Guds mening med skapelsen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav 531bts » 16 maj 2019 18:57

Pilatus: du hänvisar till en skrift, skriven av människor i en tid då den utåtriktade forskningen inte var förverkligad. Man kunde alltså inte beskriva skapelsen som funktion. Gud placerades som separat från skapelsen. För att illustrera Guds kvalité som medveten varelse, fanns inget annat än att dra jämförelsen med människans medvetande o anknytning till tankesinnet med dess förmåga att tycka. Genialt enkelt o som gjort att idén om Gud som orsak o lik sina ingående delar, människan, har kunnat traderats från generation till generation.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 16 maj 2019 19:23

klorofyll skrev:Samhället hade varit betydligt bättre/trevligare om människor slutade berusa sig.

Vem har sagt att ett omåttligt drickande är något gott, klorofyll? Varför skulle det hindra någon att dricka ett glas vin till maten? Eller ta en avec till kaffet efter middagen. Blir folk otrevliga alkoholister för att de dricker en cocktail?

Blev Jahve sur på Noa för att han gillade vin skarpt? Eller Jesus som räddade bröllopet i Kana som totalt kört fast då vinet tagit slut. Det blev bra träning och ett första försök att åstadkomma ett under. Jesus mixtrade med vattnet så det blev till vin, och så kunde festen fortsätta. Kanske hade du missat att gästerna drack vin tillsammans med Jesus?

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 16 maj 2019 19:49

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Samhället hade varit betydligt bättre/trevligare om människor slutade berusa sig.

Vem har sagt att ett omåttligt drickande är något gott, klorofyll? Varför skulle det hindra någon att dricka ett glas vin till maten? Eller ta en avec till kaffet efter middagen. Blir folk otrevliga alkoholister för att de dricker en cocktail?

Blev Jahve sur på Noa för att han gillade vin skarpt? Eller Jesus som räddade bröllopet i Kana som totalt kört fast då vinet tagit slut. Det blev bra träning och ett första försök att åstadkomma ett under. Jesus mixtrade med vattnet så det blev till vin, och så kunde festen fortsätta. Kanske hade du missat att gästerna drack vin tillsammans med Jesus?

Bild

Jag säger inte att det är något fel med alkohol i sig, knark är inte heller fel i sig, att gå ner sig är inte fel i sig eller att ta livet av sig, inte fel i sig. Men alkohol gör så att medvetandet blir försämrat, om man är bland folk när man dricker så får man räkna med att bli ursäktad. Att dricka går ut på att förändra sina upplevelser genom att inta alkohol. Varför dricker man annars? Om alkoholen inte har effekt?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 16 maj 2019 21:02

klorofyll skrev:Men alkohol gör så att medvetandet blir försämrat, om man är bland folk när man dricker så får man räkna med att bli ursäktad.

Så du menar att folk dricker alkohol i avsikt att försämra sitt medvetande? Har du varit på en fest vid något tillfälle så ser du att det snarare handlar om att vi känner oss litet friare, att vinet gör att många kommer över social stelhet, och kanske tar kontakt med någon som de inte tidigare vågat.

Varför tror du Jesus förvandlade vatten till vin?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 16 maj 2019 21:08

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men alkohol gör så att medvetandet blir försämrat, om man är bland folk när man dricker så får man räkna med att bli ursäktad.

Så du menar att folk dricker alkohol i avsikt att försämra sitt medvetande? Har du varit på en fest vid något tillfälle så ser du att det snarare handlar om att vi känner oss litet friare, att vinet gör att många kommer över social stelhet, och kanske tar kontakt med någon som de inte tidigare vågat.

Varför tror du Jesus förvandlade vatten till vin?

För att ge av sitt blod?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 16 maj 2019 21:11

Pilatus

Men menar du att det är så enkelt, dricka lite och sedan vara full av mod? Alkoholen leder till mycket problem...

Jag planerar att dricka konjak i ensamma stunder.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 16 maj 2019 21:16

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Varför tror du Jesus förvandlade vatten till vin?

För att ge av sitt blod?

Nej, Jesus ville verkligen inte ge sitt blod, det behövde han själv.

Bröllop skall vara trevliga tillställningar, det blir det om det finns musik, mat och vin.

Han kom till bröllopsfesten i Kana precis som alla andra inbjudna. Han deltog i skålarna för brudparet. Han var med och sjöng och dansade med bruden och brudgummen (som förmodligen var släktingar till hans familj eftersom även Maria var där). Och så råkade vinet ta slut, Jesu mamma bad sin son ställa upp och hjälpa den generade värden - och Jesus hjälpte till genom att förvandla vatten till vin. Thor-Leif Strindberg
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 16 maj 2019 23:52

Jag vill inte förbjuda alkohol, tror det har fördelar. Men någon måtta får det väl va...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 17 maj 2019 00:00

Ett gäng fegisar blir ju inte bättre av alkohol... Alkohol är nog ibland bra för filosoferandet, men ta det med en nypa salt och en bit citron.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 17 maj 2019 00:02

klorofyll skrev:Jag vill inte förbjuda alkohol, tror det har fördelar. Men någon måtta får det väl va...

Om det är bröllop och fest i Kana och Jesus ser till att det finns vin, så manar du till måtta! Är du rädd att Jesus skulle bli berusad och visa sitt dåliga ölsinne?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anders » 17 maj 2019 07:52

klorofyll skrev: Att dricka går ut på att förändra sina upplevelser genom att inta alkohol.

Och det här är pudelns kärna i drickandet skulle jag säga. Grejen är ju, vilket hela KBT bygger på, att vi producerar en massa skit genom att tänka. Vi blir oroliga, vi blir stressade. Och vi har en del personliga grejer som vår genitik ger oss därvidlag, som individer har vi områden där vi tänker tokigt. Kanske någon är född rättänkt men då är det bara att gratulera.

Kan säga att jag är YTTERST obekväm då man sitter mer än 2 personer vid ett bord och skall vara social. Det är inte mitt "genuina, autentiska jag" som har någon slags äkthet som skall bejakas som sitter i magen. Men får jag i mig en 2-3 glas vin i lagom takt släpper det. Och jag kan agera så att både jag och de andra får ut något av min närvaro. Fikapauser har jag slutat med helt sen 10 år tillbaka. Ingen tror mig, jag har mängder med kundkontakt, alla tycker jag är jättetrevlig så länge det inte är socialprestation. Men så är det. Spriten är ett läkemedel. Och i små mängder gör den kontemplationen rikare, som nu då fullmånen lyser i det sena dunklet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Smisk » 17 maj 2019 11:57

531bts skrev:Principen är dock densamma: ett medvetet väsens behov söker sin tillfredsställelse ändamålsenligt dvs mening.


Precis. Ändamålsenlighet tänker jag är en faktor i hur jag tänker mig att mening existerar. Mening kan även ses ur ett vidare perspektiv genom att även låta en omedveten ändamålsenlighet ingå. Ett äpple ingår i en ändamålsenlighet om man ser det i de samband det ingår i egenskap av dess funktion, trädens, skogens, varelserna som ser äpplet som åtråvärt osv.

Tanken att en skapare "skapat in" mening i världen är en tanke som hjälper oss förstå hur vi skall tänka, känna och handla inför att världen innehåller mening.

531bts skrev:Hur ska man hantera de värden som ofrånkomligt uppstår av de sinnesintryck jag tar emot? Ett förslag är att disciplinera sig att särskilja det som uttrycker sig av naturen, från människans påverkan o manipulationer o kommentarer. Är de överensstämmande?

Det ligger i Guds behov att de ingående delarna, människan, själva måste klura ut i vilket sammanhang de ingår. Att av fri vilja o förstånd pröva o förhålla sig till skapelsen, om den duger för sitt syfte som "talan" till oss delar. Gud är ingen despot som tvingar oss till underkastelse, Guds behov sammanfaller med människans: att bli förstådd o älskad.
Så nyckeln är att arbeta från antagandet, tron, att skapelsen är den förbindande länken till orsaken, Gud o Guds ingående delar, människan. Lyckas vi i dialog pröva den tesen följer en självklar mental hälsa o känslomässigt positiv feedback.


Mycket bra tänkt. Genvägen är att förhålla sig till allt levande på jorden som en levande själ och tilldela den värdeegenskaper. Är den värdefull precis som den är av sig själv inför sig själv kan värden delvis härledas utifrån det.

Jag tänker mig att allt levande har mening och värde. Existens (universum) har mening och värde inom sig om inte på annat sätt så i potentiell form då liv potentiellt kan existera. Jorden växterna växer i finns tillsammans med växterna, kommer delvis ur dem, används av dem på ett sammansatt sätt. På samma sätt är existensens struktur meningsgivande då den stödjer liv som är värdefullt.

Jag tror inte vi kan "bevisa" att livet är värdefullt och meningsfullt på samma sätt som vi kan bevisa att fysiska objekt fungerar som de gör. Men vi kan värdesätta liv oavsett vad vi kan bevisa :)

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Smisk » 17 maj 2019 12:50

Pilatus skrev:Det tror jag är fel slutsats, jag slutade röka för att min tandhygienist talade om nikotinets kärlsammandragande effekt, vilket påverkade tandhälsan, jag fick tandfickor.


Varför började du röka? Visste du att det är skadligt för dig innan du började?

Jag tror att de flesta vet att det är skadligt innan de börjar och om inte annat ganska snabbt när andra kommenterar saken. Ändå finns beteendet. Det som alstrar beteendet och framför allt det som får det att fortgå fast man vill sluta är som bekant att det har en direkt påverkan på belöningssystemet. Belöningssystemet inte skapat för att lära oss röka utan för att lära oss leva i god relation till det som är av värde för oss som våra behov.

Men då vi kan lära oss helt egna begär som inte nödvändigtvis sammanfaller med våra behov kan vi fortsätta med skadliga beteenden och gör ofta så för att de känns bra och är smidigaste vägen till det som fungerar för oss. Lär vi oss hur vi fungerar, som tandhygienisten påtalat, och samarbetar med det som faktiskt på riktigt är värdefullt för vår hälsa.

Om du tänker dig att det är kunskapen om hälsan som styr beteendet har vi olika uppfattning helt klart :)

Jag fick en kollega att sluta röka en gång faktiskt. Jag förstod att hon ville sluta men inte kunde som det så ofta är och hon berättade att hon ville för att hon sett dokumentärer om lungor. Jag bråkade med henne och fick henne att se massa bilder på kära i lungorna och hur de ser ut hos vanliga rökare som inte ens rökt så länge. Hon rökte inte efter det ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 17 maj 2019 13:15

Smisk skrev:Lär vi oss hur vi fungerar, som tandhygienisten påtalat, och samarbetar med det som faktiskt på riktigt är värdefullt för vår hälsa.

Ja, det finns alltså motstridiga värden, att det är trevligt att röka en god pipa med en tobak vi uppskattar, mot det trevliga med att ha ett friskt tandkött utan tandfickor. Det är bara att välja. Jag tyckte väl att jag rökt så det kunde vara nog.

Jag brukar fundera på folk som är vettskrämda för allt som påstås vara farligt. De dör plötsligt av någon slags livsleda, alla organ i kroppen är i perfekt skick, inte ens hjärnan är särskilt använd och själen är bländande vit. Ett underbart liv. Frågan är om ens himlen vill ha in dessa personer, tänk dig alla fläckar och sprickor som skulle bli synliga i de himmelska gemaken.
Moderator

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav 531bts » 17 maj 2019 13:43

Kristus sa ngt mycket klokt som kanske har relevans i detta sammanhang: "Det är inte vad som går in genom era munnar som förgiftar er. Det är vad som kommer ut."
Visst alkohol, rökning vet alla att det inte finns ngt kroppsbevarande behov för, o att det är giftigt för kroppen. Frågan är om att påpeka detta till sina medmänniskor som ägnar sig åt det o att man själv slutat eller aldrig använt det, förgiftar det egna sinnet o att det kan vara symptom på ngt mentalt hinder. Vad man tillför den egna kroppen är den vuxna människans 100%:iga ansvar. Så länge de negativa konsekvenserna inte ligger medmänniskan till last, finns ingen anledning att skriva ngn på näsan vad den bör göra eller inte göra.
Av världsreligionerna är det endast inom Buddhismen o Islam som uttryckligen avråder bruk av rusdrycker.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster