Kärlek

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Kärlek

Inläggav sinkaduza » 13 feb 2020 14:15

kär lek är det sista universal kort i en kort lek

euforisk attraktion
gud skapare & barn

inget billigt helt gratis
ger jag mitt liv för ditt

kärlek är vad jag är

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Algotezza » 20 feb 2020 19:43

Kärl-ek och blod-bok
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 26 feb 2020 10:08

Medvetandet är det som kännetecknar allt levande. Vad är din erfarenhet av att vara medveten? Allt det som surrar i skallen av dagdrömmar, planer, minnen? Din idé om vad o vem du gillar eller ogillar? Jag menar att inget av det du tänker, känner, tror är medvetande. Medvetande är din existensiella grund o orsaken till att du kan tänka, känna, erfara, ta emot intryck o uttrycka behov.
Det finns inte två individer som är varandra lika i utseende, begåvning, tankeförmåga, 100% olikhet. Det enda som är lika hos alla levande varelser o som jag menar är helt avgörande för tillfredsställelse av kärleksbehovet, är att de har samma grundidentitet: om sig själv o sin omgivning medveten, 100% lika hos ALLA individer. Den förmågan o medfödda identiteten är utgångspunkt för spegling i likasinnad i det som pågår i tankesinnet av minnen, kunskap, självbild.
Hur kan spegling som likasinnad i medvetandet, vara möjligt om det enda jag av upplever hos mig själv o vad jag genom mina sinnen, är momentan olikhet o mångfald?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kärlek

Inläggav hakkapeliitta » 26 feb 2020 22:55

Din jävel.
Jag skrev en lång text om min uppväxt, om min barndom men varför i helvete sopar du bort det jag skrev!

Lillaanna
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 feb 2021 13:00

Re: Kärlek

Inläggav Lillaanna » 15 feb 2021 13:19

Enligt min erfarenhet så är kärlek tålamod och hopp. Något som oftast finns mellan mor och barn, men även mellan syskon. Har aldrig bevittnat kärlek som består i ett kärlekspar. Kärlek som varar mycket kort, är det verkligen kärlek? Är inte kärlek evig, eller åtminstone mycket långvarig? Kärlek är inte bara en känsla.
Men samtidigt så tror jag man kan älska vem som helst, men på sitt egna vis. Så längden är kanske inte viktig.
Jag älskar min gamla vän, som jag aldrig mer kommer tala med, för den hon var då. Hon hatar mig, men jag älskar henne för alltid. Kommer minnas henne när jag är gammal.
Vi kommer aldrig kunna vara vänner, pgr av våra extrema olikheter som inte går att matcha. Men visst är kärleken stor ändå.

Jag gillar Jesus ord om kärlek:
“Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen. Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting. Kärleken upphör aldrig.”1. Kor 13,4-8.

Just nu tror jag att jag känner kärlek, men den är kortvarig i praktiken. Men i mitt hjärta finns den nog för evigt.
Kyssen.
Den bästa kyss som upplevts.
Jag var inte beredd, men den var så passionerad. Den förändrade allt. Den väckte så mycket känslor inom mig.
Uppstod trygghet, passion och kärlek. Vi tittade varann i ögonen.
Det går inte att glömma.

Kärlek är lidande, hopp och glädje - allt i ett.

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 15 feb 2021 14:29

Det du citerar är inte Jesu ord, det är Paulus o beskriver egentligen vad kärlek INTE är. Jesu kärleksbudskap lyder: älska Gud av allt ditt förstånd, hjärta o själ samt älska din nästa som dig själv.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kärlek

Inläggav Smisk » 16 feb 2021 13:21

Drömmen om förälskelse och kärleksfullhet tänker jag har en specifik relation. Drömmen om förälskelse har med förväntningar att göra, där förväntar man sig att en annan person skall "ge alla känslor man saknar och önskar".

Kärleksfullhet däremot handlar på ett känsloplan om att man uppfattar någon som av sig själv värdefull, precis som den är. Impulsen att ändra på den för att passa förväntningar är en konsekvens av drömmen om förälskelse, alltså något annat.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Algotezza » 17 feb 2021 15:34

531bts skrev:Det du citerar är inte Jesu ord, det är Paulus o beskriver egentligen vad kärlek INTE är. Jesu kärleksbudskap lyder: älska Gud av allt ditt förstånd, hjärta o själ samt älska din nästa som dig själv.


Vad innebär det i den vardagliga praktiken?
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 19 feb 2021 13:33

Att med alla sinnen ta emot skapelsen som den uttrycker sig i det allmängiltiga o självklara tillsammans med antagandet, tron att skapelsen är Guds aktivitet, uttryck till oss delar. Att skapelsen är en aktivitet, ett uttryck med syfte att dels tillfredsställa människans, delarnas kroppsbevarande behov samt medfödda behov av att bli förstådd o älskad.
Genom att pröva skapelsen om den i ett helhetsperspektiv, duger för sitt syfte som Guds "talan" till sina delar kan hon i filosofisk dialog komma fram till i vilket sammanhang hon allmängiltigt ingår i o om den är perfekt för sitt syfte. I det samtalet, gemenskap o organisering av samlevnad som uppstår i Gudsmedvetenhet, tillgodoses Helhetens dvs Guds ENDA behov: att bli förstådd o älskad av sina delar.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 19 feb 2021 15:00

hakkapeliitta skrev:Din jävel.
Jag skrev en lång text om min uppväxt, om min barndom men varför i helvete sopar du bort det jag skrev!

Vem sopade bort vad?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 19 feb 2021 15:01

Går mer på det här som körs på SVT. Lukter, utseende, hjärnan som är programmerad att hooka in på en viss person.
https://www.svtplay.se/video/29835326/v ... foralskade
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 19 feb 2021 15:44

Anders skrev:Går mer på det här som körs på SVT. Lukter, utseende, hjärnan som är programmerad att hooka in på en viss person.
https://www.svtplay.se/video/29835326/v ... foralskade

Jag ska se det nu..

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kärlek

Inläggav Smisk » 19 feb 2021 15:56

531bts skrev:Att med alla sinnen ta emot skapelsen som den uttrycker sig i det allmängiltiga o självklara tillsammans med antagandet, tron att skapelsen är Guds aktivitet, uttryck till oss delar. Att skapelsen är en aktivitet, ett uttryck med syfte att dels tillfredsställa människans, delarnas kroppsbevarande behov samt medfödda behov av att bli förstådd o älskad.
Genom att pröva skapelsen om den i ett helhetsperspektiv, duger för sitt syfte som Guds "talan" till sina delar kan hon i filosofisk dialog komma fram till i vilket sammanhang hon allmängiltigt ingår i o om den är perfekt för sitt syfte. I det samtalet, gemenskap o organisering av samlevnad som uppstår i Gudsmedvetenhet, tillgodoses Helhetens dvs Guds ENDA behov: att bli förstådd o älskad av sina delar.


Skulle du argumentera för att världen har inneboende syfte och att vi kan förstå det genom att vi förstår att vi är bäst anpassade för det?

Alltså, att om vi hade oändlig kunskap så skulle vi veta att vi är här med avsikten att bli "förstådda och älskade" och se världen (naturen) som platsen som är skapad för oss med det ändamålet.

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 20 feb 2021 00:57

Smisk: vilken värld avser du, människornas?
Det jag förespråkar är att betrakta skapelsen, så som den uttrycker sig av sig själv, (särskilja människornas kommentarer o manipulationer av den) att den har en osynlig levande, om sig själv o sina delar (människan), medveten orsak. Att vi som ingående delar, betraktar orsaken, Gud "inifrån" via skapelsen. Att vända sig till skapelsen med det utgångsläget varken behöver eller skapar ngn "oändlig kunskap".
Det är ett antagande, en tro precis som att anta, tro att skapelsen inte har en levande orsak o därmed saknar allmängiltig mening. De olika perspektiven ger av naturen olika psykologiska konsekvenser. De två olika betraktelsesätten är de två enda "fria" val tankesinnet har att bemöta verkligheten. Vad som inte är fritt är konsekvenserna i tanke, tal o gärning o dess återverkningar i form av psykiskt lidande o miljöförstöring.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Kärlek

Inläggav iris » 20 feb 2021 12:17

Tomorrow - **21/2 2021 - at 16.00 GTM **the jews will pray for the Messiah to come (we christians knowing who Christ is) will join them in their prayers.
Come Lord Christ into our world (again) - as you went.
Please join us in our prayers.
In Christ our Lord.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster