Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav Anders » 24 mar 2019 12:21

är jag alldeles ute och cyklar om många som är emot flyktingmottagning också är skeptiska till att global uppvärmning på grund av eldning av fossila bränslen är på väg att orsaka en klimatkatastrof? Eller vice versa, omfamnar tanken på flyktingar och ser eldning av olja som ett stort klimathot.
Någon som avbryter mot det mönstret?
Att det liksom jag finns många som är tvehågsna i båda frågorna lär ju vara fallet. Men jag tycker mig märka att de som är övertygade bu/bä om den ena frågan också är rätt övertygade i den andra enligt ovan. I så fall, varför? Vad binder ihop frågorna egentligen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav Algotezza » 24 mar 2019 19:25

Anders skrev:är jag alldeles ute och cyklar om många som är emot flyktingmottagning också är skeptiska till att global uppvärmning på grund av eldning av fossila bränslen är på väg att orsaka en klimatkatastrof? Eller vice versa, omfamnar tanken på flyktingar och ser eldning av olja som ett stort klimathot.
Någon som avbryter mot det mönstret?
Att det liksom jag finns många som är tvehågsna i båda frågorna lär ju vara fallet. Men jag tycker mig märka att de som är övertygade bu/bä om den ena frågan också är rätt övertygade i den andra enligt ovan. I så fall, varför? Vad binder ihop frågorna egentligen?


V-MP-perspektivet...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav Pilatus » 25 mar 2019 22:44

Algotezza skrev:
Anders skrev:är jag alldeles ute och cyklar om många som är emot flyktingmottagning också är skeptiska till att global uppvärmning på grund av eldning av fossila bränslen är på väg att orsaka en klimatkatastrof?

V-MP-perspektivet...

Det hade onekligen varit bra om frågorna inte politiserats. Vi kan även räkna in frågan om brottsutveckling och statistiken från BRÅ till frågorna om migration och global uppvärmning.

Ekonomin eldas på med negativ ränta och kronvärdet sjunker. Vad tror ni kommer vi få betala tian för en dollar snart?
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav David H » 25 mar 2019 23:25

Pilatus skrev:Det hade onekligen varit bra om frågorna inte politiserats. Vi kan även räkna in frågan om brottsutveckling och statistiken från BRÅ till frågorna om migration och global uppvärmning.

Ekonomin eldas på med negativ ränta och kronvärdet sjunker. Vad tror ni kommer vi få betala tian för en dollar snart?


Det går att se politik i allt. Men själv är jag inte övertygad om att klimatforskningen skulle vara särskilt politiserad, i avseende om frågan om global uppvärmning sker eller inte. Andra frågan om vad som "bör" göras är ju givetvis politisk. Som jag ser det är det viktigt att skilja dessa frågor åt, vad som är; och vad som bör göras.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav Pilatus » 26 mar 2019 00:26

rekoj skrev:Som jag ser det är det viktigt att skilja dessa frågor åt, vad som är; och vad som bör göras.

Bra, men det är inte någon enkel uppgift att få ett godtagbart svar på. Dvs grafer som presenterar den globala uppvärmningen är beroende av mätmetod och källa.

Sedan 1979 har den globala medeltemperaturen börjat mätas med satelliter, som visar en mild uppvärmning fram till 1998, och ingen alls sedan 2000 – UAH är University of Alabama, Huntsville, och RSS är Remote Sensing System (värmetopparna 1998, 2010 och 2016 beror på väderfenomenet El Nino) Ref. https://klimathotet.com/2017/07/15/first-blog-post-25/
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav Anders » 26 mar 2019 11:02

Kan man se en maktkamp här?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav Pilatus » 26 mar 2019 13:15

Anders skrev:Kan man se en maktkamp här?

Det finns uppenbarligen motstridiga uppfattningar. Men alla är överens om att från mitten av 1800-talet fram till i dag så finns det en påtaglig temperaturökning, kanske 0,8 grader med ett par tiondelar upp eller ned.

Stridsfrågan handlar om hur stor del av denna ökning som är antropogen. Det är mycket som hänt de senaste 150 åren, albedo, klimatpåverkande gaser, solens periodicitet, skogsskövling, miljöförstöringen, grundvattensänkning och marksättningar (bl a slukhål).

Teoribildningen är inte klar, klimatmodellerna har stor spridning, politiken ofta alarmistisk, inte minst i Sverige. Fenomenet Greta Thunberg som symptom och exempel, Fridolin med sina landsbygdsskatter. Eller motreaktionen, att dra igång kolbrytning i USA (Trump), eller kravet från de länder som också vill ha del i konsumtionssamhällets alla välsignelser.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav hakkapeliitta » 26 mar 2019 22:49

Sen rent privat, har två bröder som kör dieselbil.
Plötsligt ska allt som har med miljöarbete att göra hånas. Hon Greta är autistisk, miljöpartister är extremister.
Bryr mej inte speciellt men undrar ibland hur det lilla egenintresset styr åsikten.

Är själv dåligt insatt i klimatfrågan men litar på överväldigande del av expertisen. Hur annars?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav Pilatus » 26 mar 2019 23:20

hakkapeliitta skrev:Plötsligt ska allt som har med miljöarbete att göra hånas.

Nej det tror jag inte, tvärtom. Har du sett en enda postning här som är kritiskt inställd till miljöarbete och vettiga åtgärder för att hålla liv i planeten.

Det som vållar diskussion började med Al Gore och En obekväm sanning (2006). Alltså klimathotet. Det finns en del i den här tråden som handlar om klimatfrågan.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav hakkapeliitta » 27 mar 2019 00:11

Skrev RENT PRIVAT, menade inte Filosofiforum i allmänhet.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav klorofyll » 01 apr 2019 18:28

Anders skrev:är jag alldeles ute och cyklar om många som är emot flyktingmottagning också är skeptiska till att global uppvärmning på grund av eldning av fossila bränslen är på väg att orsaka en klimatkatastrof? Eller vice versa, omfamnar tanken på flyktingar och ser eldning av olja som ett stort klimathot.
Någon som avbryter mot det mönstret?
Att det liksom jag finns många som är tvehågsna i båda frågorna lär ju vara fallet. Men jag tycker mig märka att de som är övertygade bu/bä om den ena frågan också är rätt övertygade i den andra enligt ovan. I så fall, varför? Vad binder ihop frågorna egentligen?


Det är helt riktigt. Såg när du la upp denna och jag höll med dig, men jag svarade inte eftersom jag kände mig så säker på detta och det blir ju lite meningslöst, nämen det är så den vanlige medelålders mannen resonerar, dom tänker inte, de argumenterar emot, man bryr sig inte om sanningen utan om vem som vinner debatten.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav Pilatus » 01 apr 2019 18:50

klorofyll skrev:
Anders skrev:är jag alldeles ute och cyklar om många som är emot flyktingmottagning också är skeptiska till att global uppvärmning på grund av eldning av fossila bränslen är på väg att orsaka en klimatkatastrof? Eller vice versa, omfamnar tanken på flyktingar och ser eldning av olja som ett stort klimathot.

Det är helt riktigt.

Nej klorofyll, det är inte helt riktigt. Det finns förvisso en folkvandring från ett antal länder, det är sant. Men är dessa flyktingar? Då de kommer till Europa är de asylanter, de söker asyl. Flyktingstatus får de om de bedöms vara flyktingar.

Och klimatkatastrof, är det vad som hotar? Onekligen finns det de som anser det. De har tittat på IPCCs grafer som säger att OM det fortsätter som grafen visar så hotar en klimatkatastrof. Men grafen är beräknad efter en modell som har en ganska stor osäkerhet och därmed ett osäkert utfall. Om det blir kallare då, vad skall Gustav Fridolin och Greta Thunberg säga då?

Så vad är det som är helt riktigt? Anders ställde en fråga, klorofyll.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav klorofyll » 02 apr 2019 02:01

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:är jag alldeles ute och cyklar om många som är emot flyktingmottagning också är skeptiska till att global uppvärmning på grund av eldning av fossila bränslen är på väg att orsaka en klimatkatastrof? Eller vice versa, omfamnar tanken på flyktingar och ser eldning av olja som ett stort klimathot.

Det är helt riktigt.

Nej klorofyll, det är inte helt riktigt. Det finns förvisso en folkvandring från ett antal länder, det är sant. Men är dessa flyktingar? Då de kommer till Europa är de asylanter, de söker asyl. Flyktingstatus får de om de bedöms vara flyktingar.

Och klimatkatastrof, är det vad som hotar? Onekligen finns det de som anser det. De har tittat på IPCCs grafer som säger att OM det fortsätter som grafen visar så hotar en klimatkatastrof. Men grafen är beräknad efter en modell som har en ganska stor osäkerhet och därmed ett osäkert utfall. Om det blir kallare då, vad skall Gustav Fridolin och Greta Thunberg säga då?

Så vad är det som är helt riktigt? Anders ställde en fråga, klorofyll.

Det är bara sambandet som sticker ut, inte något definitionsmässigt. Personer som inte alls har någon oro för människans inverkan på klimatet, utsläpp från industrier osv (för detta är något som sköter sig naturligt och vädret svänger inte på en femöring) brukar ofta vara negativa till invandring av människor till, typ Sverige. Jag känner att det finns en grund för att så är fallet, men jag tror inte att det är en allmän uppfattning.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav klorofyll » 02 apr 2019 02:34

Varför? Rent generellt brukar man vilja göra det som är bra. Frågan är bara, för vem!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Klimatfrågan och Flyktingfrågan

Inläggav klorofyll » 02 apr 2019 04:17

Det skulle inte förvåna mig om Greta blir inskriven i historieböckerna. Det kanske är lite sent tom att säga så. Många skulle nog dock bli lite överrumplade än. Det är väl naturens lag att enträgen lyckas.

Något i stil med Martin Luther.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster