Vardagslivets självklarheter
Moderator: Moderatorgruppen
Vardagslivets självklarheter
Vad är självkklarheter för er i ert vardagsliv, sådant som ni inte ifrågasätter (även om man kan göra det när man filosoferar på sin kammare)?
Algotezza aka Algotezza
Re: Vardagslivets självklarheter
Algotezza skrev:Vad är självklarheter för er i ert vardagsliv, sådant som ni inte ifrågasätter (även om man kan göra det när man filosoferar på sin kammare)?
Ser vi oss om så är det väldigt mycket som ryms inom dessa självklarheter, hela vår tillvaro, våra tillhörigheter, boplatsen, människorna, hunden, promenaderna, hälsan ... Men hur säkert är allt detta? En tidsfråga innan vi själva drabbas av något som äventyrar hela vår tillvaro. Endast en fråga om tid.
Och i närtid handlar det om de stora världshändelserna, Erdogans expansionism, Putins maktsträvanden, eller Trumps och Netanyahus murar. Pandemier, risken att vi blir avskurna från världen. Att vara prepper i dag har blivit vanligt, vatten och förnödenheter av olika slag, ett Trangia-kök, bränsle, värmeljus, filtar och mat som håller sig.
Vi kanske lever som om allt var självklarheter ... men kan vi lita på att våra vanor kan bestå?
Moderator
Att jobba.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Det vi tar för givet är lätt förlorat och förgånget. Livet är skört. Det vi ser som självklart vid en viss tidpunkt är det inte alltid senare i livet, inte heller behöver det ha varit en självklarhet i det förflutna.
Som det är nu tror man ofta ska fortsätta, bara fortsätta. Även om man vet att det kommer att förändras.
Jobba på, vara hyfsat frisk, leva tillsammans med någon, ha barn, barnbarn...
Som det är nu tror man ofta ska fortsätta, bara fortsätta. Även om man vet att det kommer att förändras.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Det vi tar för givet är lätt förlorat och förgånget. Livet är skört. Det vi ser som självklart vid en viss tidpunkt är det inte alltid senare i livet, inte heller behöver det ha varit en självklarhet i det förflutna.
Bara jag får tillräckligt långa stunder med paddan, nån bra feelgoodljudbok, en kopp te och en rosting bredvid mig om 100! game så är det hela chill.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026