Pragmatism [inlägg flyttade från annan tråd /mod]

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Pragmatism

Inläggav Pilatus » 12 jul 2019 23:16

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Inte på något sätt som passar in i tråden om pragmatism.

Betyder inte pragmatisk "det som fungerar"???

Tidigare i dag skrev jag. Pragmatism = kunnig i behandlingen av statsangelägenheter, om handlingars och påståendens praktiska konsekvenser.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Pragmatism

Inläggav klorofyll » 12 jul 2019 23:19

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Inte på något sätt som passar in i tråden om pragmatism.

Betyder inte pragmatisk "det som fungerar"???

Tidigare i dag skrev jag. Pragmatism = kunnig i behandlingen av statsangelägenheter, om handlingars och påståendens praktiska konsekvenser.

Alltså kunskap om handlingars praktiska konsekvenser!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Pragmatism

Inläggav Pilatus » 12 jul 2019 23:27

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Betyder inte pragmatisk "det som fungerar"???

Tidigare i dag skrev jag. Pragmatism = kunnig i behandlingen av statsangelägenheter, om handlingars och påståendens praktiska konsekvenser.

Alltså kunskap om handlingars praktiska konsekvenser!

Just så, i alla fall i det gamla Rom. Numera är vi mer vardagliga och ser en pragmatisk person som driftig, som får saker gjorda, ibland med hjälp av litet egna lösningar på ett problem. Alltså inte helt efter regelboken.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Pragmatism

Inläggav klorofyll » 12 jul 2019 23:49

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Tidigare i dag skrev jag. Pragmatism = kunnig i behandlingen av statsangelägenheter, om handlingars och påståendens praktiska konsekvenser.

Alltså kunskap om handlingars praktiska konsekvenser!

Just så, i alla fall i det gamla Rom. Numera är vi mer vardagliga och ser en pragmatisk person som driftig, som får saker gjorda, ibland med hjälp av litet egna lösningar på ett problem. Alltså inte helt efter regelboken.

Det måste vara enkelt att vara chef, tänker jag, därför borde alla karriärer börja med ett chefsjobb! Aktihandlaren rår åtminstone sig själv... Det är nog svårast.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Pragmatism

Inläggav Pilatus » 12 jul 2019 23:55

klorofyll skrev:Det måste vara enkelt att vara chef, tänker jag, därför borde alla karriärer börja med ett chefsjobb! Aktihandlaren rår åtminstone sig själv... Det är nog svårast.

Nu är du utanför mattan igen, klorofyll.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Pragmatism [inlägg flyttade från annan tråd /mod]

Inläggav hakkapeliitta » 12 jul 2019 23:58

Pragmatiker i politiken idag är en ideologlös person, en slags tråkig byråkrat som endast värnar om sin egen position, en administratör, en torrboll som försöker få administrationen att rulla vidare.
I verkliga livet är pragmatiker en person som får saker hända, tar yxan och börjar hugga ved, börjar vända marken och planterar. Vet inte med dagens folk men många är väldigt bekväma och har aldrig lärt sej hårt arbete.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Pragmatism [inlägg flyttade från annan tråd /mod]

Inläggav Pilatus » 13 jul 2019 00:12

hakkapeliitta skrev:Pragmatiker i politiken idag är en ideologlös person, en slags tråkig byråkrat som endast värnar om sin egen position, en administratör, en torrboll som försöker få administrationen att rulla vidare.
I verkliga livet är pragmatiker en person som får saker hända, tar yxan och börjar hugga ved, börjar vända marken och planterar. Vet inte med dagens folk men många är väldigt bekväma och har aldrig lärt sej hårt arbete.

Pragmatiska politiker kan göra tvärt emot vad de för fem minuter sedan lovade att de aldrig skulle göra. En skicklig politiker hanterar detta på ett sätt så väljarna tycker det är god statskonst.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Pragmatism [inlägg flyttade från annan tråd /mod]

Inläggav klorofyll » 13 jul 2019 12:15

En pragmatiker är en underlig person som ingen lyssnar till, men som visar prov på sin kompetens i krissituationer. Hen är nog ofta excentrisk men ibland har det ersatts med ett stort lugn.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pragmatism

Inläggav Anders » 13 jul 2019 12:41

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det måste vara enkelt att vara chef, tänker jag, därför borde alla karriärer börja med ett chefsjobb! Aktihandlaren rår åtminstone sig själv... Det är nog svårast.

Nu är du utanför mattan igen, klorofyll.

Faktum är att det på sätt och vis faktiskt är enkelt. Eller många bitar av chefsskapet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pragmatism [inlägg flyttade från annan tråd /mod]

Inläggav Anders » 13 jul 2019 12:45

hakkapeliitta skrev:Pragmatiker i politiken idag är en ideologlös person, en slags tråkig byråkrat som endast värnar om sin egen position, en administratör, en torrboll som försöker få administrationen att rulla vidare.
I verkliga livet är pragmatiker en person som får saker hända, tar yxan och börjar hugga ved, börjar vända marken och planterar. Vet inte med dagens folk men många är väldigt bekväma och har aldrig lärt sej hårt arbete.


Hm. Så ser inte jag det. Om man är hanlingskraftig eller inte tycker jag inte har med pragmatism att göra. Man kan konstatera att det skulle vara bäst att klippa ned häcken ordentligt istället för att bara klippa topparna. Men om man gör det eller inte, en pragmatiker kan välja båda.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Pragmatism [inlägg flyttade från annan tråd /mod]

Inläggav klorofyll » 13 jul 2019 19:29

Jag är inte pragmatisk, tänker inte utanför boxen, lever i min fantasivärld. Allt SKA fungera, jag förutsätter det. Min vilja är lag, säg att jag missar bussen, först blir jag irriterad, men snart uppenbaras den stora fördelen med att missa bussen, slår aldrig fel.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Pragmatism [inlägg flyttade från annan tråd /mod]

Inläggav klorofyll » 13 jul 2019 21:40

Känner ibland att jag har flera personligheter, vem skrev inlägget innan? Det var ju jag, men nu hade jag inte skrivit så. Inte så pragmatiskt, för att hålla sig till ämnet.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pragmatism [inlägg flyttade från annan tråd /mod]

Inläggav Anders » 14 jul 2019 18:29

klorofyll skrev:Känner ibland att jag har flera personligheter, vem skrev inlägget innan? Det var ju jag, men nu hade jag inte skrivit så. Inte så pragmatiskt, för att hålla sig till ämnet.

Inte säkert. Fyller det en funktion för dig att byta personlighet så är det ok pragmatiskt sett.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Pragmatism [inlägg flyttade från annan tråd /mod]

Inläggav klorofyll » 15 jul 2019 04:08

Anders skrev:
klorofyll skrev:Känner ibland att jag har flera personligheter, vem skrev inlägget innan? Det var ju jag, men nu hade jag inte skrivit så. Inte så pragmatiskt, för att hålla sig till ämnet.

Inte säkert. Fyller det en funktion för dig att byta personlighet så är det ok pragmatiskt sett.

Anledningen till att man kan ha flera "personligheter", tror jag, är att man har missuppfattat något, det är något som inte går ihop, så man har utvecklar olika tillvägagångssätt/personligheter för olika situationer. Så länge det inte blir någon allvarlig konflikt för en så är det väl friskt..

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Pragmatism [inlägg flyttade från annan tråd /mod]

Inläggav Smisk » 15 jul 2019 12:52

Marksa skrev:När är man sig själv, tänker jag.
I det enklaste av sammanhang tar man på sig en roll, sin yrkesroll, sin roll som förälder, älskare, eller varför inte trafikant ( i sitt fordon är man närmast sig själv.
I det lite djupare sammanhanget. Hur vet jag att jag hittat det som är jag, det som är äkta och som jag eventuellt skall förhålla mig ärlig gentemot.


Luriga frågor som skulle kräva långa trådar :)

Men man kan som sagt genom sina känslor bli medveten om hur man tänker, känner och värderar saker och koppla dessa till sina avsikter och motiv. Känslor och värderingar kan avslöja skillnaden mellan hur vi klär oss och våra beteenden i påklistrade syntetiska detaljer och hur vi egentligen är innerst inne.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster