Fasta

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 13 jan 2020 22:45

lynx skrev:Lycka till, Pilatus! Hur länge ämnar du hålla dig till fastan?
2000 kcal låter i mina öron mycket - är det normalt alltså?

Ja tack, lynx! Får se, tio dagar hade jag tänkt. Det är inte svårt på den nivå jag befinner mig.
En tumregel är att kvinnor bör få i sig runt 2000 kalorier per dag för att upprätthålla sin vikt, medans män behöver 2500 kalorier per dag. Grovt uträknat: Multiplicera din egen vikt med 30, så får du fram ett ungefärligt energibehov för ett dygn.
Om man är mycket aktiv, arbetar, tränar så förbrukar man åtskilligt mer än om man för ett stillsamt liv. Man får känna efter vad som känns bra och lära sig att inte äta mer än att man håller vikten. Det brukar vara enkelt att säga, men inte helt enkelt att leva efter. Övervikt och diabetes är vanligt och jag ser inte att folk lever sundare i dag än för trettio år sedan. Vi rörde oss mer förr, utomhusaktiviteter och idrott. Jag nöjer mig med vedboden och promenader med hunden.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fasta

Inläggav Anders » 13 jan 2020 23:50

Min normal är ca 2350 kcal. Intag och förbrukning. Rör mig mycket och är inte på något sätt asketisk i mitt kostintag. Lite klimatmedveten dock.
Iakttar inte fastan men faktum är att det är den bästa perioden kcal ut vs in på hela året för mig de flesta år.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Fasta

Inläggav 531bts » 14 jan 2020 08:46

Pilatus: kan du precisera vilka de mentala vinsterna är med fastan? Gärna utan luddiga begrepp som "andlig" upplevelse, "nära" Gud m.m. Du nämnde eufori, men vad får du med dig som är användbart i det vardagliga umgänget med dina medmänniskor?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fasta

Inläggav Anders » 14 jan 2020 09:05

531bts skrev:Pilatus: kan du precisera vilka de mentala vinsterna är med fastan? Gärna utan luddiga begrepp som "andlig" upplevelse, "nära" Gud m.m. Du nämnde eufori, men vad får du med dig som är användbart i det vardagliga umgänget med dina medmänniskor?

De som är muslimer i ens närhet är ju inte direkt burka eller skäggbärande, och har lite olika syn på det som är kontroversiellt, tar avstånd från allt våldsamt. Men en sak verkar de gilla, liksom farsan och andra mer aktivt kristna som iakttar reglerna - fastan/ramadan. Det här försakandet, disciplinen, regelmässigheten i det. Jag kan förstå det. Lite som då jag på börjar beach 20XX varje år den 1/1. Det är mer än fysiskt tillfredsställande. Frågan är om man kan "precisera de mentala vinsterna". Det är väl en stor subjektiv ingrediens?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 14 jan 2020 11:05

531bts skrev:Pilatus: kan du precisera vilka de mentala vinsterna är med fastan? Gärna utan luddiga begrepp som "andlig" upplevelse, "nära" Gud m.m. Du nämnde eufori, men vad får du med dig som är användbart i det vardagliga umgänget med dina medmänniskor?

Det handlar till en del om vår drift att äta. Vi avstår något för att återvinna vår inre bild av oss själva. Så det är inte i första hand en social rit. Vi vill helt enkelt vara i balans, fysiskt och mentalt.
Moderator

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Fasta

Inläggav 531bts » 14 jan 2020 12:36

Pilatus: jag ser ätandet som ett av naturen givet o kroppsbevarande behov, att avstå dess tillfredsställelse skapar en obalans o disharmoni i kroppen som om det får hålla på för länge gör att vi avlider.
Om däremot ätandet är ett uttryck för en mental obalans dvs det är ett begär, drift o äter utan vara hungrig så blir det orsak till en annan slags obalans i kroppen som tillfälligt kan rättas till genom fasta. Det är enligt mig en lösning på symptom inte orsak.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fasta

Inläggav Anders » 14 jan 2020 13:07

531bts skrev:Pilatus: jag ser ätandet som ett av naturen givet o kroppsbevarande behov, att avstå dess tillfredsställelse skapar en obalans o disharmoni i kroppen som om det får hålla på för länge gör att vi avlider.
Om däremot ätandet är ett uttryck för en mental obalans dvs det är ett begär, drift o äter utan vara hungrig så blir det orsak till en annan slags obalans i kroppen som tillfälligt kan rättas till genom fasta. Det är enligt mig en lösning på symptom inte orsak.

Som evolutionärer i alla länder säger - ätandet hos oss är anpassat efter en tid då socker, fett och kolydrater var nödvändigt att smälla i sig så fort och mycket man hittade något. Nu då kylskåpet finns inom räckhåll är det ingen bra taktik, även om vår hjärna hela tiden säger det. Vi är lite ur led med vår biologi. Där ger fastan någn slags balans kan jag tvärt om tycka.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 14 jan 2020 13:10

531bts skrev: om det får hålla på för länge gör att vi avlider.

Ja, men jag har inte hört talas om dödsfall i samband med fastande. Det är min övertygelse att det är ett ganska naturligt tillstånd för kroppen att inte ständigt ha tillgång till kolhydrater. Åtskilligt fler dör till följd av övervikt. Kroppens organ klarar mycket, men i längden blir det tungt att bära på alla överflödiga kilon.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Fasta

Inläggav Anne » 14 jan 2020 13:40

Jag tycker att vikten av försakelsen bör nämnas här. Andens frukter https://sv.wikipedia.org/wiki/Andens_frukter har inga kalorier och försakelsen av det världsliga kan vara en väg att åtnjuta dessa. Så ser jag på det. Man förlitar sig på Gud. Tänker a'la 70-tal på barnen i Afrika.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Fasta

Inläggav 531bts » 14 jan 2020 13:42

Pilatus: det du skriver stämmer med min erfarenhet: att varje dag spendera mer tid att vara lite hungrig än att vara mätt är en förändring i det "lilla rummet" dvs kroppen som håller kropp o sinne alert. Det är lagom drastiska förändringar där du kan rikta uppmärksamheten till de förnimmelser de olika tillstånden orsakar o då lära sig att hantera de mentala impulser de orsakar. Man hanterar orsaken till det onödiga ätandet.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Fasta

Inläggav Smisk » 15 jan 2020 12:10

531bts skrev:Pilatus: jag ser ätandet som ett av naturen givet o kroppsbevarande behov, att avstå dess tillfredsställelse skapar en obalans o disharmoni i kroppen som om det får hålla på för länge gör att vi avlider.
Om däremot ätandet är ett uttryck för en mental obalans dvs det är ett begär, drift o äter utan vara hungrig så blir det orsak till en annan slags obalans i kroppen som tillfälligt kan rättas till genom fasta. Det är enligt mig en lösning på symptom inte orsak.


Det verkar vara konsensus inom forskningen idag att det är lika naturligt att fasta. Kroppen är konstruerad för att ta vara på perioderna där det inte är mat, den räknar alltså med dem. Får vi dem inte utesluter vi vissa processer såsom autofagi där kroppen bland annat använder skadade celler för att skapa energi.

Kombinationen av vad, när och hur ofta vi äter ger ju även ofta en ämnesomsättning som driver oss att äta för mycket av socker och fel fett. Det vi äter påverkar i förlängningen nervsystemets beteende. Magens innehåll av bakterier och hur den producerar signalämnen nervsystemet påverkas av är på ett sådant sätt att socker leder till mer socker som driver kroppen in i små inflammationer som inte slutar.

Då det är så för många av oss kan fasta vara en genväg till reglera orsakerna till problem och dessutom hantera konsekvenserna av dem. (ex mininflammationer).

Jämför man hur vi lever och äter med hur vi är när vi fastar så är fasta det mest naturliga skulle jag argumentera för. Det gäller inte i alla fall dock.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Fasta

Inläggav Smisk » 15 jan 2020 12:23

Fråga till er som fastat:

Har ni haft problem med Dyspepsisymptom som verkar kopplade till fastan?
Magkatarr som man felaktigt kallar det men som alla förstår när man säger istället ;)

För några år sedan körde jag periodisk fasta två dagar i veckan där jag fastade 17h och åt frukost och lunch inom 7h fönster. Jag åt frukost och lunch som vanligt och åt sedan inget två dagar i veckan, oftast måndag och torsdag.

Detta upplevde jag som kanon på flera sätt.

Dock fick jag Dyspepsisymptom första gången i mitt liv jag tycker verkar komma av det.

Därför har jag inte velat testa det igen men jag skulle vilja det. Jag har frågat vårdcentralen som inte verkar ha koll på detta och när jag googlat på det (mycket, mycket) så hittar jag inget som tyder på att det har samband.

Botemedlet mot Dyspepsisymptom innefattar att äta lite och ofta. En jag pratat med som haft problem med dyspepsi säger att hennes försvunnit när hon börjat äta efter periodisk fasta :)

Har ni koll?

EDIT: Hittade denna faktiskt: file:///C:/Users/HENROSEN/Downloads/1795-6040-5-PB.pdf

Den visar en utredning kring Dyspepsisymptom under ramadanfasta. Fastan påverkar inte enligt den.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 15 jan 2020 12:24

Tack Smisk, bra talat. Dyspepsisymptom, nej, men det jag inleder alltid med en eller två dagar då jag äter frukt + nudlar 85 gram + juice. Sedan kan man skruva åt. Aldrig acceptera att magen protesterar, en kopp te och ett digestive-kex ger magen något att arbeta med om man får symptom. Jag kunde på så sätt gå under 300 kcal i tio dagar. Grejen är att kroppen börjar förbränna fett efter en tid och det är i detta skede man kan känna en viss höjning i stämningsläget. Tung kroppsansträngning är kanske inte förenlig med så låga kaloriintag. Grönsaksjuice känns bra för magen. Jag brukade fylla på men lika delar vatten. Magproblem kan säkert undvikas. Plommonjuice fanns alltid till hands. Just nu har jag enbart apelsinjuice, te och kaffe som dryck.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Fasta

Inläggav Smisk » 15 jan 2020 15:42

Pilatus skrev:Tack Smisk, bra talat. Dyspepsisymptom, nej, men det jag inleder alltid med en eller två dagar då jag äter frukt + nudlar 85 gram + juice. Sedan kan man skruva åt. Aldrig acceptera att magen protesterar, en kopp te och ett digestive-kex ger magen något att arbeta med om man får symptom. Jag kunde på så sätt gå under 300 kcal i tio dagar. Grejen är att kroppen börjar förbränna fett efter en tid och det är i detta skede man kan känna en viss höjning i stämningsläget. Tung kroppsansträngning är kanske inte förenlig med så låga kaloriintag. Grönsaksjuice känns bra för magen. Jag brukade fylla på men lika delar vatten. Magproblem kan säkert undvikas. Plommonjuice fanns alltid till hands. Just nu har jag enbart apelsinjuice, te och kaffe som dryck.


Funderar på att testa att ha periodisk fasta från 18-12 istället. Alltså skippa frukosten och käka lunch 12 och ett mål vid 17-18.
Anledningen till att min lösning fungerade så bra är att jag äter som vanligt i anslutning till arbetstid och sedan äter jag inte alls dessa dagar.
Man behöver på så sätt inte bli påverkad av att inte ha mat i magen på arbetstid. Ett par kollegor har börjat att aldrig äta frukost och det fungerar bra för dem verkar det som, bägge har gått ned i vikt dessutom som va ett skäl för dem.

Fördelen är att magen på morgonen redan kan vara i ett "naturligt fastatillstånd" efter natten. Men olika personer fungerar olika där så man får testa. En kopp kaffe till frukost två dagar i veckan är inte någon stor förlust :) Om man inte får magkatarr då vill säga, det är inte trevligt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fasta

Inläggav Anders » 15 jan 2020 15:58

Vilka tortyrer ni beskriver...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster