Högkulturer

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Högkulturer

Inläggav Pilatus » 06 apr 2019 14:16

Med anledning av diskussionen i tråden Heidegger och Esthers fråga: att jämföra människor ifrån den islamska kulturkontexten med judarna

Det måste väl kunna tillåtas, frågan är bara vad jämförelsen är ämnad att belysa?

Är det fråga om byggnadskonst är det inte så svårt. T ex Taj Mahal, Indien, Alhambra, Spanien, Dome of the Rock, Jerusalems gamla stad.

Judiska och kristna arkitekter tog starka intryck och flera synagogor och kyrkor på den Pyreneiska halvön byggdes med Alhambra som förebild.

Bild
Klippdomen, ca 1920
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Högkulturer

Inläggav Anne » 06 apr 2019 16:20

Har du besökt något av dessa minnesmärken? Jag är ändå, även om jag inte gått in för det, lite intresserad av arkitektur.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 06 apr 2019 16:40

lynx skrev:Har du besökt något av dessa minnesmärken? Jag är ändå, även om jag inte gått in för det, lite intresserad av arkitektur.

Nej, men det skulle vara intressant att besöka, Lejongården är mycket vacker.

Bild

Av den gamla stadsstaten Jerusalem återstår inte mycket. Det finns en del från Herodes den stores tid, Tempelplatsen, Herodium och ett antal städer som t ex Caesarea. Mycket annat är borta, Salomos palats, om det fanns. Jag har inte sett någon avbildning. Templet som Herodes den store lät bygga finns avbildat (ofta som planskiss). Om det verkligen såg ut som det beskrivs av Josephus Flavius vet vi inte. Men det kan ha varit ett mycket stort bygge för sin tid.
Moderator

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Re: Högkulturer

Inläggav Väderkvarn » 06 apr 2019 16:41

Bild

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Högkulturer

Inläggav klorofyll » 06 apr 2019 17:59

Jag har läst att Indien är speciellt på många sätt, jag tror att de aldrig varit krig.... Och alla talar engelska, eller?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Högkulturer

Inläggav Anders » 06 apr 2019 18:07

Det jag har jobbigt med Islam egentligen är att den militära strategin för expansion finns inskriven i Koranen, om det nu är så. Sen finns det en massa regler som var logiska då men inte nu. Det där är ett problem för alla religioner.Att det som är sant i en tid inte behöver vara det i en annan. Men trovärdigheten hos en helig skrift blir tveksam om det ruckas alltför mycket på originalinnehållet. Enligt uppgift skall kvinnofriden inte direkt varit lysande på arabiska halvön då, och Profeten fick ordning på saker och ting. Men sedan hade osmanska riket hade ett jämt sjå att anpassa alla tider till vad koranen lärde ut.

Men vad jag förstått av koranen, Det allra mesta förefaller ganska förnuftigt i den kultur man tycks ha befunnit sig i.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 06 apr 2019 18:28

klorofyll skrev:Jag har läst att Indien är speciellt på många sätt, jag tror att de aldrig varit krig.... Och alla talar engelska, eller?

Berätta litet om Indiens frigörelse från Storbritannien? Och hur Pakistan bildades, klorofyll, och Bangladesh? Och hur är det med Kashmir? Ingen konflikt där heller.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Högkulturer

Inläggav klorofyll » 06 apr 2019 19:09

Indien har åtminstone inte invaderat ett land på 10 000 år, samt är världens största demokrati.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 06 apr 2019 19:16

klorofyll skrev:Indien har åtminstone inte invaderat ett land på 10 000 år, samt är världens största demokrati.

Invaderat ett land? De har haft fullt upp, klorofyll, med att den egna nationen fallit i bitar.

Du hade inget svar på frågorna jag ställde, ser jag!
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Högkulturer

Inläggav Anne » 06 apr 2019 19:18

Det hade varit vackert om du valde sluta döda, Pilatus.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Högkulturer

Inläggav klorofyll » 06 apr 2019 19:19

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Indien har åtminstone inte invaderat ett land på 10 000 år, samt är världens största demokrati.

Invaderat ett land? De har haft fullt upp, klorofyll, med att den egna nationen fallit i bitar.

Du hade inget svar på frågorna jag ställde, ser jag!

Menar du att det var krig mellan Storbritannien och Indien, hur många dog vid den frigörelsen?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 06 apr 2019 19:30

Anders skrev:Det jag har jobbigt med Islam ...

En sak är ju ganska klar, ser vi till konflikten i Libyen och personer som Khalifa Haftar så är han ju mer en produkt av USA och CIA än att han förläst sig på Koranen.

Ref. HBL TT/ERIK PAULSSON RÖNNBÄCK 5.4.2019 22:16

Vi kan ha all anledning att förbanna Saudiarabiens bombningar i Yemen. Trots det lidande detta framkallar är det Iran som kritiseras dagligen. De utsätts för handelsrestriktioner och hatpropaganda för sin konservatism och strikta klädkod. Men samma konservatism finns i de länder som USA utan vidare umgås mycket vänskapligt med, köper olja från och i utbyte säljer moderna vapen till, i massor.

Kanske har det med USAs Mellanöstern-politik att göra?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 06 apr 2019 19:32

klorofyll skrev:Menar du att det var krig mellan Storbritannien och Indien, hur många dog vid den frigörelsen?

Nu får du fan i mig gå hem och läsa på!

Trots Gandhis insats kunde han och de hinduiska och muslimska ledarna inte förhindra våldet. Indien föll ner i ett inferno av våldsamt uppror där uppskattningsvis 600 000 människor dödades enbart i Punjab-regionen. Området ligger mitt på gränsen mellan Indien och Pakistan med miljoner muslimer och hinduer levandes sida vid sida. Våldet mellan grupperna ledde till en av historiens största folkomflyttningar där cirka 14 miljoner människor flyttade från det ena landet till det andra.

Gandhi fick se sitt Indien uppnå självständighet men mördades av en hindunationalistisk extremist under en promenad året därefter, 1948.


Ref. SO-rummet Mahatma Gandhi - en studie om civil olydnad
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Högkulturer

Inläggav Anders » 06 apr 2019 19:37

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Menar du att det var krig mellan Storbritannien och Indien, hur många dog vid den frigörelsen?

Nu får du fan i mig gå hem och läsa på!

Lite som i Vietnam, jo, det dog några, men jämfört med den konflikt som rått i 1000 år är nog inte västerlänningarnas påverkan så stor som vill inbilla oss. Skapandet av Pakistan och Bangladesh gick inte direkt smärtfritt. Indiens historia sedan år 1000 är minst sagt brokig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Högkulturer

Inläggav Anne » 06 apr 2019 19:57

lynx skrev:Det hade varit vackert om du valde sluta döda, Pilatus.

Men nu korrigerade du det. Tjusigt, Pilatus! Jag kan väl också skriva några ord om Indiens historia, men jag föredrar att lyssna på er och tillåt gärna "dumma" frågor.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster