Lycka eller frihet

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lycka eller frihet

Inläggav klorofyll » 14 aug 2019 16:21

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Frihet bygger inte på en regelsamling, tänker jag.

Vilken typ av samhälle fungerar på det viset?


Hur tänker du då?

Frihet är i slutändan något man har i medvetandet... Frågan är om alla system, sådana som de nu är... fortlever om människor börjar uppleva en stor frihet? Rent realistiskt..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Pilatus » 14 aug 2019 16:38

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Hur tänker du då?

Frihet är i slutändan något man har i medvetandet... Frågan är om alla system, sådana som de nu är... fortlever om människor börjar uppleva en stor frihet? Rent realistiskt..

Frihet är inte bara något som finns i ditt medvetande. Blir du gripen av polisen för att du ofta moonar utanför Riksdagshuset, då någon politiker är på väg in, så förstår du att det inte handlar så mycket om ditt medvetande.

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Esther » 14 aug 2019 16:51

Pilatus skrev:
Esther skrev:Jo på grund av vad Jesus sa: Sanningen ska göra er fria. Där sanningen är är friheten.

Vad är det för textställe du citerar Esther?

sanning = att vara överensstämmande med verkligheten.

(Eller en proposition som är logiskt sann eller falsk.)


Joh 8:31-47
Till de judar som trodde på honom sade Jesus: ”Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.” De sade: ”Vi härstammar från Abraham och har aldrig varit slavar under någon. Vad menar du då med att vi skall bli fria?” Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger er: var och en som syndar är slav under synden. Slaven stannar inte i huset för alltid, men sonen stannar för alltid. Om nu Sonen befriar er blir ni verkligen fria. Jag vet att ni härstammar från Abraham. Men ni vill döda mig därför att mitt ord inte har trängt in i er. Jag förkunnar vad jag själv har sett hos Fadern. Och ni gör vad ni har hört från er fader.” De svarade: ”Vår fader är Abraham.” Då sade Jesus: ”Är ni Abrahams barn borde ni göra Abrahams gärningar. Men nu vill ni döda mig – den som har sagt er sanningen, som jag har hört av Gud. Så gjorde inte Abraham. Ni gör er faders gärningar.” Då sade de: ”Vi är inga oäkta barn. Vi har Gud till fader och ingen annan.” Jesus svarade: ”Om Gud vore er fader skulle ni älska mig, ty jag har utgått från Gud och kommer från honom. Jag har inte kommit av mig själv, utan han har sänt mig. Varför fattar ni inte vad jag säger? Därför att ni inte står ut med att höra på mitt ord. Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader. Men jag talar sanning, och därför tror ni mig inte. Kan någon av er bevisa att jag har syndat? Om jag talar sanning, varför tror ni mig då inte? Den som har Gud till fader, han lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte har Gud till fader.”
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Pilatus » 14 aug 2019 16:57

En gräsjuk koleriker!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Esther » 14 aug 2019 17:05

Pilatus skrev:En gräsjuk koleriker!


Syftar du på Jesus? :lol:
Saken med Honom är ju att Han har rätt.
Oroa dig inte - tids nog kommer även du att veta detta.
Det är alltid bara en tidsfråga.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Pilatus » 14 aug 2019 17:10

Esther skrev:
Pilatus skrev:En gräsjuk koleriker!

Syftar du på Jesus? :lol:

Nej, men Johannes lägger ord i Jesus mun som han inte haft någon möjlighet att själv höra. Vilken källa han haft är ovisst. Och om det till äventyrs är sant så beter sig Jesus som en skit!

Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Esther » 14 aug 2019 17:15

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:En gräsjuk koleriker!

Syftar du på Jesus? :lol:

Nej, men Johannes lägger ord i Jesus mun som han inte haft någon möjlighet att själv höra. Vilken källa han haft är ovisst. Och om det till äventyrs är sant så beter sig Jesus som en skit!

Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader.


Han säger ju bara som det är. Det är ungefär som att säga: se där finns en hund den bits. Den som säger är enligt dig en skit?
Hur tänker du då?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Pilatus » 14 aug 2019 17:45

Esther skrev:
Pilatus skrev:Nej, men Johannes lägger ord i Jesus mun som han inte haft någon möjlighet att själv höra.

Han säger ju bara som det är. Det är ungefär som att säga: se där finns en hund den bits.

Jesus beskyller de som lyssnar på honom för att vara djävulens barn, att deras far är en mördare mm. Det verkar ju rejält stört. Det har inte heller ett dugg med trådens ämne att göra.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Esther » 14 aug 2019 18:03

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Nej, men Johannes lägger ord i Jesus mun som han inte haft någon möjlighet att själv höra.

Han säger ju bara som det är. Det är ungefär som att säga: se där finns en hund den bits.

Jesus beskyller de som lyssnar på honom för att vara djävulens barn, att deras far är en mördare mm. Det verkar ju rejält stört. Det har inte heller ett dugg med trådens ämne att göra.


Få se nu om du kan förstå vad du själv gör?
Jag skriver något - du frågar, jag svarar - du säger att det inte har med trådens ämne att göra? Sanning ÄR frihet.
Det som är motsatsen - lögn är OFRIHET.

Lika "störd" som Jesus är då domaren som kallar en man för "hustrumisshandlare" en tjuv för en tjuv en mördare för en mördare?
Domaren är störd? För att han säger vad folk är? Att säga sanningen kan omöjligt inte vara frihet för den som bejakar detta och därmed ändrar sitt sätt att vara och den man är ...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Pilatus » 14 aug 2019 18:25

Esther skrev:
Pilatus skrev:Jesus beskyller de som lyssnar på honom för att vara djävulens barn, att deras far är en mördare mm. Det verkar ju rejält stört. Det har inte heller ett dugg med trådens ämne att göra.

Sanning ÄR frihet. Det som är motsatsen - lögn är OFRIHET.

Vi kanske skall lämna Johannes pladder om vad Jesus yttrade. Det verkar vara, milt uttryckt, rejält korkat. Djävulens barn ...

Tage Danielsson: Tala alltid sanning, barn, sa våra föräldrar till oss.

Det är förstås något i sig gott att kunna tala sanning, det ger inte minst ett psykologiskt övertag mot den som försöker slingra sig undan med en lögn. Men det kanske inte är så alldeles nära kopplat till trådens ämne lycka eller frihet. Eller är det verkligen så du förstår frihet? Tala alltid sanning ...
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Algotezza » 14 aug 2019 18:35

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Vilken typ av samhälle fungerar på det viset?


Hur tänker du då?

Frihet är i slutändan något man har i medvetandet... Frågan är om alla system, sådana som de nu är... fortlever om människor börjar uppleva en stor frihet? Rent realistiskt..


En aspekt av friheten är att kunna föreställa sig alternativ både inför en handling och efter en sådan. Till viss del är friheten avhängig vår fantasi eller föreställningsförmåga.

Olika system är väl till just att först och främst fjättra människors tänkande och känslor och i förlängningen deras handlande. Andra sidan av det är att de flesta nog behöver det för att inte helt spåra ur. Få kan handskas med total frihet eftersom andra sidan av det är ett ansvar som få är beredda att ta. När något går snett vill vi inte sällan ha något/någon att skylla på. Föräldrarna, skolan, samhället - och det är väl här Djävulen kommer in i bilden som den ultimat ansvarige för världens odnska - inklusive ens egen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lycka eller frihet

Inläggav klorofyll » 14 aug 2019 19:24

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
Hur tänker du då?

Frihet är i slutändan något man har i medvetandet... Frågan är om alla system, sådana som de nu är... fortlever om människor börjar uppleva en stor frihet? Rent realistiskt..


En aspekt av friheten är att kunna föreställa sig alternativ både inför en handling och efter en sådan. Till viss del är friheten avhängig vår fantasi eller föreställningsförmåga.

Olika system är väl till just att först och främst fjättra människors tänkande och känslor och i förlängningen deras handlande. Andra sidan av det är att de flesta nog behöver det för att inte helt spåra ur. Få kan handskas med total frihet eftersom andra sidan av det är ett ansvar som få är beredda att ta. När något går snett vill vi inte sällan ha något/någon att skylla på. Föräldrarna, skolan, samhället - och det är väl här Djävulen kommer in i bilden som den ultimat ansvarige för världens odnska - inklusive ens egen.


Hm bra poäng. Där kommer ansvar in i bilden. Vissa människor tar ett oerhört stort ansvar i goda tider, dåliga tider spenderar de i Bahamas...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Esther » 15 aug 2019 07:00

Algotezza skrev: Få kan handskas med total frihet eftersom andra sidan av det är ett ansvar som få är beredda att ta. När något går snett vill vi inte sällan ha något/någon att skylla på. Föräldrarna, skolan, samhället - och det är väl här Djävulen kommer in i bilden som den ultimat ansvarige för världens odnska - inklusive ens egen.


Nejdå, vi har alla valet i början vad vi vill tillhöra. Lögnen eller Sanningen, det Rätta eller Felaktiga. Eftersom valet alltid står mellan Kärlek eller egocentrism. Den sistnämnda sprider vi.
Alla är mer eller mindre barn av sin egen kontext - eftersom vi uppfattar, tolkar och se världen (inte som ens egen bror/syster) som befinner sig i exakt samma situation, hör exakt samma ord, är med om exakt samma saker - utan de tolkas via vår personlighet.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Algotezza » 15 aug 2019 07:32

Esther skrev:
Algotezza skrev: Få kan handskas med total frihet eftersom andra sidan av det är ett ansvar som få är beredda att ta. När något går snett vill vi inte sällan ha något/någon att skylla på. Föräldrarna, skolan, samhället - och det är väl här Djävulen kommer in i bilden som den ultimat ansvarige för världens odnska - inklusive ens egen.


Nejdå, vi har alla valet i början vad vi vill tillhöra. Lögnen eller Sanningen, det Rätta eller Felaktiga. Eftersom valet alltid står mellan Kärlek eller egocentrism. Den sistnämnda sprider vi.
Alla är mer eller mindre barn av sin egen kontext - eftersom vi uppfattar, tolkar och se världen (inte som ens egen bror/syster) som befinner sig i exakt samma situation, hör exakt samma ord, är med om exakt samma saker - utan de tolkas via vår personlighet.



Du är mycket för antingen eller, svart eller vitt. Alla som inte är för dig är emot dig. Eller Gud.

Vad menar du med uttrycket "barn av sin kontext"? Vem skapar i så fall kontexten? Vi själv ensamma? Tillsammans? Gud?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Anders » 15 aug 2019 09:09

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Jo på grund av vad Jesus sa: Sanningen ska göra er fria. Där sanningen är är friheten.

Vad är det för textställe du citerar Esther?

sanning = att vara överensstämmande med verkligheten.

(Eller en proposition som är logiskt sann eller falsk.)


Joh 8:31-47
Till de judar som trodde på honom sade Jesus: ”Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.” De sade: ”Vi härstammar från Abraham och har aldrig varit slavar under någon. Vad menar du då med att vi skall bli fria?” Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger er: var och en som syndar är slav under synden. Slaven stannar inte i huset för alltid, men sonen stannar för alltid. Om nu Sonen befriar er blir ni verkligen fria. Jag vet att ni härstammar från Abraham. Men ni vill döda mig därför att mitt ord inte har trängt in i er. Jag förkunnar vad jag själv har sett hos Fadern. Och ni gör vad ni har hört från er fader.” De svarade: ”Vår fader är Abraham.” Då sade Jesus: ”Är ni Abrahams barn borde ni göra Abrahams gärningar. Men nu vill ni döda mig – den som har sagt er sanningen, som jag har hört av Gud. Så gjorde inte Abraham. Ni gör er faders gärningar.” Då sade de: ”Vi är inga oäkta barn. Vi har Gud till fader och ingen annan.” Jesus svarade: ”Om Gud vore er fader skulle ni älska mig, ty jag har utgått från Gud och kommer från honom. Jag har inte kommit av mig själv, utan han har sänt mig. Varför fattar ni inte vad jag säger? Därför att ni inte står ut med att höra på mitt ord. Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader. Men jag talar sanning, och därför tror ni mig inte. Kan någon av er bevisa att jag har syndat? Om jag talar sanning, varför tror ni mig då inte? Den som har Gud till fader, han lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte har Gud till fader.”


Det här är lite svårt att få grepp om vad som sägs egentligen, det är ju en story innan, men också bara om man läser det rätt av. Vilken sanning? Och det är lite mishmash av synd och döda jesus. Består den synd som det talas om just i att döda Jesus? Och om de trodde honom, varför ta diskussionen? Tror de eller tror de inte eller trodde de sådär lite lagom?
I slutändan kommer man väl att hålla buden för det man tror på litesådär.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster