Kategoriska imperativet

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav Smisk » 10 feb 2020 15:58

Algotezza skrev:Hur kommer man fram till att något passar som allmän lag? Måste man inte utvärdera konsekvenserna av den då, dvs. anlägga ett konsekvensetiskt perspektiv på lagen i fråga? Är då Kants kategoriska imperativ renodlat pliktetiskt?


Ja det faller på sin orimlighet, gör det inte?

Det är ju heller inte upp till en individ att bedöma vad som skall vara allmän lag. Önskar jag att du själv skall bestämma, precis som jag gör när jag gör min bedömning, gäller inte lagen utan tar ut sig självt. Laglöshet blir utfallet.

Moralisk kvicksand.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav Pilatus » 10 feb 2020 15:58

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Vi är i alla händelser inte konstruerade för att äta enbart vegetabilier. Man överlever visserligen. Veganer drabbas lätt av bristsjukdomar om de inte kompletterar sin kost med piller.

Jag försökte leva veganskt och sörplade Oatly i st f mjölk. Jag fick B12-brist.

Visst blir det lätt så. Vår konstitution har anpassat sig efter vår diet. Man kan kanske ha synpunkter på vår djurhållning och obehagliga slaktmetoder. Allt skall vara så förbaskat rationellt. Det gamla lantlivet var i många avseenden ett mer naturligt sätt att leva. På sjuttiotalet fanns en del försök med kollektiv, de blev litet för fixerade vid nya regler. Inga plogar. Synd, kollektiv är en trevlig form att leva.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav Anders » 10 feb 2020 16:09

Smisk skrev:
Anders skrev:Här håller jag inte med, även om jag heller inte tycker att det är naturlagar som Kategoriska Imperativet har att göra med.
Det är "allmän lag" som avses i det Kategoriska Imperativet som jag förstått det, inte någon särskild slags lag.
Och finns det något som folk gör Kategoriskt Imperativ av nu så är det köttätande. Folk som älskar köttfärs äter dessa sojaprodukter som smakar som köttfärs som legat stekt i kylen en vecka. Jag själv kan väl räkna mig dit, även om jag är den minst rabiata i familjen.
(Nu uppskattar man verkligen köttfärssåsen då man får den!)


Önskar du att köttätande skulle bli allmän lag?

Man kan tänka sig att man önskar att det inte finns lagar kring just det och då är det okey att äta kött. Olaglighet i ordets rätta betydelse ;)

Om det nu är så, att personen accepterar att det finns någon slags koncensus runt det här med global uppvärmning(även om det finns många däremot) och personen anser att det finns en koncensus runt att korapar är en allvarlig växthusgas, så tycker jag att det är helt i Kants anda att, utan att grubbla på konsekvenserna alltför mycket skippa nötkött och tycka att hela världen borde göra det. Ja.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav Smisk » 10 feb 2020 16:09

Algotezza skrev:Jag försökte leva veganskt och sörplade Oatly i st f mjölk. Jag fick B12-brist. Pga min knölstruma kan mitt skelett urkalkas. Så jag fick rätta och packa mig därefter och konsumerar komjölk idag. Fast mest i form av ost, Bregott och till kaffet. Passar mig inte som måltidsdryck som i barndomen. Och så till flingor i form av fil eller yoghurt. Mandeldryck är populärt bland en del veganaer men det kräver mycket vatten att odla mandel. Och sojaodling för bla. sojadrycker är väl inte heller den helt problemfri...?


Jag äter allt men undviker att äta det ohälsosamma på rutin. Inget socker på vardagar och inte för mycket mat samt många olika färger på grönsakerna när det är möjligt. Äter gärna vegetariskt om möjligt.

Jag har även svårt att se kopplingen mellan hur vi hanterar djur och min personliga kost. "om alla skulle vara vegetarianer" grejen köper jag inte.
Däremot skulle jag önska att det va något lättare att köpa mat som är bra. Matindustrin bygger på att kidnappa belöningssystemet både genom själva maten och marknadsförningen av den.

Även om coop är fullsmackat med kanonmat egentligen så är handlingsvarvet man glider in i fyllt med färger och socker som drar i en med godis :)
Jag hade önskat att det fanns en stor del med färdiglagad genomnyttig mat jag kan ta ett par portioner till helgen och vara nöjd ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav Algotezza » 10 feb 2020 16:10

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Jag försökte leva veganskt och sörplade Oatly i st f mjölk. Jag fick B12-brist. Pga min knölstruma kan mitt skelett urkalkas. Så jag fick rätta och packa mig därefter och konsumerar komjölk idag. Fast mest i form av ost, Bregott och till kaffet. Passar mig inte som måltidsdryck som i barndomen. Och så till flingor i form av fil eller yoghurt. Mandeldryck är populärt bland en del veganaer men det kräver mycket vatten att odla mandel. Och sojaodling för bla. sojadrycker är väl inte heller den helt problemfri...?


Jag äter allt men undviker att äta det ohälsosamma på rutin. Inget socker på vardagar och inte för mycket mat samt många olika färger på grönsakerna när det är möjligt. Äter gärna vegetariskt om möjligt.

Jag har även svårt att se kopplingen mellan hur vi hanterar djur och min personliga kost. "om alla skulle vara vegetarianer" grejen köper jag inte.
Däremot skulle jag önska att det va något lättare att köpa mat som är bra. Matindustrin bygger på att kidnappa belöningssystemet både genom själva maten och marknadsförningen av den.

Även om coop är fullsmackat med kanonmat egentligen så är handlingsvarvet man glider in i fyllt med färger och socker som drar i en med godis :)
Jag hade önskat att det fanns en stor del med färdiglagad genomnyttig mat jag kan ta ett par portioner till helgen och vara nöjd ;)


Prova Dafgård!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav Smisk » 10 feb 2020 16:20

Algotezza skrev:Prova Dafgård!


Jag har käkat de flesta av deras grejer, de är helt okey. Men de är inte nyttiga som jag ser det :)

Det optimala för mig är nog vilken vanlig kötträtt som helst (ej snabbmat) fast 30% av den och resten nyttiga grönsaker med något bra fett som sås på.
Och ibland får man ta bort lite snabba kolhydrater som potatismos eller pasta. Inget tillsatt socker givetvis.

Man kan nog i stort sätt ta 30% dafgård och fylla på med färska grönsaker och två ägg på det tänker jag.

Jag är för slapp.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav klorofyll » 10 feb 2020 17:12

Smisk skrev:Det optimala för mig är nog vilken vanlig kötträtt som helst (ej snabbmat) fast 30% av den och resten nyttiga grönsaker med något bra fett som sås på.

Tror du att något med köttbullar och majonäs skulle funka?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav Smisk » 11 feb 2020 15:21

klorofyll skrev:
Smisk skrev:Det optimala för mig är nog vilken vanlig kötträtt som helst (ej snabbmat) fast 30% av den och resten nyttiga grönsaker med något bra fett som sås på.

Tror du att något med köttbullar och majonäs skulle funka?


Gör man egna köttbullar och egen majonnäs och inte äter det jämt så är det nog okey.
För min del käkar jag nästan vad som helst så det går bra, men jag varierar och äter inte för mycket.

Jag litar inte på att färdiga köttbullar och majonnäs man köper skulle vara något nyttigt att äta på rutin.
Nödvändigtvis inte onyttigt egentligen.

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav sinkaduza » 14 feb 2020 10:42

Anders skrev:
Algotezza skrev:Går veganism att motivera med hjälp av det kategoriska imperativet?

Knappast. Kött är t.ex. gott.


pratkvarneri

smaker & ord gör ingen mätt

(regler,moral,nonsens)

BiEilh
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 feb 2020 16:27
Kontakt:

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav BiEilh » 14 feb 2020 16:30

Smisk skrev:
klorofyll skrev:
Smisk skrev:Det optimala för mig är nog vilken vanlig kötträtt som helst (ej snabbmat) fast 30% av den och resten nyttiga grönsaker med något bra fett som sås på.

Tror du att något med köttbullar och majonäs skulle funka?


Gör man egna köttbullar och egen majonnäs och inte äter det jämt så är det nog okey.
För min del käkar jag nästan vad som helst så det går bra, men jag varierar och äter inte för mycket.

Jag litar inte på att färdiga köttbullar och majonnäs man köper skulle vara något nyttigt att äta på rutin.
Nödvändigtvis inte onyttigt egentligen.


Är mycket som är färdiggjort som innehåller en massa onödigt socker som man kunde klara sig utan..
fattar inte varför allt ska vara så sött?

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav sinkaduza » 16 feb 2020 16:13

BiEilh skrev:Är mycket som är färdiggjort som innehåller en massa onödigt socker som man kunde klara sig utan..
fattar inte varför allt ska vara så sött?


för att du inte ska förstå..

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav Smisk » 17 feb 2020 08:58

BiEilh skrev:Är mycket som är färdiggjort som innehåller en massa onödigt socker som man kunde klara sig utan..
fattar inte varför allt ska vara så sött?


Är det inte för att färdig mat behöver hålla länge och om det skall hålla länge behöver det specialhanteras på ett sätt som gör att de goda smaker färsk mat har dämpas. För att maten då skall kännas godare är socker och fett man lägger till.

På ett sätt kan man säga att vi är invanda vid att "överbelasta" belöningssystemet. Vatten och grönsaker smakar papper jämfört med läsk och pizza som är socker+fett med rika kryddor. Det är lätt att testa om man tänker sig barn eller djur där man låter dem käka godis i en månad och sedan försöker få dem att äta "nyttigt". Det är uppenbart när man förstår hjärnan, belöningssystemet och hur kroppen och psyket försöker förhålla sig till detta.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav Pilatus » 17 feb 2020 20:45

Smisk skrev:Det är lätt att testa om man tänker sig barn eller djur där man låter dem käka godis i en månad och sedan försöker få dem att äta "nyttigt".

Kants kategoriska imperativ är ovillkorligt bindande, utan hänsyn till något ändamål eller liknande. Det betyder att det är en plikt att följa befallningen.

Finns det någon slags mat som kan anses fel, eller etiskt förkastligt att äta. Vi får bortse från sådant som anses otjänligt som föda. Vi undviker att äta hundar och ormar. Inte heller äter jag valkött eller kramsfågel. Men gärna fläskkött och kyckling och vilt.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav Smisk » 18 feb 2020 08:55

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Det är lätt att testa om man tänker sig barn eller djur där man låter dem käka godis i en månad och sedan försöker få dem att äta "nyttigt".

Kants kategoriska imperativ är ovillkorligt bindande, utan hänsyn till något ändamål eller liknande. Det betyder att det är en plikt att följa befallningen.

Finns det någon slags mat som kan anses fel, eller etiskt förkastligt att äta. Vi får bortse från sådant som anses otjänligt som föda. Vi undviker att äta hundar och ormar. Inte heller äter jag valkött eller kramsfågel. Men gärna fläskkött och kyckling och vilt.


Jag hörde någon tala om Gödels ofullständighetsteorem igår och det är precis så jag tänker visade det sig:

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6de ... hetssatser

Kants imperativ är inte ovillkorligt och inte bindande då att det skulle vara så inte kan bevisas inom reglerna han själv använder i sitt eget system.
Det går inte att bevisa att förnuftet av sig självt kan användas för att skapa värdeomdömen.

Fakta och värde tillhör olika dimensioner som Hume påpekade före Kant och som Kant verkar tro sig ha någon "lösning på".
Kant vägrade att acceptera att förnuftet inte kan hantera värden men hans lösning är falsk som jag påpekat i startinlägget.

Ofullständighetsteoremet bevisar att oavsett vilket logiskt system man använder så krävs nya axiom för att förklara systemet som inte finns inom det.
Det krävs oändligt antal axiom för att ha ett oändligt konsistent system. Men det går inte att bevisa att oändligheten kan göra systemet helt konsistent heller då ytterligare axiom krävs etc.

Istället för att det är förnuftet som driver värdet så är det i själva verket ett samarbete mellan förnuft, känslor, önskningar och medvetenhet som tillsammans ger förmågan att reflektera och handla på ett sätt som förhåller värdeomdömen vill världen.

Källan till att "vi bör använda det kategoriska imperativet" är inte förnuftet. Det är som att säga att källan till kaffet är vattenkranen för att det finns vatten i kaffet. Kaffet är en samansatt sak.

Angående hur vida vi bör eller ej bör äta vissa saker så är det en för komplicerad sak att reda ut för min hjärna.
I grunden så anser jag att alt liv har inneboende värde och att mer komplext och medvetet liv i jämförelse med mindre komplext skall hanteras som viktigare än lägre, relativt sätt. Det blir dock snabbt svårhanterligt när det kommer till kost, samhället och människans livsstil, politik och olikheter samt de praktiska konsekvenserna av olika förhållningar så längre än så blir en labyrint för mig.

Att vi bör sätta värde på allt levande står dock klart oavsett om vi äter det eller inte :)

Själv äter jag allt men undviker det som är skadligt och äter gärna det som är nyttigt på vardagar och godis ser jag som nyttigt på helger. ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kategoriska imperativet

Inläggav Pilatus » 18 feb 2020 09:53

Smisk skrev:Kants imperativ är inte ovillkorligt och inte bindande då att det skulle vara så inte kan bevisas inom reglerna han själv använder i sitt eget system.

Jag känner inte till något bevis för Kants imperativ. Etik är ju ett regelverk som vi antar för att kunna göra samhället uthärdligt och möjligt. Vi kan vara värdenihilister och ha en mening om svensk lag, att det är fel att skada andra individer om det inte har ett berättigat syfte. Likaså kan vi påstå att den som bryter mot dessa regler får med oss att göra. Så Kants imperativ är inte i behov av andra bevis än att det straffar sig att bryta mot reglerna.
Smisk skrev:Källan till att "vi bör använda det kategoriska imperativet" är inte förnuftet. Det är som att säga att källan till kaffet är vattenkranen för att det finns vatten i kaffet. Kaffet är en sammansatt sak.

Du får dricka ditt kaffe som du vill. Vi lär oss tidigt att vi skall använda vårt förnuft och skola vårt omdöme. Vi har en uppfattning om rimlighet. Även en psykopat kan förstå moraliska argument. Är de förnuftiga så kan de följas. Psykopaten kan trots det bryta mot regler om det tjänar hans intresse, det inger inte betänkligheter hur det drabbar andra. Men han förstår att det gör det.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster