Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anne » 30 mar 2019 01:31

Anders skrev:Man kunde väl mrt:a massor med folks hjärnor. Och konstatera vad som förenar människor. Och bygga upp en databank. Sen mrt:a bebisarna och sortera in dem i framtida yrken, med bruksanvisning för föräldrarna. Hade passat mig utmärkt. Inger jävla ”vad vill du göra med ditt liv” utan man gör det jag ska med mitt liv.

Ogillar du den fria viljan?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 30 mar 2019 01:34

Anders skrev:Man kunde väl mrt:a massor med folks hjärnor. Och konstatera vad som förenar människor. Och bygga upp en databank. Sen mrt:a bebisarna och sortera in dem i framtida yrken, med bruksanvisning för föräldrarna. Hade passat mig utmärkt. Inger jävla ”vad vill du göra med ditt liv” utan man gör det jag ska med mitt liv.

Vi har sett alternativa metoder, de framstår ofta som ytterst slumpmässiga och garanterar mänskligt lidande och olycka. Fråntar man människors tro att det de gör är ett eget val, hänger inte motivationen med. Folk börjar fuska med kvalitet och det enda som konsumeras begärligt är den Victory Gin som framställs av staten.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anne » 30 mar 2019 01:48

Ja, enbär ska man passa sig för. (Gin-komponent)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anders » 30 mar 2019 07:16

lynx skrev:
Anders skrev:Man kunde väl mrt:a massor med folks hjärnor. Och konstatera vad som förenar människor. Och bygga upp en databank. Sen mrt:a bebisarna och sortera in dem i framtida yrken, med bruksanvisning för föräldrarna. Hade passat mig utmärkt. Inger jävla ”vad vill du göra med ditt liv” utan man gör det jag ska med mitt liv.

Ogillar du den fria viljan?

Vad det gäller yrkesval åtminstone. Eftersom den fria viljan inte passar barn. Man växer upp i en miljö där ens lokala omgivning ställer en massa krav på en, som styr en mot ställen där man egentligen inte vill vara. Kan lugnt säga att både jag, brorsan och flera av mina gamla kompisar har tvingats in i fållor där vi levt olyckliga liv.

Några ytterst få har kunnat ”följa hjärtats lust”. Men för den absoluta majoriteten tror jag min modell skulle gjort dem lyckligare. Gör du det du är bra på och känner inspiration för kommerdu trivas och göra ett bra jobb. Och 18-åringen i gemen har inte en chans att veta vad det är.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anders » 30 mar 2019 07:20

Pilatus skrev:
Anders skrev:Man kunde väl mrt:a massor med folks hjärnor. Och konstatera vad som förenar människor. Och bygga upp en databank. Sen mrt:a bebisarna och sortera in dem i framtida yrken, med bruksanvisning för föräldrarna. Hade passat mig utmärkt. Inger jävla ”vad vill du göra med ditt liv” utan man gör det jag ska med mitt liv.

Vi har sett alternativa metoder, de framstår ofta som ytterst slumpmässiga och garanterar mänskligt lidande och olycka. Fråntar man människors tro att det de gör är ett eget val, hänger inte motivationen med. Folk börjar fuska med kvalitet och det enda som konsumeras begärligt är den Victory Gin som framställs av staten.

Bild

Man skulle tro det. Men jag påstår motsatsen ganska mycket. Det skulle vara föräldrarna som skulle lida. Fick du veta att du skall göra det här och det faktiskt skulle vara något man har fallenhet för tror jag man skulle gilla det. Göra ett bra jobb. Och ingen skulle kunna kritisera dig. Och samhället skulle vara som en väloljad maskin.

Är det inte något åt det här hållet Myers Briggs är? Hjälpa förvirrade människor hitta en riktning? Förutom att det är en teambuildingaktivitet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Esther » 30 mar 2019 09:32

Anders skrev:
Är det inte något åt det här hållet Myers Briggs är? Hjälpa förvirrade människor hitta en riktning? Förutom att det är en teambuildingaktivitet.


Nja, en del av dessa olika tests som tagits fram för jobb/studier intervjuer och för att se om en personlighetstyp passar in i grupper av människor man redan har, eller om de har förutsättning att klara av sina uppgifter.... är faktiskt självinsikt.

Att nå självinsikt - högre förståelse för sig själv, hur man fungerar i grupper och vilka delar man behöver jobba med eller utveckla och vilka redan är det --- samt att insikten om att vi alla är olika och därmed kan KOMPLETTERA andra som inte är som vi själva - är därmed en viktig bit i att kunna förstå sig själv och komma i kontakt med sidor i ens eget själv som man kanske inte ser eller känner till helt....

Så, sådana här test visar ju inte på bättre och sämre - de visar mer på vem man är just nu (de ändras också över tid).
Då de inte är helt vetenskapliga - som redan några påpekat - är de mer eller mindre bra och mer eller mindre korrekta. Sådana här tests som redan Pilatus sagt måste kompletteras med andra frågor och samtal med personer som är utbildade i att läsa dem och förstå dem - samt kontrollfrågor för att se hur de som svarat har tänkt :) - sant eller hoppfullt i det de ännu inte ens är.... men hade önskat vara.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav xion » 30 mar 2019 09:52

När man frågar barn vad dom vill bli när dom blir stora, så vill dom alltid bli astronauter, fotbollsproffs, rockstjärna eller dylikt.
Där kan filosofin göra en insats för att få flera att förstå att all lycka är kemisk lycka.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Esther » 30 mar 2019 11:03

xion skrev:När man frågar barn vad dom vill bli när dom blir stora, så vill dom alltid bli astronauter, fotbollsproffs, rockstjärna eller dylikt.
Där kan filosofin göra en insats för att få flera att förstå att all lycka är kemisk lycka.


Nu vet inte jag vad som är "kemisk lycka", eftersom det är mig främmande.
Är det etanol eller opiater eller annan "kemisk olycka" du syftar på?

Glädjen i en sund vänskap, godhet och välmening till andra, samt tacksamhet och verklig kärlek är alltid källa till lycka (som är bestående).
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anders » 30 mar 2019 11:19

Esther skrev:
Anders skrev:
Är det inte något åt det här hållet Myers Briggs är? Hjälpa förvirrade människor hitta en riktning? Förutom att det är en teambuildingaktivitet.


Nja, en del av dessa olika tests som tagits fram för jobb/studier intervjuer och för att se om en personlighetstyp passar in i grupper av människor man redan har, eller om de har förutsättning att klara av sina uppgifter.... är faktiskt självinsikt.

Att nå självinsikt - högre förståelse för sig själv, hur man fungerar i grupper och vilka delar man behöver jobba med eller utveckla och vilka redan är det --- samt att insikten om att vi alla är olika och därmed kan KOMPLETTERA andra som inte är som vi själva - är därmed en viktig bit i att kunna förstå sig själv och komma i kontakt med sidor i ens eget själv som man kanske inte ser eller känner till helt....

Så, sådana här test visar ju inte på bättre och sämre - de visar mer på vem man är just nu (de ändras också över tid).
Då de inte är helt vetenskapliga - som redan några påpekat - är de mer eller mindre bra och mer eller mindre korrekta. Sådana här tests som redan Pilatus sagt måste kompletteras med andra frågor och samtal med personer som är utbildade i att läsa dem och förstå dem - samt kontrollfrågor för att se hur de som svarat har tänkt :) - sant eller hoppfullt i det de ännu inte ens är.... men hade önskat vara.

Hur man fungerar i grupper är en sak, en annan är hur man fungerar över huvud taget. Och der tycks vara ytterst medfött. Och det är mycket svårt att komma underfund med. Man borde göra det som är självklart att man skall göra. Som är bra för en själv och andra. Annars går människor bittra och olyckliga genom livet, en plåga för sig själva och sin omgivning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav xion » 30 mar 2019 11:42

xion skrev:När man frågar barn vad dom vill bli när dom blir stora, så vill dom alltid bli astronauter, fotbollsproffs, rockstjärna eller dylikt.
Där kan filosofin göra en insats för att få flera att förstå att all lycka är kemisk lycka.

Det är nämligen så att lycka kommer alltid inifrån, aldrig utifrån.
Många tror när de är olyckliga att det går att köpa lycka. Visst, man kan känna tillfällig eufori för många anledningar men själva lyckokänslan kommer alltid inifrån och kan frammanas på många sätt, varav kemiska ämnen är en farlig och ofta dödlig väg.
Att vara olycklig innebär symtom på en obalans.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav David H » 30 mar 2019 12:05

Pilatus skrev:Statistiskt går det säkert att utläsa mycket av intresse om man korrelerar yrkesval till personlighetstyp. Vänder man på det blir spridningen för stor, tror jag. Men jag vet inte om man gjort några bredare undersökningar. Jag skulle gissa att det finns yrken som sorterar bort vissa typer och favoriserar andra. Men det kan handla om speciella yrken med stora krav på speciella egenskaper. Dykare, stridspilot, kronofogde, operasångare och annat.


Jag har sett en del undersökningar på detta, men vet inte närmare om hur de genomförts. Att det går att hitta korrelationer tvivlar jag inte på. Men i första hand får man då acceptera att korrelationen är mellan (t ex) yrke och bedömd personlighetstyp. Hur väl bedömd personlighetstyp stämmer överens med verklig personlighetstyp blir en annan fråga att besvara.

Sen tror jag det finns stor risk med övergeneraliseringar, men det gäller ju också all typ av kategorisering. Till exempel människor kan delas in efter kön, socioekonomisk status, uppväxtplats, etnicitet, ålder, osv osv. Fixerar man sig vid endast en eller enstaka typ av kategorisering är det nog dömt att leda till övergeneraliseringar och förenklade förutfattade meningar. Jag anser inte nödvändigtvis att det är fel att kategorisera, och att dra generaliserande slutsatser utifrån detta. Men människor kan ju kategoriseras på oändligt många olika sätt... och det kan nog va bra att ha medvetenhet om detta.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Algotezza » 08 apr 2019 17:51

xion skrev:
xion skrev:När man frågar barn vad dom vill bli när dom blir stora, så vill dom alltid bli astronauter, fotbollsproffs, rockstjärna eller dylikt.
Där kan filosofin göra en insats för att få flera att förstå att all lycka är kemisk lycka.

Det är nämligen så att lycka kommer alltid inifrån, aldrig utifrån.
Många tror när de är olyckliga att det går att köpa lycka. Visst, man kan känna tillfällig eufori för många anledningar men själva lyckokänslan kommer alltid inifrån och kan frammanas på många sätt, varav kemiska ämnen är en farlig och ofta dödlig väg.
Att vara olycklig innebär symtom på en obalans.


Naturen finns utanför mig, havet och skogen, dem gör mig lycklig. Fri i själen. Personlighetstester gör mig inte lycklig.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Kreativ » 10 aug 2019 15:52

lynx skrev:Självrapporter är ett bristfälligt tillvägagångssätt. Det är alla psykologiska forskare medvetna om.

lynx skrev:Om jag vet hur vad går till? Hur man utformar ett test utan bias? Om jag är insatt i de svarandes val att sätta ett svarande på just den punkten? Ja, det gör jag. Däremot är jag inte insatt i hur många psykologer som brukar detta test procentuellt sett i dagsläget. Vad tror du testet går ut på mer än att definiera?

Jag har funderat på att göra ett test till min Partiskhetpsykologi modell (psykoshylemorfismer), och har kommit till liknande slutsatser. Människor har en bred självbild och identifierar med nästan allt, vilket gör det svårt att utforma tester. Jag har funderat på att tillämpa frågor som behandlar hur andra reagerar på dig mer än hur du ser på dig själv och liknande. Som psykologiskt insatt, har du några tips på att utforma ett bra test?


Anders skrev:Man kunde väl mrt:a massor med folks hjärnor. Och konstatera vad som förenar människor. Och bygga upp en databank. Sen mrt:a bebisarna och sortera in dem i framtida yrken, med bruksanvisning för föräldrarna. Hade passat mig utmärkt. Inger jävla ”vad vill du göra med ditt liv” utan man gör det jag ska med mitt liv.

Jag tänker också att det bästa sättet att verifiera människotyper är att gå direkt till att skanna hjärnan. Neuroforskare som David Eagleman och andra har ju funnit att våra hjärnor ser olika ut.

Att sortera in människor i framtida yrken skulle nog inte fungera i praktiken då många människor har egenskaper och talanger som passar en bred mängd yrken medan andra är mer begränsade. Jag själv skulle säkert ha gynnats av det då min lämplighet är mer begränsad (misstänker att det är samma för dig Anders) men det förutsätter att de verkligen förstår vad jag är både lämpad och driven för. För om de verkligen förstod skulle de även förstå nödvändigheten i ett nytt sätt att betrakta yrken och hur samhällen bör utformas. Yrken är dessutom ofta länkade till kulturens teknologiska utveckling och tidevarvet vi lever i, med tendens att lämna vissa yrken bakom sig med tiden, och ibland känns det som vissa yrken inte är lämpade någon men krävs i ett överdrivet invecklat samhälle.

När det kommer till Myers-Briggs så kan jag bara säga att jag aldrig riktigt gillat den typologin, och jag är trött på alla som frågar mig om deras typ i Partiskhetpsykologi motsvarar "INTP" som verkar vara resultatet de flesta får i MBTI. Jag gjorde nyligen en video där jag kritiserar Myers-Briggs Type Indicator, men jag var på ett så besvärat humör att jag inte riktigt är nöjd med den. Arbetar därför på en uppföljande video där jag tänkte gå in lite mer på min kritik.
https://youtu.be/cZeDl6EJEgQ
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anne » 19 aug 2019 21:09

Jaha, vem tänkte du fråga? Det kan ju faktiskt vara en intressant fråga :) Vem är jag närmast här, tror du? Har du någon aning om varför det är så? Låt mig lyssna på ditt svar :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anders » 20 aug 2019 07:38

Jo, frågan är var det här skall ta vägen. Det här med vem man är, vilka förmågor och fallelser man har och hur de skall översättas i vad man gör, både på arbetsplatser och i livet. Och vad som är snömos.

Jag önskar i alla fall att skolan hade gett mig någon som helst ledning. Jag vet ju vad som gick lätt, vad jag hade driv i, vad jag presterade bra på, men det var ingen som sa åt mig att översätta det i ett jobb. Eller ens något jag borde göra. Vuxen ålder har inte hjälpt mycket. Jag gör saker, får ibland vitsord och hög lön men jag har aldrig känt mig nära något som driv, engagemang, framgång. Faktiskt väldigt sällan privat också. men jag känner att det finns där och jag åstundar det. Vad det nu är. Trots att jag borde kommit på det för många decennier sedan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster