Pilatus skrev:klorofyll skrev:Om det ska fungera med skola under rådande förhållanden så måste man ta bort betygen. Det är faktiskt en väldigt bra idé, tror nämligen att det är omöjligt för Sverige att skapa ordning.
Dina förslag skulle placera Sverige i det absoluta bottenskiktet i Europa. De som skulle ta mest stryk är de elever som går till skolan för att lära sig något. Man kan fråga sig om det går att bedriva undervisning alls, om vi avskaffar både ordning och betyg. Vad skall vi med en sådan skola till?
Nu tror jag vi pratar lite olika nivåer på en skala av visioner och hantera nuläge. I nuläget är det ett härk. Går inte att komma ifrån att mängden människor med ickesvensk bakgrund spelar in, människor som lätt hamnar i utanförskap, och vars barn nästan är dömda till oregerlighet. Och att ett rötägg kan förstöra en klass vet alla.
Men jag pratade mer visioner, och i den visionen är det trygga barn som kommer till skolan. Och I visionen skulle alla barn drivas mer av intresse än av betyg. Det här att alla skall lära sig allt är helt vansinnigt. Vem behöver någon som helst matte mer än de fyra räknesätten och kanske pythagoras sats? Av de som inte är intresserade av matte? Varför skall teknikerskallar hålla på och läsa en massa svenska och samhällskunskap? Jag är starkt för en segregerad skola. Inte på ras eller klass, utan på intresse och sinnelag. Lika barn leka bäst med det de tycker är roligast. Och de barn som ser skolan som en social gemenskap, låt dem odla det och hålla ett lågt skoltempo. Lite Montessori.
För att närma mig vår praktiska verklighet - Min tro är att det här skulle kunna fungera märkvärdigt bra även i en miljö där alla inte heter Svinhufvud. Men i områden med stora mängder nyanlända är det naturligtvis en utmaning. Men har man jobbat multinationellt blir man närmast chockad över hur mycket mer lik man är en kines med samma slags huvve som en själv än till och med medlemmar i egna familjen.