Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jun 2019 21:37

Esther skrev:
Pilatus skrev:Epikuros: Så länge vi finns till, finns inte döden; när döden finns, finns inte vi. Därför är döden betydelselös för oss.

Självklart är det - det man själv uttalar och tror på --- som är det som är verkligheten.

För Epikuros var det säkert sant och han tyckte ju om att formulera sig aforistiskt.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 12 jun 2019 21:52

Pilatus skrev:För Epikuros var det säkert sant och han tyckte ju om att formulera sig aforistiskt.


Afrosidakium...
Afrika
Ah
A
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 12 jun 2019 23:04

Jag var på Scandinavium ikväll och lyssnade på Mark Knopfler. Var det bra? Sådär. Biljetten kostade 800:-.
Grötigt ljud. Knopfler i verkligheten är kortväxt, kutryggig med stort huvud och rör sej som en pensionär på scenen.
Han börjar bli gammal.

Men jag gillar honom ändå. Han är väldigt influerad av irländsk musik, trots att han är halvskotte på mors sida och jude på fars sida.

Han kommer till sin absoluta rätt i dessa irländskinfluerade låtar. Som andra extranummer spelade han titellåten, soundtrack, Local Hero.

Jag är kräsen när det gäller långfilmer men Local Hero har fastnat i minnet och Knopflers tolkning är fantastisk.

Var kvällens höjdpunkt.

https://youtu.be/_EyoXb4DtHA

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 12 jun 2019 23:35

Han kör mycket på rutin.
För mycket. I ett mellansnack pratade han om att pensionera sej. Han kanske känner vibbarna, den gamla entuasismen finns inte längre. I låten Local Hero, där hans fantaskiskt känsliga gitarr i solonumret är höjdpunkten lät han istället en saxofon spela detta ikväll.

Men all heder åt honom. Nästa konsert för min del blir fullt ös, fast finns inte så många kvar. Led Zeppelin vore en höjdpunkt. Nefertiti i Göteborg bjuder ofta på fantastiska lite udda musiker. Såg senast John Scofield, inte renodlad jazzgitarrist, lokalen är liten därför högt tryck!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 jun 2019 08:43

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Finns det egentligen någon religion eller filosof som hävdar att vårt medvetande lever vidare? I folktron finns det, man får återse sina kära och givetvis Elvis Presley.

Men i vetenskaplig mening finns ingenting sådant som evigt liv. Vem skulle ta gift på ett sådant yttrande?

Tar man gift på det får man ju reda på om man har liv efter döden eller ej.

Jag antar att vi får ett svar på frågan endast i det fall antagandet är sant, dvs att medvetandet lösgör sig och hamnar på en plats bakom månen där många av dem vi lärt känna redan bänkat sig. "Hej, slå dig ner och ta en öl med en gammal polare!" Eller någon trevlig dam klappar på britsen och säger: "Vad du dröjde! Här har man suttit och väntat."

Jag tror inte att man bryr sig så mycket om man levt ett gott liv... Gott liv?? Det handlar väl om att lära känna människor och att stå för någonting. Problemet är snarare om man fastnar i vetenskapens upplevda lagbundenhet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 jun 2019 09:25

klorofyll skrev:Jag tror inte att man bryr sig så mycket om man levt ett gott liv... Gott liv?? Det handlar väl om att lära känna människor och att stå för någonting. Problemet är snarare om man fastnar i vetenskapens upplevda lagbundenhet.

Vad menar du med "vetenskapens upplevda lagbundenhet" och varför skulle vetenskaplighet vara ett problem?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 jun 2019 10:04

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror inte att man bryr sig så mycket om man levt ett gott liv... Gott liv?? Det handlar väl om att lära känna människor och att stå för någonting. Problemet är snarare om man fastnar i vetenskapens upplevda lagbundenhet.

Vad menar du med "vetenskapens upplevda lagbundenhet" och varför skulle vetenskaplighet vara ett problem?

Om jag åker buss på en väg som jag känner någorlunda väl, blundar i några minuter och sedan öppnar ögonen igen. Jag upplever då att jag färdats bra mycket kortare sträcka än jag föreställt mig... Vad säger det om vetenskapen?
Tänk t.ex. på TID, vi stressas och plågas av att passa tider. Och vi har den här föreställningen om att vi ska dö inom en viss tid. Vetenskapen begränsar vår fantasi. De flesta hade gärna sett att vi slapp passa tider, att allt gick i lås naturligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 jun 2019 10:22

klorofyll skrev:Vetenskapen begränsar vår fantasi.

Ja, vetenskapen ger inte så stort utrymme för alternativa förklaringar. Men varför anser du det vara en brist? Det skall krävas goda skäl för att kunna ändra på en vetenskapligt accepterad princip.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 jun 2019 10:30

klorofyll skrev:. Vetenskapen begränsar vår fantasi. De flesta hade gärna sett att vi slapp passa tider, att allt gick i lås naturligt.


Vetenskapen kan stimulera fantasin också. Jag började intressera mig för paleontologi när jag var sju-åtta år. Det triggade igång fantasin att fundera t.ex. på dinosaurier o a utdöda djur. Astronomin har alltid fascinerat mig. Rymdens ofattbara storlek...

Ja, tänk om vi alla kunde leva i vår solipsistiska bubbla där materien lydde vår minsta tankevink! Vore ett helvete!
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 jun 2019 10:45

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vetenskapen begränsar vår fantasi.

Ja, vetenskapen ger inte så stort utrymme för alternativa förklaringar. Men varför anser du det vara en brist? Det skall krävas goda skäl för att kunna ändra på en vetenskapligt accepterad princip.

Vetenskapen i folkmun talar mest om vad som INTE är möjligt. Dessutom så skapar det vissa auktoriteter som kanske inte är så bra. Det med fetstil markerade ovan är vad jag är emot.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 jun 2019 10:50

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ja, vetenskapen ger inte så stort utrymme för alternativa förklaringar. Men varför anser du det vara en brist? Det skall krävas goda skäl för att kunna ändra på en vetenskapligt accepterad princip.

Vetenskapen i folkmun talar mest om vad som INTE är möjligt. Dessutom så skapar det vissa auktoriteter som kanske inte är så bra. Det med fetstil markerade ovan är vad jag är emot.

Där man tillåter alternativ medicin men inte vaccin så slutar det ibland illa. Det är inte bra. Varför anser du att alternativa förklaringsmodeller är bra om de vi har fungerar?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 jun 2019 10:58

Algotezza skrev:Vetenskapen kan stimulera fantasin också.

Sant..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 jun 2019 11:04

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ja, vetenskapen ger inte så stort utrymme för alternativa förklaringar. Men varför anser du det vara en brist? Det skall krävas goda skäl för att kunna ändra på en vetenskapligt accepterad princip.

Vetenskapen i folkmun talar mest om vad som INTE är möjligt. Dessutom så skapar det vissa auktoriteter som kanske inte är så bra. Det med fetstil markerade ovan är vad jag är emot.

Där man tillåter alternativ medicin men inte vaccin så slutar det ibland illa. Det är inte bra. Varför anser du att alternativa förklaringsmodeller är bra om de vi har fungerar?

Jag vill bara inte att vetenskapen skall vara en tvångströja - i onödan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 jun 2019 11:17

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Där man tillåter alternativ medicin men inte vaccin så slutar det ibland illa. Det är inte bra. Varför anser du att alternativa förklaringsmodeller är bra om de vi har fungerar?

Jag vill bara inte att vetenskapen skall vara en tvångströja - i onödan.

Vem definierar vad som är onödigt? Den som sysslar med alternativ-medicin eller läkarvetenskapen?
Moderator

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 13 jun 2019 11:42

klorofyll skrev:
Ben skrev:Det sitter en vampyr i kyrkan och ska ge själavård nu. Jo, det är så det ser ut överallt.

Då ska jag visa prov på min kunskap:

Den dåliga psykologen (ex.v.) är alltid den som hjälper bäst...


Men vad är det här för trams?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster