Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2019 09:58

Pilatus skrev:Köpt Hexagon till kursen 535,60 . Känns litet osäkert, vi får se om den får ny kraft. OMX ser ut att dala något så att avvakta hade varit bättre.

Aktien får ligga kvar i portföljen ett par veckor till, backar den vidare så ... Utdelning per aktie 2019: 6,15 kr
Handelsbanken Capital Markets har sänkt sin rekommendation för Hexagon till behåll. Riktkursen höjs samtidigt till 565 från 552 kronor. Hexagon stängde på 524:20 kronor på måndagen och aktien har stigit med nästan 29 procent sedan årsskiftet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Anders » 30 apr 2019 14:39

Bara för att få in rutinen så sålde jag de Swedbank jag köpt i torsdags i går. Hade gått upp drygt fyra procent. Även om det var ett par kronor courtage är det ju bättre förräntning än att ha pengarna på banken. Gäller bara att jobba in kunskap om ett antal aktier så man fattar då de ligger lågt. Ju mer man ser ju oftare får man rätt. Var så nära i Januari att köpa en rejäl skvätt Kinnevik. Det hade ju inte varit helt fel.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2019 15:02

Då får vi väl lyfta glasen! Skål för Sancta Walburgh som hon kallas i svenska medeltidsböcker. Hon var enligt legenden en engelsk kungadotter som levde i det tyska klostret Heidenheim på 700-talet.

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 03 maj 2019 14:25

Jag har bestämt mig för att inte äga aktier mer. Varför? För det första så är jag väldigt dålig på det... Jag skulle ha kunnat anstränga mig mer, men min slutsats är att jag bryr mig alldeles för lite om pengar. Konstigt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 03 maj 2019 14:43

klorofyll skrev:... min slutsats är att jag bryr mig alldeles för lite om pengar.

Ja, det kanske inte är så mycket att bry sig om.

Jag bryr mig fortfarande om pengar eftersom jag behöver dem till både hus och bil. Stenskott senast. Ett nytt tak till huset vore en dröm, och kanske en uppsnyggning av husets exteriör. Det blir lätt några hundra tusen.

Ser till min glädje att Ovzon gått upp till 50 kr. Och Bitcoin betalas till 6000 USD. :)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 03 maj 2019 15:05

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:... min slutsats är att jag bryr mig alldeles för lite om pengar.

Ja, det kanske inte är så mycket att bry sig om.

Jag bryr mig fortfarande om pengar eftersom jag behöver dem till både hus och bil. Stenskott senast. Ett nytt tak till huset vore en dröm, och kanske en uppsnyggning av husets exteriör. Det blir lätt några hundra tusen.

Ser till min glädje att Ovzon gått upp till 50 kr. Och Bitcoin betalas till 6000 USD. :)

Jag har tänkt att pengar är underbart, det mest praktiska slaget, man växlar mot det mesta.
Men jag kommer aldrig gå med plus, hur jag än försöker. De flesta skulle dra slutsatsen att man inte var lämpad.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 03 maj 2019 21:41

Tjäna pengar är en rätt meningslös sysselsättning.
Den största meningen med livet är att leva ett liv som känns meningsfullt.
Tänkte en gång på allvar flytta till Alaska och bli eremit. Hugga ved, prata med ett träd, lära mej parningsläten.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 03 maj 2019 21:59

hakkapeliitta skrev:Tjäna pengar är en rätt meningslös sysselsättning.

Inte om man behöver litet pengar till bröd och vin. Det insåg redan de gamla grekerna. Kanske tänker du på att lägga pengar på hög kan förefalla litet märkligt. Vi kan ju inte ta med så mycket den dag vi flyttar till nästa ställe.

Men skall man bo någonstans krävs det en slant. Vin kan man göra själv av bären i trädgården, här växer både röda och svarta vinbär. Trädgården är stor och jag har gjort en del vin.

Men börsen är bra, en del aktier ger god utdelning. Karl Marx tror jag inte hade någon större framgång, men han hade ju annat att syssla med än att tjäna pengar till familjens uppehälle. :)
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 03 maj 2019 23:01

Pilatus skrev:Karl Marx tror jag inte hade någon större framgång

Ingen större framgång? Han är ju den mest inflytelserike påverkaren i modern tid. Lever du i en liberal bubbla?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 03 maj 2019 23:56

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Karl Marx tror jag inte hade någon större framgång

Ingen större framgång? Han är ju den mest inflytelserike påverkaren i modern tid. Lever du i en liberal bubbla?

Kan inte hitta uppgiften, det kan ha varit fel. Bara detta. Det finns en anekdot om att Marx, efter att han nyligen fått ett rejält arv från sin far (som hans farbror undanhållit), ska ha använt en stor del av det för att köpa vapen till de belgiska arbetarna som börjat röra sig mot revolutionär handling. Vi vet inte om det stämmer eller inte, men det belgiska justitieministeriet trodde definitivt på det. De använde det som ursäkt för att gripa honom. Ref. http://www.marxist.se/
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 04 maj 2019 04:40

Jag får försöka igen. Börsen är meningslös verksamhet. Men det är det jag gillar. Hade aldrig haft energi till att jobba med något viktigt. Det är ingen som dör av lite aktiehandel.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 06 maj 2019 17:00

Pilatus skrev:Ser till min glädje att Ovzon gått upp till 50 kr.

Det var den 03 maj, nu avancerar satellitbolaget Ovzon 7 procent sedan företaget redovisat en vändning till vinst i första kvartalet. Betalas i dag till 55 kr.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 13 maj 2019 11:24

Pilatus skrev:
Pilatus skrev:Ser till min glädje att Ovzon gått upp till 50 kr.

Det var den 03 maj, nu avancerar satellitbolaget Ovzon 7 procent sedan företaget redovisat en vändning till vinst i första kvartalet. Betalas i dag till 55 kr.

Sålde Ovzon till 60,20 kr, börsen hickar till i dag. Det är Trump som kliver i klaveret, ett gällt gnällande ljud uppstår och folket samlar sig närmre utgången. Kanske går Ovzon ner under 50 kr, då kan jag köpa tillbaks.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 14 maj 2019 09:47

Äntligen! Har sålt mitt innehav av Bitcoin XBT. Det känns som en mycket stor lättnad. Bitcoin är för folk med goda nerver. Att jag kom undan utan förlust är mer än tillräckligt. Saldot är åter gott och jag kan nu investera i något mindre riskfyllt.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 18 jun 2019 23:34

Den som är intresserad av aktier vill ha möjlighet att få god ränta på sina pengar och samtidigt säkra en del av sina tillgångar. Då kan guld vara något att tänka på. Men det är förstås inte billigt och guldpriset har gått upp 15% senaste året. Köper du guld i dag (€1,202.85) tror jag du kan sälja det till 1260 i december, men det är förstås bara min vilda gissning. Men nu har jag skrivit det och det kommer att vara möjligt att kontrollera guldprisets utveckling alla dagar i veckan. Jag får väl stå med skammen om det inte alls stämmer.

Vill man inte släpa hem en tung guldtacka, eller en liten på några gram, kan man köpa aktier i företag som prospekterar och driver gruvbolag, t ex Semafo. Jag har förstås köpt en post och vi får se om företaget kan tjäna några pengar på sin verksamhet.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster