Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Moderator: Moderatorgruppen

Viktormarcel
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2020 05:19

Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Viktormarcel » 02 maj 2020 05:29

Jag gjorde en iq test o fick en 3a av 8 på abstrakt tänkande.
Lol jag visste inte ens att det fanns något som heter abstrakt tänkande så jag började kolla vad abstrakt är.
Googlade o så kom det upp frestelser ( stämmer 100% på mig) o att man kan ha dåligt social kompetens vilket jag oxå har.
Det har träffat alltså mitt i prick. Det jag har o kan inte stå emot är frestelser o den sociala kompetensen.
Exakt det som jag fick lägst på iq testet.
Min fråga då: hur i helsike ska jag förbättra mi abstrakta förmåga?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Pilatus » 02 maj 2020 10:47

Viktormarcel skrev:Min fråga då: hur i helsike ska jag förbättra min abstrakta förmåga?

Du måste först förstå vad som menas med abstrakt. Det är inte så svårt som det låter. Det handlar om att reducera något till det väsentliga. Till exempel cykel som kan vara vilken som helst cykel av alla cyklar som stämmer med definitionen av vad som menas med cykel. Alltså ett fortskaffningsmedel som använder en mekanisk inrättning med (vanligen två) hjul som sättas i rörelse medelst trampning av den cyklande.
Mindre abstrakt är att tänka sig alla cyklar av märket Colnago Arabesque. Onekligen en skönhet bland cyklar.
Än mindre abstrakt blir det då vi tänker oss en specifik cykel. Kanske din egen. Då kommer vi till det konkreta föremålet. Något som du kan använda dig av. Om det nu är en Colnago Arabesque så får du vara rädd om den, de är värdefulla.
Att abstrahera blir då att gå från det enskilda till det allmänna. Svårare än så är det inte.
Blev det något klarare?

Bild
Moderator

Viktormarcel
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2020 05:19

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Viktormarcel » 02 maj 2020 13:53

Vad jag förstod så är abstrakt tänkande förknippat med frestelser o det sociala samspelet mellan människor.
Det va mest det jag saknar.
Jag är efterbliven när det gäller socialt umgänge med andra.
Eftersom alla bedömer en just efter det socila kompetensen så anser alla som inte könner mig att jag är dum lol vilket inte är sant. Jag ör bara dum på den punkten. Alla de andra punkterna fick jag bra ifrån mig. På den analytiska delen fick jag till o med 8 av 8 , alltså högsta möjliga men sånt kan ingen se. Alla kan höra hur jag samtalar o ser hur jag beter mig Är du med?
Visual perception fick jag 6 av 8...above average
Abstrakt reasoning fick jag 3 av 8..average
Pattern recognition fick jag 6 av 8...above average
Spatial orientation fick jag 6 av 8...above average
Analytical thinking fick jag 8 av 8....exeptional

Som man ser här så är min Akilleshäll det abstrakta.
Det abstrakta representerar frestelse o det sociala biten
Stämmer till 100% på mig lol.
Frestad som fan är jag o min sociala kompetens är typ lika med 0 ( överdriver nu)
Hur fan skall jag förbättra min sociala kompetens.
Jag vill oxå veta att när mitt namn nämns så är det inte bara i de negativa sammanhang utan i positiva sammanhang där folk ler istället såsom nu säger..
O nej han är helt ofside. Vill inte ha med honom att göra.
Jag har försökt med allt o vist har jag förbättrat mig men det räcker inte. Det är inte tillräckligt. Ingen nämner mitt namn o ler.
Ingen förutom tjejen o sonen så klart lol.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Pilatus » 02 maj 2020 17:09

Viktormarcel skrev:Vad jag förstod så är abstrakt tänkande förknippat med frestelser o det sociala samspelet mellan människor.

Så har jag aldrig förstått abstrakt tänkande. Jag tror du får slå upp ordet i Nationalencyklopedin eller läsa om det på annat ställe.
Om det har med mänskliga relationer att göra så tänker jag närmast på sociologin som handlar om mer övergripande mönster i sociala relationer. Det är ju ett mer abstrakt ämne än psykologin.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav klorofyll » 02 maj 2020 19:02

Viktormarcel skrev:Min fråga då: hur i helsike ska jag förbättra mi abstrakta förmåga?

Jag svarar bara spontant.. Tänk mycket.. Ät nyttigt.. Motionera.. Så att ditt blod kommer i omlopp och syresätter din hjärna!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav klorofyll » 03 maj 2020 07:03

Hur skulle ni så enkelt som möjligt beskriva vad ett imaginärt tal är?

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Smisk » 04 maj 2020 11:07

Viktormarcel skrev:Jag gjorde en iq test o fick en 3a av 8 på abstrakt tänkande.
Lol jag visste inte ens att det fanns något som heter abstrakt tänkande så jag började kolla vad abstrakt är.
Googlade o så kom det upp frestelser ( stämmer 100% på mig) o att man kan ha dåligt social kompetens vilket jag oxå har.
Det har träffat alltså mitt i prick. Det jag har o kan inte stå emot är frestelser o den sociala kompetensen.
Exakt det som jag fick lägst på iq testet.
Min fråga då: hur i helsike ska jag förbättra mi abstrakta förmåga?


Sök på det på youtube :)

Det smidigaste sättet tänker jag är att spela datorspel som går ut på att lösa abstrakta pussel.
Spel som handlar om att programmera, tänka logiskt och se principer, mönster och att formulera resonemang kring detta.

"Baba is you" är ett spel som testar gränserna för det men det är otroligt svårt. (omöjligt nästan).

Om det är så att du mest vill bli bättre på IQ tester skall du kika på youtubeklipp om den och sedan lösa dem och sedan experimentera med det du lärt dig.
https://www.123test.com/abstract-reasoning-test/

Det utvecklar väl inte din generella förmåga dock. För att utveckla den krävs tid, intresse och att kunna använda tänkandet på olika saker, inte bara figurer.

Jag tänker att det handlar om att utveckla sitt metaperspektiv och att generalisera principer/regler man kan flytta mellan olika situationer. Programmering, logik och matematik är ämnen som handlar om det så klart :) Programmering handlar ju enbart om att bestämma regler och beteenden av händelser så där krävs abstraktioner.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav 531bts » 05 maj 2020 16:39

Använd tankesinnet verklighetsförankrat o ändamålsenligt samt att i möjligaste mån låta tal o gärning styras av det. Den allmängiltiga verkligheten står alla människor inför, det är den personliga tolkningen av den som antingen leder till alienation, separation, konkurrens o konflikt med adrenalin o ångest som emotionell feedback. Eller igenkännande, inlevelse empati, samförstånd, samarbete o därmed möjlighet till tillfredsställelse av människans yttersta behov o mening: kärlek.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Anne » 05 maj 2020 22:56

Jag är inte insatt i de där testerna, men om vi säger.. tja en prick till vänster om en fyrkant. Nästa bild visar pricken ovanför en fyrkant. Nästa bild visar pricken till höger om fyrkanten. Sedan ska du svara var pricken hamnar därefter. Det är logiskt tänkande. Och konsekvensmedvetande förstås. Det vore intressant för mig att höra var du fått dina lägre poäng linkat till frestelser och dålig social förmåga.

Viktormarcel
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2020 05:19

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Viktormarcel » 05 maj 2020 23:36

https://www.motivation.se/innehall/oka- ... -abstrakt/

Här bland annat så skriver de att det finns en samband mellan abstrakt tänkande o frestelser.
Jag va superfrestad av både kvinnor o andra dumheter.
Läste oxå att a
Abstrakt tänkande är kopplad till det sociala spelet mellan människor.
Bägge saker stämmer 100% på mig sorligt nog .
Jag uppfattas som otrevlig o arrogant trots att jag är helt normal ( tycker jag haha).

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Pilatus » 06 maj 2020 00:25

Viktormarcel skrev:Här bland annat så skriver de att det finns en samband mellan abstrakt tänkande o frestelser.

Nu förstår jag bättre vad du menar. Kan man tänka på sina handlingars konsekvenser, risker, vad man vill uppnå, så är det förstås bättre än att bara följa sina känslor, impulser och vilka behov man vill tillfredsställa. Då man är ung styrs man mer av vad som gäller för stunden, man är hungrig på upplevelser, att nå mål om de är enkla nog. Det är säkert omoget att vara sådan, men det är nog lätt att följa det man känner sig frestad av. Det är mycket motiverande och kan leda till att man tänker på genvägar.

Jag arbetade alltid, ofta deltid under studieåren. Jag var intresserad av ekonomi och aktier, men det blev mest mopeder, motorcyklar och bilar - i mängd. Jag målade även och började gå på olika kvällskurser sedan jag börja arbeta.

Enbart förmåga till abstrakt tänkande ger inte så mycket i fråga om vad som kan fresta en ung människa. Minst lika viktigt är att man är känslomässigt mogen, stabil, att inte ryckas med av impulser. Förmågan att förstå konsekvenser av ett omoget handlingsmönster ger ett visst skydd, men om man struntar i de vuxnas varningar och anser att livet är kort, det gäller att festa och roa sig. Det finns en målkonflikt där, eller hur?
Moderator

Viktormarcel
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2020 05:19

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Viktormarcel » 06 maj 2020 05:26

Ja faktiskt så finns det en stor konflikt mellan "yolo" o göra det som är rätt ifrån mig.
MEN det säger inte varför jag är så djävla arrogant. Jag vill inte va det ju. Jag vill bara f*cking smälta in.

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Smisk » 06 maj 2020 14:48

Man kan alltid ge upp :D

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav klorofyll » 02 jun 2020 18:16

Om man gör något av intresse så blir det bra bränsle...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Anders » 03 jun 2020 08:05

Pilatus skrev:
Viktormarcel skrev:Min fråga då: hur i helsike ska jag förbättra min abstrakta förmåga?

Du måste först förstå vad som menas med abstrakt. Det är inte så svårt som det låter. Det handlar om att reducera något till det väsentliga. Till exempel cykel som kan vara vilken som helst cykel av alla cyklar som stämmer med definitionen av vad som menas med cykel. Alltså ett fortskaffningsmedel som använder en mekanisk inrättning med (vanligen två) hjul som sättas i rörelse medelst trampning av den cyklande.
Mindre abstrakt är att tänka sig alla cyklar av märket Colnago Arabesque. Onekligen en skönhet bland cyklar.
Än mindre abstrakt blir det då vi tänker oss en specifik cykel. Kanske din egen. Då kommer vi till det konkreta föremålet. Något som du kan använda dig av. Om det nu är en Colnago Arabesque så får du vara rädd om den, de är värdefulla.
Att abstrahera blir då att gå från det enskilda till det allmänna. Svårare än så är det inte.
Blev det något klarare?

Bild

Till att börja med, vilket kräkmedel till formspråk! Allt rosa, guld, krusidull går fetbort. Jag är glad att jag inte föddes under barocken. Är en stenhård funkiskille.
Angående abstrakt tänkande: Det låter raktfram på pappret! Men det är hysteriskt svårt då man kommer till mer komplexa saker. De abstrakta förklaringarna blir oftast ytterst svårbegripliga och man behöver ofta exempel för att förstå abstraktionen. Jag själv är inte särskilt bra på abstraktioner då de komplicerar. Det finns en touch av "förstås lätt" i det här med abstraktioner. Som datamänniska är abstraktioner ofta något som gör något ganska långrandigt begripligt kortfattat med priset att det blir totalt obegripligt. Det har dock sin funktion, absolut!

Men har någon ett svar på frågan? Är själv klart intresserad. Hur förbättrar man förmågan? Släpper sargen, kommer ut på isen och ger sig på de abstrakta förklaringarna utan att förfäras?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster