Människan i Centrum

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Människan i Centrum

Inläggav Marksa » 04 okt 2019 15:37

Hej, lyfter ut detta från energi tråden, så kanske vi slipper ståndaktiga bananer :)

På tal om olika energier:

Men är det inte så att detta är så i vår värld, världen där människan är i centrum.
Å ena sidan har vi en horisontell syn på världen. Den är materialistisk, består av det förunderliga faktum att av enegier och exergier i arbete. Energier som håller samman atomer och molykyler både i cellernas levande massa och grundämnernas mindre levande massa. Detta genenrerar i slutändan komplexa tänkande maskiner.
Å andra sidan så har vi den lodrätta axeln med den medvetna själens och skönhetens energi som lyfter oss som människor mot nya höjder och nya upplevelser av vördnad för livet och livets gåva.

Den holistiska knutpunkten för detta blir då människan. Människan som är större än de i honom ingående delarna.
Varje dag är en resa.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Människan i Centrum

Inläggav naturaleeduco » 05 okt 2019 20:24

Bla bla så lever du långt
:)

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Människan i Centrum

Inläggav Marksa » 06 okt 2019 10:52

naturaleeduco skrev:Bla bla så lever du långt


"A life is like a garden. Perfect moments can be had, but not preserved, except in memory".
Varje dag är en resa.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Människan i Centrum

Inläggav naturaleeduco » 06 okt 2019 11:00

Marksa skrev:
naturaleeduco skrev:Bla bla så lever du långt


"A life is like a garden. Perfect moments can be had, but not preserved, except in memory".


Det är intressant...a life is like a garden...Perfekt utan men
:)

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Människan i Centrum

Inläggav Marksa » 06 okt 2019 11:19

I centrum av mitt liv står jag.

Förnekelse, insikt och förändring.

Jag är en medelålders vit man.
Jag har en bensidriven bil.
Under förra året i flygpendlade jag nästan varje vecka.
Ska jag nu gräva ner mig i min trädgård, då jag bevisligen har gjort mer än min del i den världsomfattande katastrofen.

Jag ser det inte så, för i mitt liv står jag i centrum, men utanför centrum finns min fru, mina barn, min by, mitt land och den världsomfattande katastrofen.
Byt bil, byt jobb, ta hand om familjen och gör vad du kan, även om du är en medelålders vit man.
Varje dag är en resa.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Människan i Centrum

Inläggav naturaleeduco » 06 okt 2019 12:31

Marksa skrev:I centrum av mitt liv står jag.

Förnekelse, insikt och förändring.

Jag är en medelålders vit man.
Jag har en bensidriven bil.
Under förra året i flygpendlade jag nästan varje vecka.
Ska jag nu gräva ner mig i min trädgård, då jag bevisligen har gjort mer än min del i den världsomfattande katastrofen.

Jag ser det inte så, för i mitt liv står jag i centrum, men utanför centrum finns min fru, mina barn, min by, mitt land och den världsomfattande katastrofen.
Byt bil, byt jobb, ta hand om familjen och gör vad du kan, även om du är en medelålders vit man.
'

Vadå krig är bara 1% så har jag subliminerat
:)

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Människan i Centrum

Inläggav Illusionen » 06 okt 2019 17:35

Marksa skrev:Hej, lyfter ut detta från energi tråden, så kanske vi slipper ståndaktiga bananer :)

På tal om olika energier:

Men är det inte så att detta är så i vår värld, världen där människan är i centrum.
Å ena sidan har vi en horisontell syn på världen. Den är materialistisk, består av det förunderliga faktum att av enegier och exergier i arbete. Energier som håller samman atomer och molykyler både i cellernas levande massa och grundämnernas mindre levande massa. Detta genenrerar i slutändan komplexa tänkande maskiner.
Å andra sidan så har vi den lodrätta axeln med den medvetna själens och skönhetens energi som lyfter oss som människor mot nya höjder och nya upplevelser av vördnad för livet och livets gåva.

Den holistiska knutpunkten för detta blir då människan. Människan som är större än de i honom ingående delarna.


Hej Marksa !

Den 21 jan 2018 14:06 skrev jag bl a följande i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?.

"Den verklighet, som kännetecknar livet, ur jagets perspektiv, är vi vana att beskriva som funktion av TID,
inom ramen för det vi benämner RUM-TID. Frågan, Vad är TID?, motiveras av att begreppet TID innehar en central och
närmast dominerande roll, vid beskrivning av den verklighet livet ger uttryck för, inkl vårt medvetande med dess tankeförmåga.
Konceptet ger förslag till svar på frågan vad TID representerar, baserat på REFERENS beroende och STRUKTUR beroende differens.
Utan tillgång till svar på aktuella frågor, blir resonemang rörande universums basala natur och egenskaper ej trovärdiga.

Frågeställningen om "jaget" är att betrakta som en illusion (fri från våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”),
alternativt verkligt (beskrivbart inom ramen för det förnimbara), är därför fascinerande. Frågan bör då rimligen ha den dignitet
som krävs för att kunna göra anspråk på att vara en av de mer fundamentala och obesvarade frågorna inom filosofin.

Det kan ifrågasättas (mot bakgrund av det jag skriver i konceptet) om våra atomära begrepp och storheter räcker för att mer uttömmande besvara frågan. Det perspektivgränsöverskridande går då, i förlängningen, att associera med det vi lägger i
begreppet "själ", vilket gör frågeställningen än mer fascinerande."

Förutsatt att jag tolkat ditt inlägg rätt (?) förefaller det som att det är det jag benämner "perspektivgränsöverskridande"
du har i tankarna. Energi är ett atomärt begrepp vars härledning och bakgrund ingen här på FF ännu har lyckats förklara.

Principerna MP och DRP ger den förankring som placerar jaget i centrum för den förnimbara verkligheten.
I förlängningen resulterar dessa principer även i en inåtvänd/intern (”inverterad”) struktur som medför att
atomen kan betraktas som "bottenlös". Det vertikala/lodräta perspektiv du nämner knyter an till detta.

Citerar även ett avsnitt ur inledningen till mitt koncept som har beröringspunkter med det du skriver,

"Veda utgör hinduismens äldsta skrifter. Enligt Veda, är universums grundval, ”Ett tidlöst och obegränsat icke materialistiskt
fält, som förenar allt som existerar, och är ursprunget till alla materiella fenomen och processer”.

Detta tolkar jag personligen som synonymt med följande utdrag från kapitlet, MEDVETANDE.
”Det är ant svårsmält för många, men det konceptet redogör för är att ALLT i vår föreställningsvärld, inkl medvetandets
EXISTENS- förnimmelse, hänför sig till denna av oss ”atomer”, själva introducerade strukturobalans.
Medvetandet är därigenom en typ av självförvållad/självgenererad illusion/skenbild, men existerar likväl som en del
av universum. Det går även att formulera detta enkelt genom att skriva,
Vårt s k RUM är atomärt ett substitut för den kontraktion som vår egenstruktur döljer/maskerar."

För att göra det än mer fascinerande, går det att beskriva vårt medvetande som att vi ”färdas” som en
strukturobalans i ett TIDLÖST överordnat universum”.



/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=Ot95r4LnlGo
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Människan i Centrum

Inläggav Algotezza » 08 okt 2019 07:32

Vi är ju centrum i vårt upplevande av världen/verkligheten (det som vi tänker/tror/vet finns bortom vår upplevda verklighet), aår och en sitter i sin upplevelsebubbla, och det är bara via språket vi kan skapa broar mellan varandras bubblor, och då inte bara det talade och skrivna ordet utan öht via alla slag av kommunikation. Ibland öppnar vi oss för andra via dessa broar, ibland "släpper vi ingen djävul över bron". Om vad som försiggår i andras medvetandebubblor kan vi inte veta något med säkerhet, utan vi tror att andra fungerar och upplever i analogi med oss själva. Kanske vi i framtiden via något slags mer direkt kommunikation, någon form av superdupertelepati, kan bjuda in varandra i varandras bubblor och dela dessa, verkligen dela varandras upplevande och upplevelser på ett mer direkt sätt än idag. Är det möjligt via kärleken och logiken? Idag är det möjligt via suggestion och fantasi men en dag blir det kanske på riktigt... "Jag och Du" blir Duojag...
Göran Egevad egevad@gmail.com

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Människan i Centrum

Inläggav naturaleeduco » 08 okt 2019 09:40

IQ 80

utveckling

IQ 150

utveckling
:)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Människan i Centrum

Inläggav Algotezza » 08 okt 2019 10:52

naturaleeduco skrev:IQ 80

utveckling

IQ 150

utveckling


IQ 200 inveckling
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Människan i Centrum

Inläggav Marksa » 08 okt 2019 14:45

Hej Illusionen

Ja jag tror du tolkat mina intentioner med innlägget alldeles korrekt. Läste en del i tråden "Vad utgör medvetandets referens". Jag är imponerad. mer än 300 sidor :shock: av ibland riktigt vettig text.
Tillåt mig naivt komentera ditt svar nedan, lite ur den praktiska påverkan det kan ha i våra liv.


Illusionen skrev:
Hej Marksa !

Den 21 jan 2018 14:06 skrev jag bl a följande i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?.

"Den verklighet, som kännetecknar livet, ur jagets perspektiv, är vi vana att beskriva som funktion av TID,
inom ramen för det vi benämner RUM-TID. Frågan, Vad är TID?, motiveras av att begreppet TID innehar en central och
närmast dominerande roll, vid beskrivning av den verklighet livet ger uttryck för, inkl vårt medvetande med dess tankeförmåga.
Konceptet ger förslag till svar på frågan vad TID representerar, baserat på REFERENS beroende och STRUKTUR beroende differens.
Utan tillgång till svar på aktuella frågor, blir resonemang rörande universums basala natur och egenskaper ej trovärdiga.e]


Om jaget saknar referens och struktur för tid; ingen utveckling, endast tomhet i en oändlig tomhet.
Om referensen/strukturen är den biologiska kroppen; då har vi oberoende av tidens relativitet ett begränsad tid innan cellerna slutar att återbildas.

Frågeställningen om "jaget" är att betrakta som en illusion (fri från våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”),
alternativt verkligt (beskrivbart inom ramen för det förnimbara), är därför fascinerande. Frågan bör då rimligen ha den dignitet
som krävs för att kunna göra anspråk på att vara en av de mer fundamentala och obesvarade frågorna inom filosofin.


Vad jag förstår så känner de flesta spontant för ett dualistiskt syn, men i våran västerländska sekulariserde värld så behövs endast lite medveten tankeversamhet och så hamnar anden i glaset, eller jaget/medvetandet in i biologin.
Men så är inte alla människor västerlänska sekulasirade i och för sig.
Läste just en artikkel om panpsykism, mycket intresant, nu har jag några böcker att beställa

Det kan ifrågasättas (mot bakgrund av det jag skriver i konceptet) om våra atomära begrepp och storheter räcker för att mer uttömmande besvara frågan. Det perspektivgränsöverskridande går då, i förlängningen, att associera med det vi lägger i
begreppet "själ", vilket gör frågeställningen än mer fascinerande."


Jaget och medvetandet går inte att beskriva/bevisa med de för oss tillgängliga storheterna. Läser just nu en artikel av Jan Sceffel om svårigheterna här om det emergenta medvetandet, som till synes är större än de ingående delarna. "On the Solvability of the Mind-Body Problem" https://philpapers.org/rec/SCHOTS-24.

..............................

Principerna MP och DRP ger den förankring som placerar jaget i centrum för den förnimbara verkligheten.
I förlängningen resulterar dessa principer även i en inåtvänd/intern (”inverterad”) struktur som medför att
atomen kan betraktas som "bottenlös". Det vertikala/lodräta perspektiv du nämner knyter an till detta.


Ju fler gånger jag läser detta stycke, desto djupare hamnar jag i brunnen.

Citerar även ett avsnitt ur inledningen till mitt koncept som har beröringspunkter med det du skriver,

"Veda utgör hinduismens äldsta skrifter. Enligt Veda, är universums grundval, ”Ett tidlöst och obegränsat icke materialistiskt
fält, som förenar allt som existerar, och är ursprunget till alla materiella fenomen och processer”.


Rätt snyggt tänkt, finns även liknande text på annat håll, men konstigt vore annars i en förantik värld där männisjor vandrade.

Detta tolkar jag personligen som synonymt med följande utdrag från kapitlet, MEDVETANDE.
”Det är ant svårsmält för många, men det konceptet redogör för är att ALLT i vår föreställningsvärld, inkl medvetandets
EXISTENS- förnimmelse, hänför sig till denna av oss ”atomer”, själva introducerade strukturobalans.
Medvetandet är därigenom en typ av självförvållad/självgenererad illusion/skenbild, men existerar likväl som en del
av universum. Det går även att formulera detta enkelt genom att skriva,
Vårt s k RUM är atomärt ett substitut för den kontraktion som vår egenstruktur döljer/maskerar."

För att göra det än mer fascinerande, går det att beskriva vårt medvetande som att vi ”färdas” som en
strukturobalans i ett TIDLÖST överordnat universum”.


Vad händer när obalensen upphör? Leder detta åter till tomheten?
//Markku
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Människan i Centrum

Inläggav Marksa » 08 okt 2019 19:25

Hej Algotezza
Funderade ett tag på om jag hade något att tillföra här, förmodligen inte, men en tvist eller två går ju alltid.

Algotezza skrev:Vi är ju centrum i vårt upplevande av världen/verkligheten (det som vi tänker/tror/vet finns bortom vår upplevda verklighet), aår och en sitter i sin upplevelsebubbla, och det är bara via språket vi kan skapa broar mellan varandras bubblor, och då inte bara det talade och skrivna ordet utan öht via alla slag av kommunikation. Ibland öppnar vi oss för andra via dessa broar, ibland "släpper vi ingen djävul över bron".


Att öppna sig för andra har ju nästan blivit en sport på gott och ont för den yngre generationen (och vissa äldre), detta sker som bekant via sociala medier, allt man gör och lite mer skall meddelas i ett nödigt tvång för likes, annars så existerar man inte. Detta låter lite onödigt negativt kanske. För en del kan det ju vara livlinan bort från ensamheten, men ändå.

Om vad som försiggår i andras medvetandebubblor kan vi inte veta något med säkerhet, utan vi tror att andra fungerar och upplever i analogi med oss själva. Kanske vi i framtiden via något slags mer direkt kommunikation, någon form av superdupertelepati, kan bjuda in varandra i varandras bubblor och dela dessa, verkligen dela varandras upplevande och upplevelser på ett mer direkt sätt än idag. Är det möjligt via kärleken och logiken? Idag är det möjligt via suggestion och fantasi men en dag blir det kanske på riktigt... "Jag och Du" blir Duojag...


En del av oss är bättre än andra att känna in en annan människans tillstånd och känslor, jag tror att om man odlar denna gåva så kan man bli visare med åren, eller jag hoppas i alla fall detta. Sedan finns ju de som utnyttjar sin förmåga till en maktposition.
Men jag gillar tanken tanken om att kunna styrka kärleken med en dos telepati...
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Människan i Centrum

Inläggav Illusionen » 08 okt 2019 20:43

...
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Människan i Centrum

Inläggav Anders » 09 okt 2019 00:14

Marksa skrev::
Att öppna sig för andra har ju nästan blivit en sport på gott och ont för den yngre generationen (och vissa äldre), detta sker som bekant via sociala medier, allt man gör och lite mer skall meddelas i ett nödigt tvång för likes, annars så existerar man inte. Detta låter lite onödigt negativt kanske. För en del kan det ju vara livlinan bort från ensamheten, men ändå.

:

En del av oss är bättre än andra att känna in en annan människans tillstånd och känslor, jag tror att om man odlar denna gåva så kan man bli visare med åren, eller jag hoppas i alla fall detta. Sedan finns ju de som utnyttjar sin förmåga till en maktposition.
Men jag gillar tanken tanken om att kunna styrka kärleken med en dos telepati...


Det här med att öppna sig. Inte så mycket. Det är bara just likes-genererande grejer som slängs upp. Likes är ett jävla skit. Värst är att ”top comments” till saker är de som har flest likes. Och det är kommentarer som ”jaaa ååå vad rätt du har”

Det här med känna andras tillstånd, väl formulerat. Det är en jäkla kamp om man är född inbunden. Men en kamp värd att ta. Se folk i ögonen även om det gör ont i magen att göra det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster