Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 25 jun 2019 17:28

Pilatus skrev:
Ben skrev:Vad tror ni en psykiatriker ligger på för själsnivå som skriver ut tunga mediciner på tvång vars största verkan är biverkan?

Förutom att göra något kriminellt så är att träffa en psykiatriker det farligaste man kan göra i västvärlden idag. Ja... prognosen är att du lär dö av förtid av behandlingen.

Vem tvingar dig att gå till en psykiatriker? Är du rädd att de skall behandla dig med ECT och att det förstör hjärnan? Undvik psykiatrin i så fall. Läs god litteratur håll konditionen och uppträd hyggligt mot andra, både de du möter och här på forumet.


Tja det finns goda röster mot psykiatrins om kränker grundläggande mänskliga rättigheter hos schizofrena i detta nu. Senast nån dansk smartis och läkare som stödjer uppropet, som vet att psykiatrin är bara en pina där ingen blir frisk och inget mer.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 25 jun 2019 17:31

Ben skrev:
Pilatus skrev:Vem tvingar dig att gå till en psykiatriker? Är du rädd att de skall behandla dig med ECT och att det förstör hjärnan? Undvik psykiatrin i så fall. Läs god litteratur håll konditionen och uppträd hyggligt mot andra, både de du möter och här på forumet.

Tja det finns goda röster mot psykiatrins om kränker grundläggande mänskliga rättigheter hos schizofrena i detta nu. Senast nån dansk smartis och läkare som stödjer uppropet, som vet att psykiatrin är bara en pina där ingen blir frisk och inget mer.

Det har alltid funnits de som är kritiska mot psykiatrin, sällan de som blivit hjälpta.
Moderator

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 25 jun 2019 17:33

Nästan så att jag skulle sätta min själ på poker med mörkisarna och vinna storkovan, på att ingen som jobbar inom psykiatrin färdas mot Ljuset.

Det är ett mörkt system. Ett råttlabb.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 25 jun 2019 17:40

--------------

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 25 jun 2019 18:21

Ben skrev:Något jävla efterblivet.

Jag är inte efterbliven. Trots att det verkar så. Jag tror att man har rätt att byta läkare, jag tror att det ska fungera smidigt. Antagligen behöver man inte ens uppge anledning. Det är en självklarhet att det ska vara så. Men jag vet att många är rädda, man har för stor respekt..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 25 jun 2019 18:28

Jag är inte rädd för neuroleptika, jag äter två, den ena i väldigt hög dos. Sedan 10 år. Jag känner inte att det försämrar mig... Men det är helt individuellt.

Nu får vi diskutera något annat..

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 25 jun 2019 19:20

klorofyll skrev:Jag är inte rädd för neuroleptika, jag äter två, den ena i väldigt hög dos. Sedan 10 år. Jag känner inte att det försämrar mig... Men det är helt individuellt.

Nu får vi diskutera något annat..


Det är lagligt att dö i förtid av neuroleptika. Men det är inte lagligt att vara schizofren. Det är däremot lagligt i Sverige att vara en schizofren zombie. Vilket man blir av neuroleptika. Välkommen till Nord-korea.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 25 jun 2019 19:39

Jag ser inget värde i intellektet förutom att det är en höjd. Alltså vad ska man värdera det som? Ett utrymme?

Det finns inget man kan förstå om Gud med intellektet. Ej heller den andliga världen tror jag.

Svenskar får för sig att de som pratar om eller har problem med mörka krafter är schizofrena... Tänk att det bara gäller norra Europa och alla engelsktalande länder. Så ni är grillade.

Luften i Sverige är så tunn nu att det nästan handlar om en öken.

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 26 jun 2019 10:11

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Tror att kärnan är att vi tvivlar. När jag snackar med folk som är utbildade så brukar de förvånas av hur lätt jag följer med (minns att Esther upplevde motsatsen). Men lågutbildade personer (en definitionsfråga) kan göra mig skrämmande osäker.

Om vi tror oss kunna vara kapabla att föra ett filosofiskt resonemang? Om det ska bli en filosofisk diskussion så krävs det att någon står för något, försvarar en ståndpunkt, som blir mer eller mindre grundad efter som... Och det är något jag saknar!

Men läser du alls någon filosofisk text, bortsett från en del inhopp här och var på forumet? Gå till biblioteket och titta var de har i filosofihyllan! Esther hade nog tyvärr rätt, hon är en skärpt dam. Du sysslar för mycket med dig själv klorofyll. Jag tror inte någon här är så intresserad av dina funderingar om de inte kommer utanför din egen person.

Skriv någonting om Arthur Schopenhauer, eller ännu hellre om Yevgeni Preobrazhensky och den ursprungliga ackumulationen.


Filosofi skiljer sig en hel del från andra ämnen, tror jag kan vara värt att ha i åtanke. Inget säger att filosofi måste behandlas som en vetenskap, eller följa ideal som råder i vetenskapliga sammanhang. Läser du t ex Wittgenstein är han väldigt tydlig med att skilja filosofi från vetenskap, bland annat för att filosofin inte syftar till att samla till sig, eller att bygga upp någonting. Om vetenskaparen för upp en byggnad, kan filosofen stå bredvid utan att lyfta en enda sten. Sen inte sagt att filosofen inte måste anstränga sig för att bidra med nåt vettigt.
Att läsa böcker i filosofi, referera till och diskutera dessa, det kan nog absolut vara ett steg till att höja kvaliteten på forumet här. Och det kan vara ett sätt att komma bort från egocentrism och navelskåderi. Men jag tänker det inte som det enda sättet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 26 jun 2019 15:23

Det är synd att man vanligtvis, tar dem på allvar, som tar sig själva på stort allvar... Själv så uttrycker jag mig alltid osäkert, men det drabbar ju inte mig.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 26 jun 2019 20:50

rekoj skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Tror att kärnan är att vi tvivlar. När jag snackar med folk som är utbildade så brukar de förvånas av hur lätt jag följer med (minns att Esther upplevde motsatsen). Men lågutbildade personer (en definitionsfråga) kan göra mig skrämmande osäker.

Om vi tror oss kunna vara kapabla att föra ett filosofiskt resonemang? Om det ska bli en filosofisk diskussion så krävs det att någon står för något, försvarar en ståndpunkt, som blir mer eller mindre grundad efter som... Och det är något jag saknar!

Men läser du alls någon filosofisk text, bortsett från en del inhopp här och var på forumet? Gå till biblioteket och titta var de har i filosofihyllan! Esther hade nog tyvärr rätt, hon är en skärpt dam. Du sysslar för mycket med dig själv klorofyll. Jag tror inte någon här är så intresserad av dina funderingar om de inte kommer utanför din egen person.

Skriv någonting om Arthur Schopenhauer, eller ännu hellre om Yevgeni Preobrazhensky och den ursprungliga ackumulationen.


Filosofi skiljer sig en hel del från andra ämnen, tror jag kan vara värt att ha i åtanke. Inget säger att filosofi måste behandlas som en vetenskap, eller följa ideal som råder i vetenskapliga sammanhang. Läser du t ex Wittgenstein är han väldigt tydlig med att skilja filosofi från vetenskap, bland annat för att filosofin inte syftar till att samla till sig, eller att bygga upp någonting. Om vetenskaparen för upp en byggnad, kan filosofen stå bredvid utan att lyfta en enda sten. Sen inte sagt att filosofen inte måste anstränga sig för att bidra med nåt vettigt.
Att läsa böcker i filosofi, referera till och diskutera dessa, det kan nog absolut vara ett steg till att höja kvaliteten på forumet här. Och det kan vara ett sätt att komma bort från egocentrism och navelskåderi. Men jag tänker det inte som det enda sättet.

Jag tänker inte så runt filosofin. Filosofin kom till mig(har säkert berättat det förr) för ungefär tio år sen då jag läste idehistoria på kvällstid på UU. Det var ju inte bara filosofer, utan Newton, Einstein osv. Jag var dock grymt imponerad, och är det fortfarande över presokratikerna och Platon. De generaliserar, de funderar på hur saker hänger ihop, försöker verkligen bygga upp en världsbild. Inte blev det helt rätt med facit i hand men faktiskt förbannat bra tänkt. Och det där hängde med in då kursen långt senare kom in på 16-1800 tal, vetenskapliga revolutionen, empiri och plötsligt var det bara såå fel att tänka rationalistiskt. Aristoteles hade ju fel. Han experimenterade inte. Nä det gjorde han inte, för att ingen hade kommit på att göra det. Det koms mycket på av filosofer, och filosofer har gett stora bidrag till vetenskapens metoder.

Men idehistorikerna lämnade glatt filosofin därhän någon gång 1880, för då hade ju vetenskapen vunnit. Filosoferna själva var då med på noterna. James hyllar empiri och ser ned på rationalism "som vill bygga eviga system", Russell pratar sig varm för att filosoferna skall plocka med språkformuleringa och vad det kan vara.

Men jag har kvar det jag kände under kursen. Filosofer skall inte vara blyga. Filosofer skall fundera på det som vetenskapen inte enkelt ger svar på. Människans värld. Och vad sjutton, ett fullständigt naturvetenskapligt dilemma, kanske det största vi har nu, frågan om eldning av fossila bränslen kommer att leda till klimatkatastrof, jag ser det mer som en filosofisk fråga än en vetenskaplig. Eftersom att de vetenskapliga rönen har stor osäkerhet, och konsekvenserna av resultaten INTE gillas av alla - är det inte snarast en filosofisk fråga? Hur borde man lösa ett dilemma som det här med miljöfrågan? Jag tycker verkligen att filosofen, eller snarare filosoferna borde bidra med något vettigt. Det gör de också. Många av yrkesfilosoferna tar verkligen till orda då de inte måste skriva papers om en gris kan kallas en gris i ett parallellt universum. Då har de bra åsikter om saker, till exempel i filosofiska rummet. Och på de amerikanska toppuniversiteten, där maktens män och kvinnor skolas fram är filosofi ett fast ämne.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 26 jun 2019 21:09

Anders

Det där av Aristoteles: element och sfärer, det låter helt barockt, om ni frågar mig så är det mer en religiös fråga. Aristoteles har snurrat till det. Ett slags storhetsvansinne... Bara för att han inte kan vara ovetande.

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 26 jun 2019 22:29

Anders skrev:
rekoj skrev:
Pilatus skrev:Men läser du alls någon filosofisk text, bortsett från en del inhopp här och var på forumet? Gå till biblioteket och titta var de har i filosofihyllan! Esther hade nog tyvärr rätt, hon är en skärpt dam. Du sysslar för mycket med dig själv klorofyll. Jag tror inte någon här är så intresserad av dina funderingar om de inte kommer utanför din egen person.

Skriv någonting om Arthur Schopenhauer, eller ännu hellre om Yevgeni Preobrazhensky och den ursprungliga ackumulationen.


Filosofi skiljer sig en hel del från andra ämnen, tror jag kan vara värt att ha i åtanke. Inget säger att filosofi måste behandlas som en vetenskap, eller följa ideal som råder i vetenskapliga sammanhang. Läser du t ex Wittgenstein är han väldigt tydlig med att skilja filosofi från vetenskap, bland annat för att filosofin inte syftar till att samla till sig, eller att bygga upp någonting. Om vetenskaparen för upp en byggnad, kan filosofen stå bredvid utan att lyfta en enda sten. Sen inte sagt att filosofen inte måste anstränga sig för att bidra med nåt vettigt.
Att läsa böcker i filosofi, referera till och diskutera dessa, det kan nog absolut vara ett steg till att höja kvaliteten på forumet här. Och det kan vara ett sätt att komma bort från egocentrism och navelskåderi. Men jag tänker det inte som det enda sättet.

Jag tänker inte så runt filosofin. Filosofin kom till mig(har säkert berättat det förr) för ungefär tio år sen då jag läste idehistoria på kvällstid på UU. Det var ju inte bara filosofer, utan Newton, Einstein osv. Jag var dock grymt imponerad, och är det fortfarande över presokratikerna och Platon. De generaliserar, de funderar på hur saker hänger ihop, försöker verkligen bygga upp en världsbild. Inte blev det helt rätt med facit i hand men faktiskt förbannat bra tänkt. Och det där hängde med in då kursen långt senare kom in på 16-1800 tal, vetenskapliga revolutionen, empiri och plötsligt var det bara såå fel att tänka rationalistiskt. Aristoteles hade ju fel. Han experimenterade inte. Nä det gjorde han inte, för att ingen hade kommit på att göra det. Det koms mycket på av filosofer, och filosofer har gett stora bidrag till vetenskapens metoder.

Men idehistorikerna lämnade glatt filosofin därhän någon gång 1880, för då hade ju vetenskapen vunnit. Filosoferna själva var då med på noterna. James hyllar empiri och ser ned på rationalism "som vill bygga eviga system", Russell pratar sig varm för att filosoferna skall plocka med språkformuleringa och vad det kan vara.

Men jag har kvar det jag kände under kursen. Filosofer skall inte vara blyga. Filosofer skall fundera på det som vetenskapen inte enkelt ger svar på. Människans värld. Och vad sjutton, ett fullständigt naturvetenskapligt dilemma, kanske det största vi har nu, frågan om eldning av fossila bränslen kommer att leda till klimatkatastrof, jag ser det mer som en filosofisk fråga än en vetenskaplig. Eftersom att de vetenskapliga rönen har stor osäkerhet, och konsekvenserna av resultaten INTE gillas av alla - är det inte snarast en filosofisk fråga? Hur borde man lösa ett dilemma som det här med miljöfrågan? Jag tycker verkligen att filosofen, eller snarare filosoferna borde bidra med något vettigt. Det gör de också. Många av yrkesfilosoferna tar verkligen till orda då de inte måste skriva papers om en gris kan kallas en gris i ett parallellt universum. Då har de bra åsikter om saker, till exempel i filosofiska rummet. Och på de amerikanska toppuniversiteten, där maktens män och kvinnor skolas fram är filosofi ett fast ämne.


Här nämner du flera händelser i tänkandets historia som varit betydelsefulla. Men också när du nämner att du "inte tänker så runt filosofin" apropå det jag skrev, är ju också en del det att du inte förstod det jag menade...likt att referera till en okänd punkt,, vilket måhända kan göras ungefärligt, men det är då också något som lämnas ogreppat.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 26 jun 2019 22:44

Filosofin saknar gränser, begränsningar om det nu inte är så att vi vet allt. Jag har mer och mer begränsat vad jag uttrycker, det blir så konstigt annars. En sådan sak som att tiden går långsammare vid höga hastigheter.... Vetenskap.. Om något liknande yppats här... Folk hade väl trott att man var sjuk.

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 26 jun 2019 22:48

Ikväll såg jag en igelkott som strök runt huset där jag bor. Jag stannade till och tittade en stund på den, och märkte då att den inte direkt sprang undan, utan tvärtom verkade lite nyfiken. Då tog jag fram ett paket mjölk från matkassen jag bar med mig och hällde ut ett par droppar, som den genast sprang fram till och slickade upp. Sen nosade den mig lite på fingret, innan vi båda begav av oss av. Av förståeliga skäl, antar jag, försökte jag mig inte på att klappa den. Det är annars också bra att undvika att röra igelkottar om man vill slippa multiresistenta bakterier enligt den här artikeln:
https://www.expressen.se/nyheter/expert ... gelkottar/
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster