Kärlek

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 18 okt 2019 23:04

hakkapeliitta skrev:Jag kramade aldrig min mor. Vi var ett stelt gäng.
Men morsan var väldigt hygglig och ställde alltid upp så hon visade kärleken på så sätt.
Men hon hatade fysisk beröring och jag har fått ärva detta. Måste avla barn på distans, hur det nu ska gå till. Skicka fram en robot som gör jobbet?

Samma med mig som barn, och känner stor motvilja mot fysisk beröring med de flesta. Dock inte min fru och mina barn. Hoppas du träffar nån.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 02 dec 2019 07:52

T.ex homosexualitet, jag tror att det bara är tur och slump, vem som är homosexuell, det beror helt på vilka människor man träffar på... jag skulle kunna bli homosexuell imorgon, om jag inte redan är det. Det är en psykologisk grej. Det är inte så att hjärna är annorlunda uppbyggd. TROR JAG

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 01 jan 2020 13:22

En av de mest ödesdigra tankefel människan ägnar sig åt är missförståndet att kärlek är knutet till reproduktion och/eller att massera varandras genetalier på det mest perverterade sättet.

Jag är osäker på om Gud skrattar eller gråter åt de aktiviteterna o människans idéer runt dem.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 02 jan 2020 10:44

531bts skrev:En av de mest ödesdigra tankefel människan ägnar sig åt är missförståndet att kärlek är knutet till reproduktion

Om människor kunde hejda sig och säga: "Ursäkta, nu förstod jag faktiskt inte vad du menade..."

Det mesta i denna värld bygger på gemensamma missförstånd.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 02 jan 2020 16:05

När erotiken betraktas som den ultimata bekräftelsen av kärlek o styr över förnuft o sans, lämnas inget utrymme för ngt annat alternativ än orgasm. Det är som att be en heroinist att avstå sin fix för en kopp te'.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 02 jan 2020 18:53

531bts skrev:När erotiken betraktas som den ultimata bekräftelsen av kärlek o styr över förnuft o sans, lämnas inget utrymme för ngt annat alternativ än orgasm. Det är som att be en heroinist att avstå sin fix för en kopp te'.

Fast sänghalmen kan väl vara en ingrediens?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 03 jan 2020 11:48

Erotik finns som ett naturens incitament för människans reproduktion o att den i samband med förälskelse får oss att klä av oss o nakna o i ett ultimat samarbete nå en extas som aldrig kan erfaras naturligt på ngt annat sätt. Gud/naturen stoppar in en karamell i munnen på de förälskade för att genast dra ut den. Individerna lämnas med en oförliknelig upplevelse av gott o som obönhörligt är knutet till ett i bästa fall, naturligt o intimt samarbete med en medmänniska. Tankesinnet minns den intensiva upplevelsen av gott o gör en berättelse av sambandet som en momentan o oklar bekräftelse på individens personliga förväntan av kärlek till en medmänniska. Med den upplevelsen som grund, kommer hon nu livet ut söka bekräftelse/tillfredsställelse av sin berättelse, idé o förväntan av "kärlek". Utan ngn förståelse/insikt av, o hänsyn till den självklara ordning o mening parförhållandet har i skapelsen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Algotezza » 08 jan 2020 20:26

531bts skrev:Erotik finns som ett naturens incitament för människans reproduktion o att den i samband med förälskelse får oss att klä av oss o nakna o i ett ultimat samarbete nå en extas som aldrig kan erfaras naturligt på ngt annat sätt. Gud/naturen stoppar in en karamell i munnen på de förälskade för att genast dra ut den. Individerna lämnas med en oförliknelig upplevelse av gott o som obönhörligt är knutet till ett i bästa fall, naturligt o intimt samarbete med en medmänniska. Tankesinnet minns den intensiva upplevelsen av gott o gör en berättelse av sambandet som en momentan o oklar bekräftelse på individens personliga förväntan av kärlek till en medmänniska. Med den upplevelsen som grund, kommer hon nu livet ut söka bekräftelse/tillfredsställelse av sin berättelse, idé o förvantan av "kärlek". Utan ngn förståelse/insikt av, o hänsyn till den självklara ordning o mening parförhållandet har i skapelsen.


Romantiskt med ett "ultimat samrabete". Att bokstavligt talat "dela rum/kavitet".

Nästankärlek är något annat än erotik. Skillnad mellan eros och agape.

Men i populärkulturen gäller bara eros.

Eller Freuds er-ottoman...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 10 jan 2020 20:57

531bts skrev:Erotik finns som ett naturens incitament för människans reproduktion o att den i samband med förälskelse får oss att klä av oss o nakna o i ett ultimat samarbete nå en extas som aldrig kan erfaras naturligt på ngt annat sätt. Gud/naturen stoppar in en karamell i munnen på de förälskade för att genast dra ut den. Individerna lämnas med en oförliknelig upplevelse av gott o som obönhörligt är knutet till ett i bästa fall, naturligt o intimt samarbete med en medmänniska. Tankesinnet minns den intensiva upplevelsen av gott o gör en berättelse av sambandet som en momentan o oklar bekräftelse på individens personliga förväntan av kärlek till en medmänniska. Med den upplevelsen som grund, kommer hon nu livet ut söka bekräftelse/tillfredsställelse av sin berättelse, idé o förvantan av "kärlek". Utan ngn förståelse/insikt av, o hänsyn till den självklara ordning o mening parförhållandet har i skapelsen.



Vad är den självklara ordningen o meningen parförhållandendet har i skapelsen menar du?

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 10 jan 2020 21:46

För skapelsens vidkommande: reproduktion.
För människans vidkommande: att i samtal komma fram till samarbete, gemenskap, hållbar uppfostran/tradering till nästkommande generation o på så sätt förverkliga naturens förpliktelser som förälder.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 10 jan 2020 21:48

Men ska inte det ske på ett ömt kärleksfullt sätt hela vägen? Är det fel att paret njuter av varann? Ska det vara torrt kliniskt som på 1800-talet då en kvinna sågs som dålig om hon njöt, eller som i Handmaids tale då kvinnan bara är ett redskap? Tantra tex, är det fel?

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 11 jan 2020 01:04

lynx skrev:Men ska inte det ske på ett ömt kärleksfullt sätt hela vägen? Är det fel att paret njuter av varann? Ska det vara torrt kliniskt som på 1800-talet då en kvinna sågs som dålig om hon njöt, eller som i Handmaids tale då kvinnan bara är ett redskap? Tantra tex, är det fel?


Nej, absolut inget fel, tvärtom det är meningen: när vi klart förstår o förhåller oss till det självklara, upphör mental reaktion o bäddar för att i tanke, tal o gärning agera, inte längre reagera, på verklighetens villkor. Den aktiviteten är lek, kär-lek. Jag är dock inte övertygad om att det då blir aktuellt att ägna sig åt Tantra-övningar eller att söka njutning blir det primära. Njutning kan vara både ömsesidig o ensidig, kärlek är en samstämmighet i tanke, tal o gärning mellan minst två.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 11 jan 2020 02:21

Det säger ganska mycket om en människa - "när njuter du mest": före, under eller efter orgasmen.

531bts skrev:En av de mest ödesdigra tankefel människan ägnar sig åt är missförståndet att kärlek är knutet till reproduktion och/eller att massera varandras genetalier på det mest perverterade sättet.

Jag är osäker på om Gud skrattar eller gråter åt de aktiviteterna o människans idéer runt dem.


Det är väl vackert med ett kärleksbarn? Smek kan väl vara kärleksfullt? Vad är det mest perverterade sättet menar du?

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 11 jan 2020 02:28

lynx skrev:Det säger ganska mycket om en människa - "när njuter du mest": före, under eller efter orgasmen.

531bts skrev:En av de mest ödesdigra tankefel människan ägnar sig åt är missförståndet att kärlek är knutet till reproduktion och/eller att massera varandras genetalier på det mest perverterade sättet.

Jag är osäker på om Gud skrattar eller gråter åt de aktiviteterna o människans idéer runt dem.


Det är väl vackert med ett kärleksbarn? Smek kan väl vara kärleksfullt? Vad är det mest perverterade sättet menar du?


Pedofili, våldtäkt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 11 jan 2020 02:30

Då håller jag med dig. Tack för att du pratar med mig, fick intrycket att du var avogt inställd till mig.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster