Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 16 apr 2019 14:29

xion skrev:
Esther skrev: Det faller av sin egen logik att någon som har Gud = Kärlek, Rättvisa och Nåd inte tuttar på eller spränger Kyrkor där de själva då tar emot Gud.

Mwn häxor brände ni och Jesus korsfäste ni...……(kärlek rättvisa och nåd, jojo)


:lol: --- MILDE TID... alla klockor stannade!!!
Kyrkan är den som kommer från det faktum att de som följde (inte dödade) Jesus började den på uppmaning av Jesus.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 16 apr 2019 14:34

Pilatus skrev:
Esther skrev:Eftersom du lika lite har svaret på vem som ligger bakom branden.

"vem som ligger bakom branden", det verkar på tok för tidigt att yttra sig om vad som orsakade branden. Eller vet du att branden är anlagd av just ateister? Har du meddelat polisen?



Din lilla arga man!
Du läser på tok in för mycket av allt det jag ALDRIG skrivit eller sagt.
Jag önskar att du hade lagt upp bilder på magnolior och andra vackra saker istället för att vara så himla arg och sur jämt.
Du hittar tusen och en fel överallt hela tiden ---
på mig

:)
[-X
GLAD påsk på dig och glad vår och glad fortsättning och glad glad glad glad....
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 apr 2019 14:41

Notre Dame (uppförd åren 1163-1345) Located on the Ile de la Cite, an island in the River Seine, the cathedral was commissioned by Maurice de Sully shortly after becoming Bishop of Paris in 1160, and built over two centuries, from 1163 to 1345, although much of it was completed before his death in 1196.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 16 apr 2019 14:46

Pilatus skrev:Notre Dame (uppförd åren 1163-1345) Located on the Ile de la Cite, an island in the River Seine, the cathedral was commissioned by Maurice de Sully shortly after becoming Bishop of Paris in 1160, and built over two centuries, from 1163 to 1345, although much of it was completed before his death in 1196.

Bild

Maurice : Hördu, ska vi inte ta och bygga en ordentlig domkyrka här, det vore väl trevlig... (tiens, si on va constuire....)
Skapligt byggprojekt... Undrar hur mycket projekt det var. Då de byggde Peterskyrkan fick de ju langa ut avlatsbrev för att få in flis.

Undrar om Notre-Dame har haft ordentliga spiror? Helgo skulle behövt köra ett race. Han fick de svenska kyrkorna att se lite coolt maskulina ut. Men ok det ser inte lika bedrövligt ut som då UD hade hårlemanhuvar. Kanske de kan passa på att få dit lite ordentliga spiror på Notre-Dame, en dam skall väl ha skapliga spiror. Ujujuj...

Bild
Urk!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 16 apr 2019 14:55

Men vad är största felet på Uppsalabilden ovan, som fortfarande är största felet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 apr 2019 15:02

Esther skrev:Du läser på tok in för mycket av allt det jag ALDRIG skrivit eller sagt.

Kanske är det ditt sätt att vara mot människor som avstår från tro på trosbekännelsens satser? Ett i ditt tycke normalt beteende att peka ut människor som kulturens och demokratins dödgrävare?

Men nu är ju alla lyckliga --- för ateisterna och de som vill införa andra lika stora frihetsbegränsningar måste ju jubla...
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 16 apr 2019 15:19

Pilatus skrev:
Esther skrev:Du läser på tok in för mycket av allt det jag ALDRIG skrivit eller sagt.

Kanske är det ditt sätt att vara mot människor som avstår från tro på trosbekännelsens satser? Ett i ditt tycke normalt beteende att peka ut människor som kulturens och demokratins dödgrävare?

Men nu är ju alla lyckliga --- för ateisterna och de som vill införa andra lika stora frihetsbegränsningar måste ju jubla...


Hur jag är mot människor har inget med att göra med vad gudlösa, bevisligen, gör mot de som inte delar deras trosrörelser. Jag talar om det sista. Och du vill att jag ska tycka att deras vidrigheter ska gå obemärkt förbi.
.... Aldrig!
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 16 apr 2019 18:46

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Du läser på tok in för mycket av allt det jag ALDRIG skrivit eller sagt.

Kanske är det ditt sätt att vara mot människor som avstår från tro på trosbekännelsens satser? Ett i ditt tycke normalt beteende att peka ut människor som kulturens och demokratins dödgrävare?

Men nu är ju alla lyckliga --- för ateisterna och de som vill införa andra lika stora frihetsbegränsningar måste ju jubla...


Hur jag är mot människor har inget med att göra med vad gudlösa, bevisligen, gör mot de som inte delar deras trosrörelser. Jag talar om det sista. Och du vill att jag ska tycka att deras vidrigheter ska gå obemärkt förbi.
.... Aldrig!



Vad har inte de sk.k. troende gjort mot s.k. hedningar? Gudstro är ingengaranti för att man är en human och medmänsklig person. Ateism är inte detsamma som satanism.

Ateistisk humanism har sina rötter i antikens Grekland och är därmed äldre än kristendomen och inte något slags avslagen gudlös kristendom.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 16 apr 2019 19:43

Algotezza skrev:
Ateistisk humanism har sina rötter i antikens Grekland och är därmed äldre än kristendomen och inte något slags avslagen gudlös kristendom.


Jo jag vet. Den slags som bara erkände män som fria och de hade unga pojkar som de förlustade sig med.
Jag vet vilken slags humanism....
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 16 apr 2019 21:47

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Ateistisk humanism har sina rötter i antikens Grekland och är därmed äldre än kristendomen och inte något slags avslagen gudlös kristendom.


Jo jag vet. Den slags som bara erkände män som fria och de hade unga pojkar som de förlustade sig med.
Jag vet vilken slags humanism....


Vad med vissa katolska präster och korgossar? Synen på kvinnor?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 16 apr 2019 23:06

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Ateistisk humanism har sina rötter i antikens Grekland och är därmed äldre än kristendomen och inte något slags avslagen gudlös kristendom.


Jo jag vet. Den slags som bara erkände män som fria och de hade unga pojkar som de förlustade sig med.
Jag vet vilken slags humanism....


Vad med vissa katolska präster och korgossar? Synen på kvinnor?


Är det humanism?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 16 apr 2019 23:12

... för ... Algot, jag utgår ifrån att du är smartare än så...
Du jämför väl inte undantagen med de präster som går EMOT Kyrkans lära, sina löften och det som är totalt förbjudet av Kyrkan och drar en parallelle med detta till det som var norm i det grekiska samhälle du talade om där det var just en norm, accepterat och såsom det var publikt.
Inte heller vill du väl påstå att den enda Kyrka som talar om Guds Moder Maria i samma termer som Gud själv nästintill - samt har kvinnliga helgon som är kyrkolärare - att de inte har kvinnor som är fria?
Jag vägrar att tro att du är så dåligt informerad... så jag helt enkelt bortser från vad du skrev.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 17 apr 2019 07:26

Uttalande från kardinal Anders Arborelius:

"En hel värld chockades av bilden av den brinnande Notre Dame-katedralen, en symbol för hela den västerländska civilisationen och för hela kristenheten. Det är inte bara en unik byggnad som brinner utan något mycket mer och större. För oss kristna är en kyrkobyggnad alltid ett tecken på kyrkans mysterium, Kristi brud.

Att denna kyrka just står i lågor när vi firar den Stilla veckan, den vecka när Jesus börjar sin korsväg kan inte undgå att beröra oss. Samtidigt är korset alltid vägen till påsken, till uppståndelsen och det nya livet. Därför kan denna brand inte utsläcka hoppets spröda låga i våra hjärtan. Elden är alltid ett tecken på den helige Andes förtärande eld, som renar, helgar och försonar. Hur smärtsamt det än är att se denna kyrka i brand, kan vår tro inte komma på skam utan bara förstärkas.

Strax kommer jag att tillsammans med ett hundratal präster få fira Oljevigningsmässan i vår anspråkslösa lilla Sankt Eriks-katedral, en systerkyrka till Notre Dame. Där får vi viga de heliga oljorna som betecknar den Andens smörjelse som helar, styrker och bygger upp kyrkan. Vi får se det som ett hoppets tecken. Den helige Ande vill både förtära och rena kyrkan och hela och trösta oss i vår sorg och nöd.

Vi ber för Notre Dame, att denna kyrka får resa sig upp ur askan, förnyad och helgad, och så fortsätta att vara ett tecken på Guds nåd och kärlek för otaliga människor. Den är vigd till Vår Fru, Jungfru Maria, hon som alltid är hoppets moder i livets alla svårigheter och i all nöd."
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 apr 2019 15:59

Kristenheten har en ljus sida och en mörk sida. Den har genom historien stått för både krig/våld och fred/frid.

Mycket obehagligt och grymt sker fortfarande i Guds namn.

Det finns kristna till namnet om inte är det i handling och som är det i praktiken och i handling. Inte alltid de senare kallar sig kristna.

Kristenheten är mycket komplex och mångfacetterad så generaliseringar har väl alltid drag av orättvisa.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 17 apr 2019 17:28

Algotezza skrev:Kristenheten har en ljus sida och en mörk sida. Den har genom historien stått för både krig/våld och fred/frid.

Mycket obehagligt och grymt sker fortfarande i Guds namn.

Det finns kristna till namnet om inte är det i handling och som är det i praktiken och i handling. Inte alltid de senare kallar sig kristna.

Kristenheten är mycket komplex och mångfacetterad så generaliseringar har väl alltid drag av orättvisa.


Det grymma som skett och sker i Guds namn - kommer ofta inte alls från kristenheten. Det som många förväxlar är islam och kristendom - som absolut inte är samma sak. Kristendomen baserar sig på Jesus som valde dö på ett kors - gav sitt liv, på martyrerna som slets ihjäl och mördades på Roms arena som nöje för folket, tändes för att eldas upp som facklor för Romarnas nöje, kristendomen har spillt sitt blod i forna Sovjet, Kuba, Nord korea än idag, Kina och Tredje riket - där över 2000 präster miste livet i koncentrationslägren och blev mördade av nassarna.
Du tror att kristendom är att sabla ner folk och mörda dem - men detta är MOTSATSEN TILL VÅR LÄRA.
De som gjort detta när protestantismen blev statsreligion - räknas inte.

Det är svårt med svenskar och kunskap om kristendom... jag såg det sist nu när du skrev om kvinnors roll i Kyrkan. De flesta känner helt enkelt inte till sakernas tillstånd för de jämför med sin egen kyrkan som de känner till - som ofta är protestantisk.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster