Vad är ondska?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 18 apr 2020 16:53

Mlw skrev:Skillnaden mot bilen är att vi föds defekta, pga. arvsynden. Faktum är att Steven Pinker (Ett oskrivet blad) påpekar just detta, nämligen att vi enligt forskningen föds med vissa mörka sidor. Dessa har nämligen gynnat den genetiska överlevnaden.

Den där tanken är väldigt farlig... https://www.youtube.com/watch?v=wvDSl4WB-Q4

Mlw skrev:Augustinus ansåg att den världsliga makten, trots att den är korrupt, ska få styra och ställa, för alternativet (nämligen kaos) är ännu värre. Så kyrkan ska inte råda i världen.

Rätt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 18 apr 2020 17:17

Mlw skrev:Det är ju sant, för allt gott man gör har också onda konsekvenser.

Det är inte vad jag anser, tom att döda någon kan vara en god gärning. Men jag har haft liknande tankar tidigare... Det räcker att slå på TV:n, så har man dödat några bakterier på tummen, när man pressar fingret mot knappen på kontrollen.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 18 apr 2020 21:53

klorofyll skrev:
Mlw skrev:Det är ju sant, för allt gott man gör har också onda konsekvenser.

Det är inte vad jag anser, tom att döda någon kan vara en god gärning. Men jag har haft liknande tankar tidigare... Det räcker att slå på TV:n, så har man dödat några bakterier på tummen, när man pressar fingret mot knappen på kontrollen.

Så långt har jag inte tänkt, snarare hur många insekter man mosar med sina fötter en normal löprunda
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 19 apr 2020 09:54

klorofyll skrev:
Mlw skrev:Det är ju sant, för allt gott man gör har också onda konsekvenser.

Det är inte vad jag anser, tom att döda någon kan vara en god gärning. Men jag har haft liknande tankar tidigare... Det räcker att slå på TV:n, så har man dödat några bakterier på tummen, när man pressar fingret mot knappen på kontrollen.

Detta var kanske oklart, jag tycker att det kan vara bra, i vissa fall, att bespara någon ett stort lidande... Även om det inte är lagligt. Själv så hade jag i vissa fall velat avsluta livet så...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ondska?

Inläggav Pilatus » 19 apr 2020 10:24

klorofyll skrev:Detta var kanske oklart, jag tycker att det kan vara bra, i vissa fall, att bespara någon ett stort lidande... Även om det inte är lagligt. Själv så hade jag i vissa fall velat avsluta livet så...

Det ankommer aldrig på dig att avgöra om någon skall dö. Det vore en mycket skändlig handling att bringa någon om livet för att vi anser att det skulle bespara någon lidande. Självklart är det olagligt att döda någon. Frågan måste ställas till den lidande. Eutanasi är diskutabelt, det bör i förväg vara avgjort med den sjukes godkännande att livsuppehållande vård må avbrytas vid ett tillstånd då det endast handlar om timmar. Det finns alternativ.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 19 apr 2020 13:12

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Detta var kanske oklart, jag tycker att det kan vara bra, i vissa fall, att bespara någon ett stort lidande... Även om det inte är lagligt. Själv så hade jag i vissa fall velat avsluta livet så...

Det ankommer aldrig på dig att avgöra om någon skall dö. Det vore en mycket skändlig handling att bringa någon om livet för att vi anser att det skulle bespara någon lidande. Självklart är det olagligt att döda någon. Frågan måste ställas till den lidande. Eutanasi är diskutabelt, det bör i förväg vara avgjort med den sjukes godkännande att livsuppehållande vård må avbrytas vid ett tillstånd då det endast handlar om timmar. Det finns alternativ.

Själv tänkte jag på om jag visste att jag skulle utsättas för tortyr.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 19 apr 2020 13:24

Angående tortyr. Vissa kanske skulle resonera "att vi inte med säkerhet" kan veta vad som kommer hända timmar eller dagar framöver... Men jag skulle inte ta risken... om hotet var tillräckligt stort.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Mlw » 19 apr 2020 16:08

klorofyll skrev:Angående tortyr. Vissa kanske skulle resonera "att vi inte med säkerhet" kan veta vad som kommer hända timmar eller dagar framöver... Men jag skulle inte ta risken... om hotet var tillräckligt stort.


Augustinus ger exempel på att tortyr kan vara rättfärdigt, även om det är sällsynt. Han menar också att det rättfärdiga kriget finns. Ingenting är enkelt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 20 apr 2020 13:18

När skulle tortyr vara rättfärdigt?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ondska?

Inläggav Pilatus » 20 apr 2020 13:58

lynx skrev:När skulle tortyr vara rättfärdigt?

Inkvisitionen älskade tortyr. Kanske hade de kristna missuppfattat kärleksbudskapet?

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Mlw » 20 apr 2020 19:04

lynx skrev:När skulle tortyr vara rättfärdigt?


Augustinus säger i Guds stad, kap.6, att i denna miserabla jordiska tillvaro så kan en domare tvingas att utföra tortyr. En kung kan också se som enda utväg att starta krig. Han säger att makthavare bör be till Gud om befrielse från sådana "nödvändigheter". Att de inte kan undvika att smutsa händerna har att göra med världens fallna tillstånd. Vi ska inte fördöma sådana personer för deras handlingar, utan konstatera att jordelivet är eländigt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 20 apr 2020 19:12

Om jag inte minns fel plågades han av skuldkänslor. Det kan bli sådana knasigheter då. Rent psykologiskt. Jag förmodar att du delar hans syn om jorden som eländig? Jag har inte bestämt mig än. Adam var ju av jord skapad. Tortyr tror jag inte på som förbättringsmedel.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ondska?

Inläggav Pilatus » 20 apr 2020 19:22

Mlw skrev:
lynx skrev:När skulle tortyr vara rättfärdigt?

Augustinus säger i Guds stad, kap.6, att i denna miserabla jordiska tillvaro så kan en domare tvingas att utföra tortyr. En kung kan också se som enda utväg att starta krig. Han säger att makthavare bör be till Gud om befrielse från sådana "nödvändigheter". Att de inte kan undvika att smutsa händerna har att göra med världens fallna tillstånd. Vi ska inte fördöma sådana personer för deras handlingar, utan konstatera att jordelivet är eländigt.

Augustinus, som jag trodde stod för en någorlunda mänsklig moral, säger du nu kunde acceptera vilka unkna vidrigheter som helst.

Människorna är väl vad de är, med sina brister och goda sidor som kan glimma till i mörkret. De som sätter sig i domarsätet må vara eftertänksamma.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 20 apr 2020 19:37

Jag är förvånad. Augustinus, som jag endast känner till via mina renässansstudier porträtterades aldrig så. Jag hörde inte ett pip om att han, om än undantagsvis, var för tortyr. Jag vill ha källor på det här; och varför, hur tortyren skulle genomföras. Men han mådde ju inte så bra.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 20 apr 2020 19:49

Tortyr är oftast ett "smärtfritt" sätt att få sanningar ur brottslingar, oftare av rädsla än smärta, sanning är enkel att tala, då kanske någon hävdar att vita lögner är bättre, men en vit lögn är inte sann, utan enbart fakta...


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster