Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 16:02

Pilatus skrev:Får man en tacka guld som arv så händer inget, eller ett antal Ming-vaser, en Rolls Royce eller fin konst så blir man fri från inkomster.

Ja det är lite intressant. Köp och försäljning är gynnsamt för staten.. Samt utdelningar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 23 maj 2020 16:27

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Får man en tacka guld som arv så händer inget, eller ett antal Ming-vaser, en Rolls Royce eller fin konst så blir man fri från inkomster.

Ja det är lite intressant. Köp och försäljning är gynnsamt för staten.. Samt utdelningar.

Värdet på guld är mycket stabilt, men värdet på kronan är svag i oroliga tider. Just nu går sedelpressarna i ett rödglödgat varvtal, så vi får väl se om kronans värde står sig. Jag tror priset på guld fortsätter uppåt. Det innebär inte att värdet på guld förändras, det är kronans värde som urholkas. De som kan väljer en annan valuta, guld eller fasta tillgångar. Värdet på pensionerna blir allt mindre.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 18:16

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Får man en tacka guld som arv så händer inget, eller ett antal Ming-vaser, en Rolls Royce eller fin konst så blir man fri från inkomster.

Ja det är lite intressant. Köp och försäljning är gynnsamt för staten.. Samt utdelningar.

Värdet på guld är mycket stabilt, men värdet på kronan är svag i oroliga tider. Just nu går sedelpressarna i ett rödglödgat varvtal, så vi får väl se om kronans värde står sig. Jag tror priset på guld fortsätter uppåt. Det innebär inte att värdet på guld förändras, det är kronans värde som urholkas. De som kan väljer en annan valuta, guld eller fasta tillgångar. Värdet på pensionerna blir allt mindre.

Många försöker tjäna pengar på börsen, men inte för att de gått någon avancerad utbildning. Börsen är verkligen en ENSAM-sport... Hade det inte varit bättre om man fått en mer "gedigen utbildning". Det är som att man viskar om börsen. Helt i onödan. Böcker ger jag inte mycket för... eller så kallade börsproffs. För mig spelar det ingen roll, för jag gillar att arbeta ensam...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 23 maj 2020 18:22

klorofyll skrev:Böcker ger jag inte mycket för...

Vi vet, klorofyll, vi vet vad du anser om böcker och kultur.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 18:23

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Böcker ger jag inte mycket för...

Vi vet, klorofyll, vi vet vad du anser om böcker och kultur.

Vad?

Jag älskar litteratur och kultur...

bara det inte handlar om pengar.. bl.a.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 18:29

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Böcker ger jag inte mycket för...

Vi vet, klorofyll, vi vet vad du anser om böcker och kultur.

Vad?

Jag älskar litteratur och kultur...

bara det inte handlar om pengar.. bl.a.

Nu uttryckte jag mig fel, jag älskar böcker om pengar (om de är bra), men inte på det kulturella planet.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 23 maj 2020 18:46

Anders skrev:
klorofyll skrev:Om ni skrev en bok, vad skulle den ha handlat om?

Jag har börjat på säkert 30 böcker men ingen har blivit färdig... 30 sidor, 150 sidor, 70 sidor... och jag är inte mycket för noveller. Men jag skulle vilja skriva något riktigt episkt. Sagan om ringen, Vindens skugga, Harry Potter eller nåt. Hitta en egen i någon mening storslagen värld. Svårast är att skruva ihop en riktigt bra handling. Hitta de här spännand förvecklingarna. Vet inte hur de bär sig åt, proffsen.


Jag tänkte på dig idag, Anders när jag kollade på en serie på Youtube som hette Bathinas skilda världar - har du sett den? Hon försöker nysta i klassamhället. Något som inte kom upp är det här med smeknamn inom överklassen. Jag kallade Pilatus Tusse en gång. Han svarade inte. Jag är rätt säker på att jag varit överklass i ett tidigare liv. Som liten spretade jag alltid med lillfingret när jag skulle ta i något. I skolan märkte jag att det inte var normalt och ingen i min familj gjorde det.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 18:59


klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 19:04

lynx skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:Om ni skrev en bok, vad skulle den ha handlat om?

Jag har börjat på säkert 30 böcker men ingen har blivit färdig... 30 sidor, 150 sidor, 70 sidor... och jag är inte mycket för noveller. Men jag skulle vilja skriva något riktigt episkt. Sagan om ringen, Vindens skugga, Harry Potter eller nåt. Hitta en egen i någon mening storslagen värld. Svårast är att skruva ihop en riktigt bra handling. Hitta de här spännand förvecklingarna. Vet inte hur de bär sig åt, proffsen.


Jag tänkte på dig idag, Anders när jag kollade på en serie på Youtube som hette Bathinas skilda världar - har du sett den? Hon försöker nysta i klassamhället. Något som inte kom upp är det här med smeknamn inom överklassen. Jag kallade Pilatus Tusse en gång. Han svarade inte. Jag är rätt säker på att jag varit överklass i ett tidigare liv. Som liten spretade jag alltid med lillfingret när jag skulle ta i något. I skolan märkte jag att det inte var normalt och ingen i min familj gjorde det.

Finns det någon korrelation mellan klass och begåvning?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 23 maj 2020 19:12

lynx skrev:Jag kallade Pilatus Tusse en gång. Han svarade inte. Jag är rätt säker på att jag varit överklass i ett tidigare liv.

Visst svarade jag, den 08 mar 2013 22:59. :)

lynx skrev:Jag kommer i allra största välmening kalla dig Tusse hädanefter om inte moderatorerna är så fåniga att de stoppar det :)

Nej då Lynx, några ynka blåmärken bara.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 23 maj 2020 19:15

:lol: okej, var det så? Vad trevligt!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 19:19

klorofyll skrev:
lynx skrev:
Anders skrev:Jag har börjat på säkert 30 böcker men ingen har blivit färdig... 30 sidor, 150 sidor, 70 sidor... och jag är inte mycket för noveller. Men jag skulle vilja skriva något riktigt episkt. Sagan om ringen, Vindens skugga, Harry Potter eller nåt. Hitta en egen i någon mening storslagen värld. Svårast är att skruva ihop en riktigt bra handling. Hitta de här spännand förvecklingarna. Vet inte hur de bär sig åt, proffsen.


Jag tänkte på dig idag, Anders när jag kollade på en serie på Youtube som hette Bathinas skilda världar - har du sett den? Hon försöker nysta i klassamhället. Något som inte kom upp är det här med smeknamn inom överklassen. Jag kallade Pilatus Tusse en gång. Han svarade inte. Jag är rätt säker på att jag varit överklass i ett tidigare liv. Som liten spretade jag alltid med lillfingret när jag skulle ta i något. I skolan märkte jag att det inte var normalt och ingen i min familj gjorde det.

Finns det någon korrelation mellan klass och begåvning?

Jag kan själv svara.. Nej.
Så vad är det???

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 19:21

Jag tror att det, att vara överklass, är att ha lösningar på problem.. På riktigt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2020 19:51

Vill jag vara överklass? Nej. Det känns lite platt, lite för lite ifrågasättande, dubbla personligheter (officiell, privat).

Är jag överklass? Vet inte. Det spelar ingen som helst roll för någon..

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 24 maj 2020 13:16

lynx skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:Om ni skrev en bok, vad skulle den ha handlat om?

Jag har börjat på säkert 30 böcker men ingen har blivit färdig... 30 sidor, 150 sidor, 70 sidor... och jag är inte mycket för noveller. Men jag skulle vilja skriva något riktigt episkt. Sagan om ringen, Vindens skugga, Harry Potter eller nåt. Hitta en egen i någon mening storslagen värld. Svårast är att skruva ihop en riktigt bra handling. Hitta de här spännand förvecklingarna. Vet inte hur de bär sig åt, proffsen.


Jag tänkte på dig idag, Anders när jag kollade på en serie på Youtube som hette Bathinas skilda världar - har du sett den? Hon försöker nysta i klassamhället. Något som inte kom upp är det här med smeknamn inom överklassen. Jag kallade Pilatus Tusse en gång. Han svarade inte. Jag är rätt säker på att jag varit överklass i ett tidigare liv. Som liten spretade jag alltid med lillfingret när jag skulle ta i något. I skolan märkte jag att det inte var normalt och ingen i min familj gjorde det.

Intressant, Lynx, den skall jag kolla på!
Jag har ju mina erfarenheter, spännande att se om något i serien kan få dem att kompletteras med helt andra erfarenheter.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster