Existens

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existens

Inläggav klorofyll » 05 apr 2019 17:12

xion skrev:Man måste väl ändå medge att Jultomten "existerar".

Ja, inom citationstecken, dvs som fenomen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existens

Inläggav Pilatus » 05 apr 2019 17:36

klorofyll skrev:En tandlossning är egentligen en händelse, en tand som lossnar, händelser existerar inte, det är passé.

Så en tandlossning är en händelse som saknar inverkan? Vad händer med tänderna då, om de lossnar?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existens

Inläggav klorofyll » 05 apr 2019 17:40

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:En tandlossning är egentligen en händelse, en tand som lossnar, händelser existerar inte, det är passé.

Så en tandlossning är en händelse som saknar inverkan? Vad händer med tänderna då, om de lossnar?

Inverkan över tid... Dvs inte en engångshändelse.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existens

Inläggav Pilatus » 05 apr 2019 17:57

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Så en tandlossning är en händelse som saknar inverkan? Vad händer med tänderna då, om de lossnar?

Inverkan över tid... Dvs inte en engångshändelse.

Ah, då förstår jag. Om tänderna lossnar och ramlar ur munnen efter en tid så existerar inte händelsen. :)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Existens

Inläggav Esther » 05 apr 2019 18:09

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Så en tandlossning är en händelse som saknar inverkan? Vad händer med tänderna då, om de lossnar?

Inverkan över tid... Dvs inte en engångshändelse.

Ah, då förstår jag. Om tänderna lossnar och ramlar ur munnen efter en tid så existerar inte händelsen. :)



:lol:
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existens

Inläggav klorofyll » 05 apr 2019 18:12

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Så en tandlossning är en händelse som saknar inverkan? Vad händer med tänderna då, om de lossnar?

Inverkan över tid... Dvs inte en engångshändelse.

Ah, då förstår jag. Om tänderna lossnar och ramlar ur munnen efter en tid så existerar inte händelsen. :)


:D Jag tror man ska skilja på tand och tandlossning.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Existens

Inläggav Esther » 05 apr 2019 18:16

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Inverkan över tid... Dvs inte en engångshändelse.

Ah, då förstår jag. Om tänderna lossnar och ramlar ur munnen efter en tid så existerar inte händelsen. :)


:D Jag tror man ska skilja på tand och tandlossning.


:lol: är det tand, lossningen, förlusten, tänderna som är självaste händelsen :D
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Existens

Inläggav Esther » 05 apr 2019 18:24

klorofyll skrev:
Esther skrev:individerna i Othello existerar ju i pjäsen

Är du verkligen säker på det??? I en påhittad pjäs existerar inget, eller? Det finns, förekommer, ger sken av, upplevs.


Absolut ... deras existens ingår i begreppets extension.
:)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existens

Inläggav klorofyll » 05 apr 2019 18:25

Som jag ser det, dvs att existera betyder "träda ur", så kan inget träda ut ur det som är utträtt. Om en händelse existerar, (vilket inte går, detta är passé,) hur kan då något trädde ur en utträdelse???

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Existens

Inläggav Vertumnus » 06 apr 2019 09:33

xion skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:1. Är existens en egenskap hos individer?

Det kan jag inte svara på eftersom individer kan användas om människor, djur, fiktiva varelser mm.
Esther skrev:2. Om vi antar att det är en egenskap hos alla individer, finns det då individer som saknar den?

Förutsätter att punkt 1. kan klargöras. T ex hela mänskligheten, eller alla personerna i William Shakespeares pjäs Othello.

Allt du kan föreställa dig i ditt medvetande existerar i ditt medvetande,
Alla personerna i Othello har egenskaper men dessa egenskaper är medvetandebaserade (eller kanske borde man säga imaginära),
Min mor dog för ett par år sen men för mig existerar hon fortfarande. Jag kan fortfarande föreställa mig hennes utseende, hennes röst och tonfall m.m.
Så länge någon minns henne existerar hon i minnen och spår från hennes jordiska tillvaro. Fysiskt existerar rester av henne i gravurnan och atmosfären.


Skiljelinjen går mellan existens och essens eller om man så vill mellan två typer av existens. Utan en sådan åtskillnad skulle satsen den sabeltandade tigern är utdöd vara en självmotsägelse.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Existens

Inläggav Vertumnus » 06 apr 2019 09:35

klorofyll skrev:Som jag ser det, dvs att existera betyder "träda ur", så kan inget träda ut ur det som är utträtt. Om en händelse existerar, (vilket inte går, detta är passé,) hur kan då något trädde ur en utträdelse???


Menar du exitera?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existens

Inläggav klorofyll » 06 apr 2019 11:30

Vertumnus skrev:
klorofyll skrev:Som jag ser det, dvs att existera betyder "träda ur", så kan inget träda ut ur det som är utträtt. Om en händelse existerar, (vilket inte går, detta är passé,) hur kan då något trädde ur en utträdelse???


Menar du exitera?

Excitera? Nej.
Skillnaden mellan att säga, att något "finns" och att något "existerar", är enligt mig att existensen bekräftas av våra sinnesförnimmelser, medan det som finns kan vara mycket kravlöst.
Men vad vet jag, det är säkert fel, kom på det nu.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 38 och 0 gäster