Guds mening med skapelsen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Ben » 07 jul 2019 10:09

531bts skrev:Vilka var de o var o när levde de? Hur bar de sig åt? Dina källor?


Svårt att säga med deras hjärna. Kanske bäst att öppna de inre ögonen och öronen.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav 531bts » 08 jul 2019 05:13

Ben: dina påståenden väcker bara fler frågor, inga användbara svar. Skit in, skit ut!
Min gissning är att du med dina idéer vill få lite uppmärksamhet o att du tolkar det som sällskap. Ett litet råd: med egensinniga o verklighetsfrånvända fantasier som grund för din världsbild, begränsar du möjligheterna till ömsesidig dialog o veklighetsförankrad förståelse o insikt. Samtidigt som du stänger, korkar igen, tankesinnet för sunt medmänskligt umgänge. Så ditt förmodade syfte att få uppmärksamhet för dina vanföreställningar får motsatt verkan: det skapar cellskap istället för sällskap. Möjligen kan det attrahera individer som lider av samma vanföreställningar. Starta en grupp så kan ni ha myskvällar där ni kan överträffa varandra i galenskap!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 08 jul 2019 16:24

Ben skrev:531bts, vet du vad. Jag tycker ditt självaste svar är en vanföreställning om jag ska vara ärlig.

Ben, jag vet inte vad som är problemet, men håll dig till forumets regler så slipper du bli påhoppad och få dina postningar raderade.

Ingen här är psykiatriker (vad jag vet) och kan bedöma andras psykiatriska status. Så det är fel att fälla sådana omdömen.
Moderator

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav 531bts » 08 jul 2019 17:25

Pilatus: det krävs ingen psykiater för att avgöra att Bens påståenden är ren o skär galenskap. Det är fel att låta dyligt stå oemotsagt. Alla har vi möjlighet att ta oss ur galenskap: öppna tankesinnet för det allmängiltiga o i dialog låta det gälla som referens istället för egensinniga stolleprov. Framför man sådant på ett forum får man också vara beredd på att det ifrågasätts o kritiseras. Vilket måste vara syftet: håller det jag påstår för en skärskådning? Om man inte klarar det utan låter adrenalinet styra, kanske man ska reflektera över sina påståenden eller avstå att framföra dom på forumet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 08 jul 2019 17:59

531bts skrev:Pilatus: det krävs ingen psykiater för att avgöra att Bens påståenden är ren o skär galenskap. Det är fel att låta dyligt stå oemotsagt. Alla har vi möjlighet att ta oss ur galenskap: öppna tankesinnet för det allmängiltiga o i dialog låta det gälla som referens istället för egensinniga stolleprov. Framför man sådant på ett forum får man också vara beredd på att det ifrågasätts o kritiseras. Vilket måste vara syftet: håller det jag påstår för en skärskådning? Om man inte klarar det utan låter adrenalinet styra, kanske man ska reflektera över sina påståenden eller avstå att framföra dom på forumet.

Skall vi vara kritiska, vilket är tillåtet, så är det om de utsagor andra forumdeltagare gör. Du gick ett steg längre, ovan, då du talar om Bens vanföreställningar.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav hakkapeliitta » 08 jul 2019 19:11

Pilatus skrev:
Ben skrev:531bts, vet du vad. Jag tycker ditt självaste svar är en vanföreställning om jag ska vara ärlig.

Ben, jag vet inte vad som är problemet, men håll dig till forumets regler så slipper du bli påhoppad och få dina postningar raderade.

Ingen här är psykiatriker (vad jag vet) och kan bedöma andras psykiatriska status. Så det är fel att fälla sådana omdömen.

Psykisk status, inte psykiatrisk. Finns ingen psykiatrisk status som diagnos. Existerar inte.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 08 jul 2019 20:00

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Ben, jag vet inte vad som är problemet, men håll dig till forumets regler så slipper du bli påhoppad och få dina postningar raderade.

Ingen här är psykiatriker (vad jag vet) och kan bedöma andras psykiatriska status. Så det är fel att fälla sådana omdömen.

Psykisk status, inte psykiatrisk. Finns ingen psykiatrisk status som diagnos. Existerar inte.

Psykiatri är läran om psykiska sjukdomar. Vad som är en psykisk sjukdom avgörs av en psykiatriker. Man talar om "Somatiskt och psykiatrisk status" Ref. Region Stockholm.

Även föreläsningar: Psykiatrisk status / Jose Rodriguez Ref. https://www2.sahlgrenska.se

ex vis: Vilka iakttagelser ingår i underlaget för psykiatrisk status? Ref. quizlet.com Tentafrågor Psykiatri
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 08 jul 2019 20:03

Vidare diskussion om psykiatri får bli i en ny tråd. Nu tillbaks till Religion och andlighet
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav hakkapeliitta » 08 jul 2019 20:37

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Ben, jag vet inte vad som är problemet, men håll dig till forumets regler så slipper du bli påhoppad och få dina postningar raderade.

Ingen här är psykiatriker (vad jag vet) och kan bedöma andras psykiatriska status. Så det är fel att fälla sådana omdömen.

Psykisk status, inte psykiatrisk. Finns ingen psykiatrisk status som diagnos. Existerar inte.

Psykiatri är läran om psykiska sjukdomar. Vad som är en psykisk sjukdom avgörs av en psykiatriker. Man talar om "Somatiskt och psykiatrisk status" Ref. Region Stockholm.

Även föreläsningar: Psykiatrisk status / Jose Rodriguez Ref. https://www2.sahlgrenska.se

ex vis: Vilka iakttagelser ingår i underlaget för psykiatrisk status? Ref. quizlet.com Tentafrågor Psykiatri

Jag kanske tillhör den gamla skolan där psykiska problem var något helt annat än mentalsjukdomar. Fanns en skarp skiljelinje mellan psykisk problematik och vanföreställning och paranoia.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 08 jul 2019 21:03

Ok, det är rätt.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster