Fasta

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 15 jan 2020 17:41

Anders skrev:Vilka tortyrer ni beskriver...

Väl värd att pröva, en kroppslig och mental uppfräschning.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Fasta

Inläggav hakkapeliitta » 15 jan 2020 18:31

Anders skrev:De som är muslimer i ens närhet är ju inte direkt burka eller skäggbärande, och har lite olika syn på det som är kontroversiellt, tar avstånd från allt våldsamt. Men en sak verkar de gilla, liksom farsan och andra mer aktivt kristna som iakttar reglerna - fastan/ramadan.

Såg på tv (tv12) om polisens arbeta i England när de jagade bovar. I ett fall var den ena av två konstaplar muslim om de skulle springa ifatt två snubbar som krockade en stulen bil och försökte fly. Muslimen tog slut rätt snabb. Han skyllde på fastan och ramadan varför orken tog slut.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fasta

Inläggav Anders » 15 jan 2020 22:07

Pilatus skrev:
Anders skrev:Vilka tortyrer ni beskriver...

Väl värd att pröva, en kroppslig och mental uppfräschning.

Inte min kopp te. Håller alla minus kortvariga.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Fasta

Inläggav Smisk » 16 jan 2020 10:36

Anders skrev:Vilka tortyrer ni beskriver...


Tortyren är vanligtvis den där kroppen som är beroende av socker anpassar sig till att inte vara det. När kroppen startar upp sitt fet->socker sätt att hantera ämnesomsättningen är det inte tortyr.

Fasta är naturligt men sockerberoende driver oss mot att det blir lite onaturligt.

"Magkatarr" kan dock vara tortyr, det skriver jag under på. ;)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Fasta

Inläggav klorofyll » 17 jan 2020 09:29

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Anders skrev:Vilka tortyrer ni beskriver...

Väl värd att pröva, en kroppslig och mental uppfräschning.

Inte min kopp te. Håller alla minus kortvariga.

Jag tror att människan mår bra av vissa överdrifter... som att fasta. Om man motionerar för att gå ner i vikt, så är det en fördel om man kan förbruka mer energi än vad magen kan fyllas med... Om man motionerar lite lätt och sedan äter sig proppmätt så ökar vikten.

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Fasta

Inläggav Smisk » 17 jan 2020 10:31

klorofyll skrev:Jag tror att människan mår bra av vissa överdrifter... som att fasta. Om man motionerar för att gå ner i vikt, så är det en fördel om man kan förbruka mer energi än vad magen kan fyllas med... Om man motionerar lite lätt och sedan äter sig proppmätt så ökar vikten.


Problemet med att motionera sig mindre fet är ju som bekant att man äter socker som styr socker->fett arbetssättet i hela kroppen och tränar på det.
Med socker i kroppen rör man på sig för att bli hungrigare och äta mer socker och stärka socker->fett arbetet ytterligare.

Man går ner i vikt först och går sedan upp i vikt och får svårare att gå ner än tidigare. Insulinet är ett signalämne som driver detta beteende och det man behöver göra är att ta tjuren vid hornen och minska insulinet genom att plocka bort det som orsaker det: Socker.

Jag tror att människan mår bra av balans och tyvärr så är nästan allt vi äter orsaken till obalans då det är socker+fel fett.

Att vatten och grönsaker smakar som papp och masonit är för att kroppen är inställd på socker+fel fett. Något saknas när vi dricker vatten och käkar en morot för att nervsystemet är redo för något annat och gjort hela kroppen effektiv för att hantera något annat istället.

Vatten och en morot och lätt motion är stabilt beteende, överdriven ansträngning, läsk och hamburgare är hälsomässigt kaos ;)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fasta

Inläggav Anders » 17 jan 2020 13:58

Smisk skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att människan mår bra av vissa överdrifter... som att fasta. Om man motionerar för att gå ner i vikt, så är det en fördel om man kan förbruka mer energi än vad magen kan fyllas med... Om man motionerar lite lätt och sedan äter sig proppmätt så ökar vikten.


Problemet med att motionera sig mindre fet är ju som bekant att man äter socker som styr socker->fett arbetssättet i hela kroppen och tränar på det.
Med socker i kroppen rör man på sig för att bli hungrigare och äta mer socker och stärka socker->fett arbetet ytterligare.

Man går ner i vikt först och går sedan upp i vikt och får svårare att gå ner än tidigare. Insulinet är ett signalämne som driver detta beteende och det man behöver göra är att ta tjuren vid hornen och minska insulinet genom att plocka bort det som orsaker det: Socker.

Jag tror att människan mår bra av balans och tyvärr så är nästan allt vi äter orsaken till obalans då det är socker+fel fett.

Att vatten och grönsaker smakar som papp och masonit är för att kroppen är inställd på socker+fel fett. Något saknas när vi dricker vatten och käkar en morot för att nervsystemet är redo för något annat och gjort hela kroppen effektiv för att hantera något annat istället.

Vatten och en morot och lätt motion är stabilt beteende, överdriven ansträngning, läsk och hamburgare är hälsomässigt kaos ;)

Inte lätt då man marinerades i socker som barn. Farmor gav mig, som jag kan ha nämnt tidigare, russin i kyrkan så jag skulle hålla mig still. Konstigt nog fick jag inte, och ville inte ha lördagsgodis. Men jag snodde sockerbitar, drog dem i messmöret och åt. Har även nu framför allt på kvällarna ett grymt sockersug. Det enda som hjälper är att motionera istället för att ta smörgåsrånet med marmelad.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Fasta

Inläggav hakkapeliitta » 18 jan 2020 14:40

Köpte för några jular sen en sexpack 2 liters classic Coca Cola. Dricker inte normalt sådant men detta var extrabilligt och jag kunde inte motstå.
Väl hemma tänkte jag detta tar säkert flera månader att dricka upp.
Helskotta heller, varje gång jag var i köket tog jag en klunk. Tog två veckor att dricka upp allt och jag blev sockerberoende.
Slutade sen tvärt och hade inga större abstinensbesvär men förstod hur lätt det är att halka in i ett missbruk.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Fasta

Inläggav klorofyll » 18 jan 2020 20:11


Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Fasta

Inläggav Anne » 19 jan 2020 13:31

klorofyll skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/Buprenorfin

Är det vad du fastar från?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 19 jan 2020 17:50

Avslutade fastan i dag, åttonde dagen. Det blev boeuf bourguignon med champinjoner och smålök. Mycket välsmakande.

Å andra sidan, skall känna efter i morgon, ...
Moderator

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Fasta

Inläggav Smisk » 20 jan 2020 13:47

Anders skrev:Inte lätt då man marinerades i socker som barn. Farmor gav mig, som jag kan ha nämnt tidigare, russin i kyrkan så jag skulle hålla mig still. Konstigt nog fick jag inte, och ville inte ha lördagsgodis. Men jag snodde sockerbitar, drog dem i messmöret och åt. Har även nu framför allt på kvällarna ett grymt sockersug. Det enda som hjälper är att motionera istället för att ta smörgåsrånet med marmelad.


Ja de flesta är uppväxta med sockerdrift som energikälla. Då blir man ostabil och kräver 5 mål socker om dagen annars blir man stissig :)
Efter motion blir man sällan sugen på socker utan snarare törstig och mer sugen på fett. Signalämnet som triggar fettdriften (glukagon) är aktivt istället för signalämnet för sockerdrift (insulin). Fastar man rensar man kroppen på insulin och ger blodomloppet glukagon som över tid stabiliserar systemet.

Den största faktorn är nog att när man väl börjar äta något när man är i sockerdriftsläge säger kroppen till hjärnan "nu kommer socker igen!" :)
Äter man å andra sidan inget alls försvinner det suget efter en stund. Är man i fettdriftsläge å andra sidan behöver det inte bli så.

Det är därför det är så svårt att äta mindre om man är i sockerdrift då mindre->mycket enligt nervsystemet. Inget->inget i fasta.

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Fasta

Inläggav sinkaduza » 16 feb 2020 15:51

Avstår allt! Fastar alla former av ord och fraser förståelse och uppsåt

Om det ändå är fritolkning

betyder allt inget

fastan inledes ju med att äta ja?

mvh

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 16 feb 2020 23:55

Dags för en ny period, första dagen inleds med nudlar, bröd och vin. Annars får jag vänta tills askonsdagen den 26 februari, men ... Det känns rätt att börja i dag. Vi får se hur sträng fastan blir, något resultat skall det leda till.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fasta

Inläggav Anders » 17 feb 2020 08:21

Vet inte, kanske borde kolla på nåt sånt här. Årets nedgång går vääldigt långsamt. Har dragit ner lite på sockret i alla fall. Lite.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster