Humanistiska perspektivet

Moderator: Moderatorgruppen

violfudge

Humanistiska perspektivet

Inläggav violfudge » 07 apr 2004 10:27

Vad är huvudtanken i det humanistiska perspektivet? Är människan fri enligt det humanistiska perspektivet? Det finns kopplingar mellan denna teori och den filosofiska riktningen existentialismen. Vilka existentialistiska tankar tror du har påverkat humanistiska psykologer?
Make love not war

violfudge

fråga

Inläggav violfudge » 07 apr 2004 10:38

jag fick dina uppgift av mitt lärare, förstår inte något, kan ni hjälpa mig på vägen..
Make love not war

Sigmund Fraud

Inläggav Sigmund Fraud » 10 nov 2004 01:44

Det humanistiska perspektivet - eller fenomenologin - är enligt min ringa mening i allra högsta grad kopplad till filosofins existensialism, som har sitt ursprung i Kierkegaard och sedermera samanknuten med fenomenologin i och med Sartre på 40- och 50-talet. Husserl, som jag tror anses vara fenomenologins grundare menade att det finns vissa saker som inte är naturbestämda, och det är dessa saker, eller fenomen, som filosofin bör studera. Detta utvecklades framförallt av Heidegger, och vidare av Sartre som sammanförde existentialismen och fenomenologin. Men det här visste du säkert redan. Den psykologiska humanismen har väl en liknande ståndpunkt då den främst fokuserar på vad det är människan upplever, alltså den subjektiva aspekten av verkligheten.

larsjon

Re: Humanistiska perspektivet

Inläggav larsjon » 19 nov 2004 16:10

violfudge skrev:Vad är huvudtanken i det humanistiska perspektivet? Är människan fri enligt det humanistiska perspektivet? Det finns kopplingar mellan denna teori och den filosofiska riktningen existentialismen. Vilka existentialistiska tankar tror du har påverkat humanistiska psykologer?

Hej

den, dåvarande riktningen i modern psykologi, som gick under benämningen "Den tredje kraften" och som senare benämndes Humanistisk Psykologi har sin upprinnelse hos den amerikanske psykologen Abraham Maslow. Maslow tog initiativet till, vad man i denna Postmoderna tid skulle kalla ett"nätverk". Nätverket gav ut tidskriften "Journal of Humanistic Psychology" och första numret innehöll en "deklaration" som låg till grund för denna tredje kraft inom psykologin. Om man skall vara petig så kan man skönja en viss diskrepans inom den humanistiska psykologin mellan existentialister och humanister. Existentialisterna betonar människans valmöjligheter och eventuella frihet, medan humanisterna betonar människans utvecklingsmöjligheter, ibland uttryckt i metaforen att: ett ekollon innehåller allt för att bli en ek (om det hamnar under lämpliga betingelser).

Den två övriga "krafterna" är Psykoanalysen och Behaviorismen. Detta är en annan historia.

Hälsningar Lars Jönsson
Lars G. Jönsson

Återgå till "Psykologi"