Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 06 nov 2019 23:30

hakkapeliitta skrev:Såg ett avsnitt av Masterchief med Gordon Ramsay, en av deltagarna var f.d. pokerproffs och enligt egen utsago hade han rott hem flera miljoner dollar men plötsligt ville han bli kock. Jag tror han snackade skit. Men kan finnas lite sanning i det han sa, han hade träffat sin dröms kvinna och precis fått ett litet barn och ville bort från den destruktiva pokervärlden med knark och alkohol.
I pokerspel gäller det att vara tuff och gå fram som en ångvält. Skräm skiten ur motståndarna.

Åter till Stuey, han hade världens bästa kvinna och en dotter, men Stuey levde i ett separat universum, att använda ordet trogen i det här samanhanget är som att använda turkos och orange till svenska flaggan. Men Stuey var en person som var lätt att gilla... han var oerhört givmild, ex.v. mot sin familj, han var uppriktig och genuint godhjärtad, får man väl säga.

Kanske är det så att pokerspelare som vinner helt enkelt har lite svårt att hantera framgången.. när alla strålkastare riktas mot dem. Jag vet en kock, när han pratar om mat så är det svårt att inte vilja ha. Alkohol menar väl många är den värsta drogen...?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 nov 2019 09:35

Det sägs att leendet man får av vinnaren är det hemskaste...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 nov 2019 09:40

Hakkapeliitta, själv så har jag ganska dåligt korttidsminne. Om någon rabblar upp siffror en i taget... och om jag ska återge siffrorna en i taget, så klarar jag bara sex siffror. Det är ganska dåligt.. Alltså, man får inte återge siffrorna två och två, som man gör med ett telefonnummer. Men man är ju fri att tänka så... Hur många klarar du?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 nov 2019 11:46

klorofyll skrev:Hakkapeliitta, själv så har jag ganska dåligt korttidsminne. Om någon rabblar upp siffror en i taget... och om jag ska återge siffrorna en i taget, så klarar jag bara sex siffror. Det är ganska dåligt.. Alltså, man får inte återge siffrorna två och två, som man gör med ett telefonnummer. Men man är ju fri att tänka så... Hur många klarar du?

Det går ju lika bra att läsa siffrorna, vänta ett par sekunder och sedan skriva ner dem. Förvånansvärt att människans minne är så begränsat... Helt otroligt. En person som kan minnas 10 siffror måste vara ganska överlägsen..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 07 nov 2019 12:06

fragment, skärvor

Bild
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 07 nov 2019 12:41

klorofyll skrev:Hakkapeliitta, själv så har jag ganska dåligt korttidsminne. Om någon rabblar upp siffror en i taget... och om jag ska återge siffrorna en i taget, så klarar jag bara sex siffror. Det är ganska dåligt.. Alltså, man får inte återge siffrorna två och två, som man gör med ett telefonnummer. Men man är ju fri att tänka så... Hur många klarar du?

Jag har rätt uruselt minne när det gäller siffror. Jag har tre kreditkort och kommer ihåg pin-koderna, thats it.
Som ung var jag ruskigt bra i huvudräkning, kommer ihåg vi hade skolmästerskap i snabbräkning, huvudräkning, och jag kom etta.
Det är därifrån jag kom att älska matematik, jag forcerade tre årskurser före andra.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 nov 2019 13:26

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Hakkapeliitta, själv så har jag ganska dåligt korttidsminne. Om någon rabblar upp siffror en i taget... och om jag ska återge siffrorna en i taget, så klarar jag bara sex siffror. Det är ganska dåligt.. Alltså, man får inte återge siffrorna två och två, som man gör med ett telefonnummer. Men man är ju fri att tänka så... Hur många klarar du?

Jag har rätt uruselt minne när det gäller siffror.

Egentligen så är det inte så stor skillnad mellan 6 rumsliga objekt (tre personer, bilar..) och 6 siffror. Och vi kan ju säga att vi inte känner dessa siffror, det är märkligt. Ordning?
hakkapeliitta skrev:Jag har tre kreditkort och kommer ihåg pin-koderna, thats it.

Låter enkelt och behagligt.
hakkapeliitta skrev:Som ung var jag ruskigt bra i huvudräkning, kommer ihåg vi hade skolmästerskap i snabbräkning, huvudräkning, och jag kom etta.
Det är därifrån jag kom att älska matematik, jag forcerade tre årskurser före andra.

Jag har inga meriter direkt. Men jag tänker att självförtroende är viktigt. Självförtroende är allt. Om man har gott självförtroende under 1 lektion så lär man sig mer än under 10 lektioner av dåligt självförtroende.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 07 nov 2019 16:21

Jag har ruskigt bra självförtroende. I våran släkt grasserar storhetsvansinne, jag är stillsammast men går ändå omkring och tror jag är en stor stjärna. Säger allt.
Något är rejält fel. Min morbror började jaga jobbarkompisar med en spade i högsta hugg, Han hamnade sen på hispan där han levde resten av sitt liv.
Hela min släkt på mors sida är ökända knivmän. En annan morbror var finsk mästare i boxning.
Ingen bra intellektuell utgångspunkt om man säger så. :D
Rätt kul ändå på sätt och vis med så färgstark bakgrund.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 nov 2019 19:12

hakkapeliitta skrev:I våran släkt grasserar storhetsvansinne,

Man måste väl börja någonstans också tänker jag, självförtroende är väl något man bygger upp? Idag pratade jag med en kvinna som läser en sida text på 10 sekunder och minns det mesta.
hakkapeliitta skrev:Något är rejält fel. Min morbror började jaga jobbarkompisar med en spade i högsta hugg, Han hamnade sen på hispan där han levde resten av sitt liv.

Jag är ju psykiskt sjukt, det är en hårfin gräns som avgör ifall allt går åt helvete eller inte, men jag har aldrig tänkt på det.. Kan tänka mig att många blir fullständigt galna enbart av ren otur. Men det ger en lite felaktig bild av mig. För jag tror på mening, saker händer inte av en slump.
hakkapeliitta skrev:Rätt kul ändå på sätt och vis med så färgstark bakgrund.

Absolut. Om man jämför utseendet på far, farfar, farfars far, så upptäcker i alla fall jag att likheterna är ganska små... Arvet kommer från många personer.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 nov 2019 20:01

Hacka, detta kanske är något i din smak:

https://www.youtube.com/watch?v=Ec51smv ... jreload=10

Högsta kvalitet, jag älskar det...!!

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 07 nov 2019 21:34

I never loaded the gun. Must be my stupid cousin Rouchel.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 07 nov 2019 21:55

Hoppas ni ursäktar, jag har ballat ur och mår inte riktigt bra. Jag tar en paus.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 nov 2019 23:02

hakkapeliitta skrev:Hoppas ni ursäktar, jag har ballat ur och mår inte riktigt bra. Jag tar en paus.


Jag förstår om du mår lite dåligt av det klippet, det är med ett fint ord verkligt suggestivt. Det fungerar som en del av inledningen till en film som heter Magnolia, av Paul Tomas Anderson. En av de bästa filmerna jag sett.. Men Tom Cruise gör sin obehagligaste roll.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 nov 2019 23:25

Hakkapeliitta

Du kan skita i forumet men må inte dåligt! Det finns ingen som helst anledning till att må dåligt... Domedagsprofetior revideras de med.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 09 nov 2019 00:35

Om man påverkas väldigt starkt, exempelvis om man blir rädd, så tenderar man att se världen mer svart-vitt, polärt, än vad en lugn och godmodig skulle göra... Sant? Falskt?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster