Palestina ??

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Rafael

Inläggav Rafael » 28 apr 2006 16:04

Och ja, jag tror att zigenare har större benägenhet att stjäla än andra folkgrupper, och att gambier har större benägenhet att sälja knark än andra folkgrupper. Eftersom de stjäl respektive säljer mer knark, måste de ha en större benägenhet att stjäla respektive sälja mer knark.

Detta har väl inget med rasism att göra? Att härleda kulturella företeelser till vissa folkgrupper behöver ju verkligen inte vara rasism. Arv OCH miljö, inte bara arv =)
Den som däremot börjar påstå att zigenare stjäl pga deras gener, något som enligt eugeniker skulle yttra sig som tätt mellan ögonen, är ena riktiga idioter, och finner inget stöd förutom hos pseudovetenskaper såsom rasism... Men det tror jag inte heller någon här har påstått.

Lasarus

Re: Palestina ??

Inläggav Lasarus » 28 apr 2006 16:04

Stefan skrev:Du är extremt usel på att argumentera, bl a eftersom du är extremt usel på att läsa andras inlägg.

Jag bara diskuterade det vi från början pratade om nämligen makternas påstående att en viss folkgrupp har en benägenhet att kasta sten. Det är väl honom du är inne och försvarar?

Och ja, jag tror att zigenare har större benägenhet att stjäla än andra folkgrupper, och att gambier har större benägenhet att sälja knark än andra folkgrupper. Eftersom de stjäl respektive säljer mer knark, måste de ha en större benägenhet att stjäla respektive sälja mer knark.

Och det här är främlingfientligt skitsnack. Ingen etnisk grupp har någon medfödd benägenhet att begå något visst brott. Att en viss grupp begår ett visst brott betyder inte att orsaken till detta finns i en egenskap (benägenheten) hos den gruppen.

PS. Ni som tycker det är fränt av att vara icke-PK får faktiskt räkna med lite mothugg. För det är inte precis några snälla och trevliga påståenden ni kommer med om våra invandrare. DS. 8)

Tractatus

Inläggav Tractatus » 28 apr 2006 16:29

Stefan,

Kan du förklara vad du menar med "mer benägna"? Ur vilket perspektiv är de mer benägna? Är det kontexten som de befinner sig i som ger upphov till att de är mer benägna? Hade den Linus Åkesson också varit mer benägen att sälja knark om vi från början hade placerat honom i knarksäljande Zimbabumbas kontext?

Jag hoppas att du svarar ja på den sista frågan.

Stefan

Inläggav Stefan » 28 apr 2006 16:52

Lasarus skrev:
Stefan skrev:Du är extremt usel på att argumentera, bl a eftersom du är extremt usel på att läsa andras inlägg.

Jag bara diskuterade det vi från början pratade om nämligen makternas påstående att en viss folkgrupp har en benägenhet att kasta sten. Det är väl honom du är inne och försvarar?

Och det här är främlingfientligt skitsnack. Ingen etnisk grupp har någon medfödd benägenhet att begå något visst brott. Att en viss grupp begår ett visst brott betyder inte att orsaken till detta finns i en egenskap (benägenheten) hos den gruppen.

PS. Ni som tycker det är fränt av att vara icke-PK får faktiskt räkna med lite mothugg. För det är inte precis några snälla och trevliga påståenden ni kommer med om våra invandrare. DS. 8)

Medfödd? Vem har sagt nåt om medfödd? Det var det här med läsförståelsen igen...

Zigenare begår fler brott än andra grupper. Jag är övertygad om att förklaringen ligger i olika kulturella faktorer: dvs. miljö, inte i arv. Men faktum kvarstår: zigenare begår fler brott än andra grupper.

Lasarus

Inläggav Lasarus » 28 apr 2006 22:09

Stefan skrev:Medfödd? Vem har sagt nåt om medfödd? Det var det här med läsförståelsen igen...

Zigenare begår fler brott än andra grupper. Jag är övertygad om att förklaringen ligger i olika kulturella faktorer: dvs. miljö, inte i arv. Men faktum kvarstår: zigenare begår fler brott än andra grupper.

Om man föds av zigenska föräldrar så har man väl knappast något val, då finns man ju i den smittade kulturen som gör en benägen till tjuveri, eller hur?

Felen i resonemangen (alltså vad jag tycker är fel) är att ni antar att personer av en viss etnicitet har vissa negativa egenskaper (vare sig de är kulturella eller genetiska).

"Muslimer har en benägenhet att kasta sten"

"Zigenare har en benägenhet att stjäla"

"Afrikaner har en benägenhet att sälja knark"

Människorna av de här etniciteterna bedöms inte som individer utan som en del av en grupp som har vissa negativa egenskaper. Samma slutsatser dras givetvis inte om svenskar trots att det finns massor av svenskar som kastar sten, säljer knark och stjäl. Svensken är alltså individ som själv gör valet att sälja knark medan afrikanen som gör samma sak gör det för att han har en benägenhet att göra så.

Makterna

Inläggav Makterna » 29 apr 2006 13:35

Lasarus skrev:
Makterna skrev:Många svenskar tycker det är slående att man inte kan köra genom t.ex. Komarken i Kungälv utan att bli utsatt för stenkastning av palestinska ungdomsgäng.

Jaså, så du menar att de som bor i just den här delen av Sverige inte är svenskar? När blir man svensk då, efter tre generationer? Sitter svenskheten i arvsanlagen?

Som jag ser det handlar inte denna diskussionen om semantik. Stryk därför ordet "svenskar" om du så önskar och kalla det "människor som inte ingår i de palestinska ungdomsgängen" om du vill det, eller kalla ungdomsgängen för "svensk-palestinska" om du vill det. Det är beside the point.

Vad tänker du göra, säga till dem att "de hade kastat lika mycket sten om de varit svenskar"? Det är ju inte sant, för stenkastandet ingår ju i islam, det är deras rituella sätt att bekämpa djävulen och de otrogna.

Ja detta är ju ett typexempel på en rasistisk fördom. Muslimer skulle alltså vara mer benägna att kasta sten än svenskar!

Ja, precis som att indianer är mer benägna att slå på trummor. Är det en förbjuden rasistisk fördom att tror att indianer oftare trummar, eller att japaner oftare bugar sig, etc?
Det roligaste jag vet är när desperata humanister förtiger uppenbara sanningar.

Makterna

Inläggav Makterna » 29 apr 2006 13:46

Jag sökte i Google på islam "throw stones" och hittade följande träffar:

Här står det om den muslimska ceremonin att stena djävulen och judarna:

http://www.eretzyisroel.org/~peters/stoning.html

Här har några tyska skolflickor utsatts för stenkastning eftersom de var för sexigt klädda. "De ska inte få komma in i vårt bostadsområde klädda som slampor", säger muslimerna:

https://actuajihad.wordpress.com/2006/0 ... in-france/

Den bästa förklaringen bakom stenkastandets symbolik finns här:

http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1035409/posts

Bara en ren jubelidiot som sällan varit i en svensk förort kan förneka stenkastandet mot oss "otrogna". Det är typiskt dessa "humanister" att utgå från att alla har samma värderingar som de själva och därför tro att "men så elaka kan dom väl inte vara att dom kastar sten oprovocerat". Hela humanismen bygger på vanföreställningen att det bara existerar en sorts värdering - deras egna. De försöker förstå muslimers sätt att tänka genom att utgå från att de tänker som de själva. Och tror att när muslimer ler och är artiga, så visar det också på en sorts lojalitet och empati, som mellan oss västerlänningar.

Rafael

Inläggav Rafael » 29 apr 2006 14:46

Och tror att när muslimer ler och är artiga, så visar det också på en sorts lojalitet och empati, som mellan oss västerlänningar.

Vad menar du här?

Tractatus

Inläggav Tractatus » 29 apr 2006 14:59

Jag tycker att makternas källor definierar det som kallas objektivitet och oberoende. Försöker man inte sträva efter objektivitet när man är fritänkare?

Lasarus

Inläggav Lasarus » 01 maj 2006 10:25

Makterna skrev:Bara en ren jubelidiot som sällan varit i en svensk förort kan förneka stenkastandet mot oss "otrogna".

Jag bor faktiskt i en förort (till Sthlm) där det bor muslimer. Vår närmaste granne är muslimsk och jag har mitt barn på ett dagis där det finns muslimer i samma grupp. Konstigt nog så har det aldrig varit några problem med att dessa barn kastar sten. Däremot så har ett (svenskt) ungdomsgäng tagits fast för att man under en längre tid har lagt stenar och annan bråte på tågspåren. Vi börjar nog fundera lite om det finns en svensk benägenhet att sabotera tåg, det är nämligen inte första gången det händer.

De försöker förstå muslimers sätt att tänka genom att utgå från att de tänker som de själva. Och tror att när muslimer ler och är artiga, så visar det också på en sorts lojalitet och empati, som mellan oss västerlänningar.

Jaha ja, muslimer kan alltså inte visa lojalitet och empati som oss västerlänningar, ligger det också i deras "benägenheter"?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 maj 2006 11:49

Brottslighet inom olika grupper. Men nu tycks det hit och dit men inga fakta. Är det inte vettigast att först ta fram statistik från BRÅ och sedan tolka resultaten. Ja det är mer brottslighet i miljonprogrammen. Beror det på att det är mer invandrare där eller beror det på miljön? Har marginaliserade grupper (inkludera vilka grupper du vill) större benägenhet att vara brottsliga om ja varför skiljer det sig (om det gör det) mellan olika grupper osv osv. Utan fakta blir det ju bara en massa löst spekulerande

Tycker Rafael skrev det vettigaste

"Vilket krig mot Palestina talar vi om? Om du syftar på Israels bildande (vilket jag har för mig att du gör) bestämde Förenta Nationerna 1947 att det skulle bildas en tvåstatslösning med Jerusalem som gemensam huvudstat / internationel zon. Dagen efter Israels bildande på den marken attackerar egyptiska, jordanska, irakiska, syriska och libanesiska styrkor Israel. Israel vinner och ockuperar som resultat delar av Palestina.
Här startade ockupationen, hade Arabvärlden accepterat Israels bildande hade aldrig någon ockupation inträtt, men nu var det så att Arabvärlden inte gjorde det. har du någon gång hört uttrycket "den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket"..."

Är man emot den ursprungliga tvåstatslösningen så är man. Kämpar israel emot sådana krafter så självklart förstår man att de vill skapa skyddszoner, barriärer och liknande. Då kommer det aldrig bli någon lösning förrän någon part ger upp.

Stefan

Inläggav Stefan » 01 maj 2006 16:10

Lasarus skrev:
Stefan skrev:Medfödd? Vem har sagt nåt om medfödd? Det var det här med läsförståelsen igen...

Om man föds av zigenska föräldrar så har man väl knappast något val, då finns man ju i den smittade kulturen som gör en benägen till tjuveri, eller hur?

Felen i resonemangen (alltså vad jag tycker är fel) är att ni antar att personer av en viss etnicitet har vissa negativa egenskaper (vare sig de är kulturella eller genetiska).

"Muslimer har en benägenhet att kasta sten"

"Zigenare har en benägenhet att stjäla"

"Afrikaner har en benägenhet att sälja knark"

Människorna av de här etniciteterna bedöms inte som individer utan som en del av en grupp som har vissa negativa egenskaper. Samma slutsatser dras givetvis inte om svenskar trots att det finns massor av svenskar som kastar sten, säljer knark och stjäl. Svensken är alltså individ som själv gör valet att sälja knark medan afrikanen som gör samma sak gör det för att han har en benägenhet att göra så.

Om man gör x, gör man x för att man har en har en benägenhet (disposition) att göra x. Det är en analytisk sanning. Om Sven stjäl, stjäl Sven för att Sven har en benägenhet (disposition) att stjäla. Detta likaväl som om ett glas splittras när det faller, gör det det för att det har en disposition för att splittras när det faller.

Medlemmar av den zigenska kulturen är i genomsnitt mer benägna att stjäla än andra grupper. Det är ett empiriskt faktum, som verifieras av att de stjäl mer än andra grupper.

Men, de är varken mer eller mindre fria att välja än någon annan. Jag har definitivt inte skrivit att de är mer eller mindre fria att välja än någon annan, utan för jag vet inte vilken gång i ordningen lägger du ord i min mun som jag inte sagt.

meanman

Inläggav meanman » 01 maj 2006 23:16

Stefan skrev:....Om man gör x, gör man x för att man har en har en benägenhet (disposition) att göra x. Det är en analytisk sanning.

Jag håller nog med dig i stora drag, men det citerade kan jag inte utan vidare köpa. 'En analytisk sanning'?
Hur det nu är med analytiskt/syntetiskt(du har själv nämnt Quines åsikter), så vill jag nog hävda att det i botten ligger en antagen teori om den mänskliga naturen, så snart man uttalar sig om hur vi handlar.
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"

Lasarus

Inläggav Lasarus » 02 maj 2006 21:52

Stefan skrev:Medlemmar av den zigenska kulturen är i genomsnitt mer benägna att stjäla än andra grupper. Det är ett empiriskt faktum, som verifieras av att de stjäl mer än andra grupper.

Visst, men beror detta på att de är medlemmar av den zigenska kulturen eller beror de på annat?

Och om det inte beror på att de är medlemmar av den zigenska kulturen varför skall det då nämnas? Varför är den etniska gruppen en sådan enhet som är intressant att dela upp människor i när det gäller stölder istället för exempelvis "fattiga" eller "arbetslösa"?

Även om det är en analytisk sanning så måste man ta sig en funderare när man gör en kombination mellan etnisk tillhörighet och en form av brott. Vad vill man få sagt när man kombinerar en negativ egenskap med en viss etnicitet?

Makterna

Inläggav Makterna » 02 maj 2006 23:59

Lasarus skrev:
Makterna skrev:Bara en ren jubelidiot som sällan varit i en svensk förort kan förneka stenkastandet mot oss "otrogna".

Jag bor faktiskt i en förort (till Sthlm) där det bor muslimer. Vår närmaste granne är muslimsk och jag har mitt barn på ett dagis där det finns muslimer i samma grupp. Konstigt nog så har det aldrig varit några problem med att dessa barn kastar sten.

Men herregud, jag har väl inte påstått att ALLA muslimer kastar sten heller??? Det här är ju rena Lukas... *skakar på huvudet*

Däremot så har ett (svenskt) ungdomsgäng tagits fast för att man under en längre tid har lagt stenar och annan bråte på tågspåren.

Va, kan svenskar lägga bråte på tågspår, nähä, för svenskar är ariska kloner av Hitler, och Hitler gillade tåg för dom går på räls gjord av Stål!

(Ledtråd: Jag var sarkastisk, för den som inte fattade det)

Vi börjar nog fundera lite om det finns en svensk benägenhet att sabotera tåg, det är nämligen inte första gången det händer.

Bra initiativ att sabotera nåt statligt tycker jag... Heja svenskgänget!

De försöker förstå muslimers sätt att tänka genom att utgå från att de tänker som de själva. Och tror att när muslimer ler och är artiga, så visar det också på en sorts lojalitet och empati, som mellan oss västerlänningar.

Jaha ja, muslimer kan alltså inte visa lojalitet och empati som oss västerlänningar, ligger det också i deras "benägenheter"?

Länge trodde jag liksom er humanister att alla hade samma värderingar som jag själv. Jag trodde rentav att alla innerst inne drevs av rättspatos, sanning och ärlighet. Efter ett halvt liv av att ha som största intresse att försöka förstå hur andra människor tänker, har jag genom mina samlade erfarenheter kommit fram till att det inte alls är så. Den svenska hemsidan för Wasabi-muslimerna, som Uppdrag Granskning handlade om, sammanfattar det bl.a. i citaten "man ska aldrig bli vän med en otrogen". När jag var i Egypten på semester uppfattade jag folket först som vänligt eftersom alla log och ville veta varifrån jag kom och ville bjuda in mig på te till synes utan motprestation. Men efter nån vecka märkte jag att alla körde exakt samma race vilket fick mig att tänka efter. Jag pratade också med en person ur den kristna minoriteten som älskade sitt hemland Egypten men skamset berättade för mig hur den arabiska mentaliteten var.

Verkligheten motsvarar inte helt och hållet de värderingar som staten definierar i sin läroplan för grundskolan. Verkligheten har också en "politiskt inkorrekt" del. Som många naiva människor inte vill tro på. Det är faktiskt inte så att när zigenare säljer falskt guld till gamlingar så gör dom det i ren desperation över USA's förtryck mot dem, eller som nån slags organiserad demonstration över dålig hemspråksundervisning, eller nåt sånt.

Återgå till "Politik och samhälle"