Pilatus skrev:Den som är intresserad av aktier vill ha möjlighet att få god ränta på sina pengar och samtidigt säkra en del av sina tillgångar. Då kan guld vara något att tänka på. Men det är förstås inte billigt och guldpriset har gått upp 15% senaste året. Köper du guld i dag (€1,202.85) tror jag du kan sälja det till 1260 i december, men det är förstås bara min vilda gissning. Men nu har jag skrivit det och det kommer att vara möjligt att kontrollera guldprisets utveckling alla dagar i veckan. Jag får väl stå med skammen om det inte alls stämmer.
Vill man inte släpa hem en tung guldtacka, eller en liten på några gram, kan man köpa aktier i företag som prospekterar och driver gruvbolag, t ex Semafo. Jag har förstås köpt en post och vi får se om företaget kan tjäna några pengar på sin verksamhet.
Själva hanteringen då "folk investerar i guld" har jag alltid trott är någon slags e-kvitto på att man äger x antal kilo eller gram guld. Som hela tiden ligger och skvalpar i något svenskt fort knox. Men man köper alltså tackor och har i byrålådan?