Guds mening med skapelsen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 17 maj 2019 15:16

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag vill inte förbjuda alkohol, tror det har fördelar. Men någon måtta får det väl va...

Om det är bröllop och fest i Kana och Jesus ser till att det finns vin, så manar du till måtta! Är du rädd att Jesus skulle bli berusad och visa sitt dåliga ölsinne?

Du tänker en aning svartvitt. Jesus drack alkohol = då finns inga gränser för hur mycket man ska dricka. Exempelvis ska man inte köra bil när man har druckit.. Vad tror du det kan bero på? Man får väl rida hem på sin åsna!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 17 maj 2019 15:38

531bts skrev:Kristus sa ngt mycket klokt som kanske har relevans i detta sammanhang: "Det är inte vad som går in genom era munnar som förgiftar er. Det är vad som kommer ut."

Jag håller med i mycket av vad du skriver, men inledningen förstår jag inte så mycket av. Jesus byter mening från vad det innebär att förtära - till något helt annat. Det hänger inte ihop.

Lyssna och försök att förstå. Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren. Matt 15:10, 11

Bibel 2000 är enklare att förstå. Den mosaiska lagen är mycket strikt med vad vi äter och hur födan tillagas. Trots kraven på renhet är det inte födan som gör oss onda utan våra handlingar, vad vi säger. D v s om våra tankar inte är rena från begär, tankar på att ge igen för någon oförrätt, eller liknande. Det präglar vad vi säger. Så givetvis tog fariseerna anstöt och undrade vad det var för en tönt som ville spela Allan och lära dem något om lagen.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Algotezza » 18 maj 2019 19:09

Gud är den sig hela tiden omskapande skapelsen-skaparen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 18 maj 2019 19:40

Algotezza skrev:Gud är den sig hela tiden omskapande skapelsen-skaparen.

Enligt de gamla skrifterna var det mycket strikta krav på att lagen följdes? Det följdes även i Sverige (i vissa delar) för inte så länge sedan. Det finns säkert de som även i dag sätter upp håret i en knut och täcker håret. För dem var Gud mycket levande och himlen ett salighetens rike. Där omskapades ingenting.

Menar vi Svenska kyrkan i dag har uppgiften omtolkats. Exakt vad kyrkan står i dag vet jag inte, kanske är den mer socialt intresserad, trosbekännelsen något ungefärligt som man kan tro på som kyrkans grund, men kanske inte som en absolut sanning. Vilken präst (eller biskop) skulle ta gift på att Maria var jungfru?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anders » 19 maj 2019 13:20

Lagar, inte att förakta, men vad både kristendomen, judendomen och Islam, och för den sakens skull Buddhismen har som mål, är inre Jihad, själens frälsning, nirvana. Esther hade ju en utmärkt judisk video på detta tema. Och målet är rörligt. Att vara rättrådig och riktig blir man inte genom att följa nån bruksanvisning. Det är hårda moraliska val. Bli en så bra människa som möjligt. En republikan i Alabama, av en högre sort, borde fundera hårt på konflikten mellan ett ännu inte fött barns potentiella liv, och att man kanske ändå inte kan förgöra kvinnans liv. Ser man valet som lätt är man antagligen ingen god kristen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Smisk » 20 maj 2019 09:47

Pilatus skrev:Ja, det finns alltså motstridiga värden, att det är trevligt att röka en god pipa med en tobak vi uppskattar, mot det trevliga med att ha ett friskt tandkött utan tandfickor. Det är bara att välja. Jag tyckte väl att jag rökt så det kunde vara nog.

Jag brukar fundera på folk som är vettskrämda för allt som påstås vara farligt. De dör plötsligt av någon slags livsleda, alla organ i kroppen är i perfekt skick, inte ens hjärnan är särskilt använd och själen är bländande vit. Ett underbart liv. Frågan är om ens himlen vill ha in dessa personer, tänk dig alla fläckar och sprickor som skulle bli synliga i de himmelska gemaken.


Vi är komplexa och därför har vi motstridighet i oss. De delar av oss som belönar och försöker motivera oss kan göra så på sätt som motverkar deras syfte. Rökning är som ett hack av belöningssystemet.

Som vi lever nu interagerar vi med världen till stor del på ett liknande sätt. Ett exempel är att vi är invanda vid att ständigt ha mat tillgängligt och att den alltid smakar gott när det som är gott är tillsatta saker som socker, fett och tillagningsprocesser. Får naturen erbjuda sitt blir det fattigt för många. Maten presenteras för oss genom ett fyrverkeri av färger som påminner oss om godis.

En intressant sak är att man kanske kan betrakta naturens frukter och bär som ett sätt att lura oss att sprida deras frön vidaregenom oss. Sockret är på ett sätt naturens sätt att motivera oss att ingå i dess skapelse. Det sägs alltid att frukt är nyttigt även om det innehåller socker men sockret är inte nyttigt på något sätt vad jag kan komma på. Det är inte skadligt och det är ju gott i frukt och bär så onyttigt är det väl för det mesta inte heller :)

Rökning är onyttigt det står klart :)

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Smisk » 20 maj 2019 09:59

531bts skrev:Kristus sa ngt mycket klokt som kanske har relevans i detta sammanhang: "Det är inte vad som går in genom era munnar som förgiftar er. Det är vad som kommer ut."
Visst alkohol, rökning vet alla att det inte finns ngt kroppsbevarande behov för, o att det är giftigt för kroppen. Frågan är om att påpeka detta till sina medmänniskor som ägnar sig åt det o att man själv slutat eller aldrig använt det, förgiftar det egna sinnet o att det kan vara symptom på ngt mentalt hinder. Vad man tillför den egna kroppen är den vuxna människans 100%:iga ansvar. Så länge de negativa konsekvenserna inte ligger medmänniskan till last, finns ingen anledning att skriva ngn på näsan vad den bör göra eller inte göra.
Av världsreligionerna är det endast inom Buddhismen o Islam som uttryckligen avråder bruk av rusdrycker.


Det går sällan att påverka andra där djupare begär och känslor styr. Angående rus så har det som bekant ofta ingått rustillstånd inom andliga traditioner. Käka lite svampar och röka olika grejer :)

Pythia, oraclet i Delphi, va ju hög som ett hus sägs det. Själv är jag inte jätte imponerad av drogade personers visdom.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav 531bts » 20 maj 2019 13:20

Droger har funnits inom filosofiska traditioner i alla tider. En mental örfil som kan få filosofiska plattfiskar att tänka tredimensionellt o att det finns alternativa sinnestillstånd o sätt att uppleva verkligheten.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Smisk » 20 maj 2019 15:49

531bts skrev:Droger har funnits inom filosofiska traditioner i alla tider. En mental örfil som kan få filosofiska plattfiskar att tänka tredimensionellt o att det finns alternativa sinnestillstånd o sätt att uppleva verkligheten.


Exakt :) Jag har aldrig provat droger själv men skulle nog ibland kunna ha användning av en som kan hitta till det tvådimensionella.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anne » 20 maj 2019 17:39

Till det tvådimensionella :shock: ? Varför då? Ska vi inte utvecklas till 4D, eller 5D, eller så? Men iofs fick Möbiusbandet mig att tänka på Skaparen och origo. Jag vet inte, jag. Lyssnar gärna på era tankar.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anne » 20 maj 2019 20:27

Vi upptäckte här: om man snurrar två varv innan man tejpar och klipper i mitten av remsan får man en kedja. Min gamle mattelärare skulle vara stolt över mig. Lek lite :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 20 maj 2019 21:20

lynx skrev:Vi upptäckte här: om man snurrar två varv innan man tejpar och klipper i mitten av remsan får man en kedja. Min gamle mattelärare skulle vara stolt över mig. Lek lite :)

Trolleri... Världen fokuserar för lite på trolleri, ofta får man läsa om den i litteraturen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anne » 20 maj 2019 21:28

klorofyll skrev:
lynx skrev:Vi upptäckte här: om man snurrar två varv innan man tejpar och klipper i mitten av remsan får man en kedja. Min gamle mattelärare skulle vara stolt över mig. Lek lite :)

Trolleri... Världen fokuserar för lite på trolleri, ofta får man läsa om den i litteraturen.


Vad exakt vill du säga? Det är inte trolleri. Det är rolig matematik. Gud kan mycket väl vara noll, eller allt. Eller både och. A och O.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 20 maj 2019 21:41

Oförutsägbart då!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anne » 20 maj 2019 21:45

Svårt att förstå.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster