Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 maj 2019 07:47

Pilatus skrev:Läser i Affärsvärlden att:
En ökad volatilitet på marknaden, en inbromsning i tillväxten och global handelsoro har bidragit till att antalet miljardärer i världen har sjunkit.

Kan inte motstå att säga några ord om Malin Björk (V), EU-parlamentarikern som bor och arbetar i Bryssel. Trots det har hon den senaste mandatperioden tagit ut omkring en miljon kronor i traktamente, avslöjar SVT. Svåröverträffat. :)

Å andra sidan tjänar politiker för lite. Höj lönen för lärare, poliser och politiker med 50%.

In my dreams.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 15 maj 2019 18:52

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Läser i Affärsvärlden att:
En ökad volatilitet på marknaden, en inbromsning i tillväxten och global handelsoro har bidragit till att antalet miljardärer i världen har sjunkit.

Kan inte motstå att säga några ord om Malin Björk (V), EU-parlamentarikern som bor och arbetar i Bryssel. Trots det har hon den senaste mandatperioden tagit ut omkring en miljon kronor i traktamente, avslöjar SVT. Svåröverträffat. :)

Å andra sidan tjänar politiker för lite. Höj lönen för lärare, poliser och politiker med 50%.

In my dreams.

Vi har nog alla varsin ide om hur löner borde fördelas. Min twist är att alla borde leva enbart efter sin inkomst av det arbete som de gör bäst. Sen hur man bedömer arbetets värde är en mycket intressant fråga. Men målet är att alla känner sig knäckta snarare än avundsjuka på de som har högre standard. Knäckta och tacksamma, eftersom alla med equal opportunity enbart har använt sin begåvning och flit, och vissas har ärligt bedömts viktigare. Det är väl en fallande skala från cancerforskare ned till gamingreklamskapare. Lite lätt överdrivet. Men att alla borde göra det de är skapta för tror jag på. Tror det finns plats för skomakare även om Adidas massproducerar dojjor. Lite högersovjet, ja, men man skulle kunna göra det organiskt. Eftersom de som planerar bäst planerar, och arbetet kunde fördelas intelligent. Människan i fokus.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 15 maj 2019 19:36

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Kan inte motstå att säga några ord om Malin Björk (V), EU-parlamentarikern som bor och arbetar i Bryssel. Trots det har hon den senaste mandatperioden tagit ut omkring en miljon kronor i traktamente, avslöjar SVT. Svåröverträffat. :)

Å andra sidan tjänar politiker för lite.

Jag tror att din kommentar är dagens mest inopportuna. Malin Björk är säkert en begåvad politiker, men varför skulle det ge henne rätt att plocka ut ett traktamente runt miljonen? Har hon för litet betalt, 90 tusen i månaden?

Kan du upplysa oss om vad hon har lyckats åstadkomma i Bryssel? Jag väntar otåligt.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 15 maj 2019 19:49

lynx skrev:Just nu tycker jag lite synd om Esther. Och så är jag störd på att ett företag kan vara så snikna/obetänksamma att de inte skickar med några skruvar när man köper datordelar för flera tusen och påpekar inte ens att de behövs köpas till.


Några ören på varje paket blir rätt mycket pengar att tjäna om det är många paket.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 15 maj 2019 19:50

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Kan inte motstå att säga några ord om Malin Björk (V), EU-parlamentarikern som bor och arbetar i Bryssel. Trots det har hon den senaste mandatperioden tagit ut omkring en miljon kronor i traktamente, avslöjar SVT. Svåröverträffat. :)

Å andra sidan tjänar politiker för lite.

Jag tror att din kommentar är dagens mest inopportuna. Malin Björk är säkert en begåvad politiker, men varför skulle det ge henne rätt att plocka ut ett traktamente runt miljonen? Har hon för litet betalt, 90 tusen i månaden?

Kan du upplysa oss om vad hon har lyckats åstadkomma i Bryssel? Jag väntar otåligt.


Hon körde det vanliga argumentet att ej brutit mot någon lag. Men kanske mot vänstermoral?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 maj 2019 20:00

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Läser i Affärsvärlden att:
En ökad volatilitet på marknaden, en inbromsning i tillväxten och global handelsoro har bidragit till att antalet miljardärer i världen har sjunkit.

Kan inte motstå att säga några ord om Malin Björk (V), EU-parlamentarikern som bor och arbetar i Bryssel. Trots det har hon den senaste mandatperioden tagit ut omkring en miljon kronor i traktamente, avslöjar SVT. Svåröverträffat. :)

Å andra sidan tjänar politiker för lite. Höj lönen för lärare, poliser och politiker med 50%.

In my dreams.

Vi har nog alla varsin ide om hur löner borde fördelas. Min twist är att alla borde leva enbart efter sin inkomst av det arbete som de gör bäst. Sen hur man bedömer arbetets värde är en mycket intressant fråga. Men målet är att alla känner sig knäckta snarare än avundsjuka på de som har högre standard. Knäckta och tacksamma, eftersom alla med equal opportunity enbart har använt sin begåvning och flit, och vissas har ärligt bedömts viktigare. Det är väl en fallande skala från cancerforskare ned till gamingreklamskapare. Lite lätt överdrivet. Men att alla borde göra det de är skapta för tror jag på. Tror det finns plats för skomakare även om Adidas massproducerar dojjor. Lite högersovjet, ja, men man skulle kunna göra det organiskt. Eftersom de som planerar bäst planerar, och arbetet kunde fördelas intelligent. Människan i fokus.

Min syn är annorlunda. Ditt system skulle leda till krig.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 maj 2019 20:02

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Kan inte motstå att säga några ord om Malin Björk (V), EU-parlamentarikern som bor och arbetar i Bryssel. Trots det har hon den senaste mandatperioden tagit ut omkring en miljon kronor i traktamente, avslöjar SVT. Svåröverträffat. :)

Å andra sidan tjänar politiker för lite.

Jag tror att din kommentar är dagens mest inopportuna. Malin Björk är säkert en begåvad politiker, men varför skulle det ge henne rätt att plocka ut ett traktamente runt miljonen? Har hon för litet betalt, 90 tusen i månaden?

Kan du upplysa oss om vad hon har lyckats åstadkomma i Bryssel? Jag väntar otåligt.

Det kan ju också vara så att de som var mer kompetenta tog jobb med bättre lön...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 15 maj 2019 20:12

klorofyll skrev:
Anders skrev:Vi har nog alla varsin ide om hur löner borde fördelas. Min twist är att alla borde leva enbart efter sin inkomst av det arbete som de gör bäst.

Min syn är annorlunda. Ditt system skulle leda till krig.

Som det är nu. Alltför många, av mödrar bortskämda vill snylta på de bättre. Min plan är att sprida ur en gen som gör det oerhört smärtsamt att ljuga. Men jag vill inte att mindre kapabla skall ha dåliga liv, tvärt om. Alla skall ha bra liv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 15 maj 2019 20:14

Idag frossar jag förresten i gröna kulor.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 maj 2019 20:29

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Vi har nog alla varsin ide om hur löner borde fördelas. Min twist är att alla borde leva enbart efter sin inkomst av det arbete som de gör bäst.

Min syn är annorlunda. Ditt system skulle leda till krig.

Som det är nu. Alltför många, av mödrar bortskämda vill snylta på de bättre. Min plan är att sprida ur en gen som gör det oerhört smärtsamt att ljuga. Men jag vill inte att mindre kapabla skall ha dåliga liv, tvärt om. Alla skall ha bra liv.

Man kan ju börja med disciplin i skolan, utan skola får man lära av livet...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 15 maj 2019 22:41

klorofyll skrev:Man kan ju börja med disciplin i skolan, utan skola får man lära av livet...

Om föräldrarna hjälptes åt att ge alla barn kärlek, så det var harmoniska barn som började skolan, utan att någon förälder pushat eller hindrat kunde skolan leda alla barnen till sin gärning. You may say, I’m a dreamer...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 maj 2019 23:38

Om det ska fungera med skola under rådande förhållanden så måste man ta bort betygen.
Det är faktiskt en väldigt bra idé, tror nämligen att det är omöjligt för Sverige att skapa ordning.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 maj 2019 07:57

klorofyll skrev:Om det ska fungera med skola under rådande förhållanden så måste man ta bort betygen. Det är faktiskt en väldigt bra idé, tror nämligen att det är omöjligt för Sverige att skapa ordning.

Dina förslag skulle placera Sverige i det absoluta bottenskiktet i Europa. De som skulle ta mest stryk är de elever som går till skolan för att lära sig något. Man kan fråga sig om det går att bedriva undervisning alls, om vi avskaffar både ordning och betyg. Vad skall vi med en sådan skola till?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 16 maj 2019 08:16

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om det ska fungera med skola under rådande förhållanden så måste man ta bort betygen. Det är faktiskt en väldigt bra idé, tror nämligen att det är omöjligt för Sverige att skapa ordning.

Dina förslag skulle placera Sverige i det absoluta bottenskiktet i Europa. De som skulle ta mest stryk är de elever som går till skolan för att lära sig något. Man kan fråga sig om det går att bedriva undervisning alls, om vi avskaffar både ordning och betyg. Vad skall vi med en sådan skola till?

Nu tror jag vi pratar lite olika nivåer på en skala av visioner och hantera nuläge. I nuläget är det ett härk. Går inte att komma ifrån att mängden människor med ickesvensk bakgrund spelar in, människor som lätt hamnar i utanförskap, och vars barn nästan är dömda till oregerlighet. Och att ett rötägg kan förstöra en klass vet alla.

Men jag pratade mer visioner, och i den visionen är det trygga barn som kommer till skolan. Och I visionen skulle alla barn drivas mer av intresse än av betyg. Det här att alla skall lära sig allt är helt vansinnigt. Vem behöver någon som helst matte mer än de fyra räknesätten och kanske pythagoras sats? Av de som inte är intresserade av matte? Varför skall teknikerskallar hålla på och läsa en massa svenska och samhällskunskap? Jag är starkt för en segregerad skola. Inte på ras eller klass, utan på intresse och sinnelag. Lika barn leka bäst med det de tycker är roligast. Och de barn som ser skolan som en social gemenskap, låt dem odla det och hålla ett lågt skoltempo. Lite Montessori.
För att närma mig vår praktiska verklighet - Min tro är att det här skulle kunna fungera märkvärdigt bra även i en miljö där alla inte heter Svinhufvud. Men i områden med stora mängder nyanlända är det naturligtvis en utmaning. Men har man jobbat multinationellt blir man närmast chockad över hur mycket mer lik man är en kines med samma slags huvve som en själv än till och med medlemmar i egna familjen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 maj 2019 08:30

Anders skrev:Nu tror jag vi pratar lite olika nivåer på en skala av visioner och hantera nuläge. I nuläget är det ett härk.

härk = kastrerad rentjur.
Anders skrev:Går inte att komma ifrån att mängden människor med ickesvensk bakgrund spelar in, människor som lätt hamnar i utanförskap, och vars barn nästan är dömda till oregerlighet. Och att ett rötägg kan förstöra en klass vet alla.

Mindre klasser är mer hanterliga. Om skolpolitikerna vill något med skolan så går det förstås.
Anders skrev:Men jag pratade mer visioner, och i den visionen är det trygga barn som kommer till skolan. Och I visionen skulle alla barn drivas mer av intresse än av betyg. Det här att alla skall lära sig allt är helt vansinnigt. Vem behöver någon som helst matte mer än de fyra räknesätten och kanske pythagoras sats? Av de som inte är intresserade av matte? Varför skall teknikerskallar hålla på och läsa en massa svenska och samhällskunskap? Jag är starkt för en segregerad skola.

Nej jag vill inte rusta ner skolan. Du kunskaper skolan ger behövs, annars står vi snart helt utan kultur och förmåga att förstå samhälle och historia. Det blir ett farligt samhälle där verkliga fascister skulle kunna ta för sig ordentligt.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 34 och 0 gäster