Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 aug 2019 14:14

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Om man tänker sig, din relation till elever, över alla år... Hur har den förändringen sett ut om man väljer några parametrar?
(Och då tänker jag yrkesmässigt)


Finns många parametrar, vilka är du mest intresserad av? Ge mig dem så kan jag nog svara...

När man är väldigt intresserad av någonting så brukar man vilja lära sig det till fulländning, samtidigt så brukar man bli ödmjuk och mer nyfiken. Sedan ska du då lära ut detta. Har det varit en jämlik dans? Hur ser du på elevernas kompetens över tid? Vad har du lärt dig av eleverna?


Jag var så intresserad av att skriva att jag jag gick tre kurser på Malmö Högskola i Creative Writing 2008 - 2010. Försökte tillämpa det jag lärt i de kurserna, när jag undervisade elverna i skrivande i svenska och engelska. Kanske jag lyckades inspirera någon men framförallt hoppas jag att de själva lärt sig något. Som lärare kan man egentligen inte lära andra något, bara skapa förutsättningar för andras lärarde. Låter kanske som en klyscha men så är det. Jag brukade också göra samma uppgifter som eleverna för att se själv om det var vettiga uppgifter.

Det är ju aldrig en jämlik dans av det enkla skälet att jag sätter betyg på eleverna och kan på sä å sätt påverka deras framtida liv. I viss måna kan de påverka min lön via vad de skriver i utvärderingar - kanske - och vilket rykte de odlar om mig. Inte bra vara för populär = oseriös, främst enligt avundssjuka kolleger.

Det eleverna delvis förlorat i ämneskunskaper har de vunnit i förmåga att använda mobilen. Nu är jag något lite ironisk - alltså inte bra när de flyr till mobilens möjligheter i st f att syssla med uppgifter och diskussioner gällande ämnet. Jag har dock alltid försökt dra in mobilen i undervisningen. Ställt frågor jag ej vetat svaret på så de fått leta.

Jag har lärt av eleverna vad de vill säga att vara 16 - 19 år under, faktiskt, fyra decennier, 80 - 90 - 00 - 10. I och med att jag själv under årens lopp alltid fortbildat mig vid sidan om har jag aldrig glömt elevperspektivet.

Jag har lärt mig improvisera om så krävs, kanske inte av eleverna direkt, men i klassrumssituationen. Delvis har jag väl snappat vad som går runt i tonåringars medvetanden under dessa år. Jag har kanske inte lärt sig så mycket väl gäller det ämnesmässiga av eleverna men fått ett och annat tips på intressanta sidor på nätet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 14 aug 2019 14:30

Algotezza skrev:
Det är ju aldrig en jämlik dans av det enkla skälet att jag sätter betyg på eleverna och kan på sä å sätt påverka deras framtida liv. I viss måna kan de påverka min lön via vad de skriver i utvärderingar - kanske - och vilket rykte de odlar om mig. Inte bra vara för populär = oseriös, främst enligt avundssjuka kolleger.

Strävan är väl att det inte skall vara så, utan snarare tvärt om? Att de presterar och får sitt rättvisa betyg av dej? Strävan är väl att det inte skall ha något med jämlikhet att göra, utan att du som den gode yrkesman du säkert är så långt som möjligt kan ge objektiva betyg? Jag vet att det inte är så, men strävan är väl att alla lärare skulle sätta samma betyg på en elev?

Jag tycker ju att idealet vore långt mer - att föräldrar gav fan i att pusha barn i den ena eller andra riktningen, aldrig frågade barnen vad de vill göra med sina liv, utan att barnen kom till skola enbart med den hjärna och personlighet de har, lärarna iakttog var de hade fallenhet och arbetade med "flow" och helt enkelt slussade barnen till rätt vidare utbildning eller yrke.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 aug 2019 14:56

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Det är ju aldrig en jämlik dans av det enkla skälet att jag sätter betyg på eleverna och kan på sä å sätt påverka deras framtida liv. I viss måna kan de påverka min lön via vad de skriver i utvärderingar - kanske - och vilket rykte de odlar om mig. Inte bra vara för populär = oseriös, främst enligt avundssjuka kolleger.

Strävan är väl att det inte skall vara så, utan snarare tvärt om? Att de presterar och får sitt rättvisa betyg av dej? Strävan är väl att det inte skall ha något med jämlikhet att göra, utan att du som den gode yrkesman du säkert är så långt som möjligt kan ge objektiva betyg? Jag vet att det inte är så, men strävan är väl att alla lärare skulle sätta samma betyg på en elev?

Jag tycker ju att idealet vore långt mer - att föräldrar gav fan i att pusha barn i den ena eller andra riktningen, aldrig frågade barnen vad de vill göra med sina liv, utan att barnen kom till skola enbart med den hjärna och personlighet de har, lärarna iakttog var de hade fallenhet och arbetade med "flow" och helt enkelt slussade barnen till rätt vidare utbildning eller yrke.


Mitt ideal är i stället att avskaffa betygen och i ha inträdes prov på vad som krävs av kunskaper och förmågor för att kunna börja på den nivå man sökt till, varvid en krumelur på ett papper (nuvarande betyg) inte betyder ett smack längre, utan vad man verkligen kan och behärskar på kunskapernas och förmågornas område. Och de spelar det ingen roll hur man uppnått det som krävs, inom skolans väggaer eller på annat sätt. Frihet åt allas lärande!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 14 aug 2019 15:34

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Det är ju aldrig en jämlik dans av det enkla skälet att jag sätter betyg på eleverna och kan på sä å sätt påverka deras framtida liv. I viss måna kan de påverka min lön via vad de skriver i utvärderingar - kanske - och vilket rykte de odlar om mig. Inte bra vara för populär = oseriös, främst enligt avundssjuka kolleger.

Strävan är väl att det inte skall vara så, utan snarare tvärt om? Att de presterar och får sitt rättvisa betyg av dej? Strävan är väl att det inte skall ha något med jämlikhet att göra, utan att du som den gode yrkesman du säkert är så långt som möjligt kan ge objektiva betyg? Jag vet att det inte är så, men strävan är väl att alla lärare skulle sätta samma betyg på en elev?

Jag tycker ju att idealet vore långt mer - att föräldrar gav fan i att pusha barn i den ena eller andra riktningen, aldrig frågade barnen vad de vill göra med sina liv, utan att barnen kom till skola enbart med den hjärna och personlighet de har, lärarna iakttog var de hade fallenhet och arbetade med "flow" och helt enkelt slussade barnen till rätt vidare utbildning eller yrke.


Mitt ideal är i stället att avskaffa betygen och i ha inträdes prov på vad som krävs av kunskaper och förmågor för att kunna börja på den nivå man sökt till, varvid en krumelur på ett papper (nuvarande betyg) inte betyder ett smack längre, utan vad man verkligen kan och behärskar på kunskapernas och förmågornas område. Och de spelar det ingen roll hur man uppnått det som krävs, inom skolans väggaer eller på annat sätt. Frihet åt allas lärande!

Betyg är jag heller inte ute efter, utan jag är en kritiker av friheten här. Det är inte så att din hjärna nödvändigtvis är skapt för det som du inbillar dig att du har lust med, utan mer - då du jobbar med flow och goda resultat har du hittat rätt och det är det du skall göra. Inte bara för din egen skull utan också för att du tjänar dina medmänniskor bäst så.

Det är ett evigt malande om att man skall hitta mål, man skall hitta vad man vill göra med sitt liv osv. Men inte sjutton vet man det. Och man är ytterst påverkad av sin omgivning. Jag tror att folk, med den flora av diagnoser, storlekar på olika delar i hjärnan och annat är predestinerade till olika saker. Och nio år folkskola borde vara tillräcklig tid för att den unga människan skall kunna slussas in i det fack där den hör hemma. Idealiskt skall det inte vara föräldrarna, läraren eller barnet som bestämmer, utan det skall bara vara helt uppenbart. Fan - MRT kanske kan konstatera det på spädbarn om en 20-30 år. Kanon i så fall.

Naturligtvis kommer det inte vara något personen ogillar, eftersom den i felaktig härad inte får flow. I mitt eget fall skulle jag slussats bort från matematik, logik och liknande, som jag i och för sig presterar bra i men inte har någon som helst driv i eller lust för.

Det som verkligen är illa är då någon utomstående, typ förälder eller kompis försöker påverka personen i någon riktning utifrån den utomståendes egen föreställning.

Nu är det ju inte alldeles otroligt att en snickarson själv har fallenhet för snickeri, trots allt är gener en hel del. Men alla vet hur olika två syskon kan vara.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 aug 2019 16:28

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
Finns många parametrar, vilka är du mest intresserad av? Ge mig dem så kan jag nog svara...

När man är väldigt intresserad av någonting så brukar man vilja lära sig det till fulländning, samtidigt så brukar man bli ödmjuk och mer nyfiken. Sedan ska du då lära ut detta. Har det varit en jämlik dans? Hur ser du på elevernas kompetens över tid? Vad har du lärt dig av eleverna?


Jag var så intresserad av att skriva att jag jag gick tre kurser på Malmö Högskola i Creative Writing 2008 - 2010. Försökte tillämpa det jag lärt i de kurserna, när jag undervisade elverna i skrivande i svenska och engelska. Kanske jag lyckades inspirera någon men framförallt hoppas jag att de själva lärt sig något. Som lärare kan man egentligen inte lära andra något, bara skapa förutsättningar för andras lärarde. Låter kanske som en klyscha men så är det. Jag brukade också göra samma uppgifter som eleverna för att se själv om det var vettiga uppgifter.

Det är ju aldrig en jämlik dans av det enkla skälet att jag sätter betyg på eleverna och kan på sä å sätt påverka deras framtida liv. I viss måna kan de påverka min lön via vad de skriver i utvärderingar - kanske - och vilket rykte de odlar om mig. Inte bra vara för populär = oseriös, främst enligt avundssjuka kolleger.

Det eleverna delvis förlorat i ämneskunskaper har de vunnit i förmåga att använda mobilen. Nu är jag något lite ironisk - alltså inte bra när de flyr till mobilens möjligheter i st f att syssla med uppgifter och diskussioner gällande ämnet. Jag har dock alltid försökt dra in mobilen i undervisningen. Ställt frågor jag ej vetat svaret på så de fått leta.

Jag har lärt av eleverna vad de vill säga att vara 16 - 19 år under, faktiskt, fyra decennier, 80 - 90 - 00 - 10. I och med att jag själv under årens lopp alltid fortbildat mig vid sidan om har jag aldrig glömt elevperspektivet.

Jag har lärt mig improvisera om så krävs, kanske inte av eleverna direkt, men i klassrumssituationen. Delvis har jag väl snappat vad som går runt i tonåringars medvetanden under dessa år. Jag har kanske inte lärt sig så mycket väl gäller det ämnesmässiga av eleverna men fått ett och annat tips på intressanta sidor på nätet.

Det låter som att du har varit (och är) en grymt bra lärare...!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 aug 2019 17:59

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:När man är väldigt intresserad av någonting så brukar man vilja lära sig det till fulländning, samtidigt så brukar man bli ödmjuk och mer nyfiken. Sedan ska du då lära ut detta. Har det varit en jämlik dans? Hur ser du på elevernas kompetens över tid? Vad har du lärt dig av eleverna?


Jag var så intresserad av att skriva att jag jag gick tre kurser på Malmö Högskola i Creative Writing 2008 - 2010. Försökte tillämpa det jag lärt i de kurserna, när jag undervisade elverna i skrivande i svenska och engelska. Kanske jag lyckades inspirera någon men framförallt hoppas jag att de själva lärt sig något. Som lärare kan man egentligen inte lära andra något, bara skapa förutsättningar för andras lärarde. Låter kanske som en klyscha men så är det. Jag brukade också göra samma uppgifter som eleverna för att se själv om det var vettiga uppgifter.

Det är ju aldrig en jämlik dans av det enkla skälet att jag sätter betyg på eleverna och kan på sä å sätt påverka deras framtida liv. I viss måna kan de påverka min lön via vad de skriver i utvärderingar - kanske - och vilket rykte de odlar om mig. Inte bra vara för populär = oseriös, främst enligt avundssjuka kolleger.

Det eleverna delvis förlorat i ämneskunskaper har de vunnit i förmåga att använda mobilen. Nu är jag något lite ironisk - alltså inte bra när de flyr till mobilens möjligheter i st f att syssla med uppgifter och diskussioner gällande ämnet. Jag har dock alltid försökt dra in mobilen i undervisningen. Ställt frågor jag ej vetat svaret på så de fått leta.

Jag har lärt av eleverna vad de vill säga att vara 16 - 19 år under, faktiskt, fyra decennier, 80 - 90 - 00 - 10. I och med att jag själv under årens lopp alltid fortbildat mig vid sidan om har jag aldrig glömt elevperspektivet.

Jag har lärt mig improvisera om så krävs, kanske inte av eleverna direkt, men i klassrumssituationen. Delvis har jag väl snappat vad som går runt i tonåringars medvetanden under dessa år. Jag har kanske inte lärt sig så mycket väl gäller det ämnesmässiga av eleverna men fått ett och annat tips på intressanta sidor på nätet.

Det låter som att du har varit (och är) en grymt bra lärare...!


Förhoppningsvis har åren som lärare lärt mig något om yrket... hur man möter elever och deras behov... av att lära sig!

För övrigt fick jag nyss reda på att jag ska ha en klass i engelska fem nästa läsår på Vipan.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 aug 2019 14:32

Algotezza skrev:För övrigt fick jag nyss reda på att jag ska ha en klass i engelska fem nästa läsår på Vipan.

Lärare i engelska 5 låter behagligt. På sätt och vis borde det väl vara ganska enkelt med just betygssättningen, om man jämför med en kurs i svenska, eller hur tänker du?? En lärare jag hade sa att betygssättningen är det enda negativa med att vara lärare...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 15 aug 2019 14:37

Vad är Engelska 5?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 aug 2019 15:29

Anders skrev:Vad är Engelska 5?

Vet inte så noga men tror att det är 5:e kursen i engelska som man läser typ i 2:an på gymnasiet?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 aug 2019 18:20

*De älskar tydlighet, för de förstod inte sina fäder.*

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 aug 2019 12:21

Jag har kommit på att många människor vill att man håller tråden... Att man inte tystnar och sjunker in i sig själv.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 16 aug 2019 12:47

Anders skrev:Vad är Engelska 5?


Den engelska man läser i ettan på gymnasiet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 16 aug 2019 14:54

Nyss rättade jag en artikel skriven av en grekiska som kan 11-13 språk.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 aug 2019 17:10

Ben skrev:Nyss rättade jag en artikel skriven av en grekiska som kan 11-13 språk.

Det var roligt att höra..

Om du säger något du gillar...
Så kan jag säga vad det betyder..!

Okej?

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 17 aug 2019 10:26

katter


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster