Livets uppkomst

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Livets uppkomst

Inläggav hakkapeliitta » 07 jul 2019 10:11

Vad är "naturligt"?
Jag är fascinerad av begreppet spontanutveckling. Vad menas? Kan detta begrepp jämställas med begreppet slumpen där vi inte exakt har klart för oss vad som gäller och hittar på ord nödtorftigt i brist på bättre?

Spontanutveckling är hämtad från Marx' texter.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 07 jul 2019 10:22

hakkapeliitta skrev:Vad är "naturligt"?

Utan medverkan av ett viljande subjekt.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 07 jul 2019 10:32

Esther skrev:Så - för mig är livets uppkomst att Gud ville det.
Han ville detta för KÄRLEKEN.
Den som vi - människan - ska förverkliga.

Då är frågan: gör vi detta?

Jag tror att vårat samhälle fokuserar för mycket på IQ, skönhet, hierarkier och högskoleprovet.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 07 jul 2019 14:24

Sädesärlan kläcks ur ett litet ägg och matas från näbb till näbb, senare flyger hon till Afrika. Hur utvecklas det dit?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 07 jul 2019 21:45

I serien Mars (år 2033) som kan ses på Netflix och Viaplay söker man naturligt nog efter liv, och försöker få ett växthus att fungera med växter som anpassar sig.

Det finns inget svar på huruvida liv uppstått på Mars, planeten verkar död så långt man känner till. Men det tycks finnas vatten i olika form, även flytande. Dock dunstar det bort fort. Antagligen finns det magmakanaler vid Tharsis-platån. Den når en höjd som är mer än dubbelt så hög som Mount Everest.

Min fundering är gammal, och säkert har många frågat sig, hur uppkom det liv som eventuellt finns på andra planeter? Kanske är livet även där baserat på kol, men har ett helt annorlunda system än DNA för att bära den genetiska informationen. Vad tror ni?
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Livets uppkomst

Inläggav hakkapeliitta » 08 jul 2019 01:42

Svårigheten är delvis att vi är begränsade i tanke av de förutsättningar som vi tror krävs för liv.
Du skrev i något inlägg (kanske såg vi samma program?) hur livsformer lever i miljöer långt nere i gruvor/grottor där inget dagsljus finns. Ofta i svaveldränkt miljö där enligt alla teorier inget liv kan finnas.
Såg i ett annat program hur forskare hittade levande bakterier i 300 gradig vatten i gejsrar på Island.
Livsformer kan tydligen ta överraskande former. Bakterier är väldigt anpassningsbara. Själv är jag övertygad om att det finns liv på andra planeter.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Livets uppkomst

Inläggav Anders » 08 jul 2019 10:28

Pilatus skrev:I serien Mars (år 2033) som kan ses på Netflix och Viaplay söker man naturligt nog efter liv, och försöker få ett växthus att fungera med växter som anpassar sig.

Det finns inget svar på huruvida liv uppstått på Mars, planeten verkar död så långt man känner till. Men det tycks finnas vatten i olika form, även flytande. Dock dunstar det bort fort. Antagligen finns det magmakanaler vid Tharsis-platån. Den når en höjd som är mer än dubbelt så hög som Mount Everest.

Min fundering är gammal, och säkert har många frågat sig, hur uppkom det liv som eventuellt finns på andra planeter? Kanske är livet även där baserat på kol, men har ett helt annorlunda system än DNA för att bära den genetiska informationen. Vad tror ni?

Det är bökigt nog för mig att förstå hur livet uppkom här. På andra platser i rymden finns säkert mer fantastiska sak än liv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 08 jul 2019 10:42

Anders skrev:
Pilatus skrev:Min fundering är gammal, och säkert har många frågat sig, hur uppkom det liv som eventuellt finns på andra planeter? Kanske är livet även där baserat på kol, men har ett helt annorlunda system än DNA för att bära den genetiska informationen. Vad tror ni?

Det är bökigt nog för mig att förstå hur livet uppkom här. På andra platser i rymden finns säkert mer fantastiska sak än liv.

Serien om den första kolonin på Mars är intressant och berör viktiga frågor. Men jag misstänker att vi saknar lösningar på de problem vi ställs inför om vi försöker bosätta oss på Mars. Det är en pågående forskning om planetsystemet, livets uppkomst, villkoren för livets fortbestånd och människans förmåga till samarbete under svåra förhållanden.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 08 jul 2019 11:38

Om jag tänker "rör på armen" och om armen sedan förflyttar sig, är det ett tecken på liv?
Ibland kan man tänka "rör på armen" men den rör sig inte, är det ett tecken på fri vilja?
Förmodligen så följer all förlopp fysikens lagar,
så hur ska man veta vad som är liv?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 08 jul 2019 13:26

klorofyll skrev:Förmodligen så följer alla förlopp fysikens lagar, så hur ska man veta vad som är liv?

Om du begränsar dig till biologin så får du bättre svar på vad som är liv. I annat fall kan du komma att tro att en leksaksbil som rör sig enligt fysikens lagar är ett levande väsen.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 08 jul 2019 14:45

Vad som krävs är väl någon typ av hjärna och någon form av känsel. Hur enkel kan en hjärna va? Hjärnan hos en fluga verkar ju fungera...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 08 jul 2019 15:22

klorofyll skrev:Vad som krävs är väl någon typ av hjärna och någon form av känsel. Hur enkel kan en hjärna va? Hjärnan hos en fluga verkar ju fungera...

Tråden handlar om all former av liv, klorofyll. Även växter; alger, bladväxter av olika slag är levande.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 08 jul 2019 17:26

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vad som krävs är väl någon typ av hjärna och någon form av känsel. Hur enkel kan en hjärna va? Hjärnan hos en fluga verkar ju fungera...

Tråden handlar om all former av liv, klorofyll. Även växter; alger, bladväxter av olika slag är levande.

Nej det tycker jag inte! Liv har väl medvetande?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Livets uppkomst

Inläggav hakkapeliitta » 08 jul 2019 18:31

Bakterier har inte medvetande så långt jag vet men de lever!
Bakterier filosoferar inte, är dåliga i matte.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 08 jul 2019 20:02

hakkapeliitta skrev:Bakterier har inte medvetande så långt jag vet men de lever!
Bakterier filosoferar inte, är dåliga i matte.

Det kanske inte är så stor skillnad mellan ett träd och en bakterie?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 38 och 0 gäster