Livets uppkomst

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Livets uppkomst

Inläggav hakkapeliitta » 08 jul 2019 23:10

Stor skillnad.
Trädet symboliserar en flerhundraårig tradition.
I nordisk mytologi finns trädet Yggrasil, ett världsträd, rötterna leder till dödas rike. Andra roten leder leder till dödas rike, Nilfheim.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 08 jul 2019 23:34

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Bakterier har inte medvetande så långt jag vet men de lever!
Bakterier filosoferar inte, är dåliga i matte.

Det kanske inte är så stor skillnad mellan ett träd och en bakterie?

Inte det? Det är stor skillnad mellan en bakteries storlek och en tusenårig ek. Bakterier (prokaryoter) är mycket små och vissa av dem gör dig sjuk.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 09 jul 2019 00:20

Vi bör nog släppa det här för det finns ingen lösning. Jag upplever tillvaron genom mitt medvetande. Vilka andra objekt som är levande är en tolkningsfråga för mig liksom för andra.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 09 jul 2019 00:25

klorofyll skrev:Vi bör nog släppa det här för det finns ingen lösning. Jag upplever tillvaron genom mitt medvetande. Vilka andra objekt som är levande är en tolkningsfråga för mig liksom för andra.

Nej det är ingen tolkningsfråga, möjligen en fråga om definition. Men alla rimliga definitioner inkluderar växter och djur (även små obetydliga kryp utan hjärna) i de levandes kategori.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 09 jul 2019 10:59

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vi bör nog släppa det här för det finns ingen lösning. Jag upplever tillvaron genom mitt medvetande. Vilka andra objekt som är levande är en tolkningsfråga för mig liksom för andra.

Nej det är ingen tolkningsfråga, möjligen en fråga om definition. Men alla rimliga definitioner inkluderar växter och djur (även små obetydliga kryp utan hjärna) i de levandes kategori.

Vad baserar du dina handlingar på då?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 09 jul 2019 11:04

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Nej det är ingen tolkningsfråga, möjligen en fråga om definition. Men alla rimliga definitioner inkluderar växter och djur (även små obetydliga kryp utan hjärna) i de levandes kategori.

Vad baserar du dina handlingar på då?

Handlingar baseras på hur inkommande data ser ut och vad som skall uppnås, målet.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 09 jul 2019 11:06

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Nej det är ingen tolkningsfråga, möjligen en fråga om definition. Men alla rimliga definitioner inkluderar växter och djur (även små obetydliga kryp utan hjärna) i de levandes kategori.

Vad baserar du dina handlingar på då?

Handlingar baseras på hur inkommande data ser ut och vad som skall uppnås, målet.

Behöver inte inkommande data tolkas?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 09 jul 2019 11:16

Ah nu fattar jag vad du menar... båda har rätt på sitt sätt.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster