Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 12 jun 2019 14:10

Pilatus skrev:
Ben skrev:
Pilatus skrev:Du menar att vampyrer och själar existerar? Vet du det säkert?

Jaha är det så långt man kommer med dig.

Nej, det är det inte. Men att det finns en själ i människan försökte sig Descartes på att bevisa. Vet du hur det gick?


Ja du är en ateist eller? Ska man inte börja där?

Det är ju det med FF man ser. Ett jävla ateist-arsle rakt igenom.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 12 jun 2019 14:12

Inte ens om ateisten har fotografiskt minne kan han stråla enligt mig. För det är ju där det sitter med filosofiforumet. Bara en massa inlärningar och ingen kunskap alls.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2019 14:35

Ben skrev:
Pilatus skrev:Nej, det är det inte. Men att det finns en själ i människan försökte sig Descartes på att bevisa. Vet du hur det gick?

Ja du är en ateist eller? Ska man inte börja där?

Platon skrev om själen, han var helt övertygad om att vi fick en själ då vi föddes. Den existerade redan, menade han och den hade ett innehåll. Och då kroppen gjort sitt återgår den till själarnas rike.
Moderator

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 12 jun 2019 15:02

Pilatus skrev:
Ben skrev:
Pilatus skrev:Nej, det är det inte. Men att det finns en själ i människan försökte sig Descartes på att bevisa. Vet du hur det gick?

Ja du är en ateist eller? Ska man inte börja där?

Platon skrev om själen, han var helt övertygad om att vi fick en själ då vi föddes. Den existerade redan, menade han och den hade ett innehåll. Och då kroppen gjort sitt återgår den till själarnas rike.


Ja vi får våran själ innan vi får våran kropp, det stämmer helt. Själen kommer först.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 jun 2019 17:17

Ben skrev:Det sitter en vampyr i kyrkan och ska ge själavård nu. Jo, det är så det ser ut överallt.

Då ska jag visa prov på min kunskap:

Den dåliga psykologen (ex.v.) är alltid den som hjälper bäst...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 12 jun 2019 18:31

Ben skrev:
Pilatus skrev:
Ben skrev:Ja du är en ateist eller? Ska man inte börja där?

Platon skrev om själen, han var helt övertygad om att vi fick en själ då vi föddes. Den existerade redan, menade han och den hade ett innehåll. Och då kroppen gjort sitt återgår den till själarnas rike.


Ja vi får våran själ innan vi får våran kropp, det stämmer helt. Själen kommer först.

Du minns det? Jag känner att var rätt oexisterande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2019 18:50

Anders skrev:
Ben skrev:Ja vi får våran själ innan vi får våran kropp, det stämmer helt. Själen kommer först.

Du minns det? Jag känner att var rätt oexisterande.

Visst var vi det, på alla sätt. I fysisk mening fanns vi inte, det är lätt att inse. Men själen fanns, huruvida den var dedicerad för att ta plats i en utpekad individ vet jag inte om Platon hade någon åsikt om. Men den och miljarder andra själar vimlade omkring på en plats bakom vår måne i väntan på att inkorporeras med något nyfött barn. En vacker tanke. Sedan gör själen oss sällskap så länge vi kan tänkas behöva den, varpå den återvänder. (Platon skriver om själen i Faidros.)

Den odödliga själen har innan den föddes skådat de eviga idéerna, men kunskapen om dessa idéer har sedan fallit i glömska. Vem som helst kan återuppliva denna kunskap genom att använda sig av sitt förnuft. Ref. http://www.thephilosophynet.com
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 jun 2019 19:19

Vi är/har en kropp och vi är/har ett medvetande. Här och nu i detta liv. Vad som är primärt av de tu - är det en fråga vi kan lösa gemensamt eller handlar det om åsikter och vilken person vi är, vilken livsattityd vi har?

Den som dör kommer att veta om medvetandet överlever kroppens död.

Emanerar medvetandet ur komplexa fysiologiska processer eller ockuperar medvetandet ett lämpligt foster som det tar i besittning?

Kanske en fråga för en egen tråd - men kanske ämnet är uttjatat?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 jun 2019 19:32

Att det var sista dagen på Vipan tänker jag på. Kanske kan jag komma tillbaka på lite timmar till hösten. Inte som springvikarie för det vill jag inte men ha en klass och vara timanställd.

Roligt att jobba som lärare, träfa elever lärare och andra vuxna i skolans värld. Inspierande och stimulerande.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2019 19:44

Algotezza skrev:Vi är/har en kropp och vi är/har ett medvetande. Här och nu i detta liv. Vad som är primärt av de tu - är det en fråga vi kan lösa gemensamt eller handlar det om åsikter och vilken person vi är, vilken livsattityd vi har?

Den som dör kommer att veta om medvetandet överlever kroppens död.

Emanerar medvetandet ur komplexa fysiologiska processer eller ockuperar medvetandet ett lämpligt foster som det tar i besittning?

Kanske en fråga för en egen tråd - men kanske ämnet är uttjatat?

Finns det egentligen någon religion eller filosof som hävdar att vårt medvetande lever vidare? I folktron finns det, man får återse sina kära och givetvis Elvis Presley.

Men i vetenskaplig mening finns ingenting sådant som evigt liv. Vem skulle ta gift på ett sådant yttrande?

Medvetandet klarnar efter hand. Men jag tror vi är relativt reflexmässiga varelser då vi föds. För mig är frågan om själen en fråga om vad vi kan veta. René Descartes (1596 – 1650) ansåg att att tallkottkörteln, som också kallas för det tredje ögat, var länken mellan själen och kroppen.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 jun 2019 19:46

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vi är/har en kropp och vi är/har ett medvetande. Här och nu i detta liv. Vad som är primärt av de tu - är det en fråga vi kan lösa gemensamt eller handlar det om åsikter och vilken person vi är, vilken livsattityd vi har?

Den som dör kommer att veta om medvetandet överlever kroppens död.

Emanerar medvetandet ur komplexa fysiologiska processer eller ockuperar medvetandet ett lämpligt foster som det tar i besittning?

Kanske en fråga för en egen tråd - men kanske ämnet är uttjatat?

Finns det egentligen någon religion eller filosof som hävdar att vårt medvetande lever vidare? I folktron finns det, man får återse sina kära och givetvis Elvis Presley.

Men i vetenskaplig mening finns ingenting sådant som evigt liv. Vem skulle ta gift på ett sådant yttrande?



Tar man gift på det får man ju reda på om man har liv efter döden eller ej.

Evigt liv kanske snarare är en förbannelse än något hoppfullt...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2019 19:55

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Finns det egentligen någon religion eller filosof som hävdar att vårt medvetande lever vidare? I folktron finns det, man får återse sina kära och givetvis Elvis Presley.

Men i vetenskaplig mening finns ingenting sådant som evigt liv. Vem skulle ta gift på ett sådant yttrande?

Tar man gift på det får man ju reda på om man har liv efter döden eller ej.

Jag antar att vi får ett svar på frågan endast i det fall antagandet är sant, dvs att medvetandet lösgör sig och hamnar på en plats bakom månen där många av dem vi lärt känna redan bänkat sig. "Hej, slå dig ner och ta en öl med en gammal polare!" Eller någon trevlig dam klappar på britsen och säger: "Vad du dröjde! Här har man suttit och väntat."
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 jun 2019 19:58

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Finns det egentligen någon religion eller filosof som hävdar att vårt medvetande lever vidare? I folktron finns det, man får återse sina kära och givetvis Elvis Presley.

Men i vetenskaplig mening finns ingenting sådant som evigt liv. Vem skulle ta gift på ett sådant yttrande?

Tar man gift på det får man ju reda på om man har liv efter döden eller ej.

Jag antar att vi får ett svar på frågan endast i det fall antagandet är sant, dvs att medvetandet lösgör sig och hamnar på en plats bakom månen där många av dem vi lärt känna redan bänkat sig. "Hej, slå dig ner och ta en öl med en gammal polare!" Eller någon trevlig dam klappar på britsen och säger: "Vad du dröjde! Här har man suttit och väntat."


"Där döden är, är inte jag; där jag är, är inte döden."
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2019 21:23

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Jag antar att vi får ett svar på frågan endast i det fall antagandet är sant, dvs att medvetandet lösgör sig och hamnar på en plats bakom månen där många av dem vi lärt känna redan bänkat sig. "Hej, slå dig ner och ta en öl med en gammal polare!" Eller någon trevlig dam klappar på britsen och säger: "Vad du dröjde! Här har man suttit och väntat."

"Där döden är, är inte jag; där jag är, är inte döden."

Epikuros: Så länge vi finns till, finns inte döden; när döden finns, finns inte vi. Därför är döden betydelselös för oss.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 12 jun 2019 21:32

Pilatus skrev:Epikuros: Så länge vi finns till, finns inte döden; när döden finns, finns inte vi. Därför är döden betydelselös för oss.


Självklart är det - det man själv uttalar och tror på --- som är det som är verkligheten.

:lol:
oj... så det kan bli när det inte blir som det ska men man tror att man tror man tror.
eller...
ja... :mrgreen:
Veritas vos liberabit


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster