Högkulturer

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 06 apr 2019 20:11

lynx skrev:Det hade varit vackert om du valde sluta döda, Pilatus.

Konstig anklagelse! Tala i stället om vad som stör dig.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Högkulturer

Inläggav Anne » 06 apr 2019 20:18

Klorofyll sa/frågade dig några grejer. Du kunde bemött det på ett annat sätt. Men hallå, jag brister också i tålamodet ibland. Jag ser inte ner på dig. Det är väl att jag hade lite väl höga förväntningar på dig. Och jag har höga förväntningar på dig fortfarande. Men känn ingen stress eller press. Det finns ingen anledning till det. Det finns ett uttryck "skriva någon på näsan". Känner du till det? Jag tycker inte om det. Efter alla år här kan jag säga helt klart att jag älskar dig. Alltså jag förstår dig så väl och vill dig så väl. Accepterar dig för den du är. Det - Pilatus är ett dop.

Förstod du något av vad jag sa?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 06 apr 2019 22:40

lynx skrev:Klorofyll sa/frågade dig några grejer. Du kunde bemött det på ett annat sätt. Men hallå, jag brister också i tålamodet ibland. Jag ser inte ner på dig. Det är väl att jag hade lite väl höga förväntningar på dig. Och jag har höga förväntningar på dig fortfarande. Men känn ingen stress eller press. Det finns ingen anledning till det. Det finns ett uttryck "skriva någon på näsan". Känner du till det? Jag tycker inte om det. Efter alla år här kan jag säga helt klart att jag älskar dig. Alltså jag förstår dig så väl och vill dig så väl. Accepterar dig för den du är. Det - Pilatus är ett dop.

Nog tycker jag att klorofyll kan anstränga sig lite, lite mer än han gör. Eller om jag skall tala klarspråk, så anser jag att han borde ha litet bättre reda på vad han vill säga innan han skriver. Själv väljer han ju att inte svara på frågor!

Det gläder mig att du har förväntningar på mig lynx. Om du även har litet förväntningar på klorofyll är vi helt överens. Jag har förväntningar att den som svarar, klorofyll, inte bara flyr och svarar med motfrågor. Ursäkta mig om jag ställer krav, men det blir trevligare om vi alla försöker anstränga oss litet.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Högkulturer

Inläggav Anne » 07 apr 2019 03:55

Visst har jag något av förhoppningar för klorofyll också. Men jag upplever inte att klorofyll har tydliggjort sig för mig. Det blir svårt för mig att älska honom då. Jag uppfattar inte heller att klorofyll har lika starka resurser som dig. Är man stark får man vara snäll, eller hur nu Bamse uttryckte sig. Det betyder dessvärre att jag har högre förväntningar på dig. Det vore ju hejdundrande roligt om klorofyll visade sig vara en dark horse.

Men det är klart du har en poäng. Jag har inga förväntningar på att, tja... rullstolsburna t ex ska kunna gå. Dit har jag inte kommit än, men nog hade det varit något... :) Jag får fundera på det här och hela mitt handlingsmönster.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Högkulturer

Inläggav Anne » 07 apr 2019 03:56

Väderkvarn skrev:Bild

Vad är det nu då :)?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 07 apr 2019 09:48

lynx skrev:Visst har jag något av förhoppningar för klorofyll också. Men jag upplever inte att klorofyll har tydliggjort sig för mig. Det blir svårt för mig att älska honom då. Jag uppfattar inte heller att klorofyll har lika starka resurser som dig. Är man stark får man vara snäll, eller hur nu Bamse uttryckte sig. Det betyder dessvärre att jag har högre förväntningar på dig. Det vore ju hejdundrande roligt om klorofyll visade sig vara en dark horse.

Men det är klart du har en poäng. Jag har inga förväntningar på att, tja... rullstolsburna t ex ska kunna gå. Dit har jag inte kommit än, men nog hade det varit något... :) Jag får fundera på det här och hela mitt handlingsmönster.

Tack för dina vänliga ord, lynx. Du har förstås rätt, våra förväntningar skall vara väl avvägda.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Högkulturer

Inläggav klorofyll » 07 apr 2019 12:08

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Menar du att det var krig mellan Storbritannien och Indien, hur många dog vid den frigörelsen?

Nu får du fan i mig gå hem och läsa på!

Trots Gandhis insats kunde han och de hinduiska och muslimska ledarna inte förhindra våldet. Indien föll ner i ett inferno av våldsamt uppror där uppskattningsvis 600 000 människor dödades enbart i Punjab-regionen. Området ligger mitt på gränsen mellan Indien och Pakistan med miljoner muslimer och hinduer levandes sida vid sida. Våldet mellan grupperna ledde till en av historiens största folkomflyttningar där cirka 14 miljoner människor flyttade från det ena landet till det andra.

Gandhi fick se sitt Indien uppnå självständighet men mördades av en hindunationalistisk extremist under en promenad året därefter, 1948.


Ref. SO-rummet Mahatma Gandhi - en studie om civil olydnad

Varför svarar du inte på min fråga???

Ni kan koppla av, mina förväntningar på er är mycket mycket låga... Mina resurser, ni badar i mina resurser..

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Högkulturer

Inläggav Anne » 07 apr 2019 12:25

Nej, det gör åtminstone inte jag. Jag är ledsen om jag sårade ditt ego. Vad är dina resurser? Klart du måste ha någon. Jag skulle bara bli glad om jag fick se det. Du gör dig bara en björntjänst om du förhäver dig. Ett grundläggande människovärdigt har du oavsett. Jag lyssnar på dig om du pratar äkta.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 07 apr 2019 12:37

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Trots Gandhis insats kunde han och de hinduiska och muslimska ledarna inte förhindra våldet. Indien föll ner i ett inferno av våldsamt uppror där uppskattningsvis 600 000 människor dödades enbart i Punjab-regionen. Området ligger mitt på gränsen mellan Indien och Pakistan med miljoner muslimer och hinduer levandes sida vid sida. Våldet mellan grupperna ledde till en av historiens största folkomflyttningar där cirka 14 miljoner människor flyttade från det ena landet till det andra.

Gandhi fick se sitt Indien uppnå självständighet men mördades av en hindunationalistisk extremist under en promenad året därefter, 1948.


Ref. SO-rummet Mahatma Gandhi - en studie om civil olydnad

Varför svarar du inte på min fråga?

600 000 människor dödades enbart i Punjab-regionen. Vad är det för historia du har som säger något annat?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Högkulturer

Inläggav klorofyll » 07 apr 2019 12:46

lynx skrev:Nej, det gör åtminstone inte jag. Jag är ledsen om jag sårade ditt ego. Vad är dina resurser? Klart du måste ha någon. Jag skulle bara bli glad om jag fick se det. Du gör dig bara en björntjänst om du förhäver dig. Ett grundläggande människovärdigt har du oavsett. Jag lyssnar på dig om du pratar äkta.

Jag har tyvärr inte förmågan att förklara detta, era uppfattningar och självbilder är så långt från allt det jag håller för sant.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Högkulturer

Inläggav Anne » 07 apr 2019 12:49

Hur är våra självbilder då? Jag tål att höra din version.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Högkulturer

Inläggav Anne » 07 apr 2019 13:09

Förstår du inte att du agerar så här för att du blev sårad? Jag har inte sagt att du är mindre värd.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Högkulturer

Inläggav klorofyll » 07 apr 2019 13:14

lynx skrev:Förstår du inte att du agerar så här för att du blev sårad? Jag har inte sagt att du är mindre värd.

Här har vi ett tydligt exempel, din förutfattade mening är att jag känner mig sårad... Du vet det behöver inte vara så, något du kan överväga?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Högkulturer

Inläggav klorofyll » 07 apr 2019 13:16

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Trots Gandhis insats kunde han och de hinduiska och muslimska ledarna inte förhindra våldet. Indien föll ner i ett inferno av våldsamt uppror där uppskattningsvis 600 000 människor dödades enbart i Punjab-regionen. Området ligger mitt på gränsen mellan Indien och Pakistan med miljoner muslimer och hinduer levandes sida vid sida. Våldet mellan grupperna ledde till en av historiens största folkomflyttningar där cirka 14 miljoner människor flyttade från det ena landet till det andra.

Gandhi fick se sitt Indien uppnå självständighet men mördades av en hindunationalistisk extremist under en promenad året därefter, 1948.


Ref. SO-rummet Mahatma Gandhi - en studie om civil olydnad

Varför svarar du inte på min fråga?

600 000 människor dödades enbart i Punjab-regionen. Vad är det för historia du har som säger något annat?
Hur många britter dog??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 07 apr 2019 13:42

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:600 000 människor dödades enbart i Punjab-regionen. Vad är det för historia du har som säger något annat?

Hur många britter dog?

Det anser jag att du själv tar rätt på! Har du någon källa som anger antalet döda britter?
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster