EU-val

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: EU-val

Inläggav Pilatus » 26 maj 2019 16:44

rekoj skrev:
Pilatus skrev:Jag skulle ha svårt att kasta bort min röst. Vad skulle jag sedan säga om de beslut jag ogillar?

Men om man inte vill att det ska fattas beslut över alla europeiska länder i Bryssel, vad ska man då rösta på? Nåt parti som har som mål att driva fråga om utträde från EU?

Det finns ju numera även ett lagom-parti (KD), förutom SD som vill begränsa Europaparlamentets makt. Jag vet inte om det finns något swexit-parti att rösta på.

Kanske är det trots allt bra med ett Europaparlament och en Europadomstol. Svensk politik verkar domineras helt av skräcken för högerpopulister (S) och dyrkan av Dr Greta Thunberg.

Ur led är tiden: ve! att jag är den som föddes att den vrida rätt igen. William Shakespeare
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: EU-val

Inläggav hakkapeliitta » 26 maj 2019 17:08

Rösta på KD, hur störd är man.
Hoppas du skämtar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: EU-val

Inläggav Pilatus » 26 maj 2019 17:16

hakkapeliitta skrev:Rösta på KD, hur störd är man. Hoppas du skämtar.

Nej jag skämtar inte, jag har redan skrivit om att jag röstar på Fredrick Federley. Han har studerat statskunskap och rättsvetenskap vid Örebro universitet. Han verkar vara en förnuftig person.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: EU-val

Inläggav hakkapeliitta » 26 maj 2019 17:24

Pilatus skrev:Jag skulle ha svårt att kasta bort min röst. Vad skulle jag sedan säga om de beslut jag ogillar?

Du är otroligt naiv. Din röst betyder noll. Förök förstå att demokratin är en plakatdemokrati och andra krafter styr samhället.
Du är fullständigt grundlurad med din naiva tro att du med din röst påverkar samhället.
Demokratin är en fullständig bluff. Tro inget annat.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: EU-val

Inläggav Pilatus » 26 maj 2019 17:32

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Jag skulle ha svårt att kasta bort min röst. Vad skulle jag sedan säga om de beslut jag ogillar?

Du är otroligt naiv. Din röst betyder noll. Förök förstå att demokratin är en plakatdemokrati och andra krafter styr samhället.
Du är fullständigt grundlurad med din naiva tro att du med din röst påverkar samhället.
Demokratin är en fullständig bluff. Tro inget annat.

Du har min tillåtelse att tro vad du vill. Jag anser mig ha friheten att tro på demokratin inom EU, alldeles oavsett vad du behagar tro. Tro inget annat!

Även om du uppfattar mig som naiv, uppfattar jag det som ett lumpet påhopp. Håll en god ton!
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: EU-val

Inläggav Pilatus » 26 maj 2019 18:47

De flesta analyser av EU:s demokratiska underskott har tagit sin utgångspunkt i den uppsättning institutioner som historiskt utvecklats för att förverkliga demokrati i nationella politiska system. Vid en jämförelse blir det uppenbart att det politiska inflytande som medborgarna utövar via det nationella parlamentet – som dels stiftar lag, dels kontrollerar den exekutiva makten – inte återfinns på europeisk nivå. Europaparlamentet, den enda institution inom unionen vars sammansättning medborgarna direkt kan påverka, har ett begränsat inflytande över unionens politik jämfört med kommission och ministerråd. Resultatet blir att makten inom EU utövas av personer av vilka de inte går att utkräva ett samlat ansvar. Unionens medborgare kan inte gå till val och ersätta nuvarande makthavare för att få till stånd en politisk kursändring. Europaparlamentets svaga ställning och bristen på ansvarsutkrävande är, enligt denna analys, kärnan i det demokratiska underskottet (Featherstone 1994; Williams 1991).
Ref. SOU 2002:82 EU - demokratiskt och effektivt?

Nedslående, det måste erkännas. Den som vill läsa mer. se https://lagen.nu/sou/2002:82
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: EU-val

Inläggav Anders » 27 maj 2019 07:33

Pilatus skrev:De flesta analyser av EU:s demokratiska underskott har tagit sin utgångspunkt i den uppsättning institutioner som historiskt utvecklats för att förverkliga demokrati i nationella politiska system. Vid en jämförelse blir det uppenbart att det politiska inflytande som medborgarna utövar via det nationella parlamentet – som dels stiftar lag, dels kontrollerar den exekutiva makten – inte återfinns på europeisk nivå. Europaparlamentet, den enda institution inom unionen vars sammansättning medborgarna direkt kan påverka, har ett begränsat inflytande över unionens politik jämfört med kommission och ministerråd. Resultatet blir att makten inom EU utövas av personer av vilka de inte går att utkräva ett samlat ansvar. Unionens medborgare kan inte gå till val och ersätta nuvarande makthavare för att få till stånd en politisk kursändring. Europaparlamentets svaga ställning och bristen på ansvarsutkrävande är, enligt denna analys, kärnan i det demokratiska underskottet (Featherstone 1994; Williams 1991).
Ref. SOU 2002:82 EU - demokratiskt och effektivt?

Nedslående, det måste erkännas. Den som vill läsa mer. se https://lagen.nu/sou/2002:82

Vet inte det. skulle påstå att det är en balansgång, ländernas suveränitiet är viktig. Tänk om det var en majoritet i europa som var emot abort?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster