Agera i en arbetsintervju

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Agera i en arbetsintervju

Inläggav Anders » 27 nov 2019 00:34

hakkapeliitta skrev:Men skämtar du Anders?
Att klä sej efter senaste modet och klädkoden är det absolut sista jag gör. Låter bögigt.
Innerst är jag hantverkare och klär mej i rutig flanellskjorta .Är proletär och ser ut som sådan.
Det viktiga i livet är att finna sej själv, att vara nöjd med livet och tillvaron. Även om jag vann 100 miljoner på Lotto så skulle inte påverka mitt liv nämnvärt. Mitt liv har alltid gått ut på att finna harmoni, ett lyckligt liv. Pengar och det materiella kommer i andra hand.
Jag har en dröm om enkelt leverne i ödemark där jag odlar basföda, hugger ved, badar bastu.

Då behöver du inga arbetsintervjuer. Men om man vill gå på en och göra gott intryck, så ger min lista ökad sannolikhet för att scora. Naturligtvis, om du är dyngsäker på det som är svårt i det sökta arbetet och med meriter och på intervjun visat kunnande kan göra det troligt att du är en klippa kan du dressa ner.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Agera i en arbetsintervju

Inläggav xion » 27 nov 2019 08:57

hakkapeliitta skrev:
Jag har en dröm om enkelt leverne i ödemark där jag odlar basföda, hugger ved, badar bastu.

Jag har en granne (genuin Stockholmare) som flyttade från Stockholm till min by när han blev pensionär.
Till utedass och brunn på gården. Dessutom inget körkort.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Agera i en arbetsintervju

Inläggav hakkapeliitta » 29 nov 2019 16:44

Hörde en berättelse om en udda typ som levde i en by utanför Umeå. Han efterlämnade 300 miljoner, hade inga arvingar och inget testamente.
Allt gick till Allmänna Arvsfonden. han hade ärvt massa Eriksonaktier av sin far. Sen var lokaltidningen där och intervjuade bybor, ja har var lite udda, hans stuga var spartansk, vi såg honom ibland åkandes med sin moped.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Agera i en arbetsintervju

Inläggav Anders » 30 nov 2019 09:04

hakkapeliitta skrev:Hörde en berättelse om en udda typ som levde i en by utanför Umeå. Han efterlämnade 300 miljoner, hade inga arvingar och inget testamente.
Allt gick till Allmänna Arvsfonden. han hade ärvt massa Eriksonaktier av sin far. Sen var lokaltidningen där och intervjuade bybor, ja har var lite udda, hans stuga var spartansk, vi såg honom ibland åkandes med sin moped.

Sorterar in honom under samma kategori som stureplanssstekare, konstnärer, forskare i humanistiska ämnen och människor från utanförskapsområden som blir kriminella. Åttatillfemslippare som är för fina för att gå på jobbintervjuer och slicka röv som vi andra.

Skulle jag kunna drömma om en annan värld? Yes box. Kanske robotarna kommer att kunna ge oss den. Men annars bör det vara egen medfödd begåvning och arbetsamhet som ger tid till otium. Eller så kan man gilla snyltande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Agera i en arbetsintervju

Inläggav hakkapeliitta » 30 nov 2019 10:00

Håller inte riktigt med din beskrivning av den här snubben.
Han var enstöring, jag skrev 300 miljoner vet inte exakt om detta stämde men han efterlämnade något i stil med detta. Den här enorma summan gjorde att detta blev en riksnyhet.
Man undrar ibland hur en sådan människa tänkte. Att han endast ägde en moped, kanske 70-tals Zundapp som han gasade på. I övrigt bodde han i enkel stuga utan moderniteter. Vissa människor trivs med enkel tillvaro.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Agera i en arbetsintervju

Inläggav klorofyll » 02 dec 2019 08:05

hakkapeliitta skrev:Man undrar ibland hur en sådan människa tänkte.

Jag har sett kvinna som samlar burkar, jag tror att hon är rik, jag tror att hon skulle kunna leva ett annat liv, men att samla burkar för henne är ekonomiskt. Det finns massor med människor som tigger, men få inser vad man kan tjäna på burkar i områden där det rör sig mycket folk.
hakkapeliitta skrev:Vissa människor trivs med enkel tillvaro.

Det är väl också anledningen till att han blev så rik.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Agera i en arbetsintervju

Inläggav klorofyll » 02 dec 2019 08:11

Bara att gå till en burkautomat i mataffären, så har man sina skattefria kronor...

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Agera i en arbetsintervju

Inläggav hakkapeliitta » 26 feb 2020 18:40

Läste idag i (Expressen?) om en pensionär som samlade tomburkar. Annars klarar jag inte livhanken menar hon. Hon fick någonstans 13500 netto i pension. Sen klagade hon på pensionsmyndigheten som enligt henne strulade med bostadstillägget som hon enligt henne har rätt till 3000 kronor i bidrag.
Hon lät som en gnällspik.


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster