Existens

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Existens

Inläggav Algotezza » 04 apr 2019 17:39

Esther skrev:
Pilatus skrev:Är det helt uteslutet att du skulle kunna tillföra något i en filosofisk diskussion?



Tillföra?
Hmmmm vad sägs om två frågor...
1. Är existens en egenskap hos individer?
2. Om vi antar att det är en egenskap hos alla individer, finns det då individer som saknar den?

:shock: :D


Om existensen är Guds gåva till oss, vad "var" vi när vi tog emot den? Kan man ta emot en gåva utan att man själv existerar?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Existens

Inläggav Vertumnus » 04 apr 2019 19:47

Pilatus skrev:
Esther skrev:jag läser era posts och inser att det inte verkar lätt för någon att greppa vad existens är för något, begreppets extension eller intension eller hur det är befäst...

Är det helt uteslutet att du skulle kunna tillföra något i en filosofisk diskussion? Trist attityd.

Det var onekligen ett misstag av mig att dra in Russells kritik av Platons förklaring till vad som existerar.

Existens är i huvudsak en egenskap av en propositionell funktion.


Olika filosofer använder ord på olika sätt det som betyder en sak hos den ena betyder något annat hos den andre. Varje filosofi är på sätt och vis sin egen diskurs. Vad är problemet med att kasta ljus över just dessa rader av Russel?

Vad han säger är att tll de egenskaper som kan räknas upp i en beskrivning av ett föremål hör inte existensen. Det är ganska enkelt då existens inte kan vara beskrivande. Existens är betecknande.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existens

Inläggav Pilatus » 04 apr 2019 20:02

Esther skrev:1. Är existens en egenskap hos individer?

Det kan jag inte svara på eftersom individer kan användas om människor, djur, fiktiva varelser mm.
Esther skrev:2. Om vi antar att det är en egenskap hos alla individer, finns det då individer som saknar den?

Förutsätter att punkt 1. kan klargöras. T ex hela mänskligheten, eller alla personerna i William Shakespeares pjäs Othello.
Moderator

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Existens

Inläggav xion » 05 apr 2019 11:02

Pilatus skrev:
Esther skrev:1. Är existens en egenskap hos individer?

Det kan jag inte svara på eftersom individer kan användas om människor, djur, fiktiva varelser mm.
Esther skrev:2. Om vi antar att det är en egenskap hos alla individer, finns det då individer som saknar den?

Förutsätter att punkt 1. kan klargöras. T ex hela mänskligheten, eller alla personerna i William Shakespeares pjäs Othello.

Allt du kan föreställa dig i ditt medvetande existerar i ditt medvetande,
Alla personerna i Othello har egenskaper men dessa egenskaper är medvetandebaserade (eller kanske borde man säga imaginära),
Min mor dog för ett par år sen men för mig existerar hon fortfarande. Jag kan fortfarande föreställa mig hennes utseende, hennes röst och tonfall m.m.
Så länge någon minns henne existerar hon i minnen och spår från hennes jordiska tillvaro. Fysiskt existerar rester av henne i gravurnan och atmosfären.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Existens

Inläggav Esther » 05 apr 2019 13:00

Pilatus skrev:
Esther skrev:1. Är existens en egenskap hos individer?

Det kan jag inte svara på eftersom individer kan användas om människor, djur, fiktiva varelser mm. Det faktum att du inte kan svara på detta --- innebär det att det därför inte är så, eller är så? :)
Esther skrev:2. Om vi antar att det är en egenskap hos alla individer, finns det då individer som saknar den?

Förutsätter att punkt 1. kan klargöras. T ex hela mänskligheten, eller alla personerna i William Shakespeares pjäs Othello.
nja - ej oj aj... individerna i Othello existerar ju i pjäsen :)... så att säga...
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existens

Inläggav klorofyll » 05 apr 2019 13:11

Esther skrev:individerna i Othello existerar ju i pjäsen

Är du verkligen säker på det??? I en påhittad pjäs existerar inget, eller? Det finns, förekommer, ger sken av, upplevs.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existens

Inläggav Pilatus » 05 apr 2019 13:32

Esther skrev:Det faktum att du inte kan svara på detta --- innebär det att det därför inte är så, eller är så? :)

Egenskaper tillmäter jag inte existens, t ex att vara rödhårig, kobent, eller frälst.
Esther skrev:nja - ej oj aj... individerna i Othello existerar ju i pjäsen :)... så att säga...

Det är en fiktiv existens. Vi säger ju inte heller att Alexander den stor existerar.

Kanske kräver existens att vi är tydliga, formulerar exakt vad slags ting (substantiv) som vi menar existerar.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existens

Inläggav klorofyll » 05 apr 2019 13:48

Pilatus skrev:Kanske kräver existens att vi är tydliga, formulerar exakt vad slags ting (substantiv) som vi menar existerar.

Allt som har en inverkan - över tid - existerar.
Allt som hade en inverkan - över tid - existerade.
Skådespelarna i pjäsen Othello existerar, men inte i pjäsen.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Existens

Inläggav Illusionen » 05 apr 2019 14:10

Pilatus skrev:
Esther skrev:Det faktum att du inte kan svara på detta --- innebär det att det därför inte är så, eller är så? :)

Egenskaper tillmäter jag inte existens, t ex att vara rödhårig, kobent, eller frälst.
Esther skrev:nja - ej oj aj... individerna i Othello existerar ju i pjäsen :)... så att säga...

Det är en fiktiv existens. Vi säger ju inte heller att Alexander den stor existerar.

Kanske kräver existens att vi är tydliga, formulerar exakt vad slags ting (substantiv) som vi menar existerar
.


Det är en uppfattning jag delar till fullo.
Xion skriver t ex citat, ”Allt du kan föreställa dig i ditt medvetande existerar i ditt medvetande”
Av mitt inlägg daterat 03 apr 2019 19:47 framgår citat, "Att hävda att något existerar på metafysisk
nivå kräver m a o förtydligande om jagets roll och funktion." Om vi tilldelar EXISTERA en vidare betydelse,
av något vars struktur är okänd, och sannolikt ej atomär, har vi nog gått över gränsen för vad som kan
anses vara tillåtet.

/ Illusionen

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existens

Inläggav Pilatus » 05 apr 2019 14:52

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Kanske kräver existens att vi är tydliga, formulerar exakt vad slags ting (substantiv) som vi menar existerar.

Allt som har en inverkan - över tid - existerar.

Ja, om du menar sådant som tandlossning och inbetalning till Sjunde AP-fonden så är det förstås sant. Det tror jag inte någon tvivlar på.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existens

Inläggav klorofyll » 05 apr 2019 15:17

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Kanske kräver existens att vi är tydliga, formulerar exakt vad slags ting (substantiv) som vi menar existerar.

Allt som har en inverkan - över tid - existerar.

Ja, om du menar sådant som tandlossning och inbetalning till Sjunde AP-fonden så är det förstås sant. Det tror jag inte någon tvivlar på.

Det kan jag inte hålla med om, en tandlossning existerar inte vad jag förstår.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existens

Inläggav Pilatus » 05 apr 2019 15:21

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ja, om du menar sådant som tandlossning och inbetalning till Sjunde AP-fonden så är det förstås sant. Det tror jag inte någon tvivlar på.

Det kan jag inte hålla med om, en tandlossning existerar inte vad jag förstår.

Men det var faktiskt du som skrev att: Allt som har en inverkan - över tid - existerar.
Tandlossning har onekligen inverkan.
Moderator

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Existens

Inläggav xion » 05 apr 2019 15:26

Pilatus skrev:
Kanske kräver existens att vi är tydliga, formulerar exakt vad slags ting (substantiv) som vi menar existerar.

Om vi tar en sån sak som Jultomten.
Man måste väl ändå medge att Jultomten "existerar".
Jultomten är ju en institution. Finns det icke existerande institutioner?
Däremot är väl de flesta medvetna om att han inte är en individ av kött och blod.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existens

Inläggav Pilatus » 05 apr 2019 15:30

xion skrev:
Pilatus skrev:Kanske kräver existens att vi är tydliga, formulerar exakt vad slags ting (substantiv) som vi menar existerar.

Om vi tar en sån sak som Jultomten.
Man måste väl ändå medge att Jultomten "existerar".
Jultomten är ju en institution. Finns det icke existerande institutioner?
Däremot är väl de flesta medvetna om att han inte är en individ av kött och blod.

En dag om året är jultomten en realitet i många hem. Mitt tidigaste minne av jultomten var att han hade pappas skor på sig. Jag var då fyra eller fem år och hade väl börjat tvivla på det mesta. :)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existens

Inläggav klorofyll » 05 apr 2019 17:04

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ja, om du menar sådant som tandlossning och inbetalning till Sjunde AP-fonden så är det förstås sant. Det tror jag inte någon tvivlar på.

Det kan jag inte hålla med om, en tandlossning existerar inte vad jag förstår.

Men det var faktiskt du som skrev att: Allt som har en inverkan - över tid - existerar.
Tandlossning har onekligen inverkan.

En tandlossning är egentligen en händelse, en tand som lossnar, händelser existerar inte, det är passé.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster