Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 maj 2019 11:00

Anders skrev:
Algotezza skrev:Pengar i sig är ingenting - det är vad man gör med dem, för de ger möjligheter. Bl.a. att hjälpa andra.


Jag tror man känner så ju mer pengar man har i sin bakgrund. För mej är pengar trygghet, det som gör att jag och de mina kan överleva och ha en viss standard. Och så har det varit för alla i min släkt.


Jag växte upp i en familj med fem barn och en inkomst, och min far var folkskollärare. Ingen hög lön. Under våra 3 barns uppväxt var min fru hemma och vi levde på min lön. Jag gick till socialen en gång för att kolla hur mycket vi hade haft att röra oss med om vi fått socialbidrag i stället. Socialbidrag hade gett oss mer penagar att leva för än om jag jobbade. Det var först när barnen flugit ut och min fru utbildat sig till lärare och fått jobb som vi fått lite mer pengar att röra oss med. Nu har jag så jag kan dela med mig. Jag har fortsatt arbeta efter 67. Fyllde 68 i maj.

Jag har alltså inte gott om pengar "i min bakgrund". Jag har pengar nu så länge det varar pga att jag arbetat och fortfarande gör det. Livet som pensionär ser jag ej fram emot. Nu har jag pengar men ej tid, och då kommer jag att ha tid men sakna pengar.

Mina bröder och jag var bland de första i släkten som blev akademiker. Min fars släkt är bönder och min mors hantverkare.

Min far gick på seminarium i Lund så man kan iofs kalla honom halvakademiker.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 13 maj 2019 11:06

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:Pengar i sig är ingenting - det är vad man gör med dem, för de ger möjligheter. Bl.a. att hjälpa andra.


Jag tror man känner så ju mer pengar man har i sin bakgrund. För mej är pengar trygghet, det som gör att jag och de mina kan överleva och ha en viss standard. Och så har det varit för alla i min släkt.


Jag växte upp i en familj med fem barn och en inkomst, och min far var folkskollärare. Ingen hög lön. Under våra 3 barns uppväxt var min fru hemma och vi levde på min lön. Jag gick till socialen en gång för att kolla hur mycket vi hade haft att röra oss med om vi fått socialbidrag i stället. Socialbidrag hade gett oss mer penagar att leva för än om jag jobbade. Det var först när barnen flugit ut och min fru utbildat sig till lärare och fått jobb som vi fått lite mer pengar att röra oss med. Nu har jag så jag kan dela med mig. Jag har fortsatt arbeta efter 67. Fyllde 68 i maj.

Jag har alltså inte gott om pengar "i min bakgrund". Jag har pengar nu så länge det varar pga att jag arbetat och fortfarande gör det. Livet som pensionär ser jag ej fram emot. Nu har jag pengar men ej tid, och då kommer jag att ha tid men sakna pengar.

Mina bröder och jag var bland de första i släkten som blev akademiker. Min fars släkt är bönder och min mors hantverkare.

Min far gick på seminarium i Lund så man kan iofs kalla honom halvakademiker.

Så pengar är ändå en del för dig...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 maj 2019 11:51

Jag tror att det finns en i varje familj som råkar ut för allsköns problem. I min familj är det jag.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 maj 2019 12:03

Jag arbetar inte. Men jag försöker vara stolt ändå. Vilket är svårt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 maj 2019 12:09

Har ni någonsin slagits av att ni faktiskt är den ni är, alltså både i spegeln och till karaktär... Att ni egentligen borde ha större respekt för er själva?

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 13 maj 2019 12:37

om att finna en balans i tillvaron
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 maj 2019 16:07

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:
Jag tror man känner så ju mer pengar man har i sin bakgrund. För mej är pengar trygghet, det som gör att jag och de mina kan överleva och ha en viss standard. Och så har det varit för alla i min släkt.


Jag växte upp i en familj med fem barn och en inkomst, och min far var folkskollärare. Ingen hög lön. Under våra 3 barns uppväxt var min fru hemma och vi levde på min lön. Jag gick till socialen en gång för att kolla hur mycket vi hade haft att röra oss med om vi fått socialbidrag i stället. Socialbidrag hade gett oss mer penagar att leva för än om jag jobbade. Det var först när barnen flugit ut och min fru utbildat sig till lärare och fått jobb som vi fått lite mer pengar att röra oss med. Nu har jag så jag kan dela med mig. Jag har fortsatt arbeta efter 67. Fyllde 68 i maj.

Jag har alltså inte gott om pengar "i min bakgrund". Jag har pengar nu så länge det varar pga att jag arbetat och fortfarande gör det. Livet som pensionär ser jag ej fram emot. Nu har jag pengar men ej tid, och då kommer jag att ha tid men sakna pengar.

Mina bröder och jag var bland de första i släkten som blev akademiker. Min fars släkt är bönder och min mors hantverkare.

Min far gick på seminarium i Lund så man kan iofs kalla honom halvakademiker.

Så pengar är ändå en del för dig...



Inte pengar i sig men det man kan får för dem, göra med hjälp av dem. Vissa giriga personer är ju bara intresserade av pengar som sådan och vill förmera dem bara, inte göra något speciellt med dem utan bara äga dem. En del vill ha både makt och pengar. Dem vi ska rösta på i EU-valet nu t.ex.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 maj 2019 08:29

Att jag är rädd för mig själv. Rädd för att skada andra. Det ger mig ångest att träffa människor.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 14 maj 2019 09:02

klorofyll skrev:Att jag är rädd för mig själv. Rädd för att skada andra. Det ger mig ångest att träffa människor.

Du... Det låter inte bra det där :( Vill du att vi nystar lite i det och förhoppningsvis reder ut det?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 14 maj 2019 09:42

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Jag växte upp i en familj med fem barn och en inkomst, och min far var folkskollärare. Ingen hög lön. Under våra 3 barns uppväxt var min fru hemma och vi levde på min lön. Jag gick till socialen en gång för att kolla hur mycket vi hade haft att röra oss med om vi fått socialbidrag i stället. Socialbidrag hade gett oss mer penagar att leva för än om jag jobbade. Det var först när barnen flugit ut och min fru utbildat sig till lärare och fått jobb som vi fått lite mer pengar att röra oss med. Nu har jag så jag kan dela med mig. Jag har fortsatt arbeta efter 67. Fyllde 68 i maj.

Jag har alltså inte gott om pengar "i min bakgrund". Jag har pengar nu så länge det varar pga att jag arbetat och fortfarande gör det. Livet som pensionär ser jag ej fram emot. Nu har jag pengar men ej tid, och då kommer jag att ha tid men sakna pengar.

Mina bröder och jag var bland de första i släkten som blev akademiker. Min fars släkt är bönder och min mors hantverkare.

Min far gick på seminarium i Lund så man kan iofs kalla honom halvakademiker.

Så pengar är ändå en del för dig...



Inte pengar i sig men det man kan får för dem, göra med hjälp av dem. Vissa giriga personer är ju bara intresserade av pengar som sådan och vill förmera dem bara, inte göra något speciellt med dem utan bara äga dem. En del vill ha både makt och pengar. Dem vi ska rösta på i EU-valet nu t.ex.

Vad jag menar är att det så att säga finns två nivåer på vad pengar kan göra
1. Hjälpa en till att överleva och leva ett liv som man känner drägligt
2. Överflöd.

Men gränsen mellan dessa kan vara knepig. Vad är drägligt? Måste man ha bil? Ha ny bil, eftersom man lider av krånglet med en gammal bil? Hur kan man tänka sig att bo? Hur viktigt är det för en att få fly vintern för en solsemester, vintern gör många deprimerade.

Det blir så lätt att man tänker - de rika och deras överflöd, lustjakter, resor till söderhavsöar och frossande i god mat på restauranger.

Men pengar, i sådan mening att de garanterar en det liv man känner nödvändigt är ju jätteviktiga. Här märker jag en klar skillnad mot kanske framför allt människor som är "alternativa" från bättre bakgrunder. De strävar inte alls efter lustjakter och pengar på banken. Nästan tvärt om, de är villiga att leva enkelt. Förutom att de älskar att resa ofta och långt. Men de kan verkligen frikoppla sig från pengarna. De har växt upp med att pengarna inte varit det viktigaste. Man har frågat sig vad man vill göra med livet, och de vågar söka sig till konstnärsskap, forskning eller liknande. Det finns, även om det inte ens är uttalat, en känsla av att det finns en backup i bakgrunden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 14 maj 2019 10:24

Läser i Affärsvärlden att:
En ökad volatilitet på marknaden, en inbromsning i tillväxten och global handelsoro har bidragit till att antalet miljardärer i världen har sjunkit.

Kan inte motstå att säga några ord om Malin Björk (V), EU-parlamentarikern som bor och arbetar i Bryssel. Trots det har hon den senaste mandatperioden tagit ut omkring en miljon kronor i traktamente, avslöjar SVT. Svåröverträffat. :)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 maj 2019 11:09

lynx skrev:
klorofyll skrev:Att jag är rädd för mig själv. Rädd för att skada andra. Det ger mig ångest att träffa människor.

Du... Det låter inte bra det där :( Vill du att vi nystar lite i det och förhoppningsvis reder ut det?

Nej det är lugnt... men tack ändå! Det är intressant att det ska vara så svårt att komma till insikt. Jag tror att många upplever mig som rädd, sanningen är att jag är rädd för mig själv... Ganska knepigt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 14 maj 2019 19:24

Nu blir jag perplex. Om jag ger dig någon kommentar nu, klorofyll, bortser jag från din uttryckta vilja.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 14 maj 2019 21:13

Just nu tycker jag lite synd om Esther. Och så är jag störd på att ett företag kan vara så snikna/obetänksamma att de inte skickar med några skruvar när man köper datordelar för flera tusen och påpekar inte ens att de behövs köpas till.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 14 maj 2019 22:50

lynx skrev:Just nu tycker jag lite synd om Esther.

Esther får vila sig litet från allt strunt vi skriver. :)
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster