korrekt tolkning

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

korrekt tolkning

Inläggav David H » 10 okt 2019 10:56

Vad innebär det att korrekt tolka det någon annan skriver? Hur viktigt är det att tolka korrekt? Är det ens möjligt att göra en korrekt tolkning? Jag tänker till exempel på det här forumet, men även i andra sammanhang.

Någon skulle kunna hävda att det inte finns korrekta tolkningar (kanske kan kallas ”postmodernistiskt” perspektiv) - och jag menar inte att insistera om att det verkligen gör det, men nog finns det en avancerad form av etablerad intersubjektivitet som jag inte tycker kan förbises.
Säg till exempel Högskoleprovet, de allra flesta skulle hålla med om att det faktiskt finns rätt svar och fel svar på de frågorna. Och det provet handlar exempelvis om att läsa och göra korrekt tolkning av innebörd i text. De flesta klarar inte av att få full poäng på sådant test. Kan då exvis undra om situationen jämförbar på ett forum som det här - att det finns inlägg som skrivs som andra inte klarar av att tolka korrekt?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: korrekt tolkning

Inläggav Marksa » 10 okt 2019 11:37

Hej rekoj

Mottagarens tolkning

Ta det med att skriva mejl i på jobbet. Det är alltid mottagarens tolkning som gäller, så det gäller att veta lite om mottagaren är när man skriver något. Och gud förbjude om man lägger in ironi, det kan bli väldigt fel. En ytterligare aspekt som gällt på mina arbetsplatser är att den mesta kommunikationen sker på engelska, bara för du tror att du är en hejare på engelska, börja inte skämta i text på ett främmande språk.

Ibland kan det vara intressant att följa en tråd på FF som växer som ett träd, med olika grenar och rötter. Och greppar man tag i en en liten kvist och använder den som citat, vips så har vi snart en ny livskraftig gren, och det är förmodligen precis som det skall vara.

Så vill man minimera missuppfattningar så får man göra som när man skriver avtal.

Börja med en abstrakt del i början som beskriver vad du vill säga med ditt inlägg.
En ordlista med tydliga förklaringar på begreppen du tänker använda
Sedan den långa bevisföringen. gärna med en del upprepningar som belyser ämnet från olika håll.
Och till slut en slutsats.
Att skriva så här är arbetsamt.
Varje dag är en resa.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: korrekt tolkning

Inläggav Anne » 10 okt 2019 18:39

...

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: korrekt tolkning

Inläggav David H » 10 okt 2019 19:42

Marksa skrev:Hej rekoj

Mottagarens tolkning

Ta det med att skriva mejl i på jobbet. Det är alltid mottagarens tolkning som gäller, så det gäller att veta lite om mottagaren är när man skriver något. Och gud förbjude om man lägger in ironi, det kan bli väldigt fel. En ytterligare aspekt som gällt på mina arbetsplatser är att den mesta kommunikationen sker på engelska, bara för du tror att du är en hejare på engelska, börja inte skämta i text på ett främmande språk.

Ibland kan det vara intressant att följa en tråd på FF som växer som ett träd, med olika grenar och rötter. Och greppar man tag i en en liten kvist och använder den som citat, vips så har vi snart en ny livskraftig gren, och det är förmodligen precis som det skall vara.

Så vill man minimera missuppfattningar så får man göra som när man skriver avtal.

Börja med en abstrakt del i början som beskriver vad du vill säga med ditt inlägg.
En ordlista med tydliga förklaringar på begreppen du tänker använda
Sedan den långa bevisföringen. gärna med en del upprepningar som belyser ämnet från olika håll.
Och till slut en slutsats.
Att skriva så här är arbetsamt.


Mm.. ja, du tar upp nåt viktigt här "mottagarens tolkning". Ibland är det mer viktigt än vad som är "korrekt tolkning" eller vad man har för egna avsikter. Rent generellt skulle jag dock inte säga att sanningen är en, utan sanningen är tre, precis som att delarna i en kommunikationssituation är tre: en avsändare, ett meddelande och en mottagare. Det finns en typ av sanning som är bunden till avsändaren, en typ av sanning bunden till mottagaren och en typ av sanning bunden till meddelandet i sig som lever sitt eget liv.

Apropå det om jobbmail och mottagarens tolkning fick jag själv uppleva det på det hårda sättet för bara några veckor sen. Skickade ett mail om något som för mig var viktigt och betydelsefullt, men som inte alls blev tolkat som jag väntat mig. Istället för att knyta an till vad jag faktiskt frågade, ägnades all uppmärksamhet i svaret jag fick åt något som jag själv såg som ett missförstånd kring en oväsentlig detalj. I ett sånt fall skulle jag ha föredragit att komma i kontakt med någon som hade förmåga att göra en mer konventionellt korrekt tolkning istället.

Om filosofiforum kan det nog sägas att det är mer "djungellikt", vildvuxet, än exempelvis många akademiska sammanhang. Som jag ser det kan det ha både för- och nackdelar. Det kan bli lättare att komma undan för den som vill gömma, eller slingra sig. Men tillåtelsen till fria associationer har också sin fördel.
Jag pratar gärna med nån som har förmåga att kunna göra "korrekt tolkning", men som ibland också ser ett steg längre, och tillämpar lite fri tolkning och egna associationer kring det jag uttrycker.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: korrekt tolkning

Inläggav David H » 10 okt 2019 19:55

lynx skrev:Javisst är det önskvärt, Marksa. Men det känns ju lite overkill om jag säger "Jag såg en fjäril idag" och ska definiera jag, såg, en, fjäril, idag. Jag tror inte vi kan förstå varann fullständigt hur väl vi än uttrycker oss, men en viss förståelse borde väl kunna uppstå? Klorofyll bad mig nyligen översätta ett av mina inlägg. Det var enkla ord på svenska jag skrivit. Nä, usch, trist läge alltså.


Jag minns freddemalte skrev om att göra "välvillig tolkning" som alternativ till att göra mer djuplodande begreppsanalytisk tolkning eller dylikt. Själv tyckte jag inte att det lät helt bra, kanske för att jag uppfattade att hans välvilliga tolkningar innebar en form av förenkling. Jag minns inte riktigt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: korrekt tolkning

Inläggav Marksa » 10 okt 2019 21:24

rekoj skrev:
Mm.. ja, du tar upp nåt viktigt här "mottagarens tolkning". Ibland är det mer viktigt än vad som är "korrekt tolkning" eller vad man har för egna avsikter. Rent generellt skulle jag dock inte säga att sanningen är en, utan sanningen är tre, precis som att delarna i en kommunikationssituation är tre: en avsändare, ett meddelande och en mottagare. Det finns en typ av sanning som är bunden till avsändaren, en typ av sanning bunden till mottagaren och en typ av sanning bunden till meddelandet i sig som lever sitt eget liv.


Avsändarens sanning och motiv kan vara dold, meddelandet kan uppfattas som banalt och enkelt, men kan vara ett medel att styra mottagaren i en riktning som inte är uppenbar till en början, eller kanske aldrig. Uppfattning om verkligheten förändras utan att mottagaren riktigt förstår vad som hände.
Varje dag är en resa.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: korrekt tolkning

Inläggav Anne » 10 okt 2019 21:28

...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: korrekt tolkning

Inläggav Anne » 10 okt 2019 21:42

...

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: korrekt tolkning

Inläggav Marksa » 11 okt 2019 19:38

rekoj skrev:
Mm.. ja, du tar upp nåt viktigt här "mottagarens tolkning". Ibland är det mer viktigt än vad som är "korrekt tolkning" eller vad man har för egna avsikter. Rent generellt skulle jag dock inte säga att sanningen är en, utan sanningen är tre, precis som att delarna i en kommunikationssituation är tre: en avsändare, ett meddelande och en mottagare. Det finns en typ av sanning som är bunden till avsändaren, en typ av sanning bunden till mottagaren och en typ av sanning bunden till meddelandet i sig som lever sitt eget liv.


Avsändarens sanning och motiv kan vara dold, meddelandet kan uppfattas som banalt och enkelt, men kan vara ett medel att styra mottagaren i en riktning som inte är uppenbar till en början, eller kanske aldrig. Uppfattning om verkligheten förändras utan att mottagaren riktigt förstår vad som hände.
Ett exempel på detta från yrkeslivet är coachande ledarskap där man med rätt typ av frågor i samtal sätter relevanta mål som i sig styr mot ett större mål. Ofta handlar det om att den som leds skall våga uppnå sin fulla potential inom sitt special område. Närvaro, återkoppling och transparens i vad som händer är viktigt. Och självklart skall båda vara medvetna om vad som händer. Alltså att man är på väg på en gemensam resa.
Varje dag är en resa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: korrekt tolkning

Inläggav klorofyll » 12 okt 2019 19:29

rekoj skrev:Vad innebär det att korrekt tolka det någon annan skriver? Hur viktigt är det att tolka korrekt? Är det ens möjligt att göra en korrekt tolkning? Jag tänker till exempel på det här forumet, men även i andra sammanhang.

Tänk ren matematik... Känslor handlar om erfarenhet... Det är svårt att rådfråga matematiken i känslosamma vägval. Jag tror att vi har för höga förväntningar på duktiga matematiker, de fattar inte färre dåliga beslut.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: korrekt tolkning

Inläggav David H » 13 okt 2019 12:14

klorofyll skrev:
rekoj skrev:Vad innebär det att korrekt tolka det någon annan skriver? Hur viktigt är det att tolka korrekt? Är det ens möjligt att göra en korrekt tolkning? Jag tänker till exempel på det här forumet, men även i andra sammanhang.

Tänk ren matematik... Känslor handlar om erfarenhet... Det är svårt att rådfråga matematiken i känslosamma vägval. Jag tror att vi har för höga förväntningar på duktiga matematiker, de fattar inte färre dåliga beslut.


Mm..ja, inte behöver en matematiker vara bättre på att göra korrekt tolkning heller. Att tolka korrekt kan handla om många olika aspekter,, och det är ju beroende på vad det är för ämne. Har jag en fråga omkring ett matematiskt problem, är det väl antagligen mer troligt att en matematiker inte ger mig ett svar som låter som "goddag yxskaft" (men säker ska man inte va, ens här), är det något annat mer personligt och känslobetonat jag söker respons om kan det nog ofta finnas andra som bättre förstår och kan tolka innebörden av vad jag vill förmedla.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: korrekt tolkning

Inläggav klorofyll » 13 okt 2019 16:57

rekoj skrev:
klorofyll skrev:
rekoj skrev:Vad innebär det att korrekt tolka det någon annan skriver? Hur viktigt är det att tolka korrekt? Är det ens möjligt att göra en korrekt tolkning? Jag tänker till exempel på det här forumet, men även i andra sammanhang.

Tänk ren matematik... Känslor handlar om erfarenhet... Det är svårt att rådfråga matematiken i känslosamma vägval. Jag tror att vi har för höga förväntningar på duktiga matematiker, de fattar inte färre dåliga beslut.


Mm..ja, inte behöver en matematiker vara bättre på att göra korrekt tolkning heller. Att tolka korrekt kan handla om många olika aspekter,,

Absolut, många vill få ut någonting, vad det än handlar om, av att kunna något. Vissa gillar att trassla till det för den okunnige. Var på IKEA för några dagar sedan, där märker man skillnaden beroende på vilka man frågar...


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster