jag inte lyckats leva upp till alla krav för detta. Att exempelvis IPCC och andra som ägnar sig åt att systematiskt utvärdera forskning inom klimatområdet helt skulle missat att beakta väsentlig forskning inom området tycker jag inte låter så sannolikt.


Det vore intellektuellt ohederligt att bortse från rön som talar emot ens... hittar inte rätt ord just nu... ens preferens. Men samla ALL dokumenterad forskning, är det ens möjligt det? Är det ett snävt område du har studerat då?


Ja, men mycket av den vetenskapliga verksamheten går också ut på att skapa förutsättningar för att minimera risken för att den typ av intellektuell ohederlighet ska kunna passera. Att samla all dokumenterad forskning kan vara svårt, eventuellt omöjligt, beroende på hur man väljer att definiera, men det finns i alla fall system för att underlätta insamlande av information. Till exempel inom medicinsk forskning och omvårdnadsforskning finns det databaser som innehåller i princip alla artiklar från alla etablerade vetenskapliga tidskrifter. Genom att söka på nyckelord hittar man då alla artiklar som använder samma nyckelord. Det gäller då att formulera en frågeställning som är hanterbar. T ex nu senast skrev jag en uppsats om äldre personers upplevelser av delaktighet i sjukhusvården: då inkluderade jag bara studier där deltagarna var 65 år eller äldre, och det var tvunget att handla om just upplevelser om delaktighet och sjukhusvård. Genom systematiska databassökningar kunde jag då finna 10-talet studier som berörde denna frågeställning. Men för att få kalla sin litteraturstudie "systematisk" räcker det inte med utförliga databassökningar, utan man behöver också söka "grå litteratur" https://kib.ki.se/soka-vardera/gra-litteratur, opublicerat material, med mer.

Gällande exempelvis klimatforskning kan ju forskningsfrågorna bli väldigt komplexa då det är så väldigt många olika faktorer som kan spela in, men det ser jag inte som en ursäkt till att inte använda systematiska tillvägagångssätt för att finna svar. Kanske snarare tvärtom, att ju mer komplex en fråga är, ju större behov finns det för en väl utarbetad metod, och systematiskt tillvägagångssätt. Vill jag bara hitta mina nycklar kanske det funkar att på måfå leta runt i min lägenhet...men säg om jag exempelvis vill hitta ett sandkorn som någon gömt i min lägenhet, då blir uppgiften knepigare, och det kan underlätta med en mer genomtänkt metod och systematiskt tillvägagångssätt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 17 mar 2019 13:16

Bra, rekoj! Det glädjer mig att du "checkar läget" lite bland de äldre och lyssnar på dem. Ju färre variabler, desto tydligare blir just den undersökningen. Men precis som du säger finns det ju ämnen av mer komplicerad natur. Jag är så präglad av mina psykologistudier. Där fick man knappt skriva en mening utan att hänvisa till tidigare studier. För att överillustrera skulle jag inte fått säga att det är ljust på dagen och mörkt på natten utan stöd av tidgare forskning. APA försöker samla forskningen kring psykologi. Jag vet inte hur det ser ut hos andra forskningsområden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 mar 2019 13:53

lynx skrev:Jag vet inte hur det ser ut hos andra forskningsområden.

Forskningsområden (och forskningsanslag) kan ju vara uppdelade som de är för klimatforskningen. (Utgångspunkterna är meteorology, solar physics, climatology, stratospheric aerosols och angränsande ämnen.)
Det kan innebära att forskare inte citerar varandras arbeten (fel läger, fel argument) och det blir en kamp om anslag till vidare forskning. Forskningen politiseras och ideologiseras.

The current warm phase; however, is now showing early signs of a possible long-term shift back to colder-than-normal sea surface temperatures (SST) and this could have serious implications on US climate and sea ice areal extent in the Northern Hemisphere.
https://www.perspectaweather.com/blog/2016/4/28/215-pm-atlantic-ocean-showing-signs-of-a-significant-long-term-shift-in-temperatures-from-warm-to-cold
Moderator

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 17 mar 2019 14:22

--

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 mar 2019 14:46

Eftersom jag tror på reinkarnation är det vi som lever nu som också är framtidens folk. Då kanske vi får en annan attityd till uppmaningen att rädda världen för framtida generationer...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 mar 2019 14:51

xion skrev:Hur ska Jorden kunna föda så många människor som vi nu är om vi skulle drabbas av en klimatkris.

En klimatkris är oundviklig, det finns inga helt stabila perioder. Även de interglaciala perioderna är omväxlande med små istider och varmare perioder.

Och de stora istiderna varar ca 90.000 år och däremellan har vi det varmare i 10.000 år.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 mar 2019 15:21

Algotezza skrev:Eftersom jag tror på reinkarnation är det vi som lever nu som också är framtidens folk. Då kanske vi får en annan attityd till uppmaningen att rädda världen för framtida generationer...

Även då vi vet hur det skall göras så finns det alltför många hinder på vägen. Vi sorterar sopor och många äter mindre kött och kör bränslesnåla bilar. Vi värmer husen med bergvärme. Det finns teknik att återvinna koldioxid och utvinna vätgas till drivmedel. Och punktskatterna blir hela tiden högre på bränsle. Vi kan öka reflexionsförmågan (albedo) genom att blanda vita stenar i asfalten. Men hittills så begränsar sig staten till några få områden.

Vi kan säkert göra mer. Troligen skulle det vara bra om vi bekymrade oss mer för miljöfrågor och i alla fall inte mer för klimatet. Alla talar om global uppvärmning, men det blir inte varmare trots att CO2 har fortsatt öka med några ppm (412.14 ppm den 12 mars). Ref: http://www.co2.earth
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 mar 2019 16:22

lynx skrev:
Algotezza skrev:
lynx skrev:Åker du snälltåget? :) Ingefära ska vara nyttigt, säger de som förstår sig på. Grunnar lite löst om det är någon sorts homeopati-tankar, alltså ont ska med ont fördrivas. Halvskojar. Jag tror du tål min konstiga humor :) Trevlig resa!



SJs snabbtåg. Jag gillar som sagt ingefära.


Och jag gillar dig :) Knapra ingefära du. Det gjorde min pappa också. Varenda morgon. Visst kunde han var butter, men sjuk var han så sällan att det kan kallas obefintligt. Honung tyckte han även var bra grejer. Det var fruktansvärt pinsamt att vara tonårsdotter till min far. Jag kom att tänka på när han cyklade runt och gnolande skrockade "Den som illa gör, den illa far. När andra går så åker jag!" När han fes utbrast han "Hederssalut!" Han var nykterist kan tilläggas. Ja. Älskar papsen ändå :) Men alltså jag frågade den förtjusande Magdalena Ribbing om det här med fisandet. Ja, det är sant. Till min förvåning svarade hon. https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2 ... slippande/


Ja, det gäller att leva upp till den svenska papparollen som är så väl synlig och ikonisk i svenska komedier som Svensson Svensson. Mamman klok, barnen, i synnerhet döttrarna, ännu klokare och smartare. Och nu har komedins ideal förts ut i verkligheten - åtminstone media-verkligheten - med alla kloka barn. Någon kallade det infantokrati.

Vuxna är dumma i huvudet. I synnerhet lärare. Och de flesta vuxna håller inställsamt med för att vara trendiga. Lärare är ju ett masochistiskt och flagellantiskt släkte. Hit me with your rythm stick (or pointer)!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 mar 2019 16:23

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Eftersom jag tror på reinkarnation är det vi som lever nu som också är framtidens folk. Då kanske vi får en annan attityd till uppmaningen att rädda världen för framtida generationer...

Även då vi vet hur det skall göras så finns det alltför många hinder på vägen. Vi sorterar sopor och många äter mindre kött och kör bränslesnåla bilar. Vi värmer husen med bergvärme. Det finns teknik att återvinna koldioxid och utvinna vätgas till drivmedel. Och punktskatterna blir hela tiden högre på bränsle. Vi kan öka reflexionsförmågan (albedo) genom att blanda vita stenar i asfalten. Men hittills så begränsar sig staten till några få områden.

Vi kan säkert göra mer. Troligen skulle det vara bra om vi bekymrade oss mer för miljöfrågor och i alla fall inte mer för klimatet. Alla talar om global uppvärmning, men det blir inte varmare trots att CO2 har fortsatt öka med några ppm (412.14 ppm den 12 mars). Ref: http://www.co2.earth


Vi får äta vår skit i framtiden. Och skörda våra goda frukter som sås idag.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 17 mar 2019 16:55

lynx skrev:Bra, rekoj! Det glädjer mig att du "checkar läget" lite bland de äldre och lyssnar på dem. Ju färre variabler, desto tydligare blir just den undersökningen. Men precis som du säger finns det ju ämnen av mer komplicerad natur. Jag är så präglad av mina psykologistudier. Där fick man knappt skriva en mening utan att hänvisa till tidigare studier. För att överillustrera skulle jag inte fått säga att det är ljust på dagen och mörkt på natten utan stöd av tidgare forskning. APA försöker samla forskningen kring psykologi. Jag vet inte hur det ser ut hos andra forskningsområden.


Mm..så är det. Skriv ett påstående, utan att lämna nån referens, så åker du dit. Det var ett av skälen till att jag först blev underkänd på mitt arbete, att min examinator tyckte att jag inte varit tillräckligt tydlig med alla referenser. Fick faktiskt veta idag om att min komplettering blivit godkänd, så nu får jag väl fira lite. :)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 17 mar 2019 17:27

Pilatus skrev:
lynx skrev:Jag vet inte hur det ser ut hos andra forskningsområden.

Forskningsområden (och forskningsanslag) kan ju vara uppdelade som de är för klimatforskningen. (Utgångspunkterna är meteorology, solar physics, climatology, stratospheric aerosols och angränsande ämnen.)
Det kan innebära att forskare inte citerar varandras arbeten (fel läger, fel argument) och det blir en kamp om anslag till vidare forskning. Forskningen politiseras och ideologiseras.


Olika forskningsområdens uppdelning, olika intressekonflikter, om ekonomiska anslag, selektiva urval.. osv. Det kan absolut vara svåra utmaningar att hantera. Inom vetenskaplig teori och metod handlar det mycket om att hitta tillvägagångssätt för att undvika bias i fråga om sådana faktorer.

Till exempel det arbetet jag skrev, det är inom området för vårdvetenskap, men arbetar jag utifrån en frågeställning som berör flera områden skulle det aldrig tillåtas att jag bara utgår från omvårdnadsforskning. Jag skulle kunna söka i databasen "Cinahl" som samlar artiklar inom omvårdnadsforskning, men då exkluderas exempelvis artiklar skrivna av doktorer inom medicinsk vetenskap...och eftersom det är artiklar som kan beröra min frågeställning måste dessa också sökas..och då kan jag använda databasen PubMed som har ett bredare urval. I slutändan ledde det också till att jag fick granska artiklar inom andra fakulteter. Till exempel fick jag upp en artikel publicerad inom filosofisk fakultet om fria val och kompabilitetsteori, som kunde exkluderas från studien först efter en närmare andra granskning.
Varje studie som publiceras i etablerade tidskrifter måste redovisa ekonomisk finansiering, och det är ett moment i kvalitetsgranskningen av varje artikel att analysera hur detta kan påverka artikelns trovärdighet.
Krav på systematiskt genomförande har bland annat syfte att det inte ska gå att välja bort "fel läger" eller "fel argument". Kanske skulle jag i min studie velat komma fram till att äldre vill vara delaktiga i sjukhusvården, och att de vill fatta egna beslut...men även om så vore fallet kan jag ju inte exkludera studier där de äldre säger att de inte vill vara delaktiga. Och när jag arbetat och slitit mycket med mitt arbete har jag ju som faktiskt ett intresse av att få det bra gjort. Sanningsenligheten ger en tillfredsställelse, oavsett vad det är jag kommer fram till.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 mar 2019 18:04

rekoj skrev:Varje studie som publiceras i etablerade tidskrifter måste redovisa ekonomisk finansiering, och det är ett moment i kvalitetsgranskningen av varje artikel att analysera hur detta kan påverka artikelns trovärdighet.
Krav på systematiskt genomförande har bland annat syfte att det inte ska gå att välja bort "fel läger" eller "fel argument".

Det är naturligtvis ett bra och önskvärt svar. Men hur enkelt är det i realiteten? Både Barack Obama och Donald Trump hade bestämt sig för hur det förhåller sig med global uppvärmning, men från diametralt skilda utgångspunkter. Belysande. Sådant skapar misstroende. Al Gore och FN:s klimatpanel IPCC, fick Nobels fredspris 2007. Hur skall forskare med annan hypotes om vad som är klimatdrivande därefter lyckas? Det är i alla fall betydligt mycket svårare.

Vår tid är inte mer skyddad än då Rasbiologiska institutet bildades. Pessimistiskt kanske. Sovjetunionen var etter värre under Lysenko-eran då Nikolai Vavilov kastades i fängelse. Det var värre, men ideologiseringen stod i blixtbelysning.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 mar 2019 18:42

Varför skapa hållbara lösningar för en civilisation där klimatet har nått en brytpunkt? Låt oss sakta ned samhället, lägga meningsskiljaktigheter åt sidan och låta civilisationen dö med värdighet. Det hävdar amerikanske och mångfaldigt prisbelönte författaren och klimatexperten Roy Scranton.

Så låter det om man tror på de dystopiska alarmisterna. De har fel, det är inte kört. Men visst går det åt fanders om vi skall fortsätta tro på hotfulla miljöpartister som talar om antropogen miljöpåverkan skall kunna lösas med elcyklar och skyhöga punktskatter. Om vi verkligen vill minska CO2 finns det fler och bättre metoder än dem som idioterna i MP plågar oss med.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster