Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 16 maj 2019 09:08

Pilatus skrev:
Anders skrev:Nu tror jag vi pratar lite olika nivåer på en skala av visioner och hantera nuläge. I nuläget är det ett härk.

härk = kastrerad rentjur.
Anders skrev:Går inte att komma ifrån att mängden människor med ickesvensk bakgrund spelar in, människor som lätt hamnar i utanförskap, och vars barn nästan är dömda till oregerlighet. Och att ett rötägg kan förstöra en klass vet alla.

Mindre klasser är mer hanterliga. Om skolpolitikerna vill något med skolan så går det förstås.
Anders skrev:Men jag pratade mer visioner, och i den visionen är det trygga barn som kommer till skolan. Och I visionen skulle alla barn drivas mer av intresse än av betyg. Det här att alla skall lära sig allt är helt vansinnigt. Vem behöver någon som helst matte mer än de fyra räknesätten och kanske pythagoras sats? Av de som inte är intresserade av matte? Varför skall teknikerskallar hålla på och läsa en massa svenska och samhällskunskap? Jag är starkt för en segregerad skola.

Nej jag vill inte rusta ner skolan. Du kunskaper skolan ger behövs, annars står vi snart helt utan kultur och förmåga att förstå samhälle och historia. Det blir ett farligt samhälle där verkliga fascister skulle kunna ta för sig ordentligt.

Det finns tillräckligt med människor som är intresserade av samhälle och historia, jag är en fanatiker, för att bära upp detta. En massa hockeygrabbar som bara vill läsa matte bara förstör lektionerna och ingen lär sig något. Att tvinga i ointresserade kunskap är bedrövligt. Jag hade kunnat vara utan matten efter typ femman. Men ok, det var kul sudokus, upp på avancerad universitetsnivå. Men helt bortkastat på en som i och för sig hade förmågan men noll intresse. Jag vet inte ens hur man löser en andragradare nu och vill inte veta. Har högtidligt glömt allt sedan 1989.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 maj 2019 09:09

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om det ska fungera med skola under rådande förhållanden så måste man ta bort betygen. Det är faktiskt en väldigt bra idé, tror nämligen att det är omöjligt för Sverige att skapa ordning.

Dina förslag skulle placera Sverige i det absoluta bottenskiktet i Europa. De som skulle ta mest stryk är de elever som går till skolan för att lära sig något. Man kan fråga sig om det går att bedriva undervisning alls, om vi avskaffar både ordning och betyg. Vad skall vi med en sådan skola till?

Elever som går till skolan för att lära sig något
är tyvärr i minoritet, de flesta vill ha betyg... Vilket är naturligt, varför har man annars betyg? Tror du att unga skulle bli mindre intresserade av ny färsk kunskap utan betyg?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 16 maj 2019 10:42

Anders skrev:Men helt bortkastat på en som i och för sig hade förmågan men noll intresse. Jag vet inte ens hur man löser en andragradare nu och vill inte veta. Har högtidligt glömt allt sedan 1989.

Jag förstår att man inte kan tvinga unga människor till någonting alls. Men de kommer likväl ha krav på samma välfärd som alla andra. När de väl förstått att det krävs någon form av motprestation kan det för deras del vara för sent.

Om en allt slappare samhällsutveckling tillåts, utvecklas samhället i en mycket negativ riktning. Faran i detta betraktelsesätt, med mer ordning och reda, är att det liknar det som drev många mot ett mer auktoritärt samhälle. Pendeln vill liksom inte stanna då den väl svängts till sitt ytterläge.

Jag lyssnade på Tomas Tobé i morse och jo jag håller med honom i en del. Kriminaliteten har nått en nivå där jag tror att Sverige förlorar i attraktionskraft. Det kanske inte räcker att stå och se vänlig ut som Morgan Johansson, det krävs att någon är beredd att ändra lagen och om så behövs bygga fler fängelser. De måste inte vara i lyxklass.

Ställ litet krav. Till och med Carl XVI Gustaf sa i sitt jultal 2002: Det kommer inga stekta sparvar flygande om du inte själv bemödar dig om att göra ditt bästa. Men det ogillades förstås. :)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 maj 2019 12:49

Anders skrev:Att tvinga i ointresserade kunskap är bedrövligt.

Man blir ju nästan moderat när man tänker på det.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 maj 2019 18:44

Jag klarar inte av normala människor.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 17 maj 2019 06:34

Pilatus skrev:
Anders skrev:Men helt bortkastat på en som i och för sig hade förmågan men noll intresse. Jag vet inte ens hur man löser en andragradare nu och vill inte veta. Har högtidligt glömt allt sedan 1989.

Jag förstår att man inte kan tvinga unga människor till någonting alls. Men de kommer likväl ha krav på samma välfärd som alla andra. När de väl förstått att det krävs någon form av motprestation kan det för deras del vara för sent.

Om en allt slappare samhällsutveckling tillåts, utvecklas samhället i en mycket negativ riktning. Faran i detta betraktelsesätt, med mer ordning och reda, är att det liknar det som drev många mot ett mer auktoritärt samhälle. Pendeln vill liksom inte stanna då den väl svängts till sitt ytterläge.

Jag lyssnade på Tomas Tobé i morse och jo jag håller med honom i en del. Kriminaliteten har nått en nivå där jag tror att Sverige förlorar i attraktionskraft. Det kanske inte räcker att stå och se vänlig ut som Morgan Johansson, det krävs att någon är beredd att ändra lagen och om så behövs bygga fler fängelser. De måste inte vara i lyxklass.

Ställ litet krav. Till och med Carl XVI Gustaf sa i sitt jultal 2002: Det kommer inga stekta sparvar flygande om du inte själv bemödar dig om att göra ditt bästa. Men det ogillades förstås. :)

Hur kopplar du att alla skall lära sig allt i en mishmash av människor till en striktare samhällsutveckling?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 maj 2019 18:07

Pilatus skrev:Om en allt slappare samhällsutveckling tillåts, utvecklas samhället i en mycket negativ riktning.

Sverige är inte slappt. Det är mer likgiltigt, drogat och kriminellt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 maj 2019 18:22

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Om en allt slappare samhällsutveckling tillåts, utvecklas samhället i en mycket negativ riktning.

Sverige är inte slappt. Det är mer likgiltigt, drogat och kriminellt.

En utmärkt synonym. :D
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 maj 2019 20:52

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Om en allt slappare samhällsutveckling tillåts, utvecklas samhället i en mycket negativ riktning.

Sverige är inte slappt. Det är mer likgiltigt, drogat och kriminellt.

En utmärkt synonym. :D

Vi behöver inte krav, men förbud och ordning.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 18 maj 2019 19:08

Det går inte att tvinga i någon kunskap. Det som kommer utifrån är information. För attd et ska bli kunskap krävs att man förstårinformationen och tar den till sig. Kunskap är en mental kvalitet som handlar om både att minnas och att tillämpa informationen man fått samt använda de förmågor man övat upp, som tal och skrift.

Vad som behövs i skolan vet ju alla utom de som jobbar där. Vi kämpar på. Har inga patentlösningar. Elever är individer.

Kanske viktigare är informationssförmedling och disicplin och ordno ing är att vara en vettig vuxen. Info kan de finna överallt idag. Disciplin finns ju inte i övriga samhället... Ordningen skenbar.

Men vettiga vuxna växer ej på trän... Tyvärr ej heller i skolans värld...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 18 maj 2019 19:13

Om samhället haft hälften så många regler och om motstsen bestraffades så hade vi bara behövt hälften så många regler om man väger upp mot hur det är idag, som våg som väger vikt. Vi måste lära oss att hantera konflikt, eller?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 19 maj 2019 13:24

klorofyll skrev:Om samhället haft hälften så många regler och om motsatsen bestraffades

Vad mer exakt skulle bestraffas?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 maj 2019 17:53

Anders skrev:
klorofyll skrev:Om samhället haft hälften så många regler och om motsatsen bestraffades

Vad mer exakt skulle bestraffas?

Exv så skulle system i bilen koplat till vägens hastighetsgräns, om denna överskrids så går bilen i reducerad hastighet i en kvart från tillfället då man körde för fort.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 maj 2019 17:55

Som det är nu så belönas fortkörning, man hinner med mer.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 20 maj 2019 09:43

Har inte Esthers två veckor gått snart? Börjar bli lite dött här.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster