Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 21 mar 2019 09:44

lynx skrev:Jaha. Nu var min dag förstörd. Det har tydligen blivit något av en trend att kasta klibbiga ostskivor på sin bebis. Cheesed kallas det. Nu orkar jag banne mig inte länge till! #-o Och jag är så fruktansvärt sjuk jag! Spektakel.

Ehh?????
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 21 mar 2019 11:57

lynx skrev:
Algotezza skrev:
lynx skrev:
Jag får nog förtydliga mig här. Min avsikt är inte att göra narr av min pappa. Nu när jag har vuxit upp är jag tacksam och stolt över båda mina föräldrar. Jag skrev några kärleksord till pappa här: https://www.poeter.se/Las+Text?textId=1068813 Det är ren kärlek i enkla sanningsenliga ordalag, inget idoliserat krafs. Skrev om mamma också https://www.poeter.se/Las+Text?textId=1192035

Det kan var viktigt med de komiska elementen. T ex Felix Herngren hade blivit helt lyrisk över att få ett ärligt, utförligt porträtt av min pappa. Jag skäms inte längre. Jag kan t o m skratta hjärtligt själv och verkligen förstå vad han gav mig och vad han lärde mig. Ovärderligt.


Det tror jag inte heller du gör, alltså gör narr av din far. Jag menar bara det finns en klyschartad bild av den s.k. svenska pappan. Den är jag trött på.


Min pappa var verkligen ingen klyscha :) Jag känner inga filmregissörer. Det närmaste är väl nån som jag känner väl var klasskompis med Lukas Moodyson, men alltså jag betvivlar att han skulle kunna porträttera pappa ordentligt.


När vi bodde på Almvik i Malmö på 80-talet lånade jag Moodysons lyrik på Lindängens bibliotek. Han tillhörde gruppen Malmöligan och var då ett poetiskt underbarn.

Vi bodde i ett av de höghus på 80-talet som syns i bakgrunden i Lilja forever när hon ska kasta sig ner från en gångbro.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 mar 2019 15:04

Har vi några riktigt religiösa här?? Hur hanterar ni tiggeri-frågan??

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 mar 2019 15:41

Själv har jag som mål att en dag bidra med pengar till de mest utsatta, tiggare.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 mar 2019 23:39

Det är nog många som vill förbjuda tiggeri, men enligt mig så vore det helt förkastligt... Man ska inte sopa det under mattan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 mar 2019 23:48

klorofyll skrev:Det är nog många som vill förbjuda tiggeri, men enligt mig så vore det helt förkastligt... Man ska inte sopa det under mattan.

Så du menar att vi skall ta på oss ansvaret för att andra länder inte vill hjälpa sina romer?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 22 mar 2019 06:48

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det är nog många som vill förbjuda tiggeri, men enligt mig så vore det helt förkastligt... Man ska inte sopa det under mattan.

Så du menar att vi skall ta på oss ansvaret för att andra länder inte vill hjälpa sina romer?

Det här kan ju utvidgas till att gälla annat än tiggeri. Det är lite på modet nu, och har varit det ett antal år nu. I min generation åkte folk med det samvetet ner och stödde på plats.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 22 mar 2019 09:03

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det är nog många som vill förbjuda tiggeri, men enligt mig så vore det helt förkastligt... Man ska inte sopa det under mattan.

Så du menar att vi skall ta på oss ansvaret för att andra länder inte vill hjälpa sina romer?


Tiggeriförbud är förvisso ett sätt att frånsäga sig ansvar. Samtidigt är motsatsen inte ett sätt att erkänna ansvar, att ge är fortfarande ett fritt val.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 22 mar 2019 09:03

Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det är nog många som vill förbjuda tiggeri, men enligt mig så vore det helt förkastligt... Man ska inte sopa det under mattan.

Så du menar att vi skall ta på oss ansvaret för att andra länder inte vill hjälpa sina romer?


Tiggeriförbud är förvisso ett sätt att frånsäga sig ansvar. Samtidigt är motsatsen inte ett sätt att erkänna ansvar. Att ge är fortfarande ett fritt val.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 mar 2019 09:56

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det är nog många som vill förbjuda tiggeri, men enligt mig så vore det helt förkastligt... Man ska inte sopa det under mattan.

Så du menar att vi skall ta på oss ansvaret för att andra länder inte vill hjälpa sina romer?

Vi bör ta ett rimligt ansvar. Det är lätt att tro att "det där drabbar inte mig", vad menar jag med det? Jo, alltså om tiggeri förbjuds, så ändras spelreglerna och vi får ett ännu kallare socialt klimat.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2019 10:34

Anders skrev:
Pilatus skrev:Så du menar att vi skall ta på oss ansvaret för att andra länder inte vill hjälpa sina romer?

Det här kan ju utvidgas till att gälla annat än tiggeri. Det är lite på modet nu, och har varit det ett antal år nu. I min generation åkte folk med det samvetet ner och stödde på plats.

Vi ger miljarder i hjälp till dessa öststater, men antagligen behövs pengarna till annat än att hjälpa de egna medborgarna. Det är i medmänskligt avseende ynkligt att låta andra ta hand om dessa medborgare. Rumänien är bland de största ursprungsländerna inom EU för människohandel, prostitution, tvångsarbete och tiggeri.

Naturligtvis permanentar vi tiggarnas situation genom att "vara snälla". Det går att ställa krav på Klaus Johannis och den rumänska regeringen. Kanske är regeringen och UD bekväma, det vore ju synd att förstöra stämningen vid de dignande middagsborden. Så det blir inte någon prioritet i sådana frågor. Och det är ju inte utanför UDs dörrar tiggarna sitter med sina pappmuggar.

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 22 mar 2019 10:41

Låt säga att tiggeriförbud råder. En tiggare sitter på trottoaren i sina trasiga kläder, tur att det inte är vinter, kanske har hen fått ett mål mat. Plötsligt kommer två poliser, den en tar tag i tiggaren som gör hopplöst motstånd, den andre använder batongen. De släpar iväg tiggaren till polis-fordonet och kör iväg, tiggaren låses in och blir tvungen att betala en summa pengar - som inte finns - som straff. Godnatt!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 22 mar 2019 10:58

Hur skall vi få till att människor inte far illa någonstans i världen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2019 11:02

klorofyll skrev:Låt säga att tiggeriförbud råder. En tiggare sitter på trottoaren i sina trasiga kläder, tur att det inte är vinter, kanske har hen fått ett mål mat. Plötsligt kommer två poliser, den en tar tag i tiggaren som gör hopplöst motstånd, den andre använder batongen. De släpar iväg tiggaren till polis-fordonet och kör iväg, tiggaren låses in och blir tvungen att betala en summa pengar - som inte finns - som straff. Godnatt!

Om det är din önskan att hjälpa Rumäniens tiggare så får du gärna göra det, klorofyll.

Svenska staten har redan bidragit med massiv ekonomisk hjälp till Rumänien.

Om du trots detta menar att vi inte gjort tillräckligt för de problem som öststaterna inte vill ta i, så bjud hem några tiggare. Bjud på hemlagad mat. Var en medmänniska!
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 22 mar 2019 11:15

Svårt med tiggeri, framförallt vara konsekvent. Ger ibland, ger ibland inte. Mår skit oavsett vad jag gör. Brukar köpa Faktum - de hemlösas tidning här i Lund.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster