Coronaviruset [trådskapare moderator]

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Anders » 27 mar 2020 23:02

Pilatus skrev:
Anders skrev:det är nog få 70+ som inte uppfattat budskapet. Farsgubben är en. Bara att hålla sig undan från folk.

Jag är inte lika säker. I Italien verkar många utveckla svåra symptom och dödligheten är hög. Kan vara att rökning är vanligt i södra Europa och att många tror att det är som en vanlig säsongsinfluensa. Smittspridningen, R0-kvoten är högre, fler drabbas. Se videon ovan.

Dessutom är det så att vi inte kan hålla oss undan. Även om vi skulle få allt hemskickat så innebär det ju kontakt med andra. Dessutom får vi ställa undan alla varor ett dygn så att det mesta av virusen hinner förstöras som finns på varornas yta.

Tvål och vatten tycks fungera bra och handsprit. Kanske behövs en flaska rödsprit eller våtservetter för att torka av ratt mm. Man skall givetvis inte överdriva, men det är säkert bra att ha vissa saker till hands.

Och antagligen är det sant det som står på cigarettpaketen att tobak dödar, i alla fall i samband med SARS-CoV-2.

Högst osäkert om vilken exponering för viruset som krävs för att man skall bli sjuk och smittsam. Visst, då man kommit hem från affären och packat upp varorna så tvättar man händerna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 27 mar 2020 23:38

Anders skrev:
Pilatus skrev:Viruset överförs via aerosoler (små partiklar som är finfördelade i luften). T ex om du möter någon då ni går genom en dörr, står vid kassan och skall betala en vara, besöker en toalett och liknande. Tiden är inte avgörande, det som avgör är om du andas in partiklar som bär med sig viruset. Det behövs inte mycket. Titta på videon jag postade, den förklarar hur det fungerar!

Enligt Wold skall det krävas längre exponering.

Jag vet inte vad Agnes Wold refererar till och vad längre exponering innebär. Det florerar litet olika uppfattningar om smittsamheten, som verkar vara hög, mer än R0 = 3 (reproduktionstalet). Nedan citerar jag Folkhälsomyndigheten 24 mars 2020 som auktoritet:

Coronaviruset, som orsakar sjukdomen covid-19, smittar via droppar och sekret från luftvägarna, som sprids när någon hostar eller nyser. Det kallas droppsmitta. Viruset sprids också vid kontakt mellan personer, så kallad direkt kontaktsmitta.

Det är inte visat om så kallad indirekt kontaktsmitta, det vill säga spridning via droppar som landat på ytor eller föremål, har någon betydelse för spridningen av covid-19.

Genom att tvätta händerna och undvika att röra vid ansiktet (ögon, näsa, mun) samt att undvika nära kontakt med sjuka människor minskar risken för smitta.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 28 mar 2020 13:21

Den här ansiktsmasken skyddar mot luftburna droppar och därmed mot corona-virus. Beställde ett antal i dag, just nu har jag inte något skydd alls.
Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Anders » 29 mar 2020 12:44

Pilatus skrev:Den här ansiktsmasken skyddar mot luftburna droppar och därmed mot corona-virus. Beställde ett antal i dag, just nu har jag inte något skydd alls.
Bild

Rör mig inte mycket ute, men har hittills inte sett någon med mask.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 29 mar 2020 18:17

Anders skrev:Rör mig inte mycket ute, men har hittills inte sett någon med mask.

Jag har sett några enstaka, mest utlänningar faktiskt. Frågan är varför inte fler bär munskydd? Det är ju ett effektivt sätt att hindra smittspridning. Eller?
Utomlands verkar det vara helt annorlunda i vissa länder verkar alla gå med munskydd. Har FHM gett någon rekommendation?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 29 mar 2020 18:39

hakkapeliitta skrev:Frågan är varför inte fler bär munskydd? Det är ju ett effektivt sätt att hindra smittspridning.

De olika munskydden är inte så billiga, importerar vi från Kina kostar de en tia styck. I Sverige fem gånger mer. På tal om dyra munskydd som blivit en bristvara inom sjukvården. Det finns ett effektivt och mycket billigt sätt att sterilisera dem. Lägg munskyddet en stund under en UV-C lampa. Inte ett enda litet virus klarar det. Eller så kan man lägga munskydden i en liten kammare och generera ozon. Resultatet blir detsamma, viruset dör. Saker som vi kan doppa i 70% sprit, samma resultat.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Anne » 29 mar 2020 18:56

Jag tittade på Skavlan och damen där sa att eländet for ut på sidorna av munskyddet om man var smittad.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 30 mar 2020 12:12

Att inte bära munskydd är ett stort misstag menar generaldirektören för det kinesiska smittskyddsinstitutet.
Ungefär som min lekmannaåsikt. Eftersom sjukdomen sprids mest genom droppsmitta via andningsluften så borde väl en mask hindra bra?
Fast tydligen menar västerländska experter att en ansiktmask har endast en marginell effekt. Hur de resonerar vore intressant att veta.

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/not-wearing-masks-protect-against-coronavirus-big-mistake-top-chinese-scientist-says#

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 30 mar 2020 12:30

hakkapeliitta skrev:Fast tydligen menar västerländska experter att en ansiktmask har endast en marginell effekt. Hur de resonerar vore intressant att veta.

Kanske menar de att munskydden inte sluter så tätt som de borde. Att det finns glipor på sidorna.
Alternativt menar de att smittan kan överföras via aerosoler. Då får man bära mycket bra skydd. Det finns en klass FFP3 som ger ett utomordentligt skydd mot farliga och cancerframkallande ämnen, radioaktiva ämnen, virus och bakterier i koncentrationshalter upp till 30 gånger högre än det fastställda hygieniska gränsvärdet. De är litet dyrare. Hur många skydd det går åt per dag har jag ingen uppgift på.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Smisk » 30 mar 2020 16:28

Partiklarna sprids via luften och så länge man andas in luft får man dem i sig som jag förstår det. Luften måste filtreras från virus för att det skall fungera och för det krävs mer än att dropparna i sig fiskas upp.

Men det är luddigt helt klart. Det sägs ju att man om man har skydd på sig minskar spridning FRÅN sig om man är smittad men hur är de då möjligt om man inte skyddar sig från andra?

Man kan tänka sig att om man har något framför ansiktet och hostar/nyser så rör sig inte de större partiklarna så långt och de mindre som kommer ut blir mer som en lokal dusch närmre personen. Men att om man är sjuk och hostar så sprids partiklarna över ett större område och där spelar det ingen roll hur man andas in luften med dem i så får man dem i sig.

Jag läste att Kina analyserat att blodgrupp A är mer mottaglig och sjukdomen är värre för dem som har den och att blodgrupp 0 är minst mottaglig.

https://www.mabra.com/nya-ron-din-blodg ... naviruset/

Jag tror jag har AB men är inte säker :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 30 mar 2020 21:26

Vetenskapens Värld

Kampen mot corona. Världen över kämpar människor mot coronaviruset. Sjukvården är ansträngd, och forskare jobbar för högtryck för att finna vaccin. I programmet får vi inblick i hur smittspridningen kan förhindras, riskerna för att viruset muterar - och vi får inblickar i de labb som just nu börjar ta fram läkemedlen som kan stoppa en pandemi. Programledare: Victoria Dyring.

https://www.svtplay.se/video/26113764/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-32-kampen-mot-corona?start=auto
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Anders » 30 mar 2020 21:55

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Fast tydligen menar västerländska experter att en ansiktmask har endast en marginell effekt. Hur de resonerar vore intressant att veta.

Kanske menar de att munskydden inte sluter så tätt som de borde. Att det finns glipor på sidorna.
Alternativt menar de att smittan kan överföras via aerosoler. Då får man bära mycket bra skydd. Det finns en klass FFP3 som ger ett utomordentligt skydd mot farliga och cancerframkallande ämnen, radioaktiva ämnen, virus och bakterier i koncentrationshalter upp till 30 gånger högre än det fastställda hygieniska gränsvärdet. De är litet dyrare. Hur många skydd det går åt per dag har jag ingen uppgift på.

De vanligare munskydden sägs funka rätt bra för att smittade skall begränsa smittspridning
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Smisk » 31 mar 2020 08:45

Pilatus skrev:Vetenskapens Värld

Kampen mot corona. Världen över kämpar människor mot coronaviruset. Sjukvården är ansträngd, och forskare jobbar för högtryck för att finna vaccin. I programmet får vi inblick i hur smittspridningen kan förhindras, riskerna för att viruset muterar - och vi får inblickar i de labb som just nu börjar ta fram läkemedlen som kan stoppa en pandemi. Programledare: Victoria Dyring.

https://www.svtplay.se/video/26113764/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-32-kampen-mot-corona?start=auto


Tack för tipset, skall kika på den i kväll tror jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 01 apr 2020 00:08



Face Masks for Coronavirus: FFP1 vs FFP2 (N95) vs FFP3 Masks
Moderator

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Severus Snape » 01 apr 2020 23:46

https://nyadagbladet.se/halsa/sensation ... -och-zink/

I New York har läkaren Vladimir Zelenko framgångsrikt behandlat 699 coronasmittade patienter med en cocktail bestående av hydroxiklorokin, zinksulfat och antibiotikumet azithromycin – där samtliga patienter tillfrisknade efter behandlingen.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster