klorofyll skrev:Algotezza skrev:klorofyll skrev:Om man tänker sig, din relation till elever, över alla år... Hur har den förändringen sett ut om man väljer några parametrar?
(Och då tänker jag yrkesmässigt)
Finns många parametrar, vilka är du mest intresserad av? Ge mig dem så kan jag nog svara...
När man är väldigt intresserad av någonting så brukar man vilja lära sig det till fulländning, samtidigt så brukar man bli ödmjuk och mer nyfiken. Sedan ska du då lära ut detta. Har det varit en jämlik dans? Hur ser du på elevernas kompetens över tid? Vad har du lärt dig av eleverna?
Jag var så intresserad av att skriva att jag jag gick tre kurser på Malmö Högskola i Creative Writing 2008 - 2010. Försökte tillämpa det jag lärt i de kurserna, när jag undervisade elverna i skrivande i svenska och engelska. Kanske jag lyckades inspirera någon men framförallt hoppas jag att de själva lärt sig något. Som lärare kan man egentligen inte lära andra något, bara skapa förutsättningar för andras lärarde. Låter kanske som en klyscha men så är det. Jag brukade också göra samma uppgifter som eleverna för att se själv om det var vettiga uppgifter.
Det är ju aldrig en jämlik dans av det enkla skälet att jag sätter betyg på eleverna och kan på sä å sätt påverka deras framtida liv. I viss måna kan de påverka min lön via vad de skriver i utvärderingar - kanske - och vilket rykte de odlar om mig. Inte bra vara för populär = oseriös, främst enligt avundssjuka kolleger.
Det eleverna delvis förlorat i ämneskunskaper har de vunnit i förmåga att använda mobilen. Nu är jag något lite ironisk - alltså inte bra när de flyr till mobilens möjligheter i st f att syssla med uppgifter och diskussioner gällande ämnet. Jag har dock alltid försökt dra in mobilen i undervisningen. Ställt frågor jag ej vetat svaret på så de fått leta.
Jag har lärt av eleverna vad de vill säga att vara 16 - 19 år under, faktiskt, fyra decennier, 80 - 90 - 00 - 10. I och med att jag själv under årens lopp alltid fortbildat mig vid sidan om har jag aldrig glömt elevperspektivet.
Jag har lärt mig improvisera om så krävs, kanske inte av eleverna direkt, men i klassrumssituationen. Delvis har jag väl snappat vad som går runt i tonåringars medvetanden under dessa år. Jag har kanske inte lärt sig så mycket väl gäller det ämnesmässiga av eleverna men fått ett och annat tips på intressanta sidor på nätet.