Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 20 mar 2020 16:10

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Tänk om Sverige hade något av samma glöd då det gäller egen förmåga att producera mat. Men, tyvärr, politikerna talar om det moderna tjänstesamhället. Då behövs tydligen ingen mat. Vi vet ju hur skadligt det är med matproduktion, med alla sina metan- och koldioxidutsläpp. Importerad mat är ju mycket renare, ingen dålig lukt från landsbygden med sina underliga djur.

Jag tror att det är en fråga för maffian. Känner du att du har valfrihet i mataffären? Med 3 prisklasser per vara...
Pilatus skrev:USA är numera den största producenten av olja (med enorma skador på naturen som följd).

Det är tur det. Om oljepriserna fått härja fritt så hade oljestaterna ägt världen.

En fråga för maffian? Inte visste jag att den satt i riksdagen, eller hur tänkte du?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 20 mar 2020 16:44

Var någonstans odlas maten du äter? Vem sätter sin stämpel på maten och vem skickar den till dig? Jag tror inte att det är ett tre generationers familjeföretag direkt, som kan marknadsföra. Det fungerar inte som Sverige, mer som en frisörsalong.

Tror jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 20 mar 2020 17:02

klorofyll skrev:Var någonstans odlas maten du äter?

Ja, jag hoppades på Sverige, men Isabella Lövin tänker avveckla svensk landsbygd med sina drakoniska punktskatter. För visst hade det varit trevligt om den mycket vidsträckta landsbygden kunde få leva. Men maffian som du skriver om (Isabella Lövin et alia?) vill inte känna doften av hemska kor eller höra brummande traktorer med sina metalliska jordbearbetningsredskap.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 20 mar 2020 18:25

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Var någonstans odlas maten du äter?

Ja, jag hoppades på Sverige, men Isabella Lövin tänker avveckla svensk landsbygd med sina drakoniska punktskatter. För visst hade det varit trevligt om den mycket vidsträckta landsbygden kunde få leva. Men maffian som du skriver om (Isabella Lövin et alia?) vill inte känna doften av hemska kor eller höra brummande traktorer med sina metalliska jordbearbetningsredskap.

Lägg av nu Pilatus.. Om du inte tror på Sverige... Vem är du då? Du måste tro på Sverige!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 21 mar 2020 01:38

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ja, jag hoppades på Sverige, men Isabella Lövin tänker avveckla svensk landsbygd med sina drakoniska punktskatter. För visst hade det varit trevligt om den mycket vidsträckta landsbygden kunde få leva. Men maffian som du skriver om (Isabella Lövin et alia?) vill inte känna doften av hemska kor eller höra brummande traktorer med sina metalliska jordbearbetningsredskap.

Lägg av nu Pilatus.. Om du inte tror på Sverige... Vem är du då? Du måste tro på Sverige!

Du menar att vi skall lita på att andra gärna vill leverera vad vi behöver? Du verkar tro att vi kan producera livsmedel till mer än halva befolkningen? Kanske om vi nöjer oss med enklare grödor. Men det vore trevligare om vi kunde producera något mer till rimliga produktionspriser. Men det får bli någon gång i framtiden då Sverige bryr sig mer om att vi har en levande landsbygd och förmåga att försörja befolkningen med de livsmedel vi behöver.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 21 mar 2020 05:21

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Ja, jag hoppades på Sverige, men Isabella Lövin tänker avveckla svensk landsbygd med sina drakoniska punktskatter. För visst hade det varit trevligt om den mycket vidsträckta landsbygden kunde få leva. Men maffian som du skriver om (Isabella Lövin et alia?) vill inte känna doften av hemska kor eller höra brummande traktorer med sina metalliska jordbearbetningsredskap.

Lägg av nu Pilatus.. Om du inte tror på Sverige... Vem är du då? Du måste tro på Sverige!

Du menar att vi skall lita på att andra gärna vill leverera vad vi behöver? Du verkar tro att vi kan producera livsmedel till mer än halva befolkningen? Kanske om vi nöjer oss med enklare grödor. Men det vore trevligare om vi kunde producera något mer till rimliga produktionspriser. Men det får bli någon gång i framtiden då Sverige bryr sig mer om att vi har en levande landsbygd och förmåga att försörja befolkningen med de livsmedel vi behöver.

Jag menar att vi skall tro på oss själva. När datorer blev vanligt i svenska hem så visste alla att vi låg i framkant. Finns det någon som tänker så längre?
Antar att du använder dator till att handla aktier... Hur länge har du haft den möjligheten OCH hur länge har du haft den kompetensen?? Hur stor del av svenska folket gjorde det du gör för 10 år sedan?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 21 mar 2020 10:41

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Du verkar tro att vi kan producera livsmedel till mer än halva befolkningen?

Jag menar att vi skall tro på oss själva.

Ger det mat på ditt bord att du tror på dig själv?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 21 mar 2020 18:56

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Du verkar tro att vi kan producera livsmedel till mer än halva befolkningen?

Jag menar att vi skall tro på oss själva.

Ger det mat på ditt bord att du tror på dig själv?

Jag menar ex.v. att när datorer blev vanligt så trodde man att man låg i framkant, men det är inte sant... man måste ha kompetensen, för ett par år sedan fanns inte mobilt bank-id till Avanza... osv osv. Aktiehandel är ett "förädlat yrke"... Ett effektivt yrke.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 23 mar 2020 17:31

klorofyll skrev:Aktiehandel är ett "förädlat yrke"... Ett effektivt yrke.

För tillfället råder deflation, man får mycket för sin valuta, till och med guld säljs ut. Men vänta litet nu, säger någon som just sålt sitt guld för fiat-pengar, vad håller jag på med?
Guld har ju ett inneboende värde som aldrig kan förstöras. Fiat-pengar är till stor del skulder som delats ut till dem som behöver en bostad, eller de som behöver låna för sin affärsverksamhet.

Guld tycks nu vända uppåt igen!

Fiatpengar är pengar som saknar ett inneboende värde, till skillnad från guld.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 23 mar 2020 19:25

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Aktiehandel är ett "förädlat yrke"... Ett effektivt yrke.

För tillfället råder deflation, man får mycket för sin valuta, till och med guld säljs ut. Men vänta litet nu, säger någon som just sålt sitt guld för fiat-pengar, vad håller jag på med?
Guld har ju ett inneboende värde som aldrig kan förstöras. Fiat-pengar är till stor del skulder som delats ut till dem som behöver en bostad, eller de som behöver låna för sin affärsverksamhet.

Guld tycks nu vända uppåt igen!

Fiatpengar är pengar som saknar ett inneboende värde, till skillnad från guld.


Guld kanske har en framtid. Men din framtid kanske inte är att äga guld? Guld är väl ganska stabilt, det bör vara så...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 23 mar 2020 22:50

klorofyll skrev:Guld kanske har en framtid. Men din framtid kanske inte är att äga guld? Guld är väl ganska stabilt, det bör vara så...

Lustigt, det meddelas i dag att Semafo går upp i Endeavour Mining Corp. För tillfället faller ju nästan allt i aktieväg. Men Endeavour Mining Corp är ett större kanadensiskt gruvbolag. Så jag kommer säkert att äga guldaktier även framgent. Att sälja nu är så dags.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 24 mar 2020 18:43

Svaret kom i dag Semafo gick bra, upp 23,30%. Det mesta gick bra. Frågan är dock hur länge glädjen varar i en värld med stängda gränser, begränsad rörelsefrihet och omöjliga förhållanden för småföretagare. Och hur gör folk som bor i våra mest avlägsna hörn utan flyg? Om någon skall åka tåg från Kiruna till Malmö tar det mer än 19 timmar.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 14 apr 2020 17:22

Guld är uppåt i dag, Semafo upp 13,48%. Skall man köpa en Amerikansk Guld Eagle så kostar den 20 381 kr (1 oz). Deflationen har förbytts i inflation, regeringarna, inte minst i USA som trycker sedlar (currency) i en tsunamiliknande flodvåg. Verkliga pengar (money, t ex guld) som finns i begränsad mängd (man kan inte framställa guld i någon påverkande mängd). Så när guld kostar mer i dollar betyder det inte att guld värderas högre, det betyder att USD värderas lägre (större penningmängd = utspädning).
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 24 apr 2020 11:29

Kanske dags att hoppas på en försiktig vändning. Ställde ut säljoptioner i NCC till lösen i maj. Får se om någon nappar.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 24 apr 2020 12:01

Mina bröder att rätt flitiga med aktier. Själv orkar jag inte med i dagsläget. Jag har funderat på ett dataprogram som gör jobbet åt en. Programmet skannar marknaden och upptäcker undervärderade aktier, undervärderade delvis att de har dykt p.g.a. att några paranoida nötter tror att ragnarök står för dörren.
Jag är rätt duktig i programmering, bl.a.
Annars tycker jag aktiemarknaden är för vimsig, handlarna är för nervösa, räcker med att någon världspolitiker fiser offentligt och aktierna med koppling till landet störtdyker.

EDIT
Brorsan köpte aktier för 50k och sålde dagen efter, han tjänade 3 lax, är det värt stressen?


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster