Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Anders » 06 feb 2020 09:03

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Verkligheten är inte så beroende av vad jag råkar föreställa mig.

Nu låter du som Åsa Wikforss

Åsa Wikforss kritiserade skolan för den konstruktivistiska pedagogiken i boken om Alternativa fakta (2017).

Det var den jag tänkte på, bland annat. Och jag håller med.
Ett äpple är ett äpple, men en vacker solnedgång är i mina ögon och hjärna. Det här är oerhört viktigt, faktiskt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Anders » 06 feb 2020 09:13

En fråga, som kan vara dum eftersom jag inte riktigt begriper deltakonceptet. Illusionen, kan man säga något om de aktuella frågorna global uppvärmning och (mass)invandring utgående från deltakonceptet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Algotezza » 06 feb 2020 09:45

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Det som existerar har konstruktion, funktioner, konnotationer, relationer, reaktioner...

Men man kan också se ALLT som föreställningar...


Livet som vilja och föreställning...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 06 feb 2020 10:31

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Men man kan också se ALLT som föreställningar...

Livet som vilja och föreställning...

Arthur Schopenhauer, Die Welt als Wille und Vorstellung, 1819
voluntarism = any theory that regards will as the fundamental agency or principle, in metaphysics, epistemology, or psychology.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Smisk » 06 feb 2020 11:11

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Exakt vilken syn just du har vet jag inte men du får gärna utveckla hur du ser på detta?

Du skrev om att "inget kan reduceras till enbart delar". Jag fann det vara en märklig utsaga, för vad säger man på fabriken där man monterar samman "enbart delar" till en Airbus A380? Vad mer än "delar" behövs?

Man kan givetvis säga att delarna var för sig då de ännu inte satts samman, kan betraktas som en Airbus A380. Endast resultatet av fabrikens arbete, en ny skinande Airbus, tankad och klar, med sin besättning, stående på startplattan, är ett fungerande ting. Men det kanske är en alltför enkel självklarhet.


Bilen existerar och så gör delarna och atomerna. Bilen är inte atomerna utan finns som en funktion av en nödvändig komplexitet som ger potentialen till både atomerna och bilarna samtidigt.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Smisk » 06 feb 2020 11:16

Algotezza skrev:Det som existerar har konstruktion, funktioner, konnotationer, relationer, reaktioner...


Alla dessa egenskaper existerar genom holistiska komplexa relationer som är nödvändiga för att dessa skall finnas. Naturlagar styr av nödvändighet hur dessa kan existera tänker jag.

Holism är en komplexitetskonstruktion kanske man kan säga. Ingen av sakerna du talar om finns utan relationer till andra saker och relationerna är komplexitetsrelationer.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Smisk » 06 feb 2020 11:36

Anders skrev:Det var den jag tänkte på, bland annat. Och jag håller med.
Ett äpple är ett äpple, men en vacker solnedgång är i mina ögon och hjärna. Det här är oerhört viktigt, faktiskt.


Åsa är kanon.

Erfarenheten av solnedgång är dock lika verklig som ett äpple även om den är sammansatt av mer komplexa saker.
Det är ännu viktigare tycker jag ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Algotezza » 06 feb 2020 16:58

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Det som existerar har konstruktion, funktioner, konnotationer, relationer, reaktioner...


Alla dessa egenskaper existerar genom holistiska komplexa relationer som är nödvändiga för att dessa skall finnas. Naturlagar styr av nödvändighet hur dessa kan existera tänker jag.

Holism är en komplexitetskonstruktion kanske man kan säga. Ingen av sakerna du talar om finns utan relationer till andra saker och relationerna är komplexitetsrelationer.



Vad är holistiska komplexa relationer? Vilka naturlagar? Jag förstår att du förmodligen har en intuititiv holistisk ingång på det hela. Men för mig blir det mer ett slags poesi än filosofi.

Man får väl fundera över vad man vill ha ut av samtal här. Tankeutbyte förhoppningsvis...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 07 feb 2020 11:15

Anders,

Du skrev (31 jan) i tråden, Vad är tid ?, citat,
”Men det utesluter inte att jag tror att det finns finurliga saker i Illusionens koncept.”
Dina inlägg är trevliga då du har för vana att inte kommenterar andras inlägg nedlåtande och negativt.
Den här positiva och berömvärda egenskapen fick mig att skriva följande "tips".
Kanske även Kreativ kan finna något intressant i detta.

Anledningen till att jag öppnade den här tråden är att fälten har lite av karaktären ”yttersta utposten”
till det jag skriver och hävdar. Behärskar man inte hjälpligt vad fälten representerar på basal nivå,
enligt Maxwells ekvationer, så saknar man förmodligen en nödvändig förutsättning för att härleda
och förstå balanskriteriet, ΔØ, och begreppet RUMTID . Efter att ha läst de senaste inläggen i tråden
är mitt intryck, nu liksom tidigare, att flertalet har för bråttom och även skriver om för tråden och
fälten ovidkommande förhållanden.
Risken är då uppenbar att man inte hinner begrunda fältens förutsättningar tillräckligt noga, och
då misstänker jag att man får en felaktig bild av vad de abstrakta fälten symboliserar.

Mitt råd är därför, återvänd till mitt inlägg daterat 28 nov 2019 17:50. Läs därefter extra noga citat,

”Med elektromagnetiska fält avses atomärt oscillerande elektriska och magnetiska fält.
Elektriska fält baseras på att ett fält uppstår mellan en negativt och en positivt laddad partikel.
Det är dock enbart en teoretisk konstruktion då det inte anses finnas något fysiskt fält eller eter.
Även magnetiska fält utgör en teoretisk konstruktion. Båda fälttyperna har atomärt strukturformer
som innefattar de rumsliga begreppen, LINJÄRT och CIRKULÄRT.

Fälten anses fullständigt beskrivna av Maxwells ekvationer. Maxwell, som var matematiker, kombinerade
via en matris, olika verifierade elektriska samband, och kunde därigenom utveckla ekvationerna ifråga.
Observera dock att matrisen härleds utifrån matematik vars regelverk formats av just den verklighet
vi förnimmer. Detta kan tolkas som att ekvationerna beskriver atomära ”egenskaper” som ej nödvändigtvis
behöver återspegla helheten i vad fälten egentligen representerar.Som exempel, svaret på min fråga,
Vad "består" magnetiska respektive elektriska fältet av ?, ges ej av ekvationerna, liksom på frågan,
Varför uppträder magnetiska och elektriska fält vinkelräta mot/relativt varandra ?.”

Tänk dig sedan två växelverkande atomer, A och B. Både A och B anser sig ha en uppfattning om
de elektromagnetiska fälten, baserat på ett TEORETISKT antagande/resonemang.
För att inse och förstå ev begränsningar i tolkningen av den teoretiska fältkonstruktionen bör man
helst analysera bakgrunden till Maxwells ekvationer.
Min sista fråga, som jag rekommenderar dig att begrunda noga innan du går vidare är,
Skiljer sig A:s och B:s ”teoretiska fält” från varandra, och om så är fallet, hur och varför ?

Påståendet att det inte anses existera något fysiskt fält eller eter, samtidigt som Maxwells ekvationer
beskriver olika elektriska samband/egenskaper ur atomärt perspektiv, är i sammanhanget intressant, då det
vittnar om att vårt atomära perspektiv, rumtiden, är en typ av ”tolkning” av något abstrakt överordnat.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=3s45XOnYOIw
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 08 feb 2020 23:30

Illusionen skrev:”Med elektromagnetiska fält avses atomärt [?] oscillerande elektriska och magnetiska fält.

Med elektromagnetiska fält avses statiska elektriska fält, statiska magnetiska fält och periodiskt varierande elektriska fält, magnetiska fält och elektromagnetiska vars frekvens är högst 300 gigahertz.

Ljus, de elektromagnetiska krafterna förmedlas av fotoner och växelverkar med alla partiklar som har laddning.
Illusionen skrev:Elektriska fält baseras på att ett fält uppstår mellan en negativt och en positivt laddad partikel.

Ett elektriskt fält alstras av elektriskt laddade partiklar och tidsvarierande magnetfält.
Illusionen skrev:Det är dock enbart en teoretisk konstruktion då det inte anses finnas något fysiskt fält eller eter.

Skulle du därmed vilja stoppa händerna i en mikrovågsugn?

Mikrovågsugnen funkar genom att ett högfrekvent elektromagnetisk fält skickas ut i ugnen med en magnetron. Mikrovågorna har frekvensen 2,45 GHz och våglängden är omkring ca12 centimeter. Alla material som antingen leder ström eller som har någon av de fria dipoler i sig värms upp.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Smisk » 13 feb 2020 10:54

Algotezza skrev: Vad är holistiska komplexa relationer? Vilka naturlagar? Jag förstår att du förmodligen har en intuititiv holistisk ingång på det hela. Men för mig blir det mer ett slags poesi än filosofi.

Man får väl fundera över vad man vill ha ut av samtal här. Tankeutbyte förhoppningsvis...


Jag har beskrivit det många gånger så det är lite oklart vad det är som är oklart :) Den är vetenskaplig och inte så otydlig.
Tänker man att komplexitet och relationer existerar så följer det holistiska perspektivet naturligt.

Wikipedia är tydlig: https://en.wikipedia.org/wiki/Holism

Vad är det specifikt du menar är oklart?

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav sinkaduza » 14 feb 2020 10:15

fälten uttrycker sig så (representationer)

förutsättningen är representation
(uttryck)

uttryck existens

mvh

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Illusionen » 14 feb 2020 19:50

Smisk skrev:
Algotezza skrev: Vad är holistiska komplexa relationer? Vilka naturlagar? Jag förstår att du förmodligen har en intuititiv holistisk ingång på det hela. Men för mig blir det mer ett slags poesi än filosofi.

Man får väl fundera över vad man vill ha ut av samtal här. Tankeutbyte förhoppningsvis...


Vad är det specifikt du menar är oklart?


Du saknar svar på min tidigare fråga,
Vad utgör grund/förankring för dina påståenden ?
Det uteblivna svaret är liktydigt med att du inte behärskar ämnet.

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Anders » 15 feb 2020 12:19

Illusionen skrev:
Smisk skrev:
Algotezza skrev: Vad är holistiska komplexa relationer? Vilka naturlagar? Jag förstår att du förmodligen har en intuititiv holistisk ingång på det hela. Men för mig blir det mer ett slags poesi än filosofi.

Man får väl fundera över vad man vill ha ut av samtal här. Tankeutbyte förhoppningsvis...


Vad är det specifikt du menar är oklart?


Du saknar svar på min tidigare fråga,
Vad utgör grund/förankring för dina påståenden ?
Det uteblivna svaret är liktydigt med att du inte behärskar ämnet.

/ Illusionen

Om jag då lite filosofiskt får fråga.. svårt att formulera det rätt... i vilken omfattning behöver en människa, eller människan, grund för ett påstående? Ta frågan om global uppvärmning nu. Alla är överens om att jordens uppvärmning är svår att beräkna i en framtid. Alla är också rätt övertygade om att en höjning av havsnivån med meter är en rätt dålig ide. Så att säga saker med ”grund/förankring” om vad göra/inte göra, är det ens rätt? Semmelveiss är väl ett annat exempel. Han som ungefär fick folk att tvätta händerna innan de opererade. Han bara såg att det funkade, utan att ha ordentlig koll på det här med bakterier, dog tämligen förlöjligad, men ingen har eftetåt ifrågasatt hans initiativ. eller att anamma newtons fysik - nej det håller inte, men fortfarande lyckades ingenjörer bygga broar utan att de föll ihop. och tågen kom i tid om inget strulade.
Samtidigt har ju historien visat att maggropen bara räcker så långt. så, hur mycket förankring behövs? Och hur mycket är utlämnat till förnuftet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?

Inläggav Pilatus » 15 feb 2020 12:34

Anders skrev:Han bara såg att det funkade, utan att ha ordentlig koll på det här med bakterier, dog tämligen förlöjligad, men ingen har efteråt ifrågasatt hans initiativ. eller att anamma Newtons fysik - nej det håller inte, men fortfarande lyckades ingenjörer bygga broar utan att de föll ihop. och tågen kom i tid om inget strulade.

Pragmatismen är säkert bra. Den har fungerat i tusentals år inom medicin, arkitektur och mycket annat. Man har prövat sig fram.

Skall man få fram ett teoretiskt underlag så blir det svårare. Vad behöver vi veta om de elektromagnetiska fälten? Forskare brukar ställa upp en hypotes som de vill få svar på, ett antagande som kan bekräftas eller vederläggas.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster