Klokhet står över visdom

Moderator: Moderatorgruppen

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Klokhet står över visdom

Inläggav naturaleeduco » 26 jul 2019 03:44

Klokhet kan sägas vara förmågan till att göra gott medan visdom är något som kan brukas i icke konstruktiva syften också. Jesus Kristus ogillade vissa visa män och även jag pågrund av mitt första påstående är jag av den ståndpunkten att inte lära ut visdom till vem som helst.
:)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Klokhet står över visdom

Inläggav Anders » 22 aug 2019 08:20

naturaleeduco skrev:Klokhet kan sägas vara förmågan till att göra gott medan visdom är något som kan brukas i icke konstruktiva syften också. Jesus Kristus ogillade vissa visa män och även jag pågrund av mitt första påstående är jag av den ståndpunkten att inte lära ut visdom till vem som helst.

Men det är rätt mesiga grejer man bara kan göra gott med. Och lycka till med att hålla kunskap hemlig. Truman trodde nog han kunde. Visdom är kunskap.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Klokhet står över visdom

Inläggav Algotezza » 22 aug 2019 08:26

naturaleeduco skrev:Klokhet kan sägas vara förmågan till att göra gott medan visdom är något som kan brukas i icke konstruktiva syften också. Jesus Kristus ogillade vissa visa män och även jag pågrund av mitt första påstående är jag av den ståndpunkten att inte lära ut visdom till vem som helst.


Visdom lär livet dig. Den lärs med tiden ut till alla. Efter X antal inkarnationer.

Jesus ogillade fariséer och skriftlärda som såg sig som förmer än vanligt folk.

Vad du kan överföra till andra är infomation. När man förstått den och börjat bruka den har man omvandlat den till kunskap som är en inre, kvalitativ företeelse medan information är av yttre, kvantitativ natur.

Kunskap plus livserferanhet kan förhoppningsvis resultera i något slags visdom/vishet såvitt man inte blir en cynisk misantrop på kuppen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Klokhet står över visdom

Inläggav klorofyll » 04 sep 2019 14:46

Varje klok person har uppfostrats av en vis.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Klokhet står över visdom

Inläggav hakkapeliitta » 04 sep 2019 17:01

Han var vis men inte speciellt klok.
Visdom skaffas genom erfarenhet, klokhet genom utbildning.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Klokhet står över visdom

Inläggav klorofyll » 05 sep 2019 07:02

hakkapeliitta skrev:Han var vis men inte speciellt klok.
Visdom skaffas genom erfarenhet, klokhet genom utbildning.

det var någon som kallade det "deliver", många tar emot kloka ord och minns dessa, inte alla har förmågan att sprida dem vidare..

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Klokhet står över visdom

Inläggav Anders » 05 sep 2019 09:49

hakkapeliitta skrev:Han var vis men inte speciellt klok.
Visdom skaffas genom erfarenhet, klokhet genom utbildning.

Vad får man i generna? Definitivt möjligheter att insupa viss slags visdom och kunskap. Klokheten kan kanske vara delvis medfödd? Tycker jag är prestationsmässigt ungefär samma nu som jag var som tioåring. Den typen av tänk jag gjorde då gör jag nu också. Personligheten ligger som en våt filt över mig, trots alla miljoner böcker jag läst där det påstås att man kan ändra sig hit och dit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Klokhet står över visdom

Inläggav klorofyll » 05 sep 2019 11:30

Anders skrev:
hakkapeliitta skrev:Han var vis men inte speciellt klok.
Visdom skaffas genom erfarenhet, klokhet genom utbildning.

Vad får man i generna? Definitivt möjligheter att insupa viss slags visdom och kunskap. Klokheten kan kanske vara delvis medfödd? Tycker jag är prestationsmässigt ungefär samma nu som jag var som tioåring. Den typen av tänk jag gjorde då gör jag nu också. Personligheten ligger som en våt filt över mig, trots alla miljoner böcker jag läst där det påstås att man kan ändra sig hit och dit.

Arvsanlag. Som kan användas hur som helst. Med olika resultat, beroende av arvsanlag och miljö (plus ens vilja/motivation och vid rätt tidpunkt utvecklingsmässigt). Dvs ingen vet.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster