Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 17 sep 2019 20:09

Anders. Du är en rigtig man. En arbetarkille som har alla känslorna rätt.Jag stavar rigtig med g för jag gillar danska

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 17 sep 2019 20:17

Algotezza skrev:Ranelid har fyllt sjuttio.

Bild

Algot, du har "alltid" propagerat för Ranelid. I början hade jag aversion mot Ranelid, gammal fotbollsspelare, skitsnackare.
Fast detta har ändrats med tiden, med mer respekt.
Fast på fullständigt allvar kan jag inte ta honom, han har Strindberg-komplex och försöker efterlikna honom. Men förutsättningarna idag är annorlunda jämfört med Strindberg, fanns inte skrikande sociala medier då, Strindberg var ensam på barrikaden. Idag drunknar Ranelid i det sociala bruset.
Men han verkar ärlig, lyfter på hatten och har ändrat åsikt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 18 sep 2019 08:24

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Ranelid har fyllt sjuttio.

Bild

Algot, du har "alltid" propagerat för Ranelid. I början hade jag aversion mot Ranelid, gammal fotbollsspelare, skitsnackare.
Fast detta har ändrats med tiden, med mer respekt.
Fast på fullständigt allvar kan jag inte ta honom, han har Strindberg-komplex och försöker efterlikna honom. Men förutsättningarna idag är annorlunda jämfört med Strindberg, fanns inte skrikande sociala medier då, Strindberg var ensam på barrikaden. Idag drunknar Ranelid i det sociala bruset.
Men han verkar ärlig, lyfter på hatten och har ändrat åsikt.


Han har varit filosofilärare. :D Han är både patetisk - och värd att ta på allvar. Som vi alla... Don Quijote-typer...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 18 sep 2019 11:24

scirocco skrev:Anders. Du är en rigtig man. En arbetarkille som har alla känslorna rätt.Jag stavar rigtig med g för jag gillar danska

Tack för de vänliga orden ! :)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 18 sep 2019 19:45

Algot. ranelid är en skit bara. Du är tolv gånger bättre. Anders. du o jag är arbetare. Vi har samhörighet. Vi ger vårt liv för att rädda andra. Ingen kan ta nåt ifrån oss. För vi har vår stolthet o vi är krigare.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 18 sep 2019 21:41

scirocco skrev:Pilatus. Jag tycker om dig mycket. Ingen vet om vi är döda i morgon o då säger jag det nu. Men! Du filosoferar inte. Tänker mest på dina cocktails. Men du är himla trevlig

Tack för de vänliga orden. Just nu experimenterar jag med med att mälta korn. Får göra ett nytt försök då jag vänder hem. Antagligen dränkte jag kornet. Litet synd.

Vad tänker du dig för filosofiskt ämne värt att skriva om? Jag har skrivit en del om politisk filosofi och senast om den spanska inkvisitionens relation till kalifatet i Spanien.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 18 sep 2019 22:05

Lycka till Pilatus med att mälta korn.
Tyvärr tror jag att du kommer att misslyckas.
Otroligt svårt att få rätt sockerhalt. I själva mätningsprocessen är mäsken oerhört känslig för vildbakterier som lätt tar över.
Jag har försökt, blev pannkaka, ölet hade rätt färg och skumma som fan, dock 0% alkohol och smakade piss.

Har inga råd att ge, gjorde själv enligt instruktionsboken, det jävliga var att jag titt som tätt kollade jäsningen, ser bra ut jäser som fan, och sen efter lång väntan dricka piss. Vilken antiklimax.

Jag är typen som alltid går till "rötterna" men här misslyckades jag.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 19 sep 2019 07:50

Jag har bryggt öl. kornet ska groddas först. bara lite.Men det finns ju satser som är förberedda. Dom är lätta att lyckas med.Pilatu,jag ska tänka en stund om jag kommer på nåt nytt ämne

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 sep 2019 10:06

Anledningen till att man dricker alkoholhaltiga drycker på alla ställen är att man vid för hög konsumtion kan slänga ut folk...
Anledningen till att öl inte direkt smakar socker-sött är att man då inte behöver slänga ut alla gäster...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 10:48

klorofyll skrev:Anledningen till att man dricker alkoholhaltiga drycker på alla ställen är att man vid för hög konsumtion kan slänga ut folk...
Anledningen till att öl inte direkt smakar socker-sött är att man då inte behöver slänga ut alla gäster...

Vad i all världen är det du försöker säga? Du behöver inte tycka att öl och vin är något för dig, om andra har glädje av gott öl och vin så är det väl bara trevligt.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 sep 2019 10:59

Jag mena inget..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 sep 2019 11:11

Mår ni bra? Inte? Vad är det för fel med världen?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 19 sep 2019 16:47

Det blev fart på katolik/judetråden. Nu låst, och det var väl väl mycket aggro. Men jag tycker det var intressant att kommunismen dök upp mitt i alltihop. Kommunismen ansågs ju lite vara en judisk komplott i början, och inget är väl längre från katolicismen än kommunismen kan man tycka först. Men det är en annan kollektivistisk rörelse. Liksom judendomen.
Nordens människor, runt om kalotten har alltid levt i mindre grupper, vintern har tvingat människorna här att vara personligt starka. Och man har levt mer glest. Samtidigt är det i norr som kommunismen har varit som starkast. Kungar och adel passar oss inte här, funkar bättre i medelhavsländernas tradition av klientsystem, som de ärvt av romare. Tsar är ju samma ord som kejsare. I de fattigare länderna, sovjetunionen, Kina slog kommunismen igenom. Man har så grundligt lyckas förtrycka de enklare människorna. I västeuropa socialdemokratin och socialliberalismen, dessa bästa av samhällen. Nordamerikas Indianer, som ofta levde i stor respekt för andra människor och natur, också i små grupper, skiljde sig från de sydligare indianerna, som skapade stora riken. Som romarna. Söderns människor tycks mer kunna inordna sig i en kollektiv själ, och har väl nytta av det. Det kommunistiska, katolska, judiska ter sig kollektivistiskt. Även det islamska? Liberalism, protestantism, kapitalism mer individualistiskt.

”Ingen människa är en ö”. Inte ens jag, dock.

Svammel? Ja kanske, men än mer tänker jag högt. Försöker mer få upp en karta en att få några svar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 19 sep 2019 17:01

Jag är störd över att tråden stängdes. Jag tycker att det är rimligt att Esther ska få förklara sig. Och jag har då inte pratat klart om det.
Oj!
Nu dök den där gif-grejen upp igen. Den gör det ibland, men jag vet inte hur jag lägger in den och jag vet inte varför den poppar upp, eller var den kommer ifrån. Det är en man och en kvinna som gör High Five med världskartan i bakgrunden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 17:11

lynx skrev:Jag är störd över att tråden stängdes. Jag tycker att det är rimligt att Esther ska få förklara sig. Och jag har då inte pratat klart om det.
Oj!
Nu dök den där gif-grejen upp igen. Den gör det ibland, men jag vet inte hur jag lägger in den och jag vet inte varför den poppar upp, eller var den kommer ifrån. Det är en man och en kvinna som gör High Five med världskartan i bakgrunden.

Hon hade ju inget att säga längre, lynx. Hon satt och gäspade, kanske var hon trött och behövde vila sig. Tråden hade spårat ur och skall man diskutera så måste deltagarna medverka.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster