Vilken musik lyssnar ni på?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5205
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 14 apr 2019 12:56

Anders skrev:Lyssnar ni aldrig på nåt bråkigt? Sham 69? Skatepunk? Hårdrock? Tung Techno? Toccata und Fuga i D-moll?

När jag gick på högstadiet umgicks jag en del med skatepunkarna. Det var en av stilarna som gällde då. Green Day, Ramones, NOFX, Bad Religion, Sex Pistols m.m. Även när jag började på gymnasiet, runt millennieskiftet. Min första flickvän som jag träffade på gymnasiet identifierade sig som punkare, men redan då var det nya influenser som nalkades. Intresset för 60-tals-musiken, och band som skrev sin egen musik som influerades av 60-talet... då var det inte längre bara punk,, man kallades "alternativare", och nåt år senare skulle "indie"-begreppet börja användas. Punken blev då inte längre lika central i de kretsar jag umgicks. Men jag lyssnar på punk ibland. Sham 69 vet jag inte ens vad det är, techno är nog inte min grej och hårdrock har jag aldrig riktigt fastnat för även om jag kan tycka det låter bra ibland.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5205
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 14 apr 2019 13:04

Förra året bestämde jag mig för att Lalehs "Aldrig bli som förr" skulle bli som ett motto för året. I år, 2019, kände jag däremot att jag ville ha något mer eftertänksamt, och då tyckte jag en av hennes andra låtar passade bättre.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anders » 14 apr 2019 13:27

rekoj skrev:
Anders skrev:Lyssnar ni aldrig på nåt bråkigt? Sham 69? Skatepunk? Hårdrock? Tung Techno? Toccata und Fuga i D-moll?

När jag gick på högstadiet umgicks jag en del med skatepunkarna. Det var en av stilarna som gällde då. Green Day, Ramones, NOFX, Bad Religion, Sex Pistols m.m. Även när jag började på gymnasiet, runt millennieskiftet. Min första flickvän som jag träffade på gymnasiet identifierade sig som punkare, men redan då var det nya influenser som nalkades. Intresset för 60-tals-musiken, och band som skrev sin egen musik som influerades av 60-talet... då var det inte längre bara punk,, man kallades "alternativare", och nåt år senare skulle "indie"-begreppet börja användas. Punken blev då inte längre lika central i de kretsar jag umgicks. Men jag lyssnar på punk ibland. Sham 69 vet jag inte ens vad det är, techno är nog inte min grej och hårdrock har jag aldrig riktigt fastnat för även om jag kan tycka det låter bra ibland.

Indie var dit jag sökte mig runt 2010 för lite stökigare musik. Var en garagetrend där som var riktigt trevlig, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, The Strokes. Nu har dock indien rört sig till att bli något eteriskt med en enorm massa eko. Inte min kopp te. Har svårt att hitta bra ny ösig musik för närvarande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5205
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 14 apr 2019 14:54

Anders skrev:Indie var dit jag sökte mig runt 2010 för lite stökigare musik. Var en garagetrend där som var riktigt trevlig, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, The Strokes. Nu har dock indien rört sig till att bli något eteriskt med en enorm massa eko. Inte min kopp te. Har svårt att hitta bra ny ösig musik för närvarande.

Jo, indie är ju ett brett begrepp, och har väl i princip bara blivit ännu bredare. Själv lyssnade jag mest på det mer poppiga inom indien. Bright Eyes, Elliott Smith, Belle & Sebastian, The Smiths.. I Sverige Laakso, Broder Daniel, David & the Citizens mm. Men även exempelvis Strokes var med i min skivsamling. Vissa låtar inom den genren är röjiga, men långtifrån allt. En del av den här musiken har kommit att kallas Singer/Songwriter senare, begreppen tenderar att ändras med tiden.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anders » 15 apr 2019 08:37

rekoj skrev:
Anders skrev:Indie var dit jag sökte mig runt 2010 för lite stökigare musik. Var en garagetrend där som var riktigt trevlig, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, The Strokes. Nu har dock indien rört sig till att bli något eteriskt med en enorm massa eko. Inte min kopp te. Har svårt att hitta bra ny ösig musik för närvarande.

Jo, indie är ju ett brett begrepp, och har väl i princip bara blivit ännu bredare. Själv lyssnade jag mest på det mer poppiga inom indien. Bright Eyes, Elliott Smith, Belle & Sebastian, The Smiths.. I Sverige Laakso, Broder Daniel, David & the Citizens mm. Men även exempelvis Strokes var med i min skivsamling. Vissa låtar inom den genren är röjiga, men långtifrån allt. En del av den här musiken har kommit att kallas Singer/Songwriter senare, begreppen tenderar att ändras med tiden.

Nu hittar jag väldigt lite ny indie som intresserar mig. Att man lägger på en massa eko/reverb på en låt gör den helt ointressant för mig. Utsmetad även om grundmaterialet kan vara bra. Och Indien - liksom det mesta populärare musik nu - har av någon anledning kommit att få en enorm massa eko de senaste åren. Antar att det skall låta sofistikierat.

Tipsa gärna om ny musik som INTE är dränkt i eko. Elektro, techno ja. Lyssnar en del på det. Men det är egentligen dansmusik och jag är för gammal för att dansa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Pilatus » 20 apr 2019 20:15

Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840 - 1893) - Hymn of the Cherubim
Liturgy of St. John Chrysostom, Op. 41: No. 6 Cherubic Hymn

Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 22 apr 2019 12:32

Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav hakkapeliitta » 23 apr 2019 14:05

Är väl Knopflers irländska ådra, vackert

https://youtu.be/_EyoXb4DtHA

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 25 apr 2019 22:06

Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav xion » 30 apr 2019 13:20


Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 02 maj 2019 12:38


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Pilatus » 08 maj 2019 23:14

Duane Allman & Boz Scaggs ~ ''Loan Me A Dime'' 1969

Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 11 maj 2019 21:10


Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 11 maj 2019 23:43


Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Vertumnus » 12 maj 2019 11:22





Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster